Gå til innhold

Playstation 5 - Generell diskusjon


LarZen

Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?  

717 stemmer

  1. 1. Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?

    • Ja.
      420
    • Nei.
      95
    • Like stor.
      64
    • Altfor tidlig å si noe om.
      114
    • Vet ikke.
      25


Anbefalte innlegg

Skulle ønske neste "mellom generasjons" konsoller kommer hurtigst mulig, er skuffet over at hverken PS5  eller XBSX klarer 4K@60 bedre.

Vet ikke om dagens konsoller vil klare dette med tiden når spillene er bedre optimalisert, men har mine tvil.
30fps er ikke lengre akseptabelt.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 hours ago, MacBain said:

Skulle ønske neste "mellom generasjons" konsoller kommer hurtigst mulig, er skuffet over at hverken PS5  eller XBSX klarer 4K@60 bedre.

Vet ikke om dagens konsoller vil klare dette med tiden når spillene er bedre optimalisert, men har mine tvil.
30fps er ikke lengre akseptabelt.

Det er en interessant tanke.

Er selv av en annen mening. Jeg håper det blir mer fokus på RT og visuals forøvrig. Oppløsningen er ikke enda helt på 4k, men jeg kan leve med det hvis det er 60fps. Jeg legger ikke merke til når et spill kjører adaptiv oppløsning lavere enn 4k. Tror bedre visuals vi gi en bedre opplevelse enn høyere oppløsning, men det vil ikke se like bra ut på papiret.

Lenke til kommentar

Husker da jeg planla nytt lerret og ny projektor at jeg sjekka hvor stort og hvor nærme jeg måtte sitte for å få full nytte av 4k på 110". Kom frem til via ett eller annet skjema at jeg måtte sitte nærmere enn 3 meter for at 4k skulle rettferdiggjøres og 1,5 meter for at det ville være tydelig. Så nærme ville gitt meg kink i nakken, så jeg hadde fint overlevd med 60hz og andre fordeler fremfor 4k.

Og så kan jeg heller fyre opp pcen hvis jeg vil ha mere pixler enn jeg klarer å få med meg..

Endret av Retroman
Lenke til kommentar
On 4/6/2022 at 5:45 AM, Mala said:

Har en følelse på at dette vil bli nok en "langvarig" generasjon".Vi er knapt begynt å slippe taket på "cross-gen" spillene, det er fortsatt produksjonsproblemer  og etterspørselen på vanilla hardware er på langt nær til å dekkes. Sony og MS har nok sine tanker og idéer til en potensiell Pro utgave, men jeg har vanskelig å se for meg at noen av de ser noen gevinst i å "stresse" disse maskinene ut dørene enda. 

Men skal det tenkes slik så er vel Zen5 fra AMD på PC ute før de går over på Zen3 f.eks. i neste generasjon etter next-gen? Hvor langt skal de gidde å ligge bak? De får selvsagt komponenter rimeligere og kan gjøre noe fortjeneste. Kanskje det går en omgang til, men hvor lenge før noen andre som Nintendo tar innersvingen på Xbox og PS?

Endret av G
Lenke til kommentar
19 hours ago, Sjalottløk said:

Det er en interessant tanke.

Er selv av en annen mening. Jeg håper det blir mer fokus på RT og visuals forøvrig. Oppløsningen er ikke enda helt på 4k, men jeg kan leve med det hvis det er 60fps. Jeg legger ikke merke til når et spill kjører adaptiv oppløsning lavere enn 4k. Tror bedre visuals vi gi en bedre opplevelse enn høyere oppløsning, men det vil ikke se like bra ut på papiret.

Du sier noe om at oppløsningen ikke er på 4K enda. Hva legger du i det? Her tenker jeg to mulige tanker hos deg, enten:

A: spill har ikke realistisk nok grafikk til å kjøres på 4K

B: folk har ikke 4K skjerm

Jeg har 4K TV-skjerm, og jeg vil tro at mange har 4K TV i dag som de spiller konsoll på. Dette være seg 30 fps TV-er eller kanskje noen har 120 Hz som meg allerede, selv om de kanskje er litt i mindretall.

Eller er det en tanke C mulig her?

