Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

helsten2 skrev (8 minutter siden):

Oppfordringer funker ikke!
Forby alt salg av alkohol med umiddelbar virkning (for å unngå hamstring). Portforbud 20:00-06:00!

Det må skje med UMIDDELBAR virkning også da og ikke med en frist slik at ikke butikkene fylles opp av børsttørste folk med handlevogner stappfulle av alt som er å oppdrive av øl som skal hamstres for de neste ukene før alkoholsalget stenger. Da går vinninga fort opp i spinninga.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
frohmage skrev (8 minutter siden):

Heldigvis er Systembolaget fortsatt åpent, i tilfelle noe slikt skulle innføres.

Du er altså imot at vi skal få kontroll på smittespredningen?

Heldivis blir det vanskeligere og vanskeligere å komme seg til Sverige og unngå karantene.

Alkoholforbud burde selvfølgelig kombineres med et generelt utreiseforbud. Men jeg mener dette bør være i kommuner med høy smittespredning, ikke i hele Norge. Oslofolk bør nektes å reise ut av kommunene med mindre det er snakk om essensielle turer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
frohmage skrev (Akkurat nå):

Regna med det, men det henger jo sammen. Uten økning i smittespredning hadde vi ikke hatt behov for tiltak. Jeg liker ikke utviklingen. Håper det går an å gå på bussen om et år uten munnbind, uten å bli uglesett.

Tror det skal gå bra; vi er tross alt ikke like gærne som amerikanerne. Men pass ihvertfall på å holde fysisk avstand med en meter og hoste inn i albuen.

Lenke til kommentar
Gjest ac8ad...507

Hva tror dere om de presiserte kravene til tøymunnbind? De skal blant annet ikke ha vertikale sømmer langs nese, munn eller hake. Svært mange av tøymunnbindene man kan kjøpe nå har jo det, blant annet disse fra Adidas. Er virkelig ingen av disse maskene gode nok?

Anonymous poster hash: ac8ad...507

Lenke til kommentar
Morromann skrev (7 minutter siden):

Tror det skal gå bra; vi er tross alt ikke like gærne som amerikanerne.

Vi får se. Om munnbind blir anbefalt på kollektivtransport nå, så er jeg redd vi kommer til å slite med å bli kvitt det igjen. Ett år er kanskje for kort perspektiv, men om vi fortsatt har de på om fem år har vi tapt.

Lenke til kommentar
frohmage skrev (11 minutter siden):

Vi får se. Om munnbind blir anbefalt på kollektivtransport nå, så er jeg redd vi kommer til å slite med å bli kvitt det igjen. Ett år er kanskje for kort perspektiv, men om vi fortsatt har de på om fem år har vi tapt.

Spørs på hvor lenge pandemien og spredningen varer. Målet må jo være at vi får såpass god kontroll at færrest mulig tiltak trengs lenger. Men jeg tror at Regjeringen nå vil bruke lenger tid fremover før de åpner opp på tiltak igjen, etter at man ganske sikkert kan slå fast at utenlandsreiser ble åpnet litt for tidlig.

Noen ting tror jeg kommer til å bli ganske permanent pandemi eller ei, som plexiglass i kasser og apotek. Bedre håndhygiene kommer til å henge ved oss i lang tid fremover, og akkurat det er bare en bra ting. Hvis utbredt bruk av munnbind nå kan føre til at vi i fremtiden bruker det blant folk når vi er syke og ikke vil smitte andre (f.eks. Japan) så er det kanskje ikke så dumt.

Akkurat anbefaling om munnbind kan nok vare en stund, spesielt på kollektivtransport. Det kan hjelpe oss å muliggjøre flere situasjoner hvor avstand ikke er mulig. Det kommer til å komme flere studier og mer forskning på hvordan og i hvilke situasjoner munnbind har vesentlig effekt og hindrer smittespredning så forhåpentligvis vet vi mye mer om dette om noen måneder. 

Personlig har jeg null problemer med bruk av munnbind, og er veldig glad for at det nå blir anbefalt i den situasjonen vi har. 

Men: bruk av munnbind er helt klart en byrde for samfunnet også, det koster penger, det er enda en ting å huske på for folk, det produserer smittefarlig avfall og er ikke bra for miljøet. Det koster også penger. Akkurat nå er det verdt byrdene.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Alkan skrev (12 minutter siden):

Hva er så farlig å ha på munnbind, Frohmage?

