Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

:utakt skrev (5 minutter siden):

Selv tror jeg munnbind er litt oppskrytt. Altså, det er klart det hjelper hvis mange bruker det riktig, men det er mange land som har innført påbud om munnbind og smitten øker likevel.

Det er nok ikke bruken av munnbind det står og faller på.

Klarer ikke folk bruke det riktig så gir det motsatt effekt dessverre som du påpeker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
:utakt skrev (36 minutter siden):

Selv tror jeg munnbind er litt oppskrytt. Altså, det er klart det hjelper hvis mange bruker det riktig, men det er mange land som har innført påbud om munnbind og smitten øker likevel.

Det er nok ikke bruken av munnbind det står og faller på.

Det er nok fordi smitten først og fremst spres innendørs i eget hjem. Noe som kjennetegner mange land med stor smitte er storfamilier som bor sammen under samme tak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å stoppe smitten i ein kommune står og faller det på munnbind(kollektivt, butikk osv) og 2 meters avstand. Det er alt som skal til for å stoppe smitten blant di som ikkje tester seg. At erna & co forsatt ikkje greier å innføre munnbind påbud i kommuner der det er registrert smitte siste 14 dager er smått idiotisk. Det samme kan seiast om avstand på 1 meter. 2 meter er mykje betre og burde være eit krav i kommuner der man har smitte innafor siste 14 dager. Ved så enkle lokale tiltak vil smitte bli redusert raskt og mesteparten av landet kan holde det gåande utan større nedstenging. Når det kjem til reiser over grensa burde di bli redusert til bare di mest nødvendige. Einaste måten å få kontroll på saueflokken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Folk er raske med å kritisere grenseåpningen, men personlig tror jeg det største problemet er fyll og uteliv. I tillegg til de vanlige samfunnsproblemene dette medfører, så bidrar det sannsynligvis i en svært høy grad til å spre smitte. Det er absolutt ikke livsnødvendig med en bytur eller fest i disse dager, og det burde forblidd stengt til dette er over. At universitetene gjenåpner vil bare gjøre folk mer sultne på dette.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
:utakt skrev (1 time siden):

Selv tror jeg munnbind er litt oppskrytt. Altså, det er klart det hjelper hvis mange bruker det riktig, men det er mange land som har innført påbud om munnbind og smitten øker likevel.

Til dels enig, men samtidig synes jeg det kan være mange som overkompliserer bruk av ppe/munnbind/maske. De overfører reglene fra en sykehussetting der formålet i hovedsak er å beskytte bæreren, til bruk i samfunnet der formålet i større grad er å beskytte andre. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Windoge skrev (2 timer siden):

Folk er raske med å kritisere grenseåpningen, men personlig tror jeg det største problemet er fyll og uteliv. I tillegg til de vanlige samfunnsproblemene dette medfører, så bidrar det sannsynligvis i en svært høy grad til å spre smitte. Det er absolutt ikke livsnødvendig med en bytur eller fest i disse dager, og det burde forblidd stengt til dette er over. At universitetene gjenåpner vil bare gjøre folk mer sultne på dette.

Fyll og uteliv hadde ikke vært noe problem dersom grensene hadde vært stengte og smittespredningen lå på under 10 personer per dag nasjonalt som første halvdel av juli. Det er kombinasjonen som har lagt til rette for økt smittetall R. Samt en serie idiotiske handlinger fra Hurtigrutas side.

Men det er for tidlig for andre selskaper å være hovne mot Hurtigruta. Det er nok bare en tilfeldighet at Hurtigruta ble de rammede idiotene denne gangen. Det finnes idioter i mange andre bransjer også, så det dukker vel opp flere utbrudd etter hvert. Konserter, kollektivtrafikk, kjøpesentre, skoler etc.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Fyll og uteliv hadde ikke vært noe problem dersom grensene hadde vært stengte og smittespredningen lå på under 10 personer per dag nasjonalt som første halvdel av juli. Det er kombinasjonen som har lagt til rette for økt smittetall R. Samt en serie idiotiske handlinger fra Hurtigrutas side.

Men det er for tidlig for andre selskaper å være hovne mot Hurtigruta. Det er nok bare en tilfeldighet at Hurtigruta ble de rammede idiotene denne gangen. Det finnes idioter i mange andre bransjer også, så det dukker vel opp flere utbrudd etter hvert. Konserter, kollektivtrafikk, kjøpesentre, skoler etc.

Skoler neste.

Lenke til kommentar
Relio skrev (15 minutter siden):

Interessant intervju.

"There is no such thing as expertise on the future."

"If you say something really pessimistic about how many people are going to die, the media want to believe you. The politicians daren't not believe you."

https://reason.com/2020/07/15/dont-put-too-much-faith-in-the-experts/

Life imitates art :)

https://www.imdb.com/title/tt0387808/

Spoiler

MV5BMWQ4MzI2ZDQtYjk3MS00ODdjLTkwN2QtOTBj

 

Lenke til kommentar
Laffe skrev (3 timer siden):

Dessverre så er det slikt. Under denne pandemien så har folk flest vist at man ikke klarer å tenke selv, men heller ønske om diktatur. Mao saueflokk

Folk flest er dessverre ganske sosialt tilbakestående, de har godtatt et system der mor/far er deres verge til de fyller 18år så tar moder stat over til de dør.

