Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Pc Lynet skrev (7 minutter siden):

Helt utrolig at ikke dette er på plass.

Det var jo det. Men kapasiteten ble vel redusert etter hvert som antall tilfeller gikk ned til minimum. 

Så kan man vel si at kommunen burde forutsett økt spredning nå etter ferien. De hadde vel ikke forutsett at det skulle skje så raskt. 

Ordner seg sikkert innen kort tid (telefonkapasiteten altså). 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Pc Lynet skrev (11 minutter siden):

Helt utrolig at ikke dette er på plass.

Det er på plass triplet kapasitet ifølge en venn som jobber i kommunen, men det holder ikke siden det er utrolig mange tilreisende fra andre deler av landet som ringer i Oslo, noe de kanskje ikke har tatt godt nok høyde for. Også folk i andre kommuner som ringer Oslos koronatelefon fordi de misforstår.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Relio skrev (1 time siden):

https://www.nrk.no/nordland/lofoten-uten-koronasmitte-i-sommer_-_-nesten-ikke-til-a-tro_-sier-kommuneoverlegen-1.15114519

Det kan se ut til at vi allerede har oppnådd flokkimmunitet, sannsynligvis en gang i mars/april da den store smittetoppen var.

Dette virker som en rimelig naturlig forklaring på den lave spredningen som nå får selv ekspertene til å gape. Merk at COVID-19 er i stor grad symptomfritt for de fleste.

Hele opplegget minner meg sterkt om svineinfluensaen i 2009, bare i mer ekstrem form.

Ca 0,18% av befolkninga har vært bekreftet smittet og mørketallene har vi ganske grei kontroll på etter randomisert testing, totalt har ca 0,25% av befolkninga vært smittet. Det har ført til 256 dødsfall hittil. For å oppnå flokkimmunitet må ca 65% av befolknigna ha antistoffer. Det vil si ca 260 ganger flere smittede og dermed ca 260 ganger flere døde enn vi har til nå. Vel og merke hvis antistoffene hadde vært evigvarende, noe de har vist seg å ikke være.

TLDR; Du er på bærtur.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Simen1 said:

Ca 0,18% av befolkninga har vært bekreftet smittet og mørketallene har vi ganske grei kontroll på etter randomisert testing, totalt har ca 0,25% av befolkninga vært smittet. Det har ført til 256 dødsfall hittil. For å oppnå flokkimmunitet må ca 65% av befolknigna ha antistoffer. Det vil si ca 260 ganger flere smittede og dermed ca 260 ganger flere døde enn vi har til nå. Vel og merke hvis antistoffene hadde vært evigvarende, noe de har vist seg å ikke være.

TLDR; Du er på bærtur.

Har ikke fått med meg noen storskala antistoff-testing her til lands? FHI opererer jo med ca 0.7% basert på antall innleggelser. 

Personlig tror jeg vi har hatt ca 25k smittede 

Lenke til kommentar

Nå skriver Storbritannias statistiske byrå (ONS) og regjeringsanalytikere i en rapport at den nasjonale nedstengningen indirekte kan ha forårsaket ytterligere 16 000 dødsfall på to måneder i England, ifølge Sky News.

https://www.dagbladet.no/nyheter/16-000-kan-ha-dodd-av-lockdown/72725881

 

Skrev at jeg fryktet tilsvarende i Norge, vil tro at i Norge har flere død indirekte av viruset enn selve viruset og da garantert mange unge folk som kunne bidratt til samfunnet i framtiden.

Viruset har i Norge nesten kun tatt ut folk som var på vei til døden innen kort tid.

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (5 minutter siden):

Nå skriver Storbritannias statistiske byrå (ONS) og regjeringsanalytikere i en rapport at den nasjonale nedstengningen indirekte kan ha forårsaket ytterligere 16 000 dødsfall på to måneder i England, ifølge Sky News.

Slik er samfunnet desverre. Ensomhet i siste del av livet er desverre alt for vanlig. Mangel/vegring for å søke hjelp er også desverre et økende problem i større byer/land.

Endret av Oddvardm
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (15 minutter siden):

Nå skriver Storbritannias statistiske byrå (ONS) og regjeringsanalytikere i en rapport at den nasjonale nedstengningen indirekte kan ha forårsaket ytterligere 16 000 dødsfall på to måneder i England, ifølge Sky News.

https://www.dagbladet.no/nyheter/16-000-kan-ha-dodd-av-lockdown/72725881

 

Skrev at jeg fryktet tilsvarende i Norge, vil tro at i Norge har flere død indirekte av viruset enn selve viruset og da garantert mange unge folk som kunne bidratt til samfunnet i framtiden.

Viruset har i Norge nesten kun tatt ut folk som var på vei til døden innen kort tid.

Dette er i samfunn ute av kontroll, da tør ikke folk dra på sykehuset selvom de er alvorlig syke. Var samme i Italia, hjertefeil ble plutselig borte..

