Gå til innhold

Playstation 5 - Generell diskusjon


LarZen

Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?  

717 stemmer

  1. 1. Blir Playstation 5 en større suksess enn sin forgjenger?

    • Ja.
      420
    • Nei.
      95
    • Like stor.
      64
    • Altfor tidlig å si noe om.
      114
    • Vet ikke.
      25


Anbefalte innlegg

43 minutes ago, Mala said:

Ja det gjør du nok smart i :) Jeg har hatt stor nytte av min PS5 jeg, og har hatt den siden nær lansering. Fint å spille PS4 spill i forbedret utgave og sånt. Like jo å være tidlig på ballen med disse greiene jeg uansett. 

Eneste som egentlig frister nå er å spille Fobidden West på PS5. Liker foreløpig å tro dem som snakker om bugs/uferdighet i PS5-versjonen, så kan jeg forsvare å vente til spillet er mer patchet opp. Har det på PS4 Pro (minimalt spilt) så det glir rett inn på PS5 når den er i hus. Spillet er dog godt over greit spillbart selv på førsteutgaven av PS4, så all kudos til Guerrilla Games for det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
6 hours ago, Retroman said:

Jeg kan fint leve med 30fps og 4k på PS5'en dersom det er konsistent fps, 4k og grafikken er bra! Drops i 30 fps er sykt irriterende og burde være forbudt. Sammenligner jeg direkte 30 mot 60 er det stor forskjell, men jeg tenker ikke så ofte på det når jeg spiller på PS5.

Men på pc der jeg spiller med mus og må ha raskest mulig respons er 60fps minimum et must, og også input lag mye mer avgjørende. Synes ikke det er uspillbart med 30fps på hverken pc eller konsoll, men på pc får jeg dårligere resultater i online multiplayer og 30 er et irritasjonsmoment da jeg har hardware no til å støtte langt høyere framerates..
(Angående input lag har jeg sett i eksempelvis Warzone på konsoll at fienden ser at jeg runder hjørnet før jeg selv ser det. På pc har jeg ikke dette problemet.)

Uspillbart med 30 fps? Nja... men 60 er mer komfortabelt.

FPS.gif

For min del og mange andre er problemet 30fps og OLED tv'er. Denne kombinasjonen funker ikke. Klarte 30 fps på LCD uten problem, men på OLED er det helt grusomt. Noe som selvsagt er surt da man har punget ut for en dyr OLED tv.

Lenke til kommentar
15 minutes ago, Retroman said:

Det der har jeg faktisk aldri hørt om!!? Fikk ny tv i stua oppe, men da gikk jeg for QLED fordi OLED i den størrelsen jeg skulle ha kosta mer enn det smaker.

Flaks da.. og kjipt for de med OLED.

Vil VRR hjelpe når det kommer?

Vil VRR hjelpe i 30 fps? Vet at VRR på eldre samsung TVer hadde et ganske smalt vindu på når VRR fungerte, og 30fps var utenfor dette

Lenke til kommentar
On 4/7/2022 at 3:46 PM, G said:

@RRhoads Måtte bare sjekke GTO innstillingene mine på XSX. Har valgt Performance RT. Dette sies om den innstillingen:

RT er ikke ekte. Eller det er ekte nok for skyggepartier omtrentlig kun sier ymse youtubere for GTO spilltittelen.

Det kommer jo helt klart fram at det er gjort kompromisser for RT og 4K. Jeg spiller i performance mode. Synes det gir den beste opplevelsen.

Lenke til kommentar
46 minutes ago, Retroman said:

Det der har jeg faktisk aldri hørt om!!? Fikk ny tv i stua oppe, men da gikk jeg for QLED fordi OLED i den størrelsen jeg skulle ha kosta mer enn det smaker.

Flaks da.. og kjipt for de med OLED.

Vil VRR hjelpe når det kommer?

Nei, OLED panel har umiddelbar pixel refresh som fører til hakking ved 30 fps. LED tv'er "lagger" etter og derfor er ikke 30 fps så brutalt hakkete. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
MacBain skrev (39 minutter siden):

Nei, OLED panel har umiddelbar pixel refresh som fører til hakking ved 30 fps. LED tv'er "lagger" etter og derfor er ikke 30 fps så brutalt hakkete. 

Ok. Takk for innsikt! Så dersom man eier en OLED er man med andre ord fucked inntil videre. Får håpe dette er forbigående.

Og memo til self: kjøp QLED neste gang også.

