Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Mr.M skrev (4 timer siden):

burde det ikke tilbys hurtig-tester nå som haugevis av mennesker blir pålagt karantene nærmest av tilfeldigheter?

eks.

"tidligere denne uken ble rundt 200 kunder hos to frisørsalonger i byen satt i karantene"

"over 250 gjester ved Hornemansgården i Trondheim måttet gå i karantene"

"flere hundre i Haugesund må i karantene"

osv.

Hvis vi antar at majoriteten av disse er yrkesaktive, får det voldsomme konsekvenser for arbeidsgivere. Spesielt små bedrifter med noen få ansatte og "ingen å miste"

Finnes det noen prioriterings-rekkefølge på testingen? Folk som faktisk har en jobb å passe burde prioriteres foran hjemmeværende og trygdede/pensjonister i test-køen.

Kan man ikke ta ibruk denne type apparater, i alle fall på "perifere" personer i en angivelig klynge?

https://www.bosch.com/stories/vivalytic-rapid-test-for-covid-19/

https://www.elabscience.com/p-covid_19_igg_igm_rapid_test-375335.html

https://www.abbexa.com/coronavirus-covid-19-test

Vel, sammenlignet med den nasjonale nedstengningen i mars-april som angikk millioner av nordmenn, er det jo noen hundre her og der en bagatell. Jeg er egentlig ganske fornøyd med at de klarer å spore så godt og gjøre så målrettede og små nedstengninger.

Var det ikke noe med mange falske positive/negative på de hurtigtestene?

Pensjonister og trygdede har jo gjerne mye høyere risiko for alvorlig sykdomsforløp så jeg ser ikke helt poenget med å skyve de bakover i køa. Trygd har jo som regel helsemessige årsaker. Tror heller ikke det er nevneverdig med (arbeids)tid å spare på å lage noe byråkratisk/behovsprioritert køsystem. Mye bedre å bare sørge for god testkapasitet og kjappe resultater som er til å stole på.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med en Skipslegen som ikke visste at vondt i halsen var koronavirus symptom kan jeg godt forstå dette:

Sitat

 

Ansatte i karantene på Hurtigruten: – Tilliten til kapteinen vår, skipslegen og resten av Hurtigrute-konsernet er tynnslitt

Flere ansatte ba kommunen om å overta oppfølgingen på det corona-rammede cruiseskipet. De kalte helsehjelpen de fikk for «uakseptabel» og «farlig for helsen».

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/g7gV11/ansatte-i-karantene-paa-hurtigruten-tilliten-til-kapteinen-vaar-skipslegen-og-resten-av-hurtigrute-konsernet-er-tynnslitt

Endret av Kryptodebunker
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De som har lest litt om skandale-legen på Flekkefjord sykehus har sikkert fått med seg hvor ekstremt mye som skal til for at en lege mister autorisasjonen. Skipslegen på MS Roald Amundsen hadde prestert kunststykket å miste autorisasjonen to ganger før h*n fikk jobb på Hurtigruta. 

Det sier ikke bare noe om legen, men også de som valgte å ansette vedkommende i en legestilling. Når flere ansatte på Hurtigruta kalte helsehjelpen for «uakseptabel» og «farlig for helsen» så skal det ikke mye til for å tro på de. Ei heller at tilliten til både legen og Hurtigruta-konsernet er tynnslitt. Det er vel en høflig underdrivelse.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (33 minutter siden):

Ansatte i karantene på Hurtigruten: – Tilliten til kapteinen vår, skipslegen og resten av Hurtigrute-konsernet er tynnslitt

Flere ansatte ba kommunen om å overta oppfølgingen på det corona-rammede cruiseskipet. De kalte helsehjelpen de fikk for «uakseptabel» og «farlig for helsen».

Kryptodebunker skrev (32 minutter siden):

Med en Skipslegen som ikke viste at vondt i halsen var koronavirus symptom kan jeg godt forstå dette:

 

Nå skal dere høre. Hurtigruta er et konsern. De har en organisasjon som er delt inn i oprasjonsgrupper med egme oppgaver med hver sin sjef. Ledelsen forholder seg til seksjons lederne som igjen forholder seg til undergrupper i hver seksjon. Tror ikke konsernledelsen har vært ombord i båtene de siste to årene. Det verste eksempelet jeg har sett på slik ansvars fraskrivelse og 'blå, blå konserndrift' var når sjøredningstjenesten fikk en 'profesjonell' leder. Hele røkkla var et par centimeter fra å gå til helvete. Rednings selskapet er en idiell organisasjon med sjøfolk, politifolk, brannmenn bønder og fiskere som fikk årlige bidrag fra alle båter langs kysten. Selskapet var rikt og hadde penger i banken. Da kom det noen med 'BI' utdannelse som sa at dette var sløseri og pengene skulle investeres. Hoppla hei og faderullan dei. Det ble heldighvis stoppet i tide. Dere må skjønne hva pengefolkene holder på med. De er ikke folk som ser på oss og samfunnet med et ideelt blikk. Og det skal de heller ikke. De skal tjene penger. Det er jobben deres. Det er vi som må REGULERE dem. Det er VÅR oppgave (jobb om du vil). Vi skal gjøre den jobben via våre valg av politikere. Det som dere nå er overrasket over er ikke noe å bli overrasket over i det hele tatt. Det er vårt kapitalistiske økonomiske system som demokratiet skal regulere dere ser utfolde seg. Hei hopp og faderullan dei. Våkn opp!

