Gå til innhold

Playstation 5 - Generell diskusjon


LarZen

Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?  

717 stemmer

  1. 1. Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?

    • Ja.
      420
    • Nei.
      95
    • Like stor.
      64
    • Altfor tidlig å si noe om.
      114
    • Vet ikke.
      25


Anbefalte innlegg

6 minutes ago, Mala said:

Overgangen fra de gode gamle CRT'ene var tragisk i grunn. Tanken på alle de fantastiske skjermene som ble lempet på El-avfall, og som fortsatt blir det gnager i sjela. 

Det er faktisk ingenting enda som kan gjenskape det å spille på en CRT. Jeg ELSKER fokuset på gode scalere de siste årene som Framemeister, OSSC og RetroTink5x. Sistnevnte er helt fabelaktig og har hatt en utrolig utvikling siden lansering, Mike Chi er helten! 

Jeg har flere skjermer, men samtlige trenger reparasjon. Stadig færre som reparerer og frakt av tunge skjermer uten originalemballasje er ikke noe som funker spesielt godt. Jeg savner de gamle klumpene. Selv om flatpaneler har blitt ganske bra så tror jeg at jeg har sluttet å spille før det kommer noe som duger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
BadCat skrev (2 minutter siden):

Jeg har flere skjermer, men samtlige trenger reparasjon. Stadig færre som reparerer og frakt av tunge skjermer uten originalemballasje er ikke noe som funker spesielt godt. Jeg savner de gamle klumpene. Selv om flatpaneler har blitt ganske bra så tror jeg at jeg har sluttet å spille før det kommer noe som duger.

Har en håndfull CRT TV'er selv og en PC-monitor. Jeg har faktisk aldri sett en BVM/PVM IRL..hadde vært fett å hatt en slik til retro spillingen, men det toget har nok gått for lengst. 

Lenke til kommentar
1 minute ago, G said:

Please ikke dra inn LCD-TV-er i debatten, da LG sine OLED har gode responstider.

De har ikke det.  Hakket bedre enn en TN fra 2008. I teorien kan OLED være 5 ganger raskere enn for eksempel nyere IPS, men når man skal ha HDR og diverse så har man mer enn doblet latency bare i det trinnet. Selv under optimale rammer vil teknologien være mer enn 200 ganger tregere enn CRT.  Det mest lovende alternativet var skjermer basert på bakprojeksjon, men utviklingen er mer eller mindre avviklet.

Det er snakk om croudfounding til nye CRT-skjermer. Jeg lever i håpet.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Mala said:

Har en håndfull CRT TV'er selv og en PC-monitor. Jeg har faktisk aldri sett en BVM/PVM IRL..hadde vært fett å hatt en slik til retro spillingen, men det toget har nok gått for lengst. 

Det er ikke så vanskelig å få tak i og relativt enkelt å sende til reparasjon/tweaking på grunn av relativt lav vekt og liten størrelse. Kommer stort sett i solide chassi da de var ment for å brukes ute i felt. Gratis er det ikke og tilstanden kan være så mye på 30 år gammelt utstyr. Det er nok for spesielt interesserte. De aller fleste bruker den TV eller skjerm de har uten å tenke noe mer på det.

Husk at man må ha konverter for å få ny konsoll på gammel skjerm og det er nesten like lite optimalt som gammel konsoll på ny skjerm. Det er noen som går den veien også.

Spoiler

277679660_10227567775690894_414452097609


 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja pro monitorene er blitt forjævlig dyre siste årene, har vært altfor sen her 😛 Har ikke noe ønske om å skalere ned moderne konsoller, men har en del eldre maskiner koblet til CRT og OLED via RetroTink5X.  Mye morro syssel dette :) Funnet mye glede i å plukke fra hverandre CRT-TV'er for rengjøring og tweaking/kalibrering. Men har blitt litt for mange nå så må kvitte meg med i hvert fall 2-3 stk på sikt.

Men PS5 og Series X syns jeg skal holdes på OLED'en. Men nå sklir vi vel litt vel OT'a-hoy her tenker jeg. 

Endret av Mala
Lenke til kommentar
1 hour ago, Mala said:

Overgangen fra de gode gamle CRT'ene var tragisk i grunn. Tanken på alle de fantastiske skjermene som ble lempet på El-avfall, og som fortsatt blir det gnager i sjela. 