Lenke til kommentar
17 hours ago, MrMarbles said:

Ingen av delene. Mange spill på PS5 er ikke native 4K. De kjører gjerne en dynamisk oppløsning som går opp til 4K for å få låst 60fps (men kan droppe ned til 1440p og tom lavere). Spill som kjører native 4K, er i tilfelle 30 fps som regel. TV mottar altså et 4K signal hvor HUD/interface er 4K, men selve grafikken blir dynamisk skalert opp og ned for å nå 30 eller 60 fps.

Lurer du på hva for oppløsning spill kjører, så kan du se på videoene til Digital Foundry.

Lærerikt.

 

15 hours ago, Mala said:

Ja det gjør du nok smart i :) Jeg har hatt stor nytte av min PS5 jeg, og har hatt den siden nær lansering. Fint å spille PS4 spill i forbedret utgave og sånt. Like jo å være tidlig på ballen med disse greiene heg uansett. 

Kjekt at mange kan ha tidlig glede av det. For min del så fikk jeg altså ikke tak i PS5 når det gjaldt. Jeg har over litt tid dannet meg noe forbehold mot hvordan Sony styrer på. Sier ikke at Xbox-verdenen er særlig bedre sånn uten å lære mer om det først. Vet jo ikke om det er noe stort om og men, men denne kjøleløsningen som de kjørte til bunns for å tjene noen få kroner i kobber er jo trist som faen. Bare det alene gjør jo at en enten måtte kjøpt en brukt PS5 som er originalutgaven eller denne "lemlestede".

Men, det som holdt meg mest igjen ved lansering var behovet for å oppgradere PC. Jeg ønsket begge ting i fra AMD som var i løypa. Det blir noen tusenlapper med 5900x cpu og 6800 gpu. Kunne sittet og hamret Refresh-knappen på nettsidene om jeg visste jeg hadde betalingen til det.

På den andre siden så hadde jeg aldri trodd at konsoll-tørken skulle vare så fryktelig lenge. Og jeg forventet meg egentlig at det kunne dukke opp noen barnesykdommer på 1.gen PS5. Men, ser og høres jo ut som om at folk er rimelig fornøyd. Så når jeg ble klar så var det for å få noe next-gen i hus og det landet på en mulig å kjøpe til ikke blodpris XSX. Kontrolleren er python med alt for harde knapper, vil helst ha PS4-kontroller til min XSX el. noe liknende.

Jeg kunne ha ventet til i høst 2022 om jeg ville. Den egentlige grunnen jeg kjøpte nå var et ønske for høyere fps/bedre grafikk, samt å få over min GTO-progressjon. Klarte kunststykke å få over PS4-progressjonen til XSX. Da forsvant det fra PS4, men kunne begynne på igjen der og greide å få på plass en ca. rank 55 karakter på PS4-en før PSN utløpte for meg for to dager siden. Så er ikke helt nybegynner dersom neste gang jeg svinger litt innom PSN i tilfelle venner fortsatt henger igjen på PS4. Får ikke møtt de som havner over til PS5 på lenge da. For jeg ønsker meg helst pro-utgave. Noe må de jo bedre på for å kunne beholde pro-merkingen. Men selskaper gjør mye rart "omkledning" på ting og kaller det "nye klær", så en vet aldri.

Endret av G
Lenke til kommentar
4 hours ago, Sjalottløk said:

Det kommer jo helt klart fram at det er gjort kompromisser for RT og 4K. Jeg spiller i performance mode. Synes det gir den beste opplevelsen.

Forskjellen skal være minimal mellom GTO sin Performance og Performance RT. Kikket på et par youtubere som dekket det der. Så RT gir et greit bilde (tror jeg da). Ikke at jeg bryr meg særlig om RT i skyggepartier, for det var vel det meste R* der og da følte de kunne tyne hardware'n. Men, det føltes mer visuellt riktig av en eller annen grunn. Tror ikke det var pseudo-effekt heller, men at det var noe jeg syntes føltes bedre når jeg satte det opp.

Lenke til kommentar
4 hours ago, Retroman said:

Ok. Takk for innsikt! Så dersom man eier en OLED er man med andre ord fucked inntil videre. Får håpe dette er forbigående.

Og memo til self: kjøp QLED neste gang også.

Du burde jo ikke være fucked på godskjermer. Men er sikkert som MacBain sier noe problemer med det. Eller kanskje til og med at ymse innstillinger av produktet blir litt feil. Men, om du bryr deg om raske skytespill så skal vel OLED være nokså overlegent. Tror "mr australia" hos TechYES city gjorde en grundig test på nettopp dette.

