Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

1 hour ago, Snikpellik said:

Sverige har over 5,800 dødsfall. Hadde alle land gjort som Sverige ville kapasiteten i helsevesenet i mange land kollapset og dødstallene blitt langt høyere. 

Sveriges helsevesen har ikke kollapset. Langt i fra. Man har også langt bedre kapasitet i dag enn det man hadde på starten av pandemien.

I tillegg til at de dødstallene du nevner er relativt marginale, så er det åpenbart langt flere ting som må tas i betraktning enn dødsfall. For eksempel økonomi. Det hjelper ikke så mye at bestemor slapp å få corona hvis familien til bestemor ikke har råd til mat. Satt på spissen, selvsagt, men du ser poenget.

Sverige er ferdige med hele greia og har seg kommet godt ut av det, mens her pusher vi 1-metersregel, fordømmer ungdommen som drar på fest og blir hysteriske ved det minste tegn på utbrudd (tenk Hurtigruta). I tillegg har vi i stor grad kneblet økonomien, noe som vil ha konsekvenser i lang tid fremover.

Verdenssamfunnet har reagert ekstremt korttenkt, og verden fremstår mer og mer som et sinnssykehus for hver dag som går under denne politikken. Det er derfor jeg i aller høyeste grad anser dette som et virus som befester seg i sinnet. Svenskene overlot saken til ekspertene i stedet for politikerne, og det har tjent dem godt.

Disse tiltakene har aldri vært og kommer aldri til å være noen langsiktig løsning på problemet. Husk at målet i utgangspunktet var å flate ut kurven, noe man dessverre ser ut til å ha glemt.

Endret av Gloria
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sa aldri at Sveriges helsevesen kollapset, jeg sa at det ville kollapset i mange land hvis alle hadde gjort som Sverige.

Hvis du mener nesten 6000 dødsfall er «marginalt» kontra Norges 264 dødsfall så deg om det.

Det er ikke akkurat økonomisk fest som følge av korona i Sverige heller, tvert imot: https://www.aftenposten.no/verden/i/JokPGj/sverige-stengte-mindre-enn-nabolandene-naa-har-de-ikke-bare-flest-doede

Hvis du tror pandemien er overstått i Sverige så må jeg nok dessverre skuffe deg, der smittes og dør fortsatt langt flere mennesker enn i nabolandene og ingen vet hvordan de neste månedene blir.

Norge har også hørt på eksperter, forskjellen er at vi i tillegg til egne fagfolk også har lyttet til ekspertene i WHO og andre land.

Målet i Norge er å flate kurven ved større utbrudd/bølger og en slå ned-strategi. Synes kurven ser en del flatere ut for Norge enn Sverige (logaritmisk):

E896C058-7887-4B18-A0D4-0B827F8AEB27.thumb.jpeg.977a3e99f95ad62530f1ba6b31c988cf.jpeg

Endret av Snikpellik
  • Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg er ikke så opptatt av hva som "kunne ha skjedd". Det viktigste poenget er at intet helsevesen kommer til å kollapse hvis vi letter opp og sier oss ferdige med det hele.

Og synd er det at vi lyttet til dem, for WHO og andre land har dritt på draget.

Sveriges BNP sank med 8.6 prosent, sammenlignet med gjennomsnittet i EU på 11.9 prosent. Det er for øvrig verdt å bemerke at verdensøkonomien er sammensveiset.

Selvsagt er vår kurve flatere. Forskjellen er bare at svenskene er ferdige med hele greia mens vi må bekymre oss for nye bølger. Selv om den gule kurven kanskje ser skummel ut, så endrer ikke det faktum at de nå har nådd bunnen og har klart seg med relativt lite dødsfall.

At man gikk for en "slå ned"-strategi var det som var den store tabben. Vi skulle holdt oss til den strategien vi hadde.

Lenke til kommentar

Ting tyder på nå at en (forhåpentligvis effektiv) vaksine vil være tilgjengelig i løpet av 2021. Slik som vi slår seg ned smitten i Norge nå med effektiv smitteoppsporing, isolering og karantene skal det godt gjøres å komme på nivå med Sverige. Det skal egentlig godt gjøres uansett om smitten varer i 3 år for den del. Sverige ligger laaangt fremfor oss der altså.