Det er faktisk ingenting enda som kan gjenskape det å spille på en CRT. Jeg ELSKER fokuset på gode scalere de siste årene som Framemeister, OSSC og RetroTink5x. Sistnevnte er helt fabelaktig og har hatt en utrolig utvikling siden lansering, Mike Chi er helten! 

Ga vekk selv en stor CRT av siste type i markedet når flatskjermtrenden kom. Pluss for at den hadde nesten flat front. Minus for at den nok har for lav oppløsning i våre dager, selv om det den gang nok var helt akseptable greier.

Ja, SED som kunne ha blitt en CRT arvtager ble jo aldri noe skikkelig med. Det går nok noen år til før en får enda bedre ting på flatpaneler enn hva vi har i dag.

1 hour ago, BadCat said:

Det er snakk om croudfounding til nye CRT-skjermer. Jeg lever i håpet.

La det nå bli SED istedet så en kan få det i flat forpakning.

Quote

"Canon has decided to liquidate a subsidiary developing a flat-panel display technology called SED, effectively bringing to an end once high hopes that the screens would replace LCD panels and plasma displays in living room TVs. Development of SED (surface-condition electron-emitter display) screens began in 1986 at Canon and was joined in 1999 by Toshiba.

Quote

SEDs combine elements of both CRT (cathode ray tube) and LCD (liquid crystal display) technologies. As with CRTs, electrons hit a phosphor-coated screen to emit light. But instead of being shot from an electron gun, electrons are drawn out of an emitter through a slit that is only a few nanometers wide. The result is a picture that is as bright as a CRT and does not suffer a time lag sometimes seen on LCD panels with rapidly moving images."

https://hardware.slashdot.org/story/10/08/20/1817226/canon-abandons-sed-tv-hopes

Endret av G
Lenke til kommentar
Retroman skrev (På 8.4.2022 den 23.54):

Ok. Takk for innsikt! Så dersom man eier en OLED er man med andre ord fucked inntil videre. Får håpe dette er forbigående.

Og memo til self: kjøp QLED neste gang også.

Altså, dette er jo egentlig en fordel med OLED. At den har instant refresh. Dette er ikke noe som er "feil" med OLED. Dette er ikke noe man vil prøve å utbedre. Nå kommer også Samsung med OLED, og et vil være det samme der. Man kan selvfølgelig tviholde på LCD, men mtp alle andre bakdeler som LCD har, så vil i hvert fall ikke jeg se meg tilbake. 

På spill som ikke støtter HDR, så pleier jeg å skru på BFI dersom det kun er mulig å spille med 30 fps. Heldigvis er det blitt veldig vanlig med 60 fps på PS5. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 4/9/2022 at 5:03 PM, MacBain said:

 

Er ikke noe man før gjort før konsollene klarer 60fps, noe denne generasjonen ikke ser ut til å klare med RT etc. på. 
Er dessverre ingen innstillinger man kan endre på for å fikse på dette heller, OLED tv'ene er klarer ikke å takle så dårlig framerate som 30 fps. Mulig ett 40fps valg ville hjulpet.

Pr. idag syntes jeg det er vanskelig å gå tilbake til LCD etter å hatt OLED i flere år, da bilde er så utrolig bra til alt annet enn 30fps spilling :) .

så hvis man da skal fortsette å spille på ps3 og ps4 i flere år fremover, så bør man kjøpe qled og ikke oled pga fleste spill er på 30fps(ps4) og lavere(ps3)?... hvilken qled tv er det annbefalt å kjøpe? 

Endret av dølledøck
Lenke til kommentar
1 hour ago, dølledøck said:

så hvis man da skal fortsette å spille på ps3 og ps4 i flere år fremover, så bør man kjøpe qled og ikke oled pga fleste spill er på 30fps(ps4) og lavere(ps3)?... hvilken qled tv er det annbefalt å kjøpe? 

Personlig for meg så er 30 fps på OLED ikke til å holde ut, har aldri tenkt stort over de eldre konsollene og fps når jeg hadde LCD.
Selv har jeg en LG C1 som er en grei OLED, men BFI takler jeg heller ikke. Mulig du vil takle det. Ville prøvd ut en tv i butikk eller hos noen som har OLED i game mode for å se hvordan 30 fps er.

