Gå til innhold

Elbiler på salgstoppen - bensinbilsalget stuper


NTB - digi

Anbefalte innlegg

Ja dette var vell godt forventet etter en så prisene til Model 3 og hva en faktisk får ift S. Tatt seg litt opp etter Raven men den er fortsatt en god del bak. 

 

Vill nok ta seg opp igjen i 2020 når de lanserer "ny" S med større forskjeller mot 3'ern tenker jeg meg. Den trenger nok også en forfriskning på innsiden og gjerne utsiden for å hanke inn nye kjøpere. Model 3 er virkelig en bargin ift S om dagen. 

Problemet er vell at ny S blir dyrere, om man skal se på prognosene rundt NR testene. 

 

Dyrere Tesla'er med de problemene som kommer med, trur jeg de ikke har råd til. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som heller ikke finnes p.t. som elbil. I 2019 har vi valget mellom mindre kombikupéer, bybiler, varebiler og premiumbiler. Absolutt ingen folkelige familiebiler i SUV/crossover-segmentet.

 

I bensinvarianter snakker vi om VW Tiguan, Peugeot 3008, Skoda Kodiaq, Volvo XC60, Ford Kuga osv. Biler som ikke har elektrisk konkurranse.

Audi etron får man for 500k + vinterdekk, men er i en størrelsesklasse over Tiguan, samme gjelder I-pace. Skoda har SUV på vei, den blir billigere. Men med det man sparer på en elbil kan man nok fint ta steget opp fra en Tiguan med startpris på snaue 460k til en Audi etron 50 med startpris på 500k. Det blir garantert billigere totalt sett, selv om man dytter på Audien såpass med utstyr at man havner på 600k inkl. vinterdekk. En del tillegg blir det vel på en Tiguan også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var jo også en tolkning...

Altså, det er en selvfølge at utdanning, velferd og sikkerhet er noe jeg og andre ønsker at mennesker i U land skal ha. Dette vil selvfølgelig medføre økt forbruk når man ser på disse menneskene. Allikevel må vi i vesten ta et kritisk blikk på oss selv, fordi det er vårt overforbruk og illusjon om evig vekst som er hovedproblemet.

Uten vekst faller økonomi systemet sammen. Vi må ha vekst.

 

På tide og revurdere hele økonomi systemet. Og gå over til en sirkulær økonomi, for dette går ikke i lengden. Spesielt da folketallet begynner og synke i fremtiden, samt de store problemene det har skapt i form av utslipp og forrurensing.

 

Linear_versus_circular.jpg

 

Venter enda på at Tesla skal gå konk slik som mange spådde her.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Det var jo også en tolkning...

Altså, det er en selvfølge at utdanning, velferd og sikkerhet er noe jeg og andre ønsker at mennesker i U land skal ha. Dette vil selvfølgelig medføre økt forbruk når man ser på disse menneskene. Allikevel må vi i vesten ta et kritisk blikk på oss selv, fordi det er vårt overforbruk og illusjon om evig vekst som er hovedproblemet.

Uten vekst faller økonomi systemet sammen. Vi må ha vekst.

 

På tide og revurdere hele økonomi systemet. Og gå over til en sirkulær økonomi, for dette går ikke i lengden. Spesielt da folketallet begynner og synke i fremtiden, samt de store problemene det har skapt i form av utslipp og forrurensing.

 

Linear_versus_circular.jpg

 

Venter enda på at Tesla skal gå konk slik som mange spådde her.

Leste første settning og ble "triggered", så leste jeg resten og kom til konklusjonen at jeg er fullstendig enig!

Nå sidesporer jeg, men altså, økonomer hyler ut om at en kunstig opprettholdt økonomi trenger med stimuli for ikke å kollapse.... altså at man manipulerer økonomien for å opprettholde noe som ikke kan opprettholdes. Det er så rart, og jeg, som åpenbart ikke er økonom, kan ikke fatte at man ikke ser dette styrte økonomiske krasjet som vil komme, og når det kommer blir det helt jævelig.

Hva skjer når vi er mindre folk og folk er mer bevisst på å ikke forbruke så mye... Blir interessante tider.