Husker ikke om det er denne video, tror det kan være det:

Han har selvsagt fordelen av gaming-PC grafikkort-output da :laugh:

Den video ovenfor er mer for innstillingers del. Den nedenfor kanskje da:

 

Ser ut som denne video traff noe bedre.

Endret av G
Lenke til kommentar
17 hours ago, Retroman said:

Ok. Takk for innsikt! Så dersom man eier en OLED er man med andre ord fucked inntil videre. Får håpe dette er forbigående.

Og memo til self: kjøp QLED neste gang også.

 

13 hours ago, G said:

Du burde jo ikke være fucked på godskjermer. Men er sikkert som MacBain sier noe problemer med det. Eller kanskje til og med at ymse innstillinger av produktet blir litt feil. Men, om du bryr deg om raske skytespill så skal vel OLED være nokså overlegent. Tror "mr australia" hos TechYES city gjorde en grundig test på nettopp dette.

 

Er ikke noe man før gjort før konsollene klarer 60fps, noe denne generasjonen ikke ser ut til å klare med RT etc. på. 
Er dessverre ingen innstillinger man kan endre på for å fikse på dette heller, OLED tv'ene er klarer ikke å takle så dårlig framerate som 30 fps. Mulig ett 40fps valg ville hjulpet.

Pr. idag syntes jeg det er vanskelig å gå tilbake til LCD etter å hatt OLED i flere år, da bilde er så utrolig bra til alt annet enn 30fps spilling :) .

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke spille på en egnet monitor? Det er sjelden jeg hører om snekkere som slår inn spiker med en stein eller hermetikkboks, så hvorfor bruke en TV til spill?

Nå tar jeg spill mer seriøst enn noe annet, men hvorfor ikke bruke riktig utstyr hvis man først skal bruke sin dyrebare tid på en aktivitet. I mine øyne blir det som å møte opp på fotballkamp med gummistøvler i stedet for fotballsko. Hvis man er god får man til noe med gummistøvler også, men det blir aldri optimalt. Man synes ikke at det er så likegyldig at man kommer med gummistøvler to kamper på rad og i alle fall ikke tre.

Greit nok at noen bruker en TV som ei midlertidig løsning, men som permanent løsning er det sløvt. Etter hvert som monitorer får lavere forsinkelse bytter man til en bedre modell.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

De fleste monitorer har jo hatt rævva bildekvalitet i forhold til pris så det er nok uaktuelt for veldig mange + PS5 er helt rass på monitor støtte pr. i dag. Det er vel først nå siste tiden man kan snakke om PC-monitorer med akseptabel bildekvalitet og ikke bare høg oppløsning og rask responstid.

TV og spillkonsoll går jo hånd i hånd, jeg vil påstå det er mer sært å påstå noe andre veien. Men det er kanskje bare meg.

Endret av Mala
  • Liker 2
Lenke til kommentar
BadCat skrev (55 minutter siden):

Hvorfor ikke spille på en egnet monitor? Det er sjelden jeg hører om snekkere som slår inn spiker med en stein eller hermetikkboks, så hvorfor bruke en TV til spill?

Nå tar jeg spill mer seriøst enn noe annet, men hvorfor ikke bruke riktig utstyr hvis man først skal bruke sin dyrebare tid på en aktivitet. I mine øyne blir det som å møte opp på fotballkamp med gummistøvler i stedet for fotballsko. Hvis man er god får man til noe med gummistøvler også, men det blir aldri optimalt. Man synes ikke at det er så likegyldig at man kommer med gummistøvler to kamper på rad og i alle fall ikke tre.

Greit nok at noen bruker en TV som ei midlertidig løsning, men som permanent løsning er det sløvt. Etter hvert som monitorer får lavere forsinkelse bytter man til en bedre modell.

TV har sååå mye bedre bilde enn en monitor at det er mindre egnet å bruke gammeldags LCD-teknologi. Konsoller er lagd for TV-er og det er en grunn ril at OLED tv er blitt en populær PC-skjerm også. Det er dessverre monitorene som henger bak på teknologifronten. Skal aldri tilbake til lcd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det finnes flere videoer på YouTube som viser hvor mye man bommer med hvis man prøver å sikte på en TV i skytespill. Det som vises på TV-en er langt bak det som faktisk skjer. Derfor blir det bom etter bom.

