Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Benbjo skrev (6 timer siden):

Og Vipps så er du en del av problemet 

Skjønner du ikke frustrasjonen til folk? Selv har jeg en jobb som gjør at jeg må reise til litt forskjellige land, det kan være utfordrende å komme seg til og fra jobb, i tillegg må jeg i enkelte tilfeller bruke fritiden min på å sitte i karantene. Samtidig klarer folk faen ikke la være å reise på den jævla sydenturen, dra på den fordømte harryhandelen, forholde seg til smittevernreglene osv. 
 

Er det rart folk blir forbanna når noen virkelig gjør alt de kan for å unngå spredning, samtidig som andre gir faen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
37 minutes ago, DårligNavn said:

Skjønner du ikke frustrasjonen til folk? Selv har jeg en jobb som gjør at jeg må reise til litt forskjellige land, det kan være utfordrende å komme seg til og fra jobb, i tillegg må jeg i enkelte tilfeller bruke fritiden min på å sitte i karantene. Samtidig klarer folk faen ikke la være å reise på den jævla sydenturen, dra på den fordømte harryhandelen, forholde seg til smittevernreglene osv. 
 

Er det rart folk blir forbanna når noen virkelig gjør alt de kan for å unngå spredning, samtidig som andre gir faen?

Skjønner du ikke at bare fordi man ser andre oppføre seg som idioter så trenger man ikke selv å oppføre seg som en idiot? Benbjo er nok fullt klar over situasjonen, men det betyr ikke at man trenger å gjøre situasjonen verre fordi man er frustrert. Og please, ikke kom med den "jeg må reise til litt forskjjellige land i jobbsammenheng" bullshit preken. Var det noen som tvang deg til å ta den jobben du har nå eller var det i prinsippet like frivillig som den familien som skulle på sydenferie?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Darealast skrev (16 minutter siden):

Skjønner du ikke at bare fordi man ser andre oppføre seg som idioter så trenger man ikke selv å oppføre seg som en idiot? Benbjo er nok fullt klar over situasjonen, men det betyr ikke at man trenger å gjøre situasjonen verre fordi man er frustrert. Og please, ikke kom med den "jeg må reise til litt forskjjellige land i jobbsammenheng" bullshit preken. Var det noen som tvang deg til å ta den jobben du har nå eller var det i prinsippet like frivillig som den familien som skulle på sydenferie?

Nei, ingen tvang meg til å ta denne jobben. 

Hva vil du frem til? At jeg skal finne meg ny jobb siden jeg er lei av at folk som drar på unødvendige turer til andre land setter både sine egne og andre sine liv i fare? 
 

Hadde hjemmekontor vert mulig så hadde jeg ikke reist, dessverre er ikke dette en mulighet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
DårligNavn skrev (4 timer siden):

Skjønner du ikke frustrasjonen til folk? Selv har jeg en jobb som gjør at jeg må reise til litt forskjellige land, det kan være utfordrende å komme seg til og fra jobb, i tillegg må jeg i enkelte tilfeller bruke fritiden min på å sitte i karantene. Samtidig klarer folk faen ikke la være å reise på den jævla sydenturen, dra på den fordømte harryhandelen, forholde seg til smittevernreglene osv. 
 

Er det rart folk blir forbanna når noen virkelig gjør alt de kan for å unngå spredning, samtidig som andre gir faen?

Jeg forstår den frustrasjonen, MEN - man kan ikke bare tenke at man selv kan være egoistiske drittsekker fordi andre er det. Jeg selv kunne tenkt at "nei når alle andre er likegyldige er jeg det også"; men da ville det være å sette mine foreldres liv i fare. Og samfunnet. Langvarig nedstenging ødelegger samfunnet. Jeg skjønner frustrasjonen din, men er du - som meg - et godt menneske biter du tennene sammen og følger reglene og retningslinjene.

