Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Morromann skrev (2 minutter siden):

Torbjørn Røe Isaksen har jo hatt corona da samt en statssekretær. Men de ble nok ikke så veldig syke siden det ikke gjøres så mye.

Erna eller Høie på sykehus hadde nok gjort susen. Burde vært obligatorisk testing av folk som ankommer utlandet og på nytt 7 dager etter ankomst.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (På 14.8.2020 den 14.48):

Var det en del av en pandemi som overbelastet helsevesenet? Var det et virus som spredde seg kjempelett og ga varige skader på lunger og indre organer?

Leser du hva jeg skrev ? Husk at stress dreper, du virker veldig agressiv i denne tråden.

"Prøver ikke samenligne eller bagatalisere noe, men prøver påpeke at livet er farlig med eller uten Wuhan Viruset."

 

Endret av DaniNichi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (13 minutter siden):

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2020/08/14/195698756/vinmonopol-stengte-etter-coronasmitte

Kanskje vi skulle stenge ALLE vinmonopol i Norge til vi har smitten under kontroll samt alt ølsalg i butikkene.

Hvis jeg lukker øynene og er skikkelig naiv så er jeg enig. I praksis tror jeg det bare ville gitt en tilsvarende boom for gjær, sukker, rørdeler, smugling og gitt en boost til kriminelle miljøer. Både økonomisk og folkelig aksept. Så jeg tror egentlig ikke det ville resultert i noe bedre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Der passerte akkurat India Norge i antall cases per 1M innbyggere. Merk at de har over 250 ganger flere innbyggere enn oss så det summerer seg opp til ~2,5M smittede vs våre ~10 000. De har foreløpig litt lavere dødstall enn oss med 35 vs 47 per 1M, men pga smittekurvens form må vi regne med det øker kraftig de nærmeste ukene. Det kan også tenkes at mørketallene er høyere siden vi har testet 5 ganger flere enn de, regnet per M innbygger.

India-Norge.thumb.png.08154603c68a9dbcf1e8f957bda3ec1a.png

 

India-Norge2.thumb.png.ee91abc5f9926088796e3e9b5b8c14cc.png

India står nå for ~18% av verdens befolkning, ~12% av verdens bekreftet smittede og ~6% av verdens bekreftede dødsfall.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

For min del kan ungdommen og godt voksne feste så mykje di vil så lenge kommunen ikkje har smitte. Det fordrer dog at kommuner med smitte blir stengt ned til smitten har vore borte i minst 14 dager. Einaste grunnen til at vi ikkje fekk full kontroll på smitten var presset om å opne opp att for reiser inn og ut av landet. Om ikkje erna & co greier å lære av denne oppblussinga vil vi få ein mykje værre opplevelse utover hausten. Enkelt og greit er det bare ein ting som funker fram til vaksine er på plass. Steng landet for alle unødvendige reiser og krev testing, karantene/isolasjon for di som alle nådigest får løyve til å reise. Og når vaksinen er tilgjengelig burde det bli obligatorisk at alle som skal reise inn og ut av landet får seg ein vaksine-dose. Politiet kan glede seg til å bli vaksine-politi.

Lenke til kommentar
41 minutes ago, Simen1 said:

. De har foreløpig litt lavere dødstall enn oss med 35 vs 47 per 1M, men pga smittekurvens form må vi regne med det øker kraftig de nærmeste ukene.