Lenke til kommentar
dølledøck skrev (1 time siden):

så hvis man da skal fortsette å spille på ps3 og ps4 i flere år fremover, så bør man kjøpe qled og ikke oled pga fleste spill er på 30fps(ps4) og lavere(ps3)?... hvilken qled tv er det annbefalt å kjøpe? 

Kan anbefefale disse da jeg har hatt disse selv - funker knall på PS5:

Har hatt denne ett års tid:
https://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-smarte-hjem/tv-og-tilbehor/tv/samsung-75-q70t-4k-uhd-qled-smart-tv-qe75q70tat/205840

Og har denne nå:
https://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-smarte-hjem/tv-og-tilbehor/tv/samsung-75-the-frame-ls03a-4k-qled-2021/293455

 

Eneste jeg ikke liker med Samsung er at de nærmer seg amerikanske nivåer i predatorisk kundemelking. Du har kjøpt tv'en, men blir allikevel utsatt for reklame i menyen når du skal velge apper, enten fra Disney eller at Rakuten starter uten at du har bedt om det.
Har måttet ty til Samsung support et par ganger fordi Rakuten tvangsstarter når du skrur på tv'en, og det er ikke alt mine små barn trenger å se i det de skrur på tv'en. Har også hørt at man kan sette inn et filter på ruteren som blokkerer reklameURL'en tven prøver å koble seg til.

Men å tvinge reklame på deg som eier ETTER at du har kjøpt tv'en slik at Samsung kan tjene penger på meg, er så ufyselig at jeg blir kvalm, og er grunnen til at jeg nok velger noe annet enn Samsung neste gang tross gode tv'er. LG har også et fint utvalg og såvidt jeg vet slipper du unna dritten til Samsung.

*edit: ser nå at dette også forekommer på LG i større eller mindre grad. Får lære meg å hacke tv'er da.. reddit tråd her om hva man kan gjøre hvis man er lei dette på Samsung, LG og noen andre tv'er:

 

Endret av Retroman
Lenke til kommentar
43 minutes ago, MacBain said:

Personlig for meg så er 30 fps på OLED ikke til å holde ut, har aldri tenkt stort over de eldre konsollene og fps når jeg hadde LCD.
Selv har jeg en LG C1 som er en grei OLED, men BFI takler jeg heller ikke. Mulig du vil takle det. Ville prøvd ut en tv i butikk eller hos noen som har OLED i game mode for å se hvordan 30 fps er.

for å si det sånn så har jeg ikke tenkt på ps5 ennda, så for meg er det viktigste at tven viser ps3 og ps4 spillene bra uten hakkete/ghosting i bilde. har lest og sett tv tester men det er aldri noen tester av ps3/ps4 på oled/qled tver, alt er bare prat og atter prat uten å vise noe testingen av en ps3 med tven og fokuset er bare på ps5. jeg bare ga opp til slutt og la hele tv kjøpet på hylla. jeg har en gammel 2008 lcd tv som er 32" 1080p 60hz 8ms  fra samsung. tven fungerer perfekt for mitt bruk av ps3/ps4, det er bare det at når denne tven slutter å fungere en dag så blir det et mareritt uten like å finne en ny tv som fungere til mitt bruk av ps3/ps4 hvor allt går på 30fps og nedover.  hvis noen kunne ha gjort en test med ps3 på nyere tver og filmet resultatet og lagt ut på youtube eller noe så hadde det vært knall.  jeg føler at vi nå er i samme situvasjon med ps3/xb360 som vi var med ps2/og xbox/gamecube var i med crt tver når hdtv kom for fullt.   