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg leser at drittsekker arrangerer fester med 50-60 stykker. Det er lov med opp til 20. Hvorfor er det for lite for disse drittsekkene? Hvorfor må de på død og liv ha over 50 personer samlet hos seg under en pandemi. På tide de innfører strengere regler for slike brudd. 100 000 kroner i bot og et par måneders ubetinget fengsel kunne virke avskrekkende. Samt øke aldersgrensen på kjøp og besittelse av alkohol.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den siste uken har vært sjokkerende når det har gått opp for meg hvopor ufattelige mange selvopptatte egoistiske drittsekker som bor i Norge som git totalt blanke faen og kun tenker meg,meg,meg,min moro, min fylle moro. Jeg fordømmer disse drittsekkene og gidder ikke å unnskylde meg selv for at jeg gjør det. De har ikke levd under steing siden mars. Det vet utmerket godt hva reglene er; men de gir faen. De gir faen om de forsårsaker andre menneskers død og om samfunnet aldri kommer i gang igjen. De pisser på andres oppfofrelse og på helsevesenet vårt. Det virker som det er hundretusenvis av slike drittsekker gående rundt om i samfunnet; jeg er målløs. Fullstendig sjokkert. Skuffet over det norske folk - virkelig.

Men det er feil å bare skylde på ungdommer. Disse avskummene er godt representert i alle aldersgrupper.

Endret av Morromann
  • Liker 5
Lenke til kommentar

USA:

Kansas City, Missouri forlenger sin kriseerklæring og maskepåbud til 16. januar 2021. Dette er en av de første byene som forlenger kriseerklæringen inn i neste år.
 

State of Emergency Extended to Jan. 16
https://www.kcmo.gov/Home/Components/News/News/1421/625

Spoiler

"Post Date:08/13/2020 2:59 PM

NEWS RELEASE

FOR IMMEDIATE RELEASE – August 13, 2020
Contact: Morgan Said

KANSAS CITY, Mo. – Kansas City Mayor Quinton Lucas—in consultation with Kansas City Health Department Director Rex Archer, M.D.—today extended the State of Emergency in the City of Kansas City until January 16, 2021, as the City continues its work to mitigate the spread of COVID-19. This authority is granted under Section 50-155 of the City Charter. The tenth amended order signed by Mayor Lucas on July 10 remains in place.

“Until there’s a widely available vaccine, COVID-19 is here to stay—with serious potential health consequences for those infected,” said Mayor Lucas. “Mask-wearing, social distancing and basic hygiene continue to be the most effective way to mitigate the spread of COVID-19, and we appreciate all who take their personal responsibility to protect their family, friends and neighbors seriously. I will continue to work with Dr. Archer and our City health leaders to take any decisive action necessary—especially as we head into the fall and winter months—to best protect our community.”

“It is now obvious to everyone that COVID-19 is not going away over the next five months,” said Dr. Archer. “As we move out of summer and into fall and winter, we will still be confronting this health emergency. Our cases continue to rise, with a 115 percent increase in the 20-29 age group between June and July. We need every person, every business, every organization to commit to stopping transmission so our kids can get back to school and our businesses can thrive.”

All employees or visitors to any place of public accommodation must continue to wear face coverings in an area or while performing an activity which will necessarily involve close contact or proximity to co-workers or the public where six feet of separation is not feasible. Taverns and bars continue to operate at a 50 percent maximum capacity.

Exceptions to the face covering requirement are as follows:

  • Minors, though Centers for Disease and Control and Prevention (CDC) guidance recommends that all individuals over the age of two wear masks.
  • People who have disabilities that:
    • Prevent them from comfortably wearing or taking off face coverings.
    • Prevent them from communicating while wearing face coverings.
  • People who have respiratory conditions or breathing trouble.
  • People who have been told by a medical, legal, or behavioral health professional not to wear face coverings.
  • People who are seated in a restaurant, tavern, or bar and are engaged in consuming food or drink while adequately distanced from other tables.

Mayor Lucas will review this State of Emergency, and update as needed, prior to its expiration. Read the extended State of Emergency proclamation, and frequently asked questions (FAQs).

