Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

2 hours ago, Kryptodebunker said:

Ja er vanlig det. Hos meg tok de først i nesa, så halsen. Ikke noe problem. 

Ah hehe, kanskje hakket eklere :) Han hadde håpet å få svar i dag men skjønte det kan ta 3 dager.
Har levert første matpose på døra.

EDIT:
Fikk telefon fra han igjen i kveld. Han er bor alene og ringer derfor de han kjenner. Han sier han har blitt dårligere.
Tungpusta, ekstrem hodepine (fra en annen verden) som han sier, sterke smerter i hals nakke og sover veldig dårlig.

Han fikk låne et av mine oxymetere og har i kveld ikke målt over 94% og er dermed bekymret. Målte som regel 93 og helt ned under 90. Fikk flere målinger på 83-84 som må være feil?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Theo343 skrev (12 minutter siden):

Ah hehe, kanskje hakket eklere :) Han hadde håpet å få svar i dag men skjønte det kan ta 3 dager.
Har levert første matpose på døra.

EDIT:
Fikk telefon fra han igjen i kveld. Han er bor alene og ringer derfor de han kjenner. Han sier han har blitt dårligere.
Tungpusta, ekstrem hodepine (fra en annen verden) som han sier, sterke smerter i hals nakke og sover veldig dårlig.

Han fikk låne et av mine oxymetere og har i kveld ikke målt over 94% og er dermed bekymret. Målte som regel 93 og helt ned under 90.

Han må til lege!

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Oddvardm said:

Han må til lege!

Men får de lov å dra til lege? Han fikk ikke noe info om det under testingen. Fikk et ark om å holde seg hjemme. Drar man til legevakt? Ringer ambulanse? Han virket rett og slett litt redd i telefon så jeg vil jo hjelpe.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 minutt siden):

Men får de lov å dra til lege? Han fikk ikke noe info om det under testingen. Fikk et ark om å holde seg hjemme. Drar man til legevakt? Ringer ambulanse? Han virket rett og slett litt redd i telefon så jeg vil jo hjelpe.

Hodet kaldt. Ring legevakta eller Corona telefonen og få råd om hva du skal gjøre der du bor. Det er helt uaktuellt at han skal være hjemme når han har slike symtomer. Har han feber?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Oddvardm said:

Hodet kaldt. Ring legevakta eller Corona telefonen og få råd om hva du skal gjøre der du bor. Det er helt uaktuellt at han skal være hjemme når han har slike symtomer. Har han feber?

Jeg fikk guidet han til å lese opp arket for meg på telefon nå. Der står det at man skal kontakte legevakt så jeg skal gjøre det for ham. Han har ikke bil så hører med legevakten hva de anbefaler.

Han er notorisk dårlig til å måle feber. Tok en 1000mg paraceth når han hadde svette/hetetokter sa han men skal be han måle nå uansett. Han vekket meg i grunn på sofaen så jeg ble tatt litt off guard.


EDIT:
Fikk han til å måle feber og han skulle ringe legevakta. Var oppegående nok til det.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
3 hours ago, Morromann said:

https://www.nettavisen.no/nyheter/12-aring-spiste-fra-salatbaren--da-moren-kom-skjelte-hun-ut-vekterne/3424007766.html

Ja....hva skal man si? Kommentarer burde være overflødige. Dette snakker for seg selv:no:

Noen ganger har jeg lurt på hvorfor eks. smågodt hyller er mulig å nå selv for en 3-åring. Nå kan 12-åringer være ganske høye så det hjelper ikke å plassere ting høyere. 

Men ja slik oppførsel fra en mor gjør en bare tom for ord. Det er nok mange som er under ekstra mentalt press nå men det går ann å ta seg selv i at man kanskje gikk over streken fordi man ble flau eller gudene vite hva og så beklage før det eskalerer så langt at politiet må komme. Men vi så jo ikke hendelsen...

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
13 hours ago, Theo343 said:

Ah hehe, kanskje hakket eklere :) Han hadde håpet å få svar i dag men skjønte det kan ta 3 dager.
Har levert første matpose på døra.

EDIT:
Fikk telefon fra han igjen i kveld. Han er bor alene og ringer derfor de han kjenner. Han sier han har blitt dårligere.
Tungpusta, ekstrem hodepine (fra en annen verden) som han sier, sterke smerter i hals nakke og sover veldig dårlig.

