Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Snikpellik skrev (43 minutter siden):

Det har ikke vært varslet noen ny pressekonferanse fra Oslo kommune enda. Det er sjeldent dette gjøres på lørdager med mindre det skjer noe i hui og hast. Jeg får pressemeldingene, så kan poste det her så fort det eventuelt skjer noe! Kommunen vil nok snart informere om hvor alle de nye drop-in testpunktene skal være. 

 

Vel, regjeringen har jo bevisst at de kan hasteinkalle bare for å stå der og preike piss, som i går da det tydeligvis var så "viktig" å hasteinnkalle for å fortelle at karantenefrie land skulle kalles gule istedenfor grønne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Quakecry skrev (1 minutt siden):

Lurer på om det er noen sannsynlighet i det hele tatt for at videregående skoler/universitet blir stengt ned igjen. 

Absolutt, men det vil nok bli mer målrettet mot utdannngsinstitusjoner med påvist smitte og kommuner med generelt høy smitterisiko. Så neppe noe landsdekkende som i mars-april.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, Simen1 said:

Absolutt, men det vil nok bli mer målrettet mot utdannngsinstitusjoner med påvist smitte og kommuner med generelt høy smitterisiko. Så neppe noe landsdekkende som i mars-april.

Skjønner. Gir forsåvidt mening det. Vi blir nok hvertfall ikke kvitt faenskapen på en god stund, det er helt sikkert. Stenger vi ned all utenlandsreise så er jo det en start hvertfall. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (2 timer siden):

Ikke for å være belærende, men tror du det? I en verden av kaos vil en Normann's tullete opptreden bli lagt merke til? Jeg vet ikke, men kanskje du har rett. Men vi er bare 5M + mennesker her på berget.

Nordmann, belgier, ungarer, burunder, mongol eller whatever....Qatar Airways har lagt sin ære og pestisje i å garantere at man er trygg for coronasmitte ombord på deres fly og at ingen smittede kommer ombord, og så har det skjedd og det var tilfeldigvis en nordmann. Det er selvfølgelig et pestisjenederlag om dette kommer ut og vil føre til kansellering på kansellering. Jeg vet ikke om du har jobbet i det private næringsliv, men prestisje er defintivt noe som settes høyt og en sak som dette er meget påroblemtatisk for selskapets anseelse for å si det....mildt.

Og derfor tipper jeg at de i første omgang vil forsøke å dysse dette ned så mye som mulig, å skyfle de andre passeasjerene videre og håpe at ingen av dem smittes og gjøre det klart at lokale media ikke skal skrive noe om dette; og om det lekker ut for verden; vel da må vel noen syndebukker ta sin hatt og gå eller noe slikt. Og smittebomben? Tja, jeg tipper at de holder han i forvaring nå men nekter å si et ord til norsk presse som ringer.

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

Rapporten påpeker en tydelig endring i smittesituasjonen:

– Vi anslår en vekst i nye tilfeller i de neste tre uker, mens vi for en uke siden anslo at det ville ligge stabilt, påpeker FHI.

 

De anslår at Norge vil ha 84 nye tilfeller om dagen om én uke og 100 nye tilfeller om dagen etter to uker.

Hvis det slår til, vil Norge bli rødt i løpet av disse to ukene. For med disse tallene, vil Norge om to uker da ligge over 23.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som er positivt angående reising er at vi er forbi sommerferien, når soleklart flest nordmenn vanligvis reiser utenlands.

Høstferien er neste, men da er det ikke like mange som vanligvis reiser utenlands. Den er heller ikke samtidig for alle i landet, og det er laaangt fra alle i Norge som i det hele tatt har høstferie. 

En stor bekymring nå den neste måneden bør være utlendinger som kommer på ferie til Norge. Mange må i reisekarantene nå, men ikke f.eks. tyskere, briter og italienere. Britene har sommerferie nå frem til 1. september, italienerne har ferie frem til 31. august og tyskerne har i noen stater ferie nå og frem til september.