Men ja, jeg er forbanna jeg også. På egodyrkende drittunger som skal delta i massedemonstrasjoner det er "hipt" å delta i, i de som må til Syden igjen, harryhandlerne; alle er de med på å sende ut signaler om at det bare er å gi faen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Darealast skrev (3 timer siden):

Skjønner du ikke at bare fordi man ser andre oppføre seg som idioter så trenger man ikke selv å oppføre seg som en idiot? Benbjo er nok fullt klar over situasjonen, men det betyr ikke at man trenger å gjøre situasjonen verre fordi man er frustrert. Og please, ikke kom med den "jeg må reise til litt forskjjellige land i jobbsammenheng" bullshit preken. Var det noen som tvang deg til å ta den jobben du har nå eller var det i prinsippet like frivillig som den familien som skulle på sydenferie?

Du kan ikke sammenligne det å ha en jobb som man hadde før pandemien med det å frivillig dra på "sydentur" for å hygge seg i sydensola. Det er to helt forskjellige ting. Jeg regner med at de som på grunn av jobb må reise mye også passer på å opprettholde smittevernsregler hvor de enn er. Jeg selv mener det bør være forskjellige regler for jobbreiser og det å dra på ferie- ogfornøyelsesturer til utlandet. Og så mener jeg at man bør kunne få besøke nære famliliemedlemmer i utlandet etter å ha fått godkjennelse gjennom en søknad til staten. Personlig mener jeg at alle uesensielle reiser til utlandet bør forbys og at politi bør kunne stå på grenser og flyplasser og nekte utreise for de som ikke skal på jobbreise eller som har fått tillatelse til å besøke et nært familiemedlem eller lignende i utlandet.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
DårligNavn skrev (4 timer siden):

Nei, ingen tvang meg til å ta denne jobben. 

Hva vil du frem til? At jeg skal finne meg ny jobb siden jeg er lei av at folk som drar på unødvendige turer til andre land setter både sine egne og andre sine liv i fare? 
 

Hadde hjemmekontor vert mulig så hadde jeg ikke reist, dessverre er ikke dette en mulighet.

Helt riktig. Jeg tror de færreste - med unntak av Darealast - har noe problemer med at noen MÅ til utlandet i jobbsammenheng, også under en pandemi. Og det er bra at du opprettholder karantenen og helst ønsker hjemmekontor om mulig. Men noen reagerer på at du sier at "fordi andre gir faen vil jeg også gjøre det". Forståelig argument - men likevel moralsk galt.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Oslo:

Innfører soner på Sørenga:

Sitat

Bymiljøetaten skal fredag merke opp tredekket på Sørenga i Oslo, for å minne folk på å holde avstand. Hele tredekket merkes opp med gaffateip i sekskanter, med to meter mellom hver.

- Smittetallene i Oslo går oppover. Bymiljøetaten merker derfor opp Sørenga med teip for å minne folk på å holde avstand i finværet i helga. Dette gjøres i samråd med bydelsoverlegen. Det vil bli merket opp sekskanter for grupper fra to til seks personer og det vil være to meter mellom hver sekskant, sier Helene G. Berger, avdelingsdirektør for Park og byrom i Bymiljøetaten i en pressemelding.

I pressemeldingen påpekes det at det er ventet fint vær i hovedstaden i helga, og at det er i forbindelse med dette at kommunen nå velger å ta grep.

Den østre delen av Sørenga som også brukes til bading og soling blir også merket opp, i tillegg til køer til toalettene og over gangbruene.

- Vi minner om at folk selv er ansvarlig for å overholde de rådene som til enhver tid gjelder vedrørende smittevern. Vi vil samtidig oppfordre folk til å utforske andre badesteder i byen og marka, i gang- eller sykkelavstand fra der de bor, slik at vi unngår store samlinger på et sted, sier Berger.

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=39402

Rart dette ikke er gjort tidligere. Er jo sånn flere andre steder i byen. De trodde kanskje det holdt med vakter og maks 200.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

12 nye smittetilfeller i Bergen på én uke – flere kan spores til Oslo-fester

Sitat

Den siste uken har det blitt påvist 12 nye smittetilfeller i Bergen. Flere av dem kan spores tilbake til fest i Oslo.

Det skriver Bergen kommune på sine hjemmesider fredag.

«Flere av tilfellene kan spores tilbake til fest i Oslo og her er det mange som er påvist smittede som ikke har symptomer. Alle er satt i isolasjon og nærkontakter er allerede i karantene», skriver kommunen. (...)

