Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Theo343 skrev (21 minutter siden):

Forstår ikke hvorfor barn plutselig skal være så sårbare? Når jeg begynte på skolen var det ingen barnehage, førskole eller SFO. Både mor og far jobbet. Man var med på et opprop ute eller i gymsalen også var det hadet bra. Funket helt fint.

Dette er nok ganske individuelt. Nokre kan vere redde og føle seg bortkomne når dei blir rivne vekk frå det miljøet dei er vant til for å bli kasta inn i eit nytt miljø med mange dei ikkje kjenner frå før, medan andre kan vere tilpasningsdyktige og ha lett for å få venner. For min eigen del kvidde eg meg for å byrje på skulen, og trudde at alt skulle verte så vanskeleg. Slikt gjev ein dårleg start på det som skal vere den daglege "arbeidsplassen" i mange år, der borna skal ta til seg lærdom dei får bruk for resten av livet. Eg hugsar at mor mi fekk vere med heilt til å byrje med, dette var i 1984.

Ei mogeleg løysing på problemet er å dele opp klassane no i starten, og heller ha kort skuledag med fleire slike grupper etter kvarandre i løpet av dagen. Dermed vil ein kunne gje ein mjuk og trygg skulestart utan at det går ut over smittevern.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (17 minutter siden):

Forstår ikke hvorfor barn plutselig skal være så sårbare? Når jeg begynte på skolen var det ingen barnehage, førskole eller SFO.

Er enig med deg i at dagens ungdom kan være bortskjemte. Samtidig finnes det ikke en dykkerklokke du kan sette dem inn i, og så kommer de ut igjen som gårdsunger som lå i ukesvis i grønnsaksåkeren, som opplevde krigen, som aldri hørte på popmusikk eller så TV, og som likte å sitere Ibsen og Snorre. Slik var mine tanter og onkler,  og jeg elsker den personlighetstypen. Dessverre går det ikke an å gjenskape den ved å knipse i fingrene.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
frohmage skrev (7 minutter siden):

Reisende til Bodø fra Polen ble oppfordret til å teste seg for korona. Over halvparten valgte å ikke gjøre det.

Synes det er rart at ikke flere takker ja til en gratis test på stedet.

"Er ikke redd, sier passasjer." Kanskje det er frykt for testen/resultatet som får folk til å droppe det?

Er kun ulemper å teste seg. Du risikerer blir ilagt karantene etc. Folk vil heller risikere å drepe sine kolleger, nabo og familie. 

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, torbjornen said:

Dette er nok ganske individuelt. Nokre kan vere redde og føle seg bortkomne når dei blir rivne vekk frå det miljøet dei er vant til for å bli kasta inn i eit nytt miljø med mange dei ikkje kjenner frå før, medan andre kan vere tilpasningsdyktige og ha lett for å få venner. For min eigen del kvidde eg meg for å byrje på skulen, og trudde at alt skulle verte så vanskeleg. Slikt gjev ein dårleg start på det som skal vere den daglege "arbeidsplassen" i mange år, der borna skal ta til seg lærdom dei får bruk for resten av livet. Eg hugsar at mor mi fekk vere med heilt til å byrje med, dette var i 1984.

Ei mogeleg løysing på problemet er å dele opp klassane no i starten, og heller ha kort skuledag med fleire slike grupper etter kvarandre i løpet av dagen. Dermed vil ein kunne gje ein mjuk og trygg skulestart utan at det går ut over smittevern.

Det var forskjell på barn den gang også :) Men man fikk ikke hjelm og puter under armene så fort man skulle ut døra til den farlige verden.

Vi lærte utrolig nok mye den gang også.

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (42 minutter siden):

Er kun ulemper å teste seg. Du risikerer blir ilagt karantene etc. Folk vil heller risikere å drepe sine kolleger, nabo og familie. 

I tillegg til å kunne avlegge falsknegativ, og gå rundt å tro at man ikke har det pga. en random test på flyplassen

Lenke til kommentar
mandodiao skrev (5 minutter siden):

I tillegg til å kunne avlegge falsknegativ, og gå rundt å tro at man ikke har det pga. en random test på flyplassen

Ja man kan være smittet men ikke syk enda. Det eneste testen sier er at du ikke har Corona på test tidspunktet. 

Sitat

Onsdag kveld har Avisa Nordland vært i kontakt med en av dem - en 52 år gammel mann. Han beskriver det som oppleves om en spesiell situasjon.

- Jeg holder å gå på veggene. Jeg vet ikke engang hvor sykehuset ligger og de gir meg mat gjennom vinduet, fra balkongen på utsida, sier mannen til avisa.

Ifølge Avisa Nordland skal han mangle både medisiner, toalettsaker, rene klær og sengeklær, og har vært innlagt siden mandag etter å ha sittet flere dager i karantene på hotellet han bodde.

 

For 52-åringen er ikke den eneste som sitter i Gdansk uten å komme seg hjem på grunn av positivt utslag på corona-testen. Minst en annen person ligger også innlagt på sykehus. I tillegg har flere kommet hjem til Bodø den siste uka, og fått påvist smitte etter at de landet hjemme.

Hagen understreker at det ikke er snakk om utenlandske arbeidere. Samtlige av dem som har testet positivt er hjemmehørende i Bodø.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2020/08/12/195698279/coronasmittet-romte-landet-anmeldes

Jeg har en meget, meget stor mistanke om at den drittsekken her var på vei til Thailand.Sikkert Pattaya. Doha er et vanlig transitsted for Thailand. 