Det er vel som hijab, kanskje? Greit å bruke om du har valgt det selv, men dritt om du blir tvunget.

edit: Jeg skjønner at det var en kunnskapsløs sammenlikning, men jeg ønsker bare at myndighetene etter hvert vil anbefale å IKKE bruke munnbind, når smitten går ned igjen.

Endret av frohmage
Lenke til kommentar
3 minutes ago, frohmage said:

Det er vel som hijab, kanskje? Greit å bruke om du har valgt det selv, men dritt om du blir tvunget.

 

Du kan velge selv ... som vanlig - kun oppfordring ...

Quote

– Vi vil anbefale bruk av munnbind eller tøymunnbind i enkelte situasjoner, i noen geografiske områder og for en begrenset tidsperiode, sier Nakstad i en pressemelding

 

Lenke til kommentar

Nye coronaregler for arrangement:

Sitat

Regjeringen åpner for at flere grupper på opptil 200 personer, såkalte kohorter, kan delta etter hverandre på samme arrangement.

- Disse endringene gjør det lettere å spre gjester utover en lengre periode, slik at reglene blir enklere å praktisere for arrangementer som strekker seg over flere timer eller dager, sier næringsminister Iselin Nybø (V) i en pressemelding.

Dermed vil for eksempel 600 personer kunne delta på samme arrangement, såframt de deles inn i tre kohorter som ikke er til stede samtidig.

- Dette gjelder så lenge det aldri er flere enn 200 deltakere samtidig på arrangementet. Gruppene med 200 deltakere skiftes ut på en smittevernfaglig forsvarlig måte, og uten å komme i kontakt med hverandre, sier Nybø.

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=39934

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Leder-innlegg i VG:

Vi må venne oss til munnbind

Sitat

Fredag kommer regjeringen etter alt å dømme til å anbefale munnbind på kollektivtransport. Vi håper alle vil følge rådet.

Regjeringen har varslet at de vil komme med en anbefaling om å bruke munnbind der det ellers ikke er like lett å holde avstand. Det synes vi virker fornuftig, som et tillegg til tiltakene vi allerede har.

Munnbind ville vært å overdrive tidligere i sommer, i et land med lite smittetrykk ser vi ikke helt poenget. Men nå er flere av oss mer utsatt for risiko fordi smittespredningen øker. Og folk som kjører buss, jobber på sykehus og butikk, må ikke bare møte opp. De møter også mange andre mennesker i løpet av arbeidsdagen.

Da kan man potensielt smittes eller smitte andre. I tillegg til avstand, pleksiglass og hygiene, kan munnbind være til hjelp for alle som ikke har valget å holde seg hjemme.

Resten: https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/K3OQ56/vi-maa-venne-oss-til-munnbind

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
Gjest ac8ad...507 skrev (25 minutter siden):

Hva tror dere om de presiserte kravene til tøymunnbind? De skal blant annet ikke ha vertikale sømmer langs nese, munn eller hake. Svært mange av tøymunnbindene man kan kjøpe nå har jo det, blant annet disse fra Adidas. Er virkelig ingen av disse maskene gode nok?

Anonymous poster hash: ac8ad...507

Da er det mange som har kastet bort mye penger... Hva er årsaken til at vertikale sømmer ikke er lov?

Lenke til kommentar
helsten2 skrev (Akkurat nå):

Du kan velge selv ... som vanlig - kun oppfordring ...

Selvfølgelig, men som i min kunnskapsløse sammenlikning tidligere spørs det om det blir et valg i praksis dersom "alle andre" bruker det, selv når viruset er borte. Kinesiske turister har brukt munnbind i Norge i årevis, og jeg synes det ser fryktelig trist ut.

Lenke til kommentar
Gjest ac8ad...507 skrev (28 minutter siden):

Hva tror dere om de presiserte kravene til tøymunnbind? De skal blant annet ikke ha vertikale sømmer langs nese, munn eller hake.

Der hadde det vært fint med en kilde.
Har ikke sett dette presisert fra offentlig hold. Om en ser på WHO sine anbefalinger vedr. tøymasker så er det ikke problematisk med vertikal søm.

https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/advice-for-public/when-and-how-to-use-masks

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...