Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Benbjo skrev (10 minutter siden):

Høyeste tall siden midt i bølge 1. Det er skummelt. Tviler på at vi klarer å stoppe dette nå. Myndighetene var nok for sent ute. Dette ligger an til å bli verre enn første bølge uten tvil. 

Ja, vi skjønner at det ikke er noen tvil HOS DEG. Det har vi fått med oss veldig lenge nå at du utelukkende tror på de aller aller verste worst-case og katastrofe og dommedagscenariene og kun det. Greit det. Vi har skjønt det nå, mange tusen vil dø og hele Norge og hver eneste kommune vil gå i en ny og dramtatisk lockdown. Vi vet det nå og du behøver ikke å gjenta det tusenvis av gange., points taken. Men jeg har bare et lite spørsmål: hvor mange tusen tror du vil dø. Jeg regner med at du er 100% overbevist om at tusenvis av nordmenn vil dø i høst, så jeg vil anta at du har noen ideer om hvor mange du tror vil dø?Så hvor mange tusen tror du vil dø?

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Wheeljack skrev (8 timer siden):

Et SAS-fly fra Nice var forventet å lande 00:10 på Gardermoen natt til lørdag. I stedet landet det nesten nøyaktig midnatt, til klapping fra passasjerene om bord. Dersom flyet lander før midnatt, slipper passasjerene å gå i karantene.

https://www.dagbladet.no/nyheter/ingen-garantier/72725355

Syntes det er godt å vite at det ikke var smittefare klokka 23:59 jeg.

Altså, jeg skjønner at dem må sette ei grense et sted for karantene og ikke, men her syntes jeg heller at dem skulle ha satt foten ned og sagt det som det er. "Nå kommer dere fra land med stor spreding. Dere må i karantene. Sorry. Vi syntes ikke det er noe kult vi heller"

Det verste er at media sitter og heier og håper på at flyet lander før midnatt. Sykt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Benbjo skrev (8 minutter siden):

Høyeste tall siden midt i bølge 1. Det er skummelt. Tviler på at vi klarer å stoppe dette nå. Myndighetene var nok for sent ute. Dette ligger an til å bli verre enn første bølge uten tvil. 

Hvorfor skulle vi ikke kunne stoppe dette nå? Vi er det da mye bedre forberedt og har mye mer erfaring med hvilke tiltak som må settes inn? Men at vi kan stenge ned alt slik som i første runde har jeg ikke tro på da AS Norge ikke har endeløst med penger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bas skrev (3 minutter siden):

Hvorfor skulle vi ikke kunne stoppe dette nå? Vi er det da mye bedre forberedt og har mye mer erfaring med hvilke tiltak som må settes inn? Men at vi kan stenge ned alt slik som i første runde har jeg ikke tro på da AS Norge ikke har endeløst med penger.

Norge bør ihvertfall stenge grensene igjen og droppe dette pisset om "grønne land". Noe som er fullstendig idiotisk er jo at de beregner dette utifra hvor mange som er smittede i forhold til folketallet i de landene det er snakk om, noe som betyr at man uansett befinner seg i mye større smittefare enn i Norge om man er i Tyskland eller England f.eks. Så om noe skulle være "grønt" bør det være land som har det samme eller lavere TOTALE smittetallet enn Norge. Det vil utelukke de fleste europeiske land da; kun Finland vil være "grønt" da tror jeg.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Morromann said:

Ja, vi skjønner at det ikke er noen tvil HOS DEG. Det har vi fått med oss veldig lenge nå at du utelukkende tror på de aller aller verste worst-case og katastrofe og dommedagscenariene og kun det. Greit det. Vi har skjønt det nå, mange tusen vil dø og hele Norge og hver eneste kommune vil gå i en ny og dramtatisk lockdown. Vi vet det nå og du behøver ikke å gjenta det tusenvis av gange., points taken. Men jeg har bare et lite spørsmål: hvor mange tusen tror du vil dø. Jeg regner med at du er 100% overbevist om at tusenvis av nordmenn vil dø i høst, så jeg vil anta at du har noen ideer om hvor mange du tror vil dø?Så hvor mange tusen tror du vil dø?

Tja, det spørs helt om man klarer å holde smitten unna sykehjem og at eldre får isolert seg. Også om det blir ny lockdown. 

Om det ikke blir ny lockdown innen kort tid bikker vi minimum 1000 døde i løpet av året. 

Allerede neste uke vil vi se 2-4 innlagte hver dag og dødstallene begynne å stige fra uken etter det antagelig. 

Men jeg er ikke så opptatt av dødstallene som den høye andelen av smittede som får organskader og cfs. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

VESTKANTFESTENE: HAR AVDEKKET FLERE SELSKAPER

Bydelsdirektør i Vestre Aker, Elisabeth Vennevold, sier til VG lørdag at til sammen 35 festdeltagere er bekreftet smittet etter de fire vestkantfestene i bydelen.

 

– Etterhvert som vi sporer opp tilfeller avdekker vi flere selskaper med over 20 personer i Oslo og andre kommuner hvor folk kan ha blitt smittet, sier hun videre.

 

Hun sitter ikke med oversikt over om disse andre sammenkomstene var før eller etter festene i Vestre Aker, men bekrefter at det har vært smittede personer på sammenkomster med over 20 personer i Oslo og på én sammenkomst i Nesodden.

