Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Sitat

Tre pasienter isolert etter kontakt med smittet ansatt ved OUS

Tre pasienter er i isolasjon etter kontakt med en koronasmittet ansatt ved Oslo universitetssykehus. Den ansatte var på jobb i to dager med potensiell smitte.

Alle prosedyrer er blitt fulgt etter at mistanke om smitte ble reist, opplyser administrerende direktør Bjørn Atle Bjørnbeth ved Oslo universitetssykehus i en pressemelding.

– Det er selvsagt ubehagelig for tre pasienter å vite at de har hatt kontakt med en som er smittet. Det beklager vi, sier Bjørnbeth.

Den ansatte merket symptomer onsdag og ble bekreftet smittet torsdag.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Laffe skrev (2 timer siden):

Morsomt å lese at utelivsbransjen mener at de har fullkontroll. Er de dumme eller lukker dem bare øyene og ser vekk?

Var på 9 forskjellige utesteder i Oslo denne helgen og der sto folk som sild i en tønne. 

Snakk om å rose seg selv opp i skyene. Bare i går fra reportasjer på tv2 fra Aker brygge så var det folk tett i tett.. og der sto sjefen for Olivia og sa: vi har full kontroll. ?

Hø hø, utelivsbaroner, ja , selvfølgelig påstår de at de har kontroll. Utelivsmafiaen i Oslo har fra før et frynsete rykte med de arbeidsforholdene som råder der; så selvfølgelig har de ikke noe høyere etisk standard med smittevern enn med arbeidslivsreglementet. Etter inkasso er dette den mest sleskete bransjen i Norge.

Lenke til kommentar
Benbjo skrev (3 timer siden):

Om det ikke blir ny lockdown innen kort tid bikker vi minimum 1000 døde i løpet av året. 

Benbjo skrev (3 timer siden):

I snitt 1 død per 100 smittede. 5 innlagt per 100. 

Så minimum 1000 døde, 5000 innlagte og 100 000 smittede i løpet av året. Under forutsetningen at det ikke blir ny lockdown. Jeg bokmerker spådommen og skal prøve å huske å gjøre opp status 1.1.2021.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (1 time siden):

Jeg synes det er merkelig at FHI ikke merker land rødt med en gang det faktisk er rødt, men setter en slags delay på rødmerkingen. Testresultatene de baserer rødmerkingen på er jo et resultat av tester som har blitt tatt dagene eller uka før vedtaket om rødmerking. Passasjerene ble jo advart på forhånd om at land kan bli rødmerket og at unødvendige utenlandsreiser er generelt frarådet, så jeg ser ingen grunn til å gi corona-risikoen karantenefrihet inn til landet i perioden fra testene ble foretatt til FHI sin delay har passert.

Denne "snillheten" med de utenlandsreisende er egentlig dumsnillhet, da det kan koste andre nordmenn i form av liv og helse. FHI burde være føre var, ikke skape en ukes tidsvindu for smitte inn til landet.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (6 minutter siden):

Passasjerene ble jo advart på forhånd om at land kan bli rødmerket og at unødvendige utenlandsreiser er generelt frarådet, så jeg ser ingen grunn til å gi corona-risikoen karantenefrihet inn til landet i perioden fra testene ble foretatt til FHI sin delay har passert.

Enig. Jeg har stussa over det samme. Om man visste at man kunne bli ilagt karantene uten forsvarsel ville man kanskje ta reiserådene mere alvorlig også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Quote

«Alle» har vært på ferie i Lofoten i sommer. Til tross for tusenvis av ferierende nordmenn og utlendinger har turistregionen i nord klart å holde seg smittefri.

https://www.nrk.no/nordland/lofoten-uten-koronasmitte-i-sommer_-_-nesten-ikke-til-a-tro_-sier-kommuneoverlegen-1.15114519

Det kan se ut til at vi allerede har oppnådd flokkimmunitet, sannsynligvis en gang i mars/april da den store smittetoppen var.

Dette virker som en rimelig naturlig forklaring på den lave spredningen som nå får selv ekspertene til å gape. Merk at COVID-19 er i stor grad symptomfritt for de fleste.

Hele opplegget minner meg sterkt om svineinfluensaen i 2009, bare i mer ekstrem form.

Endret av Relio
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Relio skrev (4 minutter siden):

https://www.nrk.no/nordland/lofoten-uten-koronasmitte-i-sommer_-_-nesten-ikke-til-a-tro_-sier-kommuneoverlegen-1.15114519

Det kan se ut til at vi allerede har oppnådd flokkimmunitet, sannsynligvis en gang i mars/april da den store smittetoppen var.

Dette virker som en rimelig naturlig forklaring på den lave spredningen som nå får selv ekspertene til å gape. Merk at COVID-19 er i stor grad symptomfritt for de fleste.

Hele opplegget minner meg sterkt om svineinfluensaen i 2009, bare i mer ekstrem form.