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 timer siden):

Til dels enig, men samtidig synes jeg det kan være mange som overkompliserer bruk av ppe/munnbind/maske. De overfører reglene fra en sykehussetting der formålet i hovedsak er å beskytte bæreren, til bruk i samfunnet der formålet i større grad er å beskytte andre. 

Nettopp vært et sted det ble innført, folk tar på alt som finnes så bruker de fingrene inni masken til å flytte munnbind under nesen eller ned i lomma så på igjen i ansikt uten noe Antibac eller vask av hender..

Dette vil øke smitte langt mer, da ingen bruker de hjemme, så si at noen bruker en maske feil ute så drar man til besteforeldre i en tro at masken har beskyttet dem..

Folk flest er idioter stygt å si, men verden er ikke som den er fordi vi alle er så jævlig smarte.

Jeg trodde i lang tid at maske var en god løsning, men etter sett samt opplevd hvor krevende det kan være så skal det mye offer til fra folk for at det skal gjøres riktig over tid.

Japan gjør det riktig fordi det er en oppbygd tradisjon at man skal beskytte andre om man selv tror man kan ha noe eller komme ned med noe som kan smitte andre.

 

 

Lenke til kommentar

Et SAS-fly fra Nice var forventet å lande 00:10 på Gardermoen natt til lørdag. I stedet landet det nesten nøyaktig midnatt, til klapping fra passasjerene om bord. Dersom flyet lander før midnatt, slipper passasjerene å gå i karantene.

https://www.dagbladet.no/nyheter/ingen-garantier/72725355

Syntes det er godt å vite at det ikke var smittefare klokka 23:59 jeg.

Altså, jeg skjønner at dem må sette ei grense et sted for karantene og ikke, men her syntes jeg heller at dem skulle ha satt foten ned og sagt det som det er. "Nå kommer dere fra land med stor spreding. Dere må i karantene. Sorry. Vi syntes ikke det er noe kult vi heller"

  • Liker 2
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (8 minutter siden):

Japan gjør det riktig fordi det er en oppbygd tradisjon at man skal beskytte andre om man selv tror man kan ha noe eller komme ned med noe som kan smitte andre.

Japanere tar kanskje ikke matpauser under byturer, de bare venter med maten til de kommer hjem? Å trekke maska vekk for å ete og drikke, og deretter tar den på igjen, er visst feil bruk. Og noe som mange gjør. 

Litt tvilsomt med folkene på flyet fra Frankrike, ja. De hadde vel ikke trodd det skulle komme pressen for øre, hvordan de planla og applauderte. Men folk er folk..

Lenke til kommentar
Budeia skrev (1 time siden):

Japanere tar kanskje ikke matpauser under byturer, de bare venter med maten til de kommer hjem? Å trekke maska vekk for å ete og drikke, og deretter tar den på igjen, er visst feil bruk. Og noe som mange gjør. 

 

Japanere spesielt i storbyer spiser ofte ute eller tar seg en rask snack.

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (15 timer siden):

Er nok ikke bare det at folk "gir faen". Vi hadde nærmest ingen innlagt, og meget få nye smittetilfeller pr dag, da blir holdningen laidback og folk har vanskeligere og vanskeligere for å forstå strenge tiltak. Myndighetene må dermed slippe opp litt for å ikke tape ansikt og folks velvillighet, og så ser man jo konsekvensen av det. 

Jeg merket selv at den siste tiden, så har jeg ikke vært like nøye på vasking osv, som jeg var da det kokte som mest. Folk klarer ikke opprettholde sånt over lang tid, særlig ikke når situasjonen neste fremstår som avklart, slik det gjorde. Vi har den siste tiden holdt på med akkurat det svenskene har gjort hele tida ( og som vi har ledd av), og så ser man jo hvordan det da går. 

 

Men det handler jo ikke om det. Å være mindre nøye på vasking og glemme seg litt er menneskelig, slik er de fleste av oss. Det det handler om er de drittsekkene som med vitende og vilje gir en diger "fuck you" til den innsatsen de andre av oss har holdt på med for å holde dette nede og arrangerer store fester med langt flere deltagere enn det som er lov, de som mot råd fra myndighetene reiser til land med hløy smittespredning, de som kliner seg intill deg selv om du ber dem om å la være; den slabgs. Drittsekker av en annen verden som burde pålegges permanent portforbud til den dagen det er en vaskine og selv bør plasseres bakerst i køen når det kommer til vaksinering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Budeia said:

Japanere tar kanskje ikke matpauser under byturer, de bare venter med maten til de kommer hjem? Å trekke maska vekk for å ete og drikke, og deretter tar den på igjen, er visst feil bruk. Og noe som mange gjør. 

Det virker som en del nordmenn tror masker er ubrukelig så lenge man ikke bruker dem perfekt. 

Trekk vekk masken når du spiser, bruk samme maske i en uke. Det viktigste er at du unngår å ta på fjeset ditt og har masken over munnen og nesen når du er på steder med mye mennesker.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...