Gå til innhold

Playstation 5 - Generell diskusjon


LarZen

Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?  

717 stemmer

  1. 1. Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?

    • Ja.
      420
    • Nei.
      95
    • Like stor.
      64
    • Altfor tidlig å si noe om.
      114
    • Vet ikke.
      25


Anbefalte innlegg

Christian86 skrev (46 minutter siden):

Jeg vurderer PS5, men jeg sliter litt mtp de to modellene...er det noe vits å jake den dyreste med diskdrev eller er det ganske hipp som happ hva jeg tar?

Jeg har 350/350 linje så ev nedlastning er ikke så viktig. Planen er å anskaffe når VR2 headsettet kommer :)

Du sparer det fort inn hvis du kjøper et par rimeligere spill. For ikke å snakke om du selger noen spill etter du er ferdig eller ikke likte de.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
54 minutes ago, Christian86 said:

Jeg vurderer PS5, men jeg sliter litt mtp de to modellene...er det noe vits å jake den dyreste med diskdrev eller er det ganske hipp som happ hva jeg tar?

Jeg har 350/350 linje så ev nedlastning er ikke så viktig. Planen er å anskaffe når VR2 headsettet kommer :)

De aller fleste som kjøper digital (uten Blu-Ray spiller) angrer seg i ettertid når disc-spill er på tilbud nesten til halv pris.

Den ekstrakosten det er for vanlig PS5 sparer du ganske fort inn hvis du kjøper spill på tilbud.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Christian86 skrev (4 timer siden):

Jeg vurderer PS5, men jeg sliter litt mtp de to modellene...er det noe vits å jake den dyreste med diskdrev eller er det ganske hipp som happ hva jeg tar?

Jeg har 350/350 linje så ev nedlastning er ikke så viktig. Planen er å anskaffe når VR2 headsettet kommer :)

Spill på PS store er veldig dyre. Regn med 800kr for et AAA spill, og prisen holder seg der lenge, og det er få tilbud. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Christian86 skrev (15 timer siden):

Jeg har 350/350 linje så ev nedlastning er ikke så viktig.

Og bare for å poengtere; jeg har samme hastighet som deg og får stort sett utnyttet den fullt, men på slike hastigheter risikerer man fort at flaskehalsen er i andre enden…

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Christian86 skrev (17 timer siden):

Jeg vurderer PS5, men jeg sliter litt mtp de to modellene...er det noe vits å jake den dyreste med diskdrev eller er det ganske hipp som happ hva jeg tar?

Jeg har 350/350 linje så ev nedlastning er ikke så viktig. Planen er å anskaffe når VR2 headsettet kommer :)

Jeg ville styrt unna modellen uten disc drev, helt klart. Å låse seg til dyre digitale spill (om man handler spill rundt lansering) er i hvert fall noe jeg ikke ville gjort. Når det er sagt så spiller jeg enda PS4 spill, og har mange PS4 spill i hylla og er derfor avhengig av disc drevet. Har du mange fysiske PS4 spill i samlingen fra før, eller om du enda kjøpe PS4 spill på disc er jo dette ett vesentlig poeng i vurderingen.  Men handler du begrenset mengde spill i året, typisk FIFA og COD som kommer på årlig basis...så får du jo en litt penere konsoll ved kjøp av digital. 

Men det er mye lettere å få tak i den med disc drev, det er ikke veldig ofte den digitale er å oppdrive til sammenligning. I hvert fall frem til nå. 

 

Hos Elkjøp har du alltid 10% av på spill også om du er kundeklubb medlem, som i utgangspunktet ofte er rimeligere enn spill i PlayStation Store ved lansering. Så litt avslag oppå der igjen er jo bare hyggelig.  

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Og handler man en del på  Power generelt, samler man mye poeng der og og kan bruke på spill og utstyr. Husker ikke hvilket men fikk kjøpt spill til godt under halv pris og ny kontroller med veil. pris ca 800 til godt under 300. Så det ekstra man betaler for disk-versjon tjener man fort inn igjen ved å benytte kundeklubb-fordeler. :)

Lenke til kommentar

Power har et ganske generøst poengsystem, men det fordrer at man aktiverer det på power.no under brukeren man har/oppretter, ellers får du ikke poeng. Husk også å oppgi mobilnummeret ditt i butikken når du kjøper noe for å få koblet kjøpet på brukeren din. Ser jeg har samlet opp 137 kr bare ved å handle for 6800 kr, og det er jo greit for å ikke gjøre annet en å handle normalt.

Lenke til kommentar
tovalb skrev (33 minutter siden):

Noen som vet om denne m2_en fra Kingston fungerer greit? Står att den er ps5-ready? Må den ha noen ekstra kjøleribbe i tillegg

 

https://www.komplett.no/product/1201392/datautstyr/lagring/harddiskerssd/ssd-m2/kingston-fury-renegade-pcie-m2-nvme-ssd-1tb

Du klarer deg nok fint uten noe kjøleribbe. Det er nok litt hypet at man må ha det. Denne har i det minste en varmespreder ser jeg.

Lenke til kommentar
tovalb skrev (1 time siden):

Noen som vet om denne m2_en fra Kingston fungerer greit? Står att den er ps5-ready? Må den ha noen ekstra kjøleribbe i tillegg

 

https://www.komplett.no/product/1201392/datautstyr/lagring/harddiskerssd/ssd-m2/kingston-fury-renegade-pcie-m2-nvme-ssd-1tb

For å sitere Kingston på temaet: 

This drive is designed with a graphene aluminium heat spreader to keep the drive cool. Don’t use an M.2 SSD without a heat dissipation mechanism, such as a heat sink or heat spreader.

Med andre ord er denne designet med nok vamespredning til at du klarer deg uten heatsink. Kingston garanterer 70 grader driftstemperatur.

Andre merker/modeller bør ha heatsink dersom det anbefales av produsenten, ellers herper du SSD'en din pga overoppheting. Leste noen tester på dette og det blir ganske varmt når disken jobber lenge.

Endret av Retroman
Lenke til kommentar

Jeg ville nok montert på kjøleribbe uansett for å forlenge levetiden og optimalisere arbeidsmiljøet for SSDen, i tråd med hvordan elektronikk generelt fungerer. Eneste grunnen jeg synes det er for å ikke montere kjøling på den er for å spare penger. 

Edit: Denne vil nok fungerer helt fint for PS5 i.o.m at de har veldig god leseytelse og også høy skriveytelse p.g.a størrelsen og parallelliseringen en kan gjøre.

En grei kjøleribbe koster ikke allverden, og den tar opp mye mer varme for spredning enn det bittelitte som følger med SSDen men som har liten effekt og er installert der for å ha i alle fall noe når SSD brukes på trange steder som f.eks i en slim laptop. I PS5 er det plass til en kjøleribbe på SSD, så der bør du også bruke en.

https://techbay.no/products/aquacomputer-kjoleribbe-for-m-2-2280-ssd

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Forsåvidt enig her, Vidor. Selv om Kingston sier at det går fint uten, så skader det ikke å sette på en kjøleribbe i det hele tatt og er en low effort forsikring. Ved eksempelvis 70 graders arbeidstemperatur reduseres dette til 60 med en heatsink når kortet brukes i et trangt miljø på pc - vil si at det kan sammenlignes med plassen i PS5. Fra MMORPG.com:
The aluminum graphene heat spreader also seems to be doing the job nicely for real-world use. In my tests, even when the drive was under load copying a 40GB file directory, it peaked at 64C and did not thermal throttle. Pushing the temperature higher required slowing my case fans to a crawl and running a benchmark on top of a large file transfer, which isn’t something that’s going to impact normal users, so I consider this a good result. 

Ytelsesmessig har kortet lang levetid og er litt raskere enn det som sitter internt i PS5'en så der er du i mål. Men du sover bedre om natta med tilleggskjøling 🙂

Endret av Retroman
Lenke til kommentar

Jeg ville ikke lagt så mye ned i det som dere gjør. SSD klarer seg helt fint selv om de blir varme. Kjøleribbe kan være fint på de helt "ekstreme" situasjoner som f.eks. cache i en server, men her snakker vi altså om PS5. Det er ikke noe galt i å holde det nedkjølt altså, men jeg tror dere legger litt vel mye ned i det. PS5-en ser ikke så enorm bruk, så alt innenfor spec skal være ålreit. Det som hovedsakelig tærer på en SSD er hvor mye du skriver til den, og for gaming er det såpass lite skriving at jeg kan nesten garantere at SSD-en kommer til å leve ut levetiden og mer enn det!

edit: For å presisere; alt av datautstyr for tiden har jo innebygde temp.målere så du klarer ikke å drepe dem. Det vi i verste fall vil oppleve er lavere hastigheter når de blir for varme. Hvis det blir et stort problem får man eventuelt kjøpe en billig heatsink i etterkant. Men mest sannsynlig har man bare spart noen hundrelapper.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

Det står folk helt fritt om de vil bruke kjøleribbe til FURY Renegade. Det ser ut som den har noe bedre temperaturer en antatt for å regulere dette selv, så risikoen er vel følgelig redusert tilsvarende. Risiko for brann er det neppe.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Hvis det er noe PS4-ting du har på intern SSD så kan du godt bruke dette fra en USB3-disk for så spare SSD-plass (jeg har 2,5" tilkoblet konstant, og den får nok strøm fra PS4 sin USB-port) hvis du kan leve med at det går litt tregere, ellers er dette et godt tilbud som nok utløser en del kjøp for PS5-brukere. Vurder selv FURY faktisk også, selv om jeg ikke har fått shoppet PS5 enda.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...