Bekymret byrådsleder

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) ber unge som drar på store hjemmefester om å skjerpe seg.

– Jeg vil heve pekefingeren litt og be folk om å skjerpe seg. Nå har vi greid dette så bra. Byen har fungert aldeles utmerket, og veldig mange har gått en lang marsj, sa byrådslederen til NTB torsdag.

Johansen sier han er bekymret for de hyppige hjemmefestene, spesielt med tanke på potensiell smittespredning til eldre.

– Mens noen eldre velger å gå i selvisolasjon, så har du noen som gir fullstendig blaffen og har et voldsomt behov for å feste. Mange av disse menneskene kan lett være i kontakt med eldre, og da får vi det inn igjen på sykehjemmene og hos besteforeldre og så videre.

https://e24.no/naeringsliv/i/50Pd91/prisene-har-skutt-i-vaeret-foreslaar-munnbind-paa-blaa-resept

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan informere om at han som ringte meg forrige dagen ringte koronatelefonen og ble bedt om å møte for en test og avbestilte legetimen. Så da er protokoll fulgt der. Han har også holdt seg isolert de dagene han har følt seg dårlig siden han allerede har ferie.

Selv var jeg innom apoteket i dag og kjøpte munnbind (i tilfelle det plutselig kommer et pålegg el. fra uklar og co) til den hinsides prisen av 16,- stk for laveste kvalitet.

Daglivarebransjen kan også melde at de har hatt en 3 dobling av omsetningen og dermed ønsker å bli kvitt all svenskehandel i fremtiden, men glemmer å nevne i farten at noe av årsaken til at omsetningen øker så drastisk er fordi priser også har steget mye. (Noe alle som tar vare på kvitteringer siste årene vil se).

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (23 minutter siden):

Kan informere om at han som ringte meg forrige dagen ringte koronatelefonen og ble bedt om å møte for en test og avbestilte legetimen. Så da er protokoll fulgt der. Han har også holdt seg isolert de dagene han har følt seg dårlig siden han allerede har ferie.

Hvor fort vil han bli testet og når får han svar? Kan du sjekke med ham?

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Oddvardm said:

Hvor fort vil han bli testet og når får han svar? Kan du sjekke med ham?

Han fikk beskjed om å møte på en dedikert testlokasjon (ikke legekontoret) og ville få svar i løpet av 24 timer. Har allerede blitt testet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Morromann skrev (15 minutter siden):

https://www.dagbladet.no/nyheter/avfeier-bolge-nummer-to/72703653

Dette er nok helt riktig. Det er nok ikke en naturlov at smitte plutselig blusser opp igjen i en ny bølge. Eneste grunnen til at det blusser opp igjen nå er fordi folk gir faen og tenker meg, meg, meg.

Ja bølger gir kun mening når viruset muterer. Slik som influensaen kalt spanskesyken gjorde. Koronaviruset er bare en lang bølge til vi får vaksiner. 

Lenke til kommentar

Kanskje på tide å avskaffe fenomenet harryhandling. Noen bor minutter unna grensa og sparer mye på å handle i Sverige. Andre bor timesvis med kjøring unna grena og handler all sin mat i Norge. Årsaken til prisforskjellen på mat, alkohol og tobakk er avgiftsnivået i Norge. Deriblant det såkalte "importvernet" som skal hindre norske forbrukere å få rimelig importert mat i butikken. De ca 45 000 bøndene vi har i Norge utgjør i underkant av 1% av befolkninga. Det er disse det siktes til når de bruker ordet "vern". Vi resterende 99% av befolkninga hindres fra å handle rimelig mat pga enormt høye importavgifter. Enkelte typer mat (lammekjøtt) har opp til 450% importavgift. Dersom politikerne begynner å verne om interessene til oss 99% av innbyggerne og reduserer avgiftene slik at vi får svenske priser i norske butikker så avskaffer vi hele harryhandel-fenomenet. Handelslekkasjen på 13 milliarder i året stopper helt opp. Vi som bor langt unna grensa slipper å bli økonomisk skadelidende av å bo her vi bor. Som en bonus slipper vi idioter som utsetter seg selv og andre for corona-smitterisiko på slike harryturer.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...