 

Lenke til kommentar
bas skrev (42 minutter siden):

Hvorfor skulle vi ikke kunne stoppe dette nå? Vi er det da mye bedre forberedt og har mye mer erfaring med hvilke tiltak som må settes inn? Men at vi kan stenge ned alt slik som i første runde har jeg ikke tro på da AS Norge ikke har endeløst med penger.

Da Norge stengte i mars var vi totalt uten kontroll, ikke et eneste smittevernstiltak eksisterte da tusenvis med smitte fra utlandet og andre de hadde smittet befant seg på norsk jord. Dessuten hadde vi ikke et system med smittesporing og testing; det har vi nå og på det punktet er Norge nå blant de beste i Europa. Men om du ikke har fått det med deg er noen her grunnleggende pesimistiske og nekter å tro på noe som helst annet enn de aller verste katastrofescenariene. Det nytter ikke å be dem tenke litt mer nøkternt på dette. For noen er kun den verste katastrofetanken det eneste de velger å tro på.

Lenke til kommentar

Hvor dumme kan man bli? 

Sitat

Slik så det ut på Brygga under båtracet: – Jeg er veldig skuffa

Denne helgen går idrettsarrangementet Tønsberg Båtrace og Vikingfestivalen av stabelen i Tønsberg. For å begrense store folkeansamlinger, har kommunen lagt ned forbud mot å oppholde seg unødig på Brygga.

 

Ikke alle har tatt det alvorlig

Da startskuddet gikk for Tønsbergs Båtrace fredag kveld, virket det likevel som om mange ikke hadde fått med seg kommunens forskrift som sier at unødvendig ferdsel på brygga er ulovlig. Langs hele brygga sto skuelystne som tente skolelys for å se de raske båtene i aksjon.

– Her er det ikke alle som har tatt ferdsel- og oppholdsforbudet alvorlig. Det er jeg veldig skuffa over, sier ordfører Anne Rygh Pedersen til Tønsbergs Blad fredag kveld.

Tror at man kan arrangere båt race i en av Norges sommerbyer uten at det vil være tilskuere. 

Endret av Kryptodebunker
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Morsomt å lese at utelivsbransjen mener at de har fullkontroll. Er de dumme eller lukker dem bare øyene og ser vekk?

Var på 9 forskjellige utesteder i Oslo denne helgen og der sto folk som sild i en tønne. 

Snakk om å rose seg selv opp i skyene. Bare i går fra reportasjer på tv2 fra Aker brygge så var det folk tett i tett.. og der sto sjefen for Olivia og sa: vi har full kontroll. ?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
bas skrev (1 time siden):

Hvorfor skulle vi ikke kunne stoppe dette nå? Vi er det da mye bedre forberedt og har mye mer erfaring med hvilke tiltak som må settes inn? Men at vi kan stenge ned alt slik som i første runde har jeg ikke tro på da AS Norge ikke har endeløst med penger.

Jeg tror heller ikke på en nasjonal nedstegning, men mest av hensyn til alle foreldre som innså at de faktisk hadde barn da skole og barnehage stengte. En annen ting; er det virkelig en skarp kobling mellom nedstigning og økonomisk nedtur? Sverige stengte ikke og det går dårlig med økonomien der også. 

Når det er smittefare i samfunnet vil en "nedstegning" regulere seg selv; folk holder seg mer hjemme og dermed bruker de også mindre penger. Jeg får litt vondt av div. restaurant- og utelivseiere som tror de har hodet over vannet under pandemien. 

Lenke til kommentar

Utelivsbransjen i Oslo har i det store og hele hatt helt ok kontroll de. Det har såvidt meg bekjent ikke vært noen utbrudd i byen som kan knyttes til besøk på utesteder eller barer i sommer. Det har vært svært hyppige kontroller fra kommunen, og generelt bra smitteverntiltak de aller fleste steder. Med noen unntak. Det må kunne sies å være ok kontroll i en by med 680.000 innbyggere.

Mitt inntrykk er at det har vært bra tiltak og oppfølging de fleste steder, men at områder som Aker Brygge hvor turister og folk som kommer fra andre deler av landet valfarter til, er det langt flere mennesker. Så er det viktig å skylde på publikum når for mange samles i for eksempel køer, ikke bare utestedene. Folk må ta ansvar selv også. Jeg tror også de større drittstedene på for eksempel Aker Brygge er slappere med avstand enn mindre barer i andre deler av byen, hvor konsekvensen av brudd på smittevern kan få mye mer alvorlige konsekvenser økonomisk.

Men er enig i at uttalelsen fra flere i bransjen om at de har kontroll er teit, for det har fint lite å si. Skjenkeforbudet fra midnatt ville skjedd uansett og er på sin plass etter min mening.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å være ærlig så syntes jeg det var riktig. Har ikkenoe med at jeg ønsker å "straffe" folk som har dratt på ferie eller noe sånt, men mer det at man kan bare ikke sette sånne markante grenser uten å bruke littegranne skjønn - spesielt ikke som smittebildet har forandra seg markant dem siste dagene.

Er du 10 minutter for sein til å levere sjølmeldinga så får du en tilleggsavgift. Leverer du 10 minutter før fristen går det helt greit. Et virus opererer ikke helt på samme måte og gir engentlig flate i klokkeslett og datoer. Var du en potensiell smittebærer i det du gikk på flyet så var du det når flyet landa også. Uansett om flyet landa 23:30 eller 00:30.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...