Han fikk låne et av mine oxymetere og har i kveld ikke målt over 94% og er dermed bekymret. Målte som regel 93 og helt ned under 90. Fikk flere målinger på 83-84 som må være feil?

Er det ikke slik at COVID-19 også rammer røde blodceller? Hva er behandlingsregimé og førkonsultasjonsregimé nå?

Er det fortsatt slik at du skal ri det av deg i det lengste, at det ikke finnes noen som helst behandling enda medisinsk som kan redusere de verste symptomene?

Burde folk egentlig hatt oksygenbehandling tidlig istedetfor å sitte hjemme? For så å overvåkes for om de også burde få motta blodtransfusjon for å erstatte sine ødelagte røde blodlegemer? Hva med å overvåke at immunforsvaret er i ordentlig balanse, hverken overivrig eller for slått ned av medisin? Hva skjer egentlig i det norske helsevesenet for en COVID-19 pasient som har økende symptomer på pust?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, Theo343 said:

Jeg fikk guidet han til å lese opp arket for meg på telefon nå. Der står det at man skal kontakte legevakt så jeg skal gjøre det for ham. Han har ikke bil så hører med legevakten hva de anbefaler.

Han er notorisk dårlig til å måle feber. Tok en 1000mg paraceth når han hadde svette/hetetokter sa han men skal be han måle nå uansett. Han vekket meg i grunn på sofaen så jeg ble tatt litt off guard.


EDIT:
Fikk han til å måle feber og han skulle ringe legevakta. Var oppegående nok til det.

Fra hva jeg kan huske tidlig tidlig i COVID-19 epidemien, så var det eksempel på noen som vel i et annet land enn Norge, ble bedt om å holde seg hjemme og ri det av seg mest mulig. Også døde den syke personen i løpet av natten etter at kjæreste hadde sett etter at ting stod bra nok til, eller noe sånn.

 

16 hours ago, Morromann said:

De har åpnet for en massiv spredning av smitte fra utlandet og har hverken villet stanse det eller angre på det de har gjort.

Ja jeg vet om dette. Det er mulig at de åpnet for at folk som eier fritidsbolig i utlandet skulle kunne ha mulighet til å gjøre vedlikehold på disse. Men, det kan jo ikke være hele sannheten.

Det virker som om de var litt for slepphendte, da det ikke var begrensninger og det var ikke sterke nok formaninger om at folk skal ta ferien sin i Norge. Mulig de ikke kan formane folk, da det er for frihetsberøvende? Har du tenkt litt på det?

Uansett så er jo dette for sent nå, og de må ta grep nå på det som kan tas grep på. Tanken var nok at siden det var så lite smitte så måtte folk få litt fri for det mentales skyld vel, tror jeg at lå bak?

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Morromann said:

https://www.nettavisen.no/nyheter/12-aring-spiste-fra-salatbaren--da-moren-kom-skjelte-hun-ut-vekterne/3424007766.html

Ja....hva skal man si? Kommentarer burde være overflødige. Dette snakker for seg selv:no:

Jeg var innom Europris like ved Lurabyen i Sandnes, som ligger et par-tre steinkast i fra Steen og Strøm sitt kjøpesenter Kvadrat. Dette for noen uker siden.

Da stod det et voksent menneske, kanskje 60 år gammel og stjal smågodt ved å prøvesmake. Og hun tok hånden direkte ned i løsvekt smågodtet og opp til munnen, mange gjentatte ganger. Så gikk hun ut gjennom kassen og bestemte seg siden for å returnere for at hun ville inn og prøvesmake litt til.

Fra det jeg kunne se og ikke se, så antar jeg at hun greide å rekke over minst 1/3 av godteboksene. Hun brukte spade når hun fyllet godteposen sin. Men brukte ellers prøvesmaking i full utstrekning fordi dette var jo "gratis", og hun var av det skikkelig frekke og skamløse slaget så det ut til.

 

Vemmelig å bevitne, spesiellt i disse koronatider. Jeg varslet han stakkars unggutten som betjente kassen. Tviler på at han hadde ordentlig guts til å tilsnakke 60-åringen.