I Sverige fra vårt nærmeste sykehus har 4 av 4 av folk jeg vet kommet hjem med Corona, benbrudd, røntgen, prøver alle kom hjem med Corona.

I Sverige skriver ikke avisene om sånt, men ryktet går fort.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (2 minutter siden):

Dette er i samfunn ute av kontroll, da tør ikke folk dra på sykehuset selvom de er alvorlig syke. Var samme i Italia, hjertefeil ble plutselig borte..

I Sverige fra vårt nærmeste sykehus har 4 av 4 av folk jeg vet kommet hjem med Corona, benbrudd, røntgen, prøver alle kom hjem med Corona.

I Sverige skriver ikke avisene om sånt, men ryktet går fort.

Ja det er tragisk, og man kan ikke forvente at samfunnet skal klare plutselig lage egne sykehus som separerer.

Man ser at selv om sykehus gjør alt de kan så skjer smitte med eks MRSA hele tiden.

Tenker man bare må begynne i framtiden ha en rød knapp som trykkes ved minste mistanke om smitte fra land som Kina så stenges all trafikk derifra og alle som er der må i karantene hotell.

 

Lenke til kommentar

Jeg sitter og ser litt på tallene fra worldometeret og prøver å få litt perspektiv på det:

USA har nå 496 coronadødsfall per million innbygger på ca et halvt år

Norge har nå 47 coronadødsfall per million innbygger på ca et halvt år

I 2019 døde 108 personer på norske veier. Det er ca 10 per million innbygger per halvår

I 2018 døde 36560 personer på amerikanske veier. Det er ca 56 per million innbygger per halvår

I disse tidsrommene har det altså dødd 5~10 ganger flere av corona enn det gjør i trafikken i normale år. Det gir litt perspektiv på dødstall. Vi bruker årlig et titalls milliarder på trafikksikringstiltak av ymse slag.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (53 minutter siden):

Vi bruker årlig et titalls milliarder på trafikksikringstiltak av ymse slag.

Virker som det er et ekstra stort antall mennesker som dør i ulykker denne sommeren. Kan det skyldes at de har dårligere balanse, dømmekraft... pga at de har hatt viruset? Eller karantenen har satt dem tilbake.

Har ikke prøvd å gå med maske. Er det pustehull i den? Om ikke, høres det ubehagelig ut. Gnagsår bak ørene kan visst også oppstå etter langvarig bruk. Pleierne som alltid går med verneutstyr i plast, blir svette. Det kan umulig være bra for huden deres på sikt. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Budeia skrev (2 minutter siden):

Virker som det er et ekstra stort antall mennesker som dør i ulykker denne sommeren. Kan det skyldes at de har dårligere balanse, dømmekraft... pga at de har hatt viruset? Eller karantenen har satt dem tilbake.

Tja, jeg vil tippe det gjelder at folk flest velger bilferie framfor flyferie, altså flere tilbakelagte km totalt. Jeg var i Lofoten i forrige uke og der kunne det virke som det var mange sørfra som ikke hadde erfaring med den lave veikvaliteten. Jeg så en rekke stygge forbikjøringer på steder lokalbefolkninga aldri ville funnet på å kjøre forbi. Sørpå er forbikjøringer en helt naturlig del av kjøringa. I Lofoten er det generelt helt unaturlig fordi det er sjeldent vei og trafikk tillater det.

Budeia skrev (2 minutter siden):

Har ikke prøvd å gå med maske. Er det pustehull i den? Om ikke, høres det ubehagelig ut. Gnagsår bak ørene kan visst også oppstå etter langvarig bruk. Pleierne som alltid går med verneutstyr i plast, blir svette. Det kan umulig være bra for huden deres på sikt. 

Spørs om du velger en totalt corona-ineffektiv støvmaske med utpustventil eller maske uten ventil (noen av de med coronabegrensende effekt)

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Ser man på topplista over smitte per innbygger så er det interessant å filosofere over hvilken innvirkning kultur, styresett, klima, reisemønster og bomønster har på smittespredning og håndtering.

Hmm...enig med deg i det Simen, men bare under en forutstning. At tallene som lista er bygget på er korrekte. Jeg vil hevde at det er mye feirapportering av geopolitiske og/eller mangelfulle administrative rutiner. Jeg vil ikke trekke konklusjoner om tall som har en så stor usikkerhet festet ved seg.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (6 minutter siden):

Russland har dårlige rykter som henger helt tilbake til Sovjet tiden..

Jeg tror man må ta tallene deres med en stor klype salt. Dvs at det nok er mye verre enn tallene sier, samme med Iran.

Man kan vel si at hvis man tar Simens bemerkninger så kan de rettes mot mange 'usual suspects' med forskjellig context. Vil overlate dette til hver enkelt å trekke konklusjoner. Som Niccolo Machivelli sier, "ikke døm basert på hva øynene ser, men hva hendene gjør".

Endret av Oddvardm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...