Og i koronaregnstykket så må man også ta med alle de som blir så syke av korona at det krever måneder med sykemelding, oppfølging i helsevesenet og rehabilitering på statens regning. Hvor mange hundretusen/million koster det ikke med en alvorlig syk koronapasient som først ligger på sykehus i flere uker også skal ha månedsvis med oppfølging? Et døgn på sykehus i Norge koster vel i gjennomsnitt 40 000 kr pr person, og da vet jeg ikke en gang om det er medregnet intensivpleie. Det har vært flere slike saker i media om folk i yrkesaktiv alder som har mange måneder med opptrening etter en tid i respirator. Det koster dyrt.

Så har vi ikke en gang begynt å snakke om hva det koster å drive rovdrift på sykepleiere og annet helsepersonell, som blir utbrent, må sykemelde seg, og evt. vurderer å skifte yrke fordi de måtte igjennom sine livs verste måneder under koronakrisen fordi noen idioter mente det ikke var så farlig med viruset.

Og de som faktisk dør - det utløser potensielt tapt arbeidskraft, mulige familiemedlemmer som må kortids- eller langtidssykemelde seg pga. sorg.

Og selv om mange reagerer negativ på karantene og isolasjon psykisk, skal man ikke undervurdere effekten av å føle det er trygt å ferdes i samfunnet uten at man føler det utgjør en stor smitterisiko. Jeg la iallfall igjen mye mer penger på restaurant, kjøpesenter osv. i sommer da smitten var såpass lav, nå lever jeg mye mer begrenset - og jeg forbruker da også mye mindre.

Og dersom man lever i et samfunn med mistilitt og følelse av dårlig håndtering av pandemien, så er det vel ikke akkurat bra for kriminalitet, vold osv. 

Vi får se om noen år hvordan regnstykket Norge versus Sverige blir da.

Og Gloria - siden du nevnte hvor mye BNP-en til Sverige har gått ned og sammenlignet den med EU. Hva med BNP-en til Norge? Et raskt Google-søk per 8.juli finner jeg at den sank med 8,9 prosent fra februar til mai, men steg med 2,4 prosent fra april til mai. Den har altså sunket med 6,5%. 

Endret av Fnugle
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gloria skrev (57 minutter siden):

Sveriges BNP sank med 8.6 prosent, sammenlignet med gjennomsnittet i EU på 11.9 prosent. Det er for øvrig verdt å bemerke at verdensøkonomien er sammensveiset.


Dette er ingen bragd, det er Spania (-22.1), Italia (-17.3) og Storbrittania (-21.7) som drar gjennomsnittet ned, hvor BNP har sunket betydelig på grunn av at de har blitt rammet hardt av pandemien og uteblivende turisme.

Sverige har ikke klart seg særlig bedre enn andre land økonomisk, til tross for at de valgte å ikke stenge ned.

Endret av 0laf
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (6 timer siden):

og de rapporterer altså nå om at det ikke har dødd like mange svensker på et halvår siden 1869?

I absolutte tal? I 1869 var vel folketalet ein god del mindre enn i dag.

Det interessante er dødsraten i prosent av folketalet.

Sverige har i følgje Wikipedia i overkant av 10 millionar innbyggjarar.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Sverige

Dermed utgjer koronadødsfalla omlag 0,6 promille.

(Resten av det du skriv er eg heilt einig i).

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (8 timer siden):

Og Gloria - siden du nevnte hvor mye BNP-en til Sverige har gått ned og sammenlignet den med EU. Hva med BNP-en til Norge? Et raskt Google-søk per 8.juli finner jeg at den sank med 8,9 prosent fra februar til mai, men steg med 2,4 prosent fra april til mai. Den har altså sunket med 6,5%. 

Det er flere nasjoner der f.eks de største eksportnæringene ikke har blitt særlig påvirket. Lakseindustrien levde godt av svekket kronekurs og solgte så det sang i mars-april-mai, og det utgjør en relevant del av norsk BNP (handelsoverskuddet er en betydelig del av BNP-utregningen og med svak kronekurs er det naturlig å tro at det eksporteres mer enn det importeres). Equinor har også produsert som før under Covid-19.

Sverige produserer og eksporterer derimot mye mer til transportsektoren, som har blitt hardere rammet. 

 

Å sammenligne BNP på den måten er ikke relevant.

Lenke til kommentar
Sitat

Tre skoler og barnehage stengt – ber flere tusen holde seg i karantene

Nær 4000 innbyggere i Vestvågøy kommune har fått beskjed om å gå i selvpålagt karantene etter at det ble påvist fem nye koronatilfeller i kommunen.

https://www.nrk.no/nordland/tre-skoler-og-barnehage-stengt-som-folge-av-nye-smittetilfeller-av-korona-i-vestvagoy-1.15130111

Endret av Kryptodebunker
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Amoralsk skrev (1 time siden):

Det er flere nasjoner der f.eks de største eksportnæringene ikke har blitt særlig påvirket. Lakseindustrien levde godt av svekket kronekurs og solgte så det sang i mars-april-mai, og det utgjør en relevant del av norsk BNP (handelsoverskuddet er en betydelig del av BNP-utregningen og med svak kronekurs er det naturlig å tro at det eksporteres mer enn det importeres). Equinor har også produsert som før under Covid-19.