As a reminder, Mayor Lucas—in partnership with the City of Kansas City and Made in KC—in May launched KCPPE.com, an online resource for Kansas City businesses to purchase Personal Protective Equipment (PPE) for their employees while providing direct support to local businesses. Kansas City businesses or individuals looking to purchase locally-made PPE can find more information here. Local PPE suppliers can request to be added to the website here. Kansas Citians interested in signing up for text updates from the City of Kansas City regarding COVID-19 should text COVIDKC to 888-777.

For more information, visit the CDC website or kcmo.gov/coronavirus. You may also call the Missouri Department of Health and Senior Services hotline at 877-435-8411 for questions regarding COVID-19 in Missouri."

 

Kilde: https://www.kcmo.gov/Home/Components/News/News/1421/625

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Del 2, om hur begreppet flockimmunitet fick fäste hos Folkhälsomyndigheten - Expressen.

Emanuel Karlstens seneste artikler om Sveriges strategi har også blitt omtalt i utenlandske medier i dag, alt fra The Telegraph til Newsweek.


Også en artikkel om Sverige i New Scientist i dag :

Sitat

Sweden was one of the few European countries not to impose a compulsory lockdown.
Its unusual strategy for tackling the coronavirus outbreak has been both hailed as a success and condemned as a failure. So which is it?

Those who regard the strategy as a success claim it reduced the economic impact, but it isn’t clear that it did.
What is clear is that so far Sweden has had a more protracted outbreak with far more deaths per capita than its neighbours.

https://www.newscientist.com/article/2251615-is-swedens-coronavirus-strategy-a-cautionary-tale-or-a-success-story/


Britiske forskere publiserte også en rapport for noen dager siden, som konkluderer med at flokkimmunitet ikke virker, og at Sverige ikke er i nærheten.

https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/0141076820945282

Endret av 0laf
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Morromann.

Etter å ha hørt at veldig mange under 50 ønsker å fjerne dagens eldres pensjonsrettigheter som de har jobbet for i et langt liv blir jeg ikke sjokkert av det vi har sett dette året. Det er mer bekreftende for at samfunnet har tapt noe viktig.

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Morromann skrev (7 timer siden):

Jeg leser at drittsekker arrangerer fester med 50-60 stykker. Det er lov med opp til 20. Hvorfor er det for lite for disse drittsekkene? Hvorfor må de på død og liv ha over 50 personer samlet hos seg under en pandemi. På tide de innfører strengere regler for slike brudd. 100 000 kroner i bot og et par måneders ubetinget fengsel kunne virke avskrekkende. 

Hjelpes, det er ikke ebola vi snakker om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På New Zealand har en kar funnet ut at han skal selge en plastpose med COVID-fri luft.

Det høyeste budet er for øyeblikket på rundt 30 000,- kroner ?

nz.png

https://www.trademe.co.nz/Browse/Listing.aspx?id=2738013313

New Zealand har forøvrig vedtatt å utvide sin lockdown i 12 dager til, frem til 26. august.
En ny vurdering av videre lockdown forventes 21. august, ettersom New Zealand også har planlagt et valg i september, og eventuelt må vurdere om dette skal utsettes.

De fire tilfellene man først oppdaget i en familie, har nå blitt til 29 bekreftede smittetilfeller. 
30 000 tester er utført, man har fremdeles ikke funnet kilden til utbruddet, men sekvensering viser at dette ikke er samme streng av viruset som tidligere var på New Zealand, slik at det er nesten garantert importert smitte, ikke noe som henger igjen fra forrige utbrudd.

Statsminister Jacinda Ardern uttalte tidligere i dag at "fast and sharp" var den beste taktikken, og den løsningen som ville få tilstanden tilbake til normalt så raskt som mulig.

https://www.nzherald.co.nz/nz/news/article.cfm?c_id=1&objectid=12356647

Endret av 0laf
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jepp, da kommer det som ventet i dag. 

Sitat

– Senere i dag vil regjeringen presentere nye råd om bruk av munnbind, basert på anbefalinger fra Helsedirektoratet og FHI. Allerede nå varsler Helsedirektoratet at tøymunnbind er et godt alternativ til kirurgiske munnbind, skriver Helsedirektoratet.

– Vi vil anbefale bruk av munnbind eller tøymunnbind i enkelte situasjoner, i noen geografiske områder og for en begrenset tidsperiode, skriver assisterende helsedirektør Espen Rostrup Nakstad.


Forbud mot sammenkomster over 20 personer i privat sammenheng i Bergen

Sitat

Bergen kommune opplyser at de legger ned et forbud mot private sammenkomster for flere enn 20 personer i kommunen. Frem til i dag er regelen om å være maks 20 personer samlet kun en anbefaling.

– Det som er nasjonalt råd blir i dag et påbud. En anbefaling er ikke tilstrekkelig, det må være klart at dette er regelen og at den må vi følge, sier Valhammer.