Lenke til kommentar
18 hours ago, Retroman said:

Husker da jeg planla nytt lerret og ny projektor at jeg sjekka hvor stort og hvor nærme jeg måtte sitte for å få full nytte av 4k på 110". Kom frem til via ett eller annet skjema at jeg måtte sitte nærmere enn 3 meter for at 4k skulle rettferdiggjøres og 1,5 meter for at det ville være tydelig. Så nærme ville gitt meg kink i nakken, så jeg hadde fint overlevd med 60hz og andre fordeler fremfor 4k.

Og så kan jeg heller fyre opp pcen hvis jeg vil ha mere pixler enn jeg klarer å få med meg..

Men det skader aldri med litt overoppløst da. Øynene oppfatter et nydelig bilde uansett. Spørsmålet er hvor mange prosent overoppløst opplevelse er mer enn nok.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Mala said:

Bildeflyt fremfor nativ 4k for min del, alle dager i uken. 

Enig i det. Jeg fikk ikke tak i PS5 eller prøvde ikke tidlig nok å få tak i den. Så fikk til slutt tak i XSX istedetfor som også er next-gen. XSX-en sliter jo ikke særlig i GTO-spillet som er det jeg har brukt mye av min tid i. Mens PS4-en min kanskje gikk på 20 fps i tittelen, så har jeg satt XSX-en til game mode 4K opp i mot min LG CX TV. Det er ganske smooth nok opplevelse det ift. 20 fps som jeg hadde før ihvertfall. Om det er noen måte å lese av de FPS jeg har i min XSX så gjerne informere meg om hva en må gjøre? APU i disse konsollene XSX og PS5 er jo temmelig like selv om de fikk dem konfigurert forskjellig som de ønsket fra AMD.

Endret av G
Lenke til kommentar

@RRhoads Måtte bare sjekke GTO innstillingene mine på XSX. Har valgt Performance RT. Dette sies om den innstillingen:

Quote

Performance RT Mode runs the game at 60 FPS (although frame rate dips shouldn't come as a surprise) and also includes ray tracing. The game is outputting an upscaled 4K resolution so its essentially the best of both worlds, but doesn't lean entirely one way or another.Mar 18, 2022

RT er ikke ekte. Eller det er ekte nok for skyggepartier omtrentlig kun sier ymse youtubere for GTO spilltittelen.

Endret av G
Lenke til kommentar
5 hours ago, Mala said:

Bildeflyt fremfor nativ 4k for min del, alle dager i uken. 

Enig det, bare synd at spill som f.eks Horizon Forbidden West ser betydelig dårligere ut i performance mode. Mulig dette er det minst optimaliserte spillet som er gitt ut, håper ikke dette skjer med andre store titler. Har ikke spilt det etter siste oppdatering, men den før gjorde bare bilde mere uskarpt for å dempe "shimmer" problematikken.

Endret av MacBain
Lenke til kommentar

Er det ikke mulig i spille f eks Horizon Forbidden West på 4k uten å havne på rundt 20 fps? Helt uspillbart...

Fidelity mode på ps5 og ingame på spillet.

Har Samsung QLED TV som har 120hz støtte. Så TVen kan ikke være problemet. Synes det er merkelig ps5 har 4k modus med så dårlig fps cap. Ikke vits når det er så lite flytende å spille. Kjører kun Performance mode på PS5 og ser ikke grunn til å skifte når fpsen stiger under 30 på Fidelity 😐

Lenke til kommentar

Jeg kan fint leve med 30fps og 4k på PS5'en dersom det er konsistent fps, 4k og grafikken er bra! Drops i 30 fps er sykt irriterende og burde være forbudt. Sammenligner jeg direkte 30 mot 60 er det stor forskjell, men jeg tenker ikke så ofte på det når jeg spiller på PS5.

Men på pc der jeg spiller med mus og må ha raskest mulig respons er 60fps minimum et must, og også input lag mye mer avgjørende. Synes ikke det er uspillbart med 30fps på hverken pc eller konsoll, men på pc får jeg dårligere resultater i online multiplayer og 30 er et irritasjonsmoment da jeg har hardware no til å støtte langt høyere framerates..
(Angående input lag har jeg sett i eksempelvis Warzone på konsoll at fienden ser at jeg runder hjørnet før jeg selv ser det. På pc har jeg ikke dette problemet.)

Uspillbart med 30 fps? Nja... men 60 er mer komfortabelt.

FPS.gif

Lenke til kommentar
Retroman skrev (17 minutter siden):

Uspillbart med 30 fps? Nja... men 60 er mer komfortabelt.