Sverige produserer og eksporterer derimot mye mer til transportsektoren, som har blitt hardere rammet. 

 

Å sammenligne BNP på den måten er ikke relevant.

Men det er relevant å sammenligne Sverige med EU sin BNP? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

Syv studenter på bachelorprogrammet i økonomi og administrasjon ved Høgskulen på Vestlandets campus Bergen er smittet av koronavirus.

Undervisningen er derfor avlyst for alle de 450 studentene på bachelorprogrammet.

Fredag formiddag innkalte instituttledelsen til møte for alle studentene på de tre trinnene via Zoom. Her ble det opplyst at totalt syv studenter er registrert smittet, blant dem er både faddere og fadderbarn.

Tilhørte samme faddergruppe

– Vi fikk en e-post i natt klokken 00.30 av en student som kunne fortelle at to studenter hos oss var bekreftet koronasmittet. Senere har vi fått bekreftet at hele syv studenter er smittet, sier Nina Michelsen, assisterende instituttleder.

De syv studentene er en del av samme faddergruppe på til sammen cirka 15 studenter. Høyskolen har ikke oversikt over alle arrangementene disse studentene har deltatt på.

– Alle på denne faddergruppen vil bli testet i dag, sier hun.

https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/vQv6xL/syv-studenter-ved-hoegskulen-paa-vestlandet-koronasmittet

Fadderukene begynner å gi resultat... 7 av en faddergruppe på 15 har testet positiv.

Endret av Fnugle
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (7 minutter siden):

adderukene begynner å gi resultat... 7 av en faddergruppe på 15 har testet positiv.

Uansvarlighet straffer seg. 450 studenter får nå smake konsekvensene av den uansvarligheten som antagelig de fleste av de var med på. Man må ikke falle for fristelsen til å henge ut kun den ene faddergruppa som uansvarlige, for det var nok tilfeldig at det akkurat de ble rammet. Tilfeldigheten kunne like gjerne rammet en av de andre faddergruppene.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 minutter siden):

Uansvarlighet straffer seg. 450 studenter får nå smake konsekvensene av den uansvarligheten som antagelig de fleste av de var med på. Man må ikke falle for fristelsen til å henge ut kun den ene faddergruppa som uansvarlige, for det var nok tilfeldig at det akkurat de ble rammet. Tilfeldigheten kunne like gjerne rammet en av de andre faddergruppene.

For noen er ikke avlyst undervisning noen straff. For alt for mange av dagens studenter handler studietid kun om studenfester og moro. Ta opp studielån, starte på et eller annet stuide man ikke gidder å fullføre....fest, fyll og moro. Ikke utdannelse. Det er mye ræl som ikke har noe på en høyere utdannelsesinstitusjon å gjøre. Lekestudenter.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (10 timer siden):


Hva i alle dager får deg til å tro at Sverige er ferdige med dette, eller at de har nådd bunnen?

Man får da for Sveriges del håpe at bunnen ikke er 30-50 dødsfall og et par tusen nye smittede i uka.

Nå vet ikke jeg hva du legger i "relativt lite dødsfall", men Sverige har altså mistet nesten 6000 av sine borgere, og de rapporterer altså nå om at det ikke har dødd like mange svensker på et halvår siden 1869?

Norge er nå omtrent som Sverige når det gjelder å ta smittevern på alvor; man overlater til den enekelte å ta ansvar men lovpålegger ingen nye smittevernstiltak; tvert imot er samfunnet vidåpent og grensene også så vi kan nok vente os titusenvis av nye smittede i løpet av høsten og tusenvis av døde. For et par uker siden mente jeg det var skrekkscenario men det gjør jeg ikke lenger. Ingenting blir stengt ned fordi Norge nå uten å innrømme det dirkete har valgt å følge den svenske modellen.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 minutter siden):

Uansvarlighet straffer seg. 450 studenter får nå smake konsekvensene av den uansvarligheten som antagelig de fleste av de var med på. Man må ikke falle for fristelsen til å henge ut kun den ene faddergruppa som uansvarlige, for det var nok tilfeldig at det akkurat de ble rammet. Tilfeldigheten kunne like gjerne rammet en av de andre faddergruppene.