Du er mildt sagt lite opplyst. Svineinfluensaen drepte faktisk færre en en vanlige influensa typer. Dødelighet på koronaviruset er betydelig høyere. Lofoten har ikke flokkimmunitet. Heller det at vi ikke hadde noe smitte i Norge omtrent. Og at de som drar til grønne og røde land og fører med seg smitte ikke drar til Lofoten.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Pc Lynet said:

Du er mildt sagt lite opplyst. Svineinfluensaen drepte faktisk færre en en vanlige influensa typer. Dødelighet på koronaviruset er betydelig høyere. Lofoten har ikke flokkimmunitet. Heller det at vi ikke hadde noe smitte i Norge omtrent. Og at de som drar til grønne og røde land og fører med seg smitte ikke drar til Lofoten.

Det derfor jeg sa som svineinfluensaen, bare i mer ekstrem form. Den underliggende misoppfatningen er den samme, nemlig katastrofetenkning og hysteri.

Smittespredningen har vært meget lav globalt også til tross for alle de utenlandske flyvningene, så mye tyder på at flokkimmuniteten er global også. Den samme nedgangen vi har sett i Norge har vi sett verden over.

Lenke til kommentar
52 minutes ago, Maabren said:

Dumsnillhet er norges fremste varemerke. Syns den slags rir samfunnet i alt for mange tilfeller. Alle som gjere noko galt eller ansvarsløst skal behandlast med silkehansker. Tragisk!

Dumsnillhet og verdensmester i ansvarsfraskrivelse i ledelseposisjoner.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
47 minutes ago, SuperKrokodille said:

Er jo tull å merke land med grønt i utgangspunktet, gitt regjeringens anbefaling om å unngå alle unødvendige reiser til utlandet. Grønt vil oppfattes som at kysten er klar, at det bare er å kjøre på, pakke sekken og komme seg på et fly.
 

Enig, når ting kan endre seg på dagen så bør ingen land være grønne. Grønt bør bety "fritt frem - fare over".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (5 minutter siden):

Dumsnillhet og verdensmester i ansvarsfraskrivelse.

Ja, huff her har vi det fælt. Jeg tror jeg flytter til .... nei.

Til å være verdensmestere i dette må vi vel kunne si å ha klart oss relativt bra så langt ?

Endret av frohmage
  • Liker 2
Lenke til kommentar
20 hours ago, frohmage said:

Ja, huff her har vi det fælt. Jeg tror jeg flytter til .... nei.

Til å være verdensmestere i dette må vi vel kunne si å ha klart oss relativt bra så langt ?

Vi overlever selv om vi er litt skakke i ryggen ja  :D (selvsagt ikke alle)
Vi er bare bortskjemte som fører til OL i ansvarsfraskrivelse.
 

Quote

Ja, huff her har vi det fælt. Jeg tror jeg flytter til .... nei.

Klassisk troll :D

 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

 

Sitat

 

Barnehageansatt coronasmittet

En ansatt i en barnehage i Sandefjord har testet positivt for coronavirus. Det skriver kommunen på sine Facebook-sider.

Ifølge kommunen er 20 barn og et antall voksne ved den aktuelle avdelingen satt i karantene, og barnehagen jobber med å gi ytterligere informasjon til foreldre og ansatte.

– Vi jobber med smitteoppsporing og vil ta kontakt med alle foreldre og øvrige personer som har vært i kontakt med vedkommende. Jeg forstår at man kan bli urolig, men alle berørte skal bli godt ivaretatt, og det er ikke nødvendig å ta kontakt med legevakten. Det er viktig at linjene der holdes åpne for øvrige henvendelser, sier kommuneoverlege i Sandefjord Ole Henrik Augestad.

 

 

Lenke til kommentar
Relio skrev (10 minutter siden):

Det derfor jeg sa som svineinfluensaen, bare i mer ekstrem form. Den underliggende misoppfatningen er den samme, nemlig katastrofetenkning og hysteri.

Smittespredningen har vært meget lav globalt også til tross for alle de utenlandske flyvningene, så mye tyder på at flokkimmuniteten er global også. Den samme nedgangen vi har sett i Norge har vi sett verden over.

Nei du tar helt feil. Viruset er økende globalt. Spania, Frankrike omtrent hele Europa blusser opp igjen. Grunnen til at vi fikk kontroll var strenge tiltlak. De har man nå lempet på i sommer og vi ser resultatet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

Stor pågang på coronatelefonen

Lørdag ettermiddag er det så stor pågang på koronatelefonen i Oslo at flere ikke kommer gjennom. Det arbeides med å bedre kapasiteten, ifølge kommunen.

– Det har vært en veldig stor pågang den siste uken – en betydelig økning fra tidligere, sier kommunikasjonssjef Christian Ekker Larsen i helseetaten i Oslo kommune til NTB.

Lørdag ettermiddag var pågangen så stor at mange kom ikke engang inn i ventekøen. Isteden mottok de en tekstmelding med informasjon om å sjekke om de kan få svar på det de lurer på kommunens nettsider.

– Vi arbeider med å bedre kapasiteten. Vi er også i ferd med å få på plass et registreringsskjema på nett, hvor de som skal teste seg, fyller ut et skjema. Deretter vil de bli kontaktet av kommunen om tid og sted, sier Larsen.

Helt utrolig at ikke dette er på plass.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...