Vel fortjent at det heller blir arabisk fengsel enn fyll og horing i Pattaya på denne drittsekken.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
frohmage skrev (1 time siden):

Om folk (inkludert meg selv) var litt mindre dømmende ville kanskje livet bli enklere for folk som var smittet, slik at færre ville forsøke å sjule det.

This.

Vi ser det blant annet i denne tråden. Noen tar fullstendig av, og det er ikke måte på hvor idioter folk er eller hvor ille alt er og hvor dårlig Norge liksom skal være.

Det Høie var inne på for litt siden om skam er ekstremt viktig. Som han sa; du skal ikke skamme deg, du skal teste deg. Man kan gjøre absolutt alt riktig med å følge regler og være forsiktig, og likevel bli smittet. Sånn er det med denne pandemien. Overdrivelser, skyldpåleggelser og ønsker om offentlig gapestokk hjelper ikke en pøkk. Å stå sammen er det eneste som funker.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Eksempel på klossete maskebruk. I denne videoen har demonstrantene sikkert tatt på seg masker for å få slippe inn på et område, og når de har kommet inn, tar en del av dem maskene til side. Tipper det er omtrent på samme måte i europeiske storbyer, og på kollektivtrafikk der det er påbudt med maske. 

 

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (13 minutter siden):

This.

Vi ser det blant annet i denne tråden. Noen tar fullstendig av, og det er ikke måte på hvor idioter folk er eller hvor ille alt er og hvor dårlig Norge liksom skal være.


Det er åpenbart at svært mange smittede har blitt smittet uten at det er deres egen feil.

Dette viruset smitter relativt lett, går man på utsiden av døren, så risikerer man å bli smittet, å blir man smittet, så er det ingen stigma i det. Selv folk som har holdt seg hjemme i isolasjon har klart å bli smittet gjennom vareleveringer og lignende.

Problemet oppstår når folk åpenbart bryter smittevernreglene, nekter å gå i isolasjon, tar flyet fra Gardermoen, eller .... wait for it .... når hundrevis av ungdommer har fest i parkene.

Stupid is as stupid does, enkelte fortjener åpenbart gapestokk for sin tåpelige oppførsel som setter andres liv i fare, og bidrar til at ting kanskje nok en gang må stenges ned.

Men de aller fleste smittede er jo ikke i den kategorien, og de aller fleste ungdommer er heller ikke ansvarsløse idioter som setter helsen til foreldre og besteforeldre på spill for å ta seg en fest.

For de som faktisk faller med begge bena ned i kategorien "kronidiot" så er det helt på sin plass at de får sitt livs konfirmasjon, og gjerne en straffereaksjon.

Personlig hadde jeg faktisk sett at løsningen Quatar har innført også kom til Norge, med "skamming" og uthenging med navn og bilde på nyhetene hver kveld, av de som gang på gang ikke overholder reglene.

Endret av 0laf
  • Liker 3
Lenke til kommentar
0laf skrev (7 minutter siden):

Personlig hadde jeg faktisk sett at løsningen Quatar har innført også kom til Norge, med "skamming" og uthenging med navn og bilde på nyhetene hver kveld, av de som gang på gang ikke overholder reglene.

Er enig med det meste i innlegget ditt og at idioter faktisk må anerkjennes som nettopp idioter, for de har vist seg til syne de siste månedene. Men jeg tror ikke akkurat dette jeg siterer over her er veien å gå i det hele tatt i Norge. Det vil ikke hjelpe.

Selv om det å (rettmessig) skylde på og henge ut kanskje føles bra så tror jeg ikke det vil hjelpe mot det ultimate målet - som er å få flest mulig til å ta reglene så alvorlig som mulig.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (19 minutter siden):

Å stå sammen er det eneste som funker.

Stå sammen med drittsekker som bevisst og med vitende og vilje gir totalt blanke faen i smittevernsregler vi andre har fulgt og ofret så mye for å følge? Stå sammen med drittsekker som vet de er smittet men hopper avgårde på fly; den verste formen for smittebombe i verden for egen vinnings skyld? Stå sammen med slike? Count me out! Slike er kriminelle avskum og fortjener en straff som svir!

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (3 minutter siden):

Stå sammen med drittsekker som bevisst og med vitende og vilje gir totalt blanke faen i smittevernsregler vi andre har fulgt og ofret så mye for å følge? Stå sammen med drittsekker som vet de er smittet men hopper avgårde på fly; den verste formen for smittebombe i verden for egen vinnings skyld? Stå sammen med slike? Count me out! Slike er kriminelle avskum og fortjener en straff som svir!

My point exactly :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (3 minutter siden):

Men jeg tror ikke akkurat dette jeg siterer over her er veien å gå i det hele tatt i Norge. Det vil ikke hjelpe.


Det vil jo forsåvidt hjelpe, mot at færre vil bryte reglene dersom de henges ut på fjernsynet.
De aller største idiotene hjelper det kanskje ikke mot, de ville nok bare ringt til alle kompisene sine for å skryte av at de var på TV.

Jeg innser selvfølgelig at noe slikt aldri ville blitt innført i Norge, det er derfor jeg overdriver en hel del, det er jo noe særdeles unorsk ved å henge ut idioter på TV, de skal jo helst beskyttes mot seg selv, annet enn i realityprogram, der ser det ut som kanalene knives om å finne de største idiotene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...