Lenke til kommentar

Merkelig. Det selges jo knapt stasjonsvogner lengre. Passat synes knapt i statistikken, Mondeo er helt borte og Volvo selger nesten bare SUVer. Eneste som fortsatt selger bittelitt er Skoda Octavia.

 

Nei, den gjennomsnittlige familiebil er ingen stasjonsvogn lengre, de har gått av moten. Det er kompakt-SUVer som er den store familiebilslageren nå.

 

Stasjonsvogner er fortsatt mest populært på Finn, og jeg trodde det var fordi utvalget av nye stasjonsvogner er borte at ingen kjøper nye stasjonsvogner lenger. Men kanskje det er forskjellige kundegrupper som kjøper nye vs. brukte biler. Nybilkjøpere er kanskje mer opptatt av mote og status, mens bruktbilkjøpere er mer opptatt av å være selvhjulpen hva som er praktisk.

 

En kort og bred kompaktsuv er kanskje praktisk for en røslig person som mest kjører til jobb, men for meg som stort sett bruker bilen når jeg har for mye å ha med til å ta toget (og ofte kjører over en 4,1m bred bru med toveistrafikk), er en lang og smal stasjonsvogn bedre.

Lenke til kommentar

Ikke alle biler er for alle.

 

Bytta nettop ut en Mondeo med gedigent bagasjerom til en Model 3 som er vesentlig mindre.

 

Men bagasjerommet i Model 3 er så utrolig mye mere praktisk. I Mondeoen så slang alt rundt baki der og jeg måtte ofte stroppe fast ting bare så det ikke skulle velte.

 

Men i Model 3 slenger jeg det meste i bagasjerommet under bagasjerommet, og der ligger det helt stødig. Handleposer slenger jeg under panseret og der ligger de også stødig og fint.

 

Veldig fornøyd hittil, men så har jeg ingen barn eller stor familie som kansje ville foretrukket Mondeoen uansett.

 

Heldigvis kan man velge fritt.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

- Salg av bensinbiler stuper. Raskere enn de fleste hadde våget å tro.

- Salg av bensin stuper. (Drivstoffprisene går ditto til værs)

- Salget av brukte bensinbiler vil stupe. Flere og flere ønsker å selge, mens antall kjøpere minker.

- Smertegrensen for hvor mye folk er villige til å betale for drivstoff vil snart nås.

- Markedet fylles med nye modeller el-bil med akseptabel rekkevidde og funksjoner.

 

"Bensinbilmarkedet" (i Norge) går mot en "snarlig kollaps". Om vi vil eller ikke.

Vi snakker "få år" og den vil komme brått og brutalt.

Snart ønsker "alle" å selge sine bensinbiler, men da vil det være "ingen" kjøpere.

Verditap: 100 % (- vrakpant). (Trasig for de som da sitter med svarteper i form av bil som "in the good old days" ville vært verdt oppunder millionen....++)

 

Jeg har en 5 år gammel "bensinFord". Kjørt 70 000 km. Skal jo etterhvert gå over til el-bil, men tenkte at jeg kunne slite på den et par år til.....Men hvor lenge tør jeg vente før jeg selger den? Nårtid er markedet for bensinbiler ugjenkallelig vekk? Ett år, tre år? Russisk rullett.

 

Eller burde jeg være miljøvennlig og sikre at "min bensinbil ikke lenger er en del av det negative miljøregnskapet. . Kjøre den på pressa og motta vrakpanten. Akseptere tapet på 125000.-. Pengene ville gå til en god sak. En bedre verden for våre barn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor i all verden kjøper folk en ny Toyota Yaris (12 mest solgte modell 2019)?? Dette er en ren bybil. Du kjører ikke Trondheim-Oslo i en Yaris. Det er mange rimelige bybil elbiler å velge mellom.

Helt uenig. Jeg er ingen Yaris-fan, men nyeste versjon er ganske grei å kjøre. Komfortabel og veldig lettkjørt. Et veldig lavt forbruk hjelper på salget også.

Lenke til kommentar

Vil faktisk gå så langt å si at det er moralsk forkastelig å kjøpe noe annet enn null-utslippsbiler i dag. Folk skylder astmatikere/Folk med helseplager, våre barn og fremtiden såpass.