Greit nok at spill skal være artig, men det handler også om å være god og bli bedre enn man var. Hvis man til tross for bedre vitende velger utstyr som gjør at man spiller dårligere enn nødvendig er ikke det spesielt konstruktivt.

Det var 4 grunner til at folk dro til spillehallen på 70-, 80- og 90-tallet. Det var sosialt, man kunne spille/spise men aller viktigst var det å se hvordan det lå an med hi-score-listene og speide etter gode spillere som man kunne lære triks og spillestiler ved å observere. De beste på Crystal Castles eller Marble Madness hadde for eksempel en spillestil som gjorde det nødvendig å bruke lærhansker for å ikke å ødelegge hendene. Da hjalp det lite å komme casually uten hansker og skulle prøve seg. Bare glem det.

Hvis man kobler konsollen på en TV så har man kommet feil ut fra starten. Da vil man være ute og kjøre til man gjør om på det.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Om spiller på ett slikt nivå, spiller man ikke på konsoller. Da har men egnet PC-oppsett med  360 hz monitor, grafikken skrudd i dass for flest mulig frames og lavest mulig input latency . Da driter man jo i at det er ræva bildekvalitet og man er plutselig en del utenfor normen som spiller på konsoll, tenker jeg. 

Endret av Mala
  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

De mest seriøse bruker PVM. Selv om 360 Hz har kommet ned i 1,6 ms er en PVM fremdeles over tusen ganger raskere og ser bedre ut.



Jeg er glad for at på PC kan man klone en ekstra HDMI til capture-kortet så man slipper ekstra latency fra å ha kortet mellom maskin og skjerm. Dessverre er GTX 970 blant det siste kortene med DVI-I for analog ut. På GTX 1080 Ti eller senere er det DVI-D eller faset ut. Det skal ikke være lett for alt handler om å selge store kvanta og tjene penger.

Jeg har ikke allverden til monitor på min PS5.
https://www.asus.com/Displays-Desktops/Monitors/TUF-Gaming/TUF-GAMING-VG24VQE/
støtte for 120 FPS konsoll og nesten grei nok. PS5 samler støv så jeg trenger ikke skjerm i grunnen. Jeg har bedre skjermer i tilfelle det blir noe.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Overgangen fra de gode gamle CRT'ene var tragisk i grunn. Tanken på alle de fantastiske skjermene som ble lempet på El-avfall, og som fortsatt blir det gnager i sjela. 

Det er faktisk ingenting enda som kan gjenskape det å spille på en CRT. Jeg ELSKER fokuset på gode scalere de siste årene som Framemeister, OSSC og RetroTink5x. Sistnevnte er helt fabelaktig og har hatt en utrolig utvikling siden lansering, Mike Chi er helten! 

Endret av Mala
Lenke til kommentar
2 hours ago, BadCat said:

Hvorfor ikke spille på en egnet monitor? Det er sjelden jeg hører om snekkere som slår inn spiker med en stein eller hermetikkboks, så hvorfor bruke en TV til spill?

Fordi den er optimalisert for dette. Prater da om LG CX-modellen som jeg selv sitter med. 120 Hz er jo ikke 144 Hz eller høyere, men er absolutt innenfor det akseptable. Skal tross alt tegnes opp 4K på denne OLED-tv-en.

Argument nr. 2 blir at om du har den på skrivepulten så får du en ganske nære kinoopplevelse uten å måtte ty til 2-3 skjermer oppsett. Er tross alt 4K slik at den får vist ganske stor vidde for de som er ute etter det som opplevelse.

Endret av G
Lenke til kommentar
1 hour ago, BadCat said:

Det finnes flere videoer på YouTube som viser hvor mye man bommer med hvis man prøver å sikte på en TV i skytespill. Det som vises på TV-en er langt bak det som faktisk skjer. Derfor blir det bom etter bom.

Greit nok at spill skal være artig, men det handler også om å være god og bli bedre enn man var. Hvis man til tross for bedre vitende velger utstyr som gjør at man spiller dårligere enn nødvendig er ikke det spesielt konstruktivt.

Det var 4 grunner til at folk dro til spillehallen på 70-, 80- og 90-tallet. Det var sosialt, man kunne spille/spise men aller viktigst var det å se hvordan det lå an med hi-score-listene og speide etter gode spillere som man kunne lære triks og spillestiler ved å observere. De beste på Crystal Castles eller Marble Madness hadde for eksempel en spillestil som gjorde det nødvendig å bruke lærhansker for å ikke å ødelegge hendene. Da hjalp det lite å komme casually uten hansker og skulle prøve seg. Bare glem det.