Det haster å få opp testingen og kapasiteten på flyplassene, og å få flere av de reisende til å ta en test. Helst skulle jeg sett at det var obligatorisk for alle innreisende med utenlandsk pass å ta en test ved ankomst. Sånn burde det vært fra i sommer da det ble åpnet opp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (12 minutter siden):

Nordmann, belgier, ungarer, burunder, mongol eller whatever....Qatar Airways har lagt sin ære og pestisje i å garantere at man er trygg for coronasmitte ombord på deres fly og at ingen smittede kommer ombord, og så har det skjedd og det var tilfeldigvis en nordmann. Det er selvfølgelig et pestisjenederlag om dette kommer ut og vil føre til kansellering på kansellering. Jeg vet ikke om du har jobbet i det private næringsliv, men prestisje er defintivt noe som settes høyt og en sak som dette er meget påroblemtatisk for selskapets anseelse for å si det....mildt.

Er pensjonert forretnings utvikler. Hurtigruta ringer det en bjelle?

Lenke til kommentar
frohmage skrev (6 minutter siden):

Takk for det. For meg ser ikke situasjonen like nedslående ut, men vi får se hvordan det går. På VG sin oversikt står det at fire personer ble registrert smittet i Norge i går. Sju i Oslo. Noe funker dårlig der.

Tja....det er vel mer folk der skulle jeg mene?

Lenke til kommentar

Sverige:

Sitat

Två nya dödsfall med bekräftad covid-19 har inrapporterats under torsdagen, enligt Folkhälsomyndighetens senaste uppdatering. 

Totalt har 5 776 smittade personer avlidit enligt Folkhälsomyndigheten. 

83 852 personer har hittills bekräftats smittade. Det är 397 nya bekräftade fall sedan i går. 

2 538 personer med covid-19 vårdas eller har vårdats på iva. 

- Vi har hamnat i ett nytt stabilt läge, säger Anders Tegnell.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset

30 personer er på intensiv nå. Snittalder på alle som har vært på intensiv i Sverige (2538 stk) er 61 år.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
frohmage skrev (22 minutter siden):

Hvor da? Er det ikke feil når flere er smittet i Oslo i går enn i Norge?

edit: Sikkert bare noe jeg har oversett..

Neida. Du er på rett spor vil jeg si. Jeg tenker at Oslo er det området i Norge med størst tetthet av mennesker. Det er vel også det området som har størst andel av befolkningen som bruker offentlig transport. Jeg tror at det er en direkte sammenheng mellom befolknings tetthet og spredning av CORONA. Vi får vel se om 'vingle' Raymond får fingeren ut etterhvert som folk kommer hjem fra ferien.

Endret av Oddvardm
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (4 minutter siden):

Neida. Jeg tenker at Oslo er det området i Norge med størst tetthet av mennesker. Det er vel også det området som har størst andel av befolkningen som bruker offentlig transport. Jeg tror at det er en diekte sammenheng mellom befolknings tetthet og spredning av CORONA.

Ja, men Oslo ligger fortsatt i Norge, eller? Grafene hos VG viser FIRE smittede under "Nøkkeltall for Norge" i går, og SJU i Oslo. Ikke pr. 100 000 innbyggere, eller noe sånt.

https://www.vg.no/spesial/2020/corona/?utm_source=corona-widget&utm_term=d7#norway

Regner med at de bruker forskjellige kilder til disse tallene. De forandrer seg fortløpende nå.

Endret av frohmage
  • Liker 1
Lenke til kommentar
frohmage skrev (5 minutter siden):

Ja, men Oslo ligger fortsatt i Norge, eller? Grafene hos VG viser FIRE smittede under "Nøkkeltall for Norge" i går, og SJU i Oslo. Ikke pr. 100 000 innbyggere, eller noe sånt.

https://www.vg.no/spesial/2020/corona/?utm_source=corona-widget&utm_term=d7#norway

Regner med at de bruker forskjellige kilder til disse tallene. De forandrer seg fortløpende nå.

FHIs oversikt viser også 4 totalt i Norge i går. Den viser 1 i Oslo.
https://www.fhi.no/sv/smittsomme-sykdommer/corona/dags--og-ukerapporter/dags--og-ukerapporter-om-koronavirus/

VG henter informasjon fra kommuner og bydeler, så det kan ta litt tid før de ferskeste tallene blir oppdatert og plassert riktig i diverse oversikter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...