Han sier også at påbudet åpner opp for andre sanksjonsmuligheter for politiet når de følger opp brudd på smittevernloven.

– Jeg håper at det kan bli en nasjonal forskrift, sier byrådslederen.

https://www.tv2.no/nyheter/11584761/

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar
On 8/12/2020 at 11:36 AM, Morromann said:

FY F*EN! Han burde blitt hengt ut med navn opg bilde i media! Jeg hadde ikke trodd at det var SÅ mange selvsentrerte DRITTSEKKER i det norske samfunnet! Det er hundrevis, ja tusenvis av dem! Drittsekker av rang! Han burde som en konsekvens miste studieplassen og blitt nektet adgnag til høyere utdannelsesinstoitusjoner de neste 5 årene. Og bli straffedømt etter straffelovens paragraf 237. Kommer denne i det hele tatt til anvendelse i disse dager? Eller er det fritt frem for disse drittsekkene å gjøre nøyaktig som de vil med Bent Høies stillteitendes akesept?

Kanskje du ikke liker det, og du har i alle fall ikke bedt om det, men her kommer likevel ett råd.

Som dyrerettighetsforkjemper, miljøvernsaktivist, pasifist, og det ene og det andre, har jeg opplevd minst like mye selvrettferdighet som deg, men om jeg har lært noe som helst av mine anstrengelser gjennom årene, må det være at man rett og slett ikke kan la andres tilsynelatende dumskap, ondskap, ignoranse, likegyldighet etc. gå inn på en, i for stor grad.

Indignasjonen, sinnet, eller forbitrelsen vil finne en eller annen måte å manifistere seg på, så har man i effekt, fått ytterligere ett problem på sin allerede tunge bør.

Jeg håper ikke det fremstår som belærende eller arrogant av meg å komme med dette rådet, jeg ber deg heller ikke tilgi dem, eller vende noe kinn, eller slikt, bare å huske på egen helse oppi all forargelsen.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Quote

 

Dagbladet:

Ny festnatt i Bergen og Trondheim

Vest politidistrikt har natt til fredag mottatt over 40 meldinger på festbråk i Bergen. Politiet hadde ikke ressurser til å respondere på alle oppdragene.

- Noen adresser var vi på i går natt også, skriver politiet.

Det har blitt gitt muntlige pålegg, men ingen er anmeldt.

Også i Trondheim ble det nok en natt med mange meldinger på feststøy. Politidistriktet hadde før klokka 01 fått inn over 30 klager.

- Vi har fått roet ned noe, men rekker nok ikke over alle meldingene. Vi har også andre oppgaver vi må prioritere, skriver Trondheim politidistrikt.

Operasjonsleder Håvard Høyem sier til Dagbladet at de fleste klagene natt til fredag gikk på støy, og at antall personer på festene de rakk å ta tak i var i henhold til smittevernreglene.

Torsdag fortalte Trøndelag politidistrikt at de vurderer å anmelde alle fester som pågår etter klokka 23 om kvelden. Ifølge Høyem er det ikke tatt noen beslutning på dette enda.

Både i Bergen, Trondheim og Oslo har politiet den siste tiden mottatt mange klager på støyende fester. Flere av meldingene har også gått på at det er for mange samlet enn smittevernreglene tilråder.

 

Oppfordringer funker ikke!
Forby alt salg av alkohol med umiddelbar virkning (for å unngå hamstring). Portforbud 20:00-06:00!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Amoralsk skrev (2 timer siden):

Hjelpes, det er ikke ebola vi snakker om.

Nei, det er det heller ingen som påstår. Og hadde det vært ebola måtte befolkningen definitivt ha vært låst inne med totalforbud om å gå ut, unntatt for livsnødvendigheter men da med fullt verneutstyr. Mat og lignende måtte ha blitt fraktet hjem til folk.

Men covid er ekte. Selv om vi har vært heldige i Norge skal jeg fortelle om en ting: det er et annet land jeg er nært knyttet til som er hardt rammet; et av de verste i verden og hovr folk, for å si det stygt; "dør som fluer". Alle kjenner i det minste noen som kjenner noen som har død av covid og jeg vet konkret om tilfeller av både akutt innleggelse og dødsfall. Og her snakker vi ikke bare om "oldinger" i livets siste fase, men i stor grad også middelaldrende mennesker. Det er alvorlig, men vi har vært heldige i Norge grunnet lav befolkningstetthet og gode systemer for smitteoppsporing. Men covid er ekte. Det hører jeg jevnlig fra kontakt med nevnte land. Selv om det kan virke slik i Norge at det ikke eksisterer.

Nei, det er ikke ebola. Men det er ikke en vanlig forkjølesle heller, selv om slike teorier spres rundt på nettet og i diverse miljøer.

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...