Kommer ikke til å kjøpe godteri i løs vekt på leeeeeeenge kjenner jeg på meg.

 

  

45 minutes ago, Theo343 said:

Noen ganger har jeg lurt på hvorfor eks. smågodt hyller er mulig å nå selv for en 3-åring. Nå kan 12-åringer være ganske høye så det hjelper ikke å plassere ting høyere. 

Men ja slik oppførsel fra en mor gjør en bare tom for ord. Det er nok mange som er under ekstra mentalt press nå men det går ann å ta seg selv i at man kanskje gikk over streken fordi man ble flau eller gudene vite hva og så beklage før det eskalerer så langt at politiet må komme. Men vi så jo ikke hendelsen...

Hva med 60-åringer som prøvesmaker smågodt da. Det er jo like ille det.

I det tilfelle med 60-åringen, så burde unggutten varslet butikksjefen. Alle boksene med godteri burde 60-åringen få betale for pga. bytte dem ut (smittevern), og dersom politi hadde hatt kapasitet, så burde vel de kanskje kunne gi COVID-19 tilleggsbøter. Men, i den virkelige verden så fungerer det nok ikke slik.

Endret av G
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Glassmaneten said:

Er det ikke noe fundamentalt galt med det at noen butikker fortsatt har salatbarer gående i disse tider? Kan ikke være riktig.

Tror de slutter med det, om du går og legger fra deg noen skikkelige snørrspyttklyser. Men, ja det er ganske lite gjennomtenkt, eller kun ren profittankegang som går i hodene på de som driver butikk.

Mattilsynet gjør nok ikke jobben sin. Det er jo de som vokter over restaurantbransjen. Salatbarer burde vel vært stengt med mattilsynets formaning.

Godteribokser burde vel kun selges i hele bokser på over den kiloen de er. Dette ville ha skapt et midlertidig marked for å selge godtebokser som har forskjellige varianter av ferdige mikser. Og for de som ikke vil ha en kilo, så finnes jo allerede mange småposer som har ferdigblandinger som går an å kjøpe istedetfor.

Endret av G
Lenke til kommentar

Smågodt er jo generelt usunt så man kunne jo tenkt seg et generelt forbud også. Men nå er det jo noe med frihet vs overdreven regulering. Det er jo mange som synes det detaljreguleres alt for mye allerede. Forbud og påbud er jo også temmelig "harde" måter å regulere på. Avgifter og bevisstgjøring på valg er "mykere" måter å regulere på. Og aksjonering.

Det trengs ikke mange FB-innlegg med "i dag nøs jeg skikkelig i salatbaren" før salget stuper og markedskreftene gjør sitt med det tilbudet. Det trenger ikke være sanne påstander for at det påvirker salget, men det hjelper med en video, om så skuespill, for å bygge troverdighet. Det sagt så kan jo slike aksjoner gi uventede effekter.. F.eks økt matsvinn og økt plastbruk eller mer usunt kosthold.

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Glassmaneten said:

Er det ikke noe fundamentalt galt med det at noen butikker fortsatt har salatbarer gående i disse tider? Kan ikke være riktig.

Ja, men det er lov å åpne for det igjen nå, kantina på jobb vurdere å åpne sin salatbar igjen også, men de sendte faktisk ut en epost til alle bedriftene på bygget for å høre hva vi mener, håper den forblir stengt.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Simen1 said:

Smågodt er jo generelt usunt så man kunne jo tenkt seg et generelt forbud også. Men nå er det jo noe med frihet vs overdreven regulering. Det er jo mange som synes det detaljreguleres alt for mye allerede. Forbud og påbud er jo også temmelig "harde" måter å regulere på. Avgifter og bevisstgjøring på valg er "mykere" måter å regulere på. Og aksjonering.

Det trengs ikke mange FB-innlegg med "i dag nøs jeg skikkelig i salatbaren" før salget stuper og markedskreftene gjør sitt med det tilbudet. Det trenger ikke være sanne påstander for at det påvirker salget, men det hjelper med en video, om så skuespill, for å bygge troverdighet. Det sagt så kan jo slike aksjoner gi uventede effekter.. F.eks økt matsvinn og økt plastbruk eller mer usunt kosthold.

Livet er usunt

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...