Vi kan og regne med at India får mye «bedre» tall enn oss, selv om de åpenbart ikke har nevneverdig behandlingstilbud til de kanskje 400 millioner fattigste, fordi de ar en mye yngre befolkning og det er gode muligheter for at generelt dårlig Hygiene og trangboddhet har gitt kryssinunitet fra andre coronavirus. I Mumbai er omtrent halvparten smittet, men med overraskende få døde: https://edition.cnn.com/2020/07/29/asia/india-mumbai-slum-coronavirus-intl-hnk/index.html

Lenke til kommentar
M98kF1 skrev (3 minutter siden):

Vi kan og regne med at India får mye «bedre» tall enn oss, selv om de åpenbart ikke har nevneverdig behandlingstilbud til de kanskje 400 millioner fattigste, fordi de ar en mye yngre befolkning og det er gode muligheter for at generelt dårlig Hygiene og trangboddhet har gitt kryssinunitet fra andre coronavirus. I Mumbai er omtrent halvparten smittet, men med overraskende få døde: https://edition.cnn.com/2020/07/29/asia/india-mumbai-slum-coronavirus-intl-hnk/index.html

Mener du at Indere har bedre fotutsettninger pga av dårlig hygiene, trangere boforhold og yngre befolkning? Den var litt drøy da det kan høres ut som om du dermed karakteriserer COVID-19 som en livsstil sykdom? Kan du forklare litt nærmere hva du mener?

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Oddvardm said:

[...]Kan du forklare litt nærmere hva du mener?

At i slummen i India så vil de ikke være så mange 82-åringer som dør av CoViD19, fordi de allerede døde av malaria og tuberkulose for 24 år siden da de var 58 år gamle. De som ville ha hatt høy dødelighet i slummen i Mumbai, de er allerede døde. Sånnt gir utslag på statistikken. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg var på besøk i Sverige i en rød sone. Når jeg dro hjem og krysset grensen trodde jeg at det skulle bli et lengre opplegg med politi osv. 

Politi: Hvor har dere vært? 

Jeg: Vi har vært i Västra Götaland, rød sone. 

Politi: Ok. Kan jeg se pass? 

Jeg viser pass. 

Politi: Takk. Ha en fortsatt fin kveld. 

 

 

 

Jeg ble litt sjokkert over at det ikke kom noe informasjon om at vi måtte være i karantene eller at det ikke ble registrert på noen måte. 

Endret av Psykake
  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Psykake said:

Jeg var på besøk i Sverige i en rød sone. Når jeg dro hjem og krysset grensen trodde jeg at det skulle bli et lengre opplegg med politi osv. 

Politi: Hvor har dere vært? 

Jeg: Vi har vært i Västra Götaland, rød sone. 

Politi: Ok. Kan jeg se pass? 

Jeg viser pass. 

Politi: Takk. Ha en fortsatt fin kveld. 

 

 

 

Jeg ble litt sjokkert over at det ikke kom noe informasjon om at vi måtte være i karantene eller at det ikke ble registrert på noen måte. 

Vi har et tillitsbasert system ... Er du til å stole på?

Endret av helsten2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
M98kF1 skrev (15 minutter siden):

At i slummen i India så vil de ikke være så mange 82-åringer som dør av CoViD19, fordi de allerede døde av malaria og tuberkulose for 24 år siden da de var 58 år gamle. De som ville ha hatt høy dødelighet i slummen i Mumbai, de er allerede døde. Sånnt gir utslag på statistikken. 

Utvilsomt. Det er noe jeg har hørt før om Afrika. Kanskje du har rett i den fremstillingen. Det kan se ut som om COVID-19 rammer de eldste i samfunnet vårt hardest. Men jeg vil allikevel hevde at rapporteringen fra forskjellige land har forskjellig statistisk tyngde. Om antall døde er lav så kan COVID-19 skjule seg i økt dødlighet som ikke blir rapportert og det vises heller ikke til sen skader i artikkelen du viser til. Jeg vil ikke trekke altfor bombastiske konklusjoner om dødligheten i andre land utfra en artikkel og tvilsom statestikk. Mine tanker.

Lenke til kommentar
Psykake skrev (2 minutter siden):

Poenget mitt var i grunn at med så mange forskjellige mennesker her i landet burde det ha vært en mer omfattende prosess når man krysset grensen etter å ha vært i en rød sone. 

Enig, hvis de er så milde gir hvertfall mange faen i karantenen.. å komme fra rød sone er jo virkelig ikke bra!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...