Lenke til kommentar

Så, OLED-TV-er er så gode at det ikke maskerer dårlig FPS? 😛

Vel, ja, siden bildet oppdateres så raskt så vil det bli synligere mer dårlig framerate. Hvis det er kjipt så er svaret heller å legge på noe motion smoothing, men det er noe du blir vant til. At OLED har så kjapp pixel responstid er bra, ikke dårlig. Om noe så skal ikke TV-en kritiseres for å si det sånn. Det blir jo å kritisere TV-en for å være så bra at den faktisk viser hvor dårlig bildet egentlig er. Hvis du vil fake en dårligere responstid kan du kikke på motion blur-innstillinger eller noe sånt.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde en helt rå SUN CRT (tilhørende Sun Workstation) som jeg mener hadde noe ala Sony Trinitron tube. Den er ble selvfølgelig kastet i sin tid fordi den tok opp for mye plass. I dag nøyer jeg meg med å mate VGA til en LCD for eldre titler. Ikke helt det samme, men det er det som er alternativet. CRTen var vel en 21" som taklet 1600 x 1200 i 85 Hz.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
18 hours ago, Nimrad said:

Så, OLED-TV-er er så gode at det ikke maskerer dårlig FPS? 😛

Vel, ja, siden bildet oppdateres så raskt så vil det bli synligere mer dårlig framerate. Hvis det er kjipt så er svaret heller å legge på noe motion smoothing, men det er noe du blir vant til. At OLED har så kjapp pixel responstid er bra, ikke dårlig. Om noe så skal ikke TV-en kritiseres for å si det sånn. Det blir jo å kritisere TV-en for å være så bra at den faktisk viser hvor dårlig bildet egentlig er. Hvis du vil fake en dårligere responstid kan du kikke på motion blur-innstillinger eller noe sånt.

det hadde vært intressant å sett noen ta en test med ps3/xb360/wiiu på en splitter ny oled og se hvor godt mann kan maskere dårlig fps. men det er vel ingen her som har disse eldre konsollene og ny oled som kan teste..

Lenke til kommentar

Tenker fleste av oss fortsatt har eldre generasjoner i hus, enten fortsatt i bruk eller ligger og støver et sted, men spørs om noen gidder å ta seg bryet. Jeg har alle PS generasjoner liggende her og der, pluss Wii, usikker om de fortsatt funker, og splitter ny LG 55" OLED som fortsatt venter å bli pakket opp pga forsinkede møbler jeg venter til leiligheten. Når den tid kommer hadde vært spennende å prøve dem, såfremt får koblet dem til. PS1+2+Wii bruker gamle analoge kabler/scart så mulig må bruke adaptere for dem. Får se hvor mye tid og energi gidder å investere i det.

Lenke til kommentar
6 hours ago, Myst said:

Tenker fleste av oss fortsatt har eldre generasjoner i hus, enten fortsatt i bruk eller ligger og støver et sted, men spørs om noen gidder å ta seg bryet. Jeg har alle PS generasjoner liggende her og der, pluss Wii, usikker om de fortsatt funker, og splitter ny LG 55" OLED som fortsatt venter å bli pakket opp pga forsinkede møbler jeg venter til leiligheten. Når den tid kommer hadde vært spennende å prøve dem, såfremt får koblet dem til. PS1+2+Wii bruker gamle analoge kabler/scart så mulig må bruke adaptere for dem. Får se hvor mye tid og energi gidder å investere i det.

En kommer vel best ut med CRT på gamle (gjerne 4:3, noen ganger blåst opp til widescreen) SD-konsoller. Det vil jo fungere på OLED også, men da går du utenfor hva spillene var designet på og for.

Lenke til kommentar
11 hours ago, dølledøck said:

det hadde vært intressant å sett noen ta en test med ps3/xb360/wiiu på en splitter ny oled og se hvor godt mann kan maskere dårlig fps. men det er vel ingen her som har disse eldre konsollene og ny oled som kan teste..

Ta med deg konsoll til et av utsalgstedene for TV. De bør jo ha kunnskap om best innstillinger for hva de selger. Du finner sikkert en tid på dagen hvor det kan være avkobling i en kjedelig jobb for dem å demonstrere TV med dette som bakteppe på en av butikkens utstillingsmodeller vel? Er de helt uvillige på dette så lærer man jo det om butikkjeden også. Og kan hoppe til neste. Jeg har vel sånn sett mest tilgang på helst kun Elkjøp og Power og det er færre kjeder å velge mellom lengre. Det finnes jo noen HiFi-aktige butikker da, som alternativer. Men, gudene vet hva de skal selge deg i tillegg :wee:

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...