Jepp, sannsynligvis vil det også nå muligens bli avdekket smitte blant flere faddergrupper. Disse 15 har lite trolig holdt seg for seg selv og har nok vært i kontakt med mange ulike festdeltakere og andre her og der. Sannsynligvis må hele HVL avdeling Bergen i karantene straks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (2 minutter siden):

Jepp, sannsynligvis vil det også nå muligens bli avdekket smitte blant flere faddergrupper. Disse 15 har lite trolig holdt seg for seg selv og har nok vært i kontakt med mange ulike festdeltakere og andre her og der. Sannsynligvis må hele HVL avdeling Bergen i karantene straks.

Vestvågøy stenger de "hele kommunen" (skoler, barnehager etc) som følge av 5 nye smittetilfeller. Vi får se hvor mye det sprer seg i Bergen og om det blir karantene på mer enn bare studenter og ansatte ved høyskolen.

Lenke til kommentar
Fnugle skrev (10 minutter siden):

Jepp, sannsynligvis vil det også nå muligens bli avdekket smitte blant flere faddergrupper. Disse 15 har lite trolig holdt seg for seg selv og har nok vært i kontakt med mange ulike festdeltakere og andre her og der. Sannsynligvis må hele HVL avdeling Bergen i karantene straks.

I Oslo og Bergen bør det innføres alkoholforbud øyeblikkelig, ikke med en frist for da vil butikkene fylles opp med kjøtthuer som skal hamstre børst. Det bør skje som en overraskelse. Og nabokommuner bør kreve å se bevis på adresser til de som kjøpe alkohol. Og en kvote på hvor mye alkohol det er lov å kjøpe om gangen, slik at noen ikke kan utnytte det ved at en kompis i nabokommunen hamstrer for dem.

Endret av Morromann
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (Akkurat nå):

Vestvågøy stenger de "hele kommunen" (skoler, barnehager etc) som følge av 5 nye smittetilfeller. Vi får se hvor mye det sprer seg i Bergen og om det blir karantene på mer enn bare studenter og ansatte ved høyskolen.

Det som er bra er at UiB har opprettet en egen teststasjon for sine studenter på Nygardshøyden nå. Skal kunne teste 30 i døgnet. Ikke kjempemye, men veldig bra med et lavterskeltilbud for studentene på høyden. 

Tror kanskej at Bergen har litt bedre ressurser og apparat til å få oversikt enn det Vestvågøy har, de sier jo at de ikke har kontroll, men forsetter det slik kan det fort bli som du sier, større nedstenging av deler av Bergen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
20 hours ago, Pc Lynet said:

Selvfølgelig skal jeg ta vaksinen. Jeg gjorde det med Pandemrix under svineinfluensaen i 2009.

Jeg er også interessert i vaksinen. Tok Pandemrix i 2009 jeg også.

Men, jeg har litt sunn skepsis til denne vaksinen. Altså går det mest i:

1. Hvor raskt er vaksinen skjøvet fram? Man kan anta at det i Vesten er gode rutiner.

2. Hva er vaksinen basert på? mRNA? Andre mer ordinære vaksineutviklingsmetoder? Hva slags hjelpestoffer nyttes i denne?

Det siste der med hjelpestoffer har nå gått veldig godt før.

3. Hvor godt og hvor lenge antas den å beskytte?

4. Beskytter den godt nok i mot de "strains of virus" som er de nyeste virusvariantene av COVID-19.

5. Hvilket opphavsland har laget vaksinen, altså så ønsker jeg å vite litt om hvilken desperasjon som ligger til grunn for landets vaksineutvikling. F.eks. USA er litt mindre aktuellt å stole på, selv om dette sikkert er bare en tullete siste tanke. Men, om du pusher Russlandvaksine på meg, så kanskje et velfundert Nei fra meg.

Dessuten så er ikke vaksinene klar enda, og det kan komme inn nye momenter som bør vurderes.

Selv om en vaksine er svært viktig så ser jeg det som viktigere at de finner alternativ bremsemedisin snarest mulig. Dette er virkelig viktig, noe man behøver her og nå, og gjerne for noen færre pasienter for ettertiden også, dersom vaksinen virker tilfredsstillende. Men, dersom vaksinen ikke virker tilfredsstillende, og verden åpner opp for optimistiske når de har fått stukket tilstrekkelig med folk i armen, ja da behøver vi virkelig den bremsemedisinen klar før vaksinen blir klar.

Dette er mine tanker om COVID-19 vaksinering.

Endret av G
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...