Hvis man kobler konsollen på en TV så har man kommet feil ut fra starten. Da vil man være ute og kjøre til man gjør om på det.

Please ikke dra inn LCD-TV-er i debatten, da LG sine OLED har gode responstider.

Quote

Your OLED appears to be using BFI in 1/240sec granularity increments.

Motion blur of 60Hz BFI and 120Hz BFI probably is similar at this current granularity.

120Hz + 50%:50% BFI = similar amount of motion blur to 240fps at 240Hz

If you see approximately 1/4th the motion blur of 4K 60fps non-BFI, then 4K 120Hz BFI is working correctly.

You do, however, need to maintain framerate=Hz, in order to maintain this effect, because strobing amplifies visibility of microstutters. 120fps 120Hz VSYNC ON should look absolutely beautiful, but anything 119fps or lower, 4K 60fps BFI looks better.

You will see the obvious blur-increase effect in TestUFO when you adjust OLED Motion setting during BFI.

Mathematically, it's very simple motionblur-wise, from Blur Busters Law mathematics (1ms = 1 pixels per 1000 pixels/sec).

For games that can run perma-60fps
60Hz BFI with OLED Motion High = 25%:75% ON:OFF = 4.2ms MPRT(100%) = 4 pixels of motionblur per 960 pixels/sec = similar to 240fps@240Hz nonstrobed LCD
60Hz BFI with OLED Motion Medium = 50%:50% ON:OFF = 8.3ms MPRT(100%) = 8 pixels of motionblur per 960 pixels/sec = similar to 120fps@120Hz nonstrobed LCD
60Hz BFI with OLED Motion Low = 75%:25% ON:OFF = 12.5ms MPRT(100%) = 12 pixels of motionblur per 960 pixels/sec = similar to 80fps@80Hz nonstrobed LCD
For games that can run perma-120fps
120Hz BFI with 50%:50% ON:OFF = 4.2ms MPRT(100%) = 4 pixels of motionblur per 960 pixels/sec = similar to 240fps@240Hz nonstrobed LCD
OLED BFI is so reliably predictable in TestUFO behaviours, that I don't even need to look at the display to tell you these motion-blur predictions; as it's quite mathematically simple; persistence-based motion blur is controlled by pixel visibility time per frame. You will see very interesting line thickening/thinning effects with TestUFO Eye Tracking Chess Board Illusion for 60Hz BFI as you cycle through "OLED Motion" settings, with blurwidths corresponding to 1/4th refresh, 1/2 refresh, and 3/4 refresh. (Try it, that optical illusion is fun and motion blur educational during adjustable-MPRT situations -- watching those chessboard squares becomes thinner rectangles!)

The con of shorter pulse widths is darker image, a pick-your-poison effect between brightness versus motion clarity. However, 120Hz BFI 4.2ms will probably be brighter than 60Hz BFI 4.2ms, due to twice as many flashes.

For the smoothest BFI in real-world games, sync your framerate=Hz using your favourite low-lag VSYNC technology (VSYNC ON + NULL, or Low-Lag VSYNC HOWTO, or RTSS Scanline Sync), switch to the lowest-common-denominator refresh rate for your particular game, and run.

Most competitive players seem to be stuck at ~400dpi or ~800dpi for gaming mice, but recommendations become different for motion blur reduced displays. Configure mouse is 1600dpi or 3200dpi, and adjust in-game sensitivity lower, to avoid strobe-amplified mouse microstuttering. I personally now use 3200dpi to avoid the mouse becoming a stutter weak link for VRR and strobing (especially during mouse slowturns/slowpans).

If you want to keep at 120Hz, 4K 120fps is a bit demanding for a 1080Ti in real world games. So reduce your game's resolution and detail until your game runs perma-120fps, and then do it. Motion-quality-priority strobing without double-image effects needs framerate=Hz.

It will not be as low-motion-blur as ULMB or CRT (due to the minimum 4.2ms pulse width) but it would have zero strobe crosstalk being an OLED, and should look absolutely beautiful if you can maintain framerate-refreshrate lock.

Strobe at framerate=Hz can be even better looking than VRR.
BUT, strobe at framerate-mismatch-Hz is worse looking than VRR.

For those who need low-lag strobing, you can use VSYNC OFF and max Hz, and tolerate the stutters. But if you're motion-quality-priority BFI, you definitely need to control your microstutters (fix the mouse, fix the framerate=Hz).

https://forums.blurbusters.com/viewtopic.php?t=7161

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...