Nintendo Switch vil ha et ord 😅 Jeg klarer meg også med 30FPS i de fleste typer spill, selv om det ikke er ideelt. Å få valget som vi nå ser i flere spill syns jeg er greit da.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar
On 4/6/2022 at 5:45 AM, Mala said:

Har en følelse på at dette vil bli nok en "langvarig" generasjon".Vi er knapt begynt å slippe taket på "cross-gen" spillene, det er fortsatt produksjonsproblemer  og etterspørselen på vanilla hardware er på langt nær til å dekkes. Sony og MS har nok sine tanker og idéer til en potensiell Pro utgave, men jeg har vanskelig å se for meg at noen av de ser noen gevinst i å "stresse" disse maskinene ut dørene enda. 

Det har du nok rett i. Sitter selv fremdeles på gjerdet ang PS5 kjøp fordi jeg enda synes det er for lite interessant software. Siste konsollkjøpet var en PS4 Slim som skal brukes til pOOBs på 9.0 firmware framover (og Bloodborne i 60 FPS bl.a). Gleder meg til når native-spillene inkl UE5-motor baserte spill kommer. Litt kjipt at en "stort sett" har forbedret PS4 ting på kjapp SSD om en vil foreløpig.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
G skrev (18 timer siden):

Du sier noe om at oppløsningen ikke er på 4K enda. Hva legger du i det? Her tenker jeg to mulige tanker hos deg, enten:

A: spill har ikke realistisk nok grafikk til å kjøres på 4K

B: folk har ikke 4K skjerm

Jeg har 4K TV-skjerm, og jeg vil tro at mange har 4K TV i dag som de spiller konsoll på. Dette være seg 30 fps TV-er eller kanskje noen har 120 Hz som meg allerede, selv om de kanskje er litt i mindretall.

Eller er det en tanke C mulig her?

Ingen av delene. Mange spill på PS5 er ikke native 4K. De kjører gjerne en dynamisk oppløsning som går opp til 4K for å få låst 60fps (men kan droppe ned til 1440p og tom lavere). Spill som kjører native 4K, er i tilfelle 30 fps som regel. TV mottar altså et 4K signal hvor HUD/interface er 4K, men selve grafikken blir dynamisk skalert opp og ned for å nå 30 eller 60 fps.

Lurer du på hva for oppløsning spill kjører, så kan du se på videoene til Digital Foundry.

Lenke til kommentar
MacBain skrev (14 timer siden):

Enig det, bare synd at spill som f.eks Horizon Forbidden West ser betydelig dårligere ut i performance mode. Mulig dette er det minst optimaliserte spillet som er gitt ut, håper ikke dette skjer med andre store titler. Har ikke spilt det etter siste oppdatering, men den før gjorde bare bilde mere uskarpt for å dempe "shimmer" problematikken.

Når det er sagt, så syns eg 4K 30fps løsningen i Forbidden West, faktisk er veldig god. Jeg spilte store deler av spillet i 30fps, noe jeg ikke hadde trodd jeg kom til å orke på forhånd. 

Lenke til kommentar
vidor skrev (2 timer siden):

Det har du nok rett i. Sitter selv fremdeles på gjerdet ang PS5 kjøp fordi jeg enda synes det er for lite interessant software. Siste konsollkjøpet var en PS4 Slim som skal brukes til pOOBs på 9.0 firmware framover (og Bloodborne i 60 FPS bl.a). Gleder meg til når native-spillene inkl UE5-motor baserte spill kommer. Litt kjipt at en "stort sett" har forbedret PS4 ting på kjapp SSD om en vil foreløpig.

Ja det gjør du nok smart i :) Jeg har hatt stor nytte av min PS5 jeg, og har hatt den siden nær lansering. Fint å spille PS4 spill i forbedret utgave og sånt. Like jo å være tidlig på ballen med disse greiene heg uansett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mala skrev (1 time siden):

Når det er sagt, så syns eg 4K 30fps løsningen i Forbidden West, faktisk er veldig god. Jeg spilte store deler av spillet i 30fps, noe jeg ikke hadde trodd jeg kom til å orke på forhånd. 

Jeg har satt en del spill på graphics fremfor performance på et par spill, ikke tenkt særlig mer over det, og har til nå (såvidt jeg husker) ikke tenkt å endre på dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...