Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det som er positivt er at antallet tester som blir gjort har økt mye i det siste. Det er ikke bare fordi det er flere mistanker om smitte, men på grunn av bredere kriterier og at det har blitt enklere flere steder. Jo mer testing, jo bedre, og jo færre smittede per test jo bedre. Antallet tester vil forhåpentligvis fortsette å øke fremover, selv om smittesituasjonen skulle stabilisere seg. 672102845_Skjermbilde2020-08-13kl_15_56_10.thumb.png.fcea6eaa1c366c4c8e921f2e171a4725.png

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Man brukte masker under spanskesyken som var en ny influensa.

A group of mask-wearing citizens, Locust Avenue, California, during the flu pandemic of 1918.

Sitat

The order appeared to work in “flattening the curve” of infection in San Francisco; other American states took up the practice, which was also promoted across the Atlantic in Paris and in Manchester. Supply quickly became an issue, so in America churches and community groups organised mass mask-making sessions. When the order was lifted at noon on the last day of November, a blaring whistle sounded and, the San Francisco Chronicle noted, people threw off their masks leaving “the sidewalks and runnels strewn with the relics of a tortuous month”.

The relaxation of the law proved premature. As the death toll rose again in a third wave of the disease – and despite the protests of the newly formed Anti-Mask League – mandatory mask-wearing was reintroduced for another six weeks at the beginning of the following year.

https://www.theguardian.com/artanddesign/2020/may/03/the-big-picture-spreading-the-message-about-the-1918-pandemic

6364.jpg?width=1020&quality=85&auto=form

Endret av Pc Lynet
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Koronavirus funnet i brasiliansk kylling

Sitat

Det er funnet koronavirus i frosne kyllingvinger som er importert fra Brasil til den sørkinesiske byen Shenzhen, opplyser lokale myndigheter.

Den positive prøven kommer etter at det ble funnet spor av koronaviruset på en pakke frosne reker fra Ecuador, melder Reuters. Etter et utbrudd som ble knyttet til et stort matmarked i Beijing, er det blitt tatt stikkprøver av kjøtt, fisk og skalldyr i Kina.

Myndighetene i Shenzhen har testet alle som har vært eller kan ha vært i kontakt med de infiserte kyllingvingene. Alle testene var negative. Forskere sier det ikke er sterke indikasjoner på at smitte kan spres via frossent kjøtt.

https://www.tv2.no/nyheter/11583567/


Chinese cities find virus in Brazilian chicken wings, Ecuadorian shrimp packaging
Two cities in China have found traces of the new coronavirus in imported frozen food and on food packaging, local authorities said on Thursday, raising fears that contaminated food shipments might cause new outbreaks.
https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-china-shenzhen/chinese-cities-find-virus-in-brazilian-chicken-wings-ecuadorian-shrimp-packaging-idUSKCN25902B

Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (1 minutt siden):

Dette er det samme bullshiten som med norsk laks med koronavirus i Kina. Det kan være rester av virus, men ikke nok til å infisere nye personer.

Det er jo akkurat dette som står i artiklene, ikke bullshit. At det bare er spor av viruset, og at det ikke er indikasjoner på at man bør frykte spredning på denne måten. Men det er veldig interessant å få mer kunnskap om dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Budeia skrev (14 minutter siden):

Klossete bruk av masker og det å hindre fri pust, fører til mer smitte. Hvorfor har det ikke vært tale om å bruke masker ved tidligere influensaer?

Fordi vanlig influensa har mye lavere dødsrate. Husk at vi har 3/4 million døde globalt selv om bare 0,27% av verdens befolkning har vært bekreftet smittet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snikpellik said:

Det ser mer dramatisk ut siden vi har gått fra veldig lite smitte til en relativt rask utvikling med nye utbrudd. 

Heldigvis er det fortsatt lav spredning i Norge, men det må gjøres en betydelig innsats for å holde den lav nå!

Problemet er at det er fortsatt sommer, det er mye enklere å holde smitten under kontroll nå enn på høsten når alle er innendørs.

Jeg tror derfor at nye smittete vil stabilisere seg nå og vi får en mer kraftig økning om 1-2 måneder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (9 minutter siden):

Problemet er at det er fortsatt sommer, det er mye enklere å holde smitten under kontroll nå enn på høsten når alle er innendørs.

Jeg tror derfor at nye smittete vil stabilisere seg nå og vi får en mer kraftig økning om 1-2 måneder.

Jepp, det tror jeg også. 

Tror også det kan være lettere å innføre strengere tiltak på høsten og mot vinteren. Folk er mer velvillige til å holde seg hjemme og foran tv-en når det er kaldere og været er dårligere. Det har nok både positive og negative effekter at folk trekker seg inn til seg selv mtp smitte, men jeg tror det er lettere å få kontroll på den igjen når det ikke er sommer og befolkningen flytter så mye på seg.

For min egen del er i hvert fall sommeren tradisjonelt høysesong for sosiale aktiviteter og det er tiden hvor jeg møter flest venner, familie og bekjente i ulike settinger.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

burde det ikke tilbys hurtig-tester nå som haugevis av mennesker blir pålagt karantene nærmest av tilfeldigheter?

eks.

"tidligere denne uken ble rundt 200 kunder hos to frisørsalonger i byen satt i karantene"

"over 250 gjester ved Hornemansgården i Trondheim måttet gå i karantene"

"flere hundre i Haugesund må i karantene"

osv.

Hvis vi antar at majoriteten av disse er yrkesaktive, får det voldsomme konsekvenser for arbeidsgivere. Spesielt små bedrifter med noen få ansatte og "ingen å miste"

Finnes det noen prioriterings-rekkefølge på testingen? Folk som faktisk har en jobb å passe burde prioriteres foran hjemmeværende og trygdede/pensjonister i test-køen.

Kan man ikke ta ibruk denne type apparater, i alle fall på "perifere" personer i en angivelig klynge?

https://www.bosch.com/stories/vivalytic-rapid-test-for-covid-19/

https://www.elabscience.com/p-covid_19_igg_igm_rapid_test-375335.html

https://www.abbexa.com/coronavirus-covid-19-test

 

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Snikpellik said:

For min egen del er i hvert fall sommeren tradisjonelt høysesong for sosiale aktiviteter og det er tiden hvor jeg møter flest venner, familie og bekjente i ulike settinger.

Jeg møtte flest mennesker i desember, fordi da har man julebord, julegavehandel, familietreff og avslutningstreff. Og imotsetning til sommeren så foregår alt innendørs.

Fikk også alltid forskjølelse/influensa i desember, så jeg var nok ikke den eneste.

Lenke til kommentar
Camlon skrev (Akkurat nå):

Jeg møtte flest mennesker i desember, fordi da har man julebord, julegavehandel, familietreff og avslutningstreff. Og imotsetning til sommeren så foregår alt innendørs.

Fikk også alltid forskjølelse/influensa i desember, så jeg var nok ikke den eneste.

Godt poeng det. Desember er høysesong for sosiale sammenkomster det også. Vi har heldigvis ganske god tid frem til det. Problemet spesielt med jula er at hele familier inkl. de eldre samles innendørs. Veldig spent på hvordan jula blir i år.

Lenke til kommentar
Sitat
  • FEM NYE SMITTET I INDRE ØSTFOLD

Fem personer har fått påvist coronaviruset i Indre Østfold torsdag, skriver kommunen i en pressemelding.

De har testet 318 personer iløpet av dagen, mot 294 iløpet av gårsdagen.

Indre Østfold opplevde i forrige uke et smitteutbrudd som blant annet førte til at kommunen ble stengt ned inntil videre.

 

Lenke til kommentar
4 hours ago, Quakecry said:

Lurer på om det er noen sannsynlighet i det hele tatt for at videregående skoler/universitet blir stengt ned igjen. 

Om ikke skoler skal stenges må karantenereglene endres. Jeg jobber på videregående og har normalt ca 200 elever fordelt på 11 klasser, når/om jeg blir sjuk vil det bety at 25% av skolens elever må være hjemme (ja, alle elevene jeg har gjennom en uke vil bli «nærkontakter»). I tillegg deler jeg et knøttlite kontor med 7 andre lærere, alle realfagslærere, så må de også i karantene så blir det nettskole i alle fysikk, biologi og kjemitimene og i omtrent halvparten av mattetimene på skolen. Så har jeg ukentlige møter med 4 avdelingsledere, så litt ettersom hvilken ukedag jeg finner ut at jeg er sjuk må alle de være hjemme også. Så om bare jeg blir sjuk så vil fort 400 personer bli berørt direkte. 
så skolene kommer til å slite med å holde «vanlig skole» Om det blir noe særlig med smitte i samfunnet og vi skal fortsette å prøve å ha kontroll 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...