Edit: nye biler her altså, skal ikke legge meg for mye opp i bruktmarkedet av forskjellige årsaker.

Enn så lenge det ikke er en vesentlig forskjell i utslipp fra en bensinbil og elektrisk bil som skal kjøre 150 000 km begge to ser ikke jeg helt problemet.

 

Hadde utslippene fra en elektrisk bil (gjennom hele livssyklusen) vært så lite som 1/10 av en bensinbil kunne vi nok snakket om en merkbar gevinst, men når man i beste fall snakker om en halvering av utslipp gjør du betraktelig mer for miljøet om du lar bilen stå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Enn så lenge det ikke er en vesentlig forskjell i utslipp fra en bensinbil og elektrisk bil som skal kjøre 150 000 km begge to ser ikke jeg helt problemet.

 

Hadde utslippene fra en elektrisk bil (gjennom hele livssyklusen) vært så lite som 1/10 av en bensinbil kunne vi nok snakket om en merkbar gevinst, men når man i beste fall snakker om en halvering av utslipp gjør du betraktelig mer for miljøet om du lar bilen stå.

Hvor får du dette fra? Hva er utslippet til produksjonen av feks Tesla model 3 sammenlinet med en tilsvarende fossil? Så vidt jeg vet er mesteparten av strømmen benyttet til produksjonen fra solceller? Og jeg lader også min bil med vannkraft, ikke 80ish prosent kull som de fleste propaganda undersøkelsene påstår. Og hver dag øker andelen fornybar energi i Europa. Og hva med utslippene til leting, produksjon og frakt av olje? Er det medregnet i regnestykket ditt? Skal ikke se bort ifra at 1/10 av utslippene er reelt.

 

Og nå snakker vi vel bare om co2? Hva med alt annet en fossibil slipper ut i tilegg? Og hva med at alt dette skjer i byene hvor folk puster inn luften, mens elbilproduskjonen skjer langt ute i en ørken?

Endret av magb
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvor får du dette fra? Hva er utslippet til produksjonen av feks Tesla model 3 sammenlinet med en tilsvarende fossil? Så vidt jeg vet er mesteparten av strømmen benyttet til produksjonen fra solceller? Og jeg lader også min bil med vannkraft, ikke 80ish prosent kull som de fleste propaganda undersøkelsene påstår. Og hver dag øker andelen fornybar energi i Europa. Og hva med utslippene til leting, produksjon og frakt av olje? Er det medregnet i regnestykket ditt? Skal ikke se bort ifra at 1/10 av utslippene er reelt.

 

Og nå snakker vi vel bare om co2? Hva med alt annet en fossibil slipper ut i tilegg? Og hva med at alt dette skjer i byene hvor folk puster inn luften, mens elbilproduskjonen skjer langt ute i en ørken?

https://www.carbonbrief.org/factcheck-how-electric-vehicles-help-to-tackle-climate-change

Dette vil jeg påstå er en brukbar artikkel på dette området ut fra et raskt søk. Den ser i alle fall ikke bort fra utslipp fra produksjon av batteriet og refererer et solid utvalg forskningsartikler.

 

I Norge kutter en elektrisk bil utslippene med ca 2/3. Den store fordelen er at de reduserer lokale utslipp, som er bra for bymiljø. Det er likevel tullete å påstå at det er moralsk forkastelig å ikke kjøpe en elektrisk bil, det finnes fortsatt steder i Norge der det er flere mil mellom ladepunkter. Overforbruket kommer i like stor grad av at svært mennesker bruker bil framfor buss og tog,

 

Andelen fornybar energi i Europa øker månedlig, likevel er ikke målet høyere enn 20% for 2020 i Europa.

 

Hvis du videre mener det er fornuftig og ansvarlig å avslutte leting og utvinning av olje har jeg en ting å si til deg: ta en kikk på statsbudsjettet og forklar hvordan man skal finansiere skole- og helsesektoren ved å kutte all oljeproduksjon samt si opp 200 000 arbeidsplasser.

Videre vil jeg gjerne ha en forklaring for hvor mye det vil hjelpe at 2% av all oljeproduksjon fjernes, om vi ser bort fra at alle nordmenn blir betraktelig mindre velstående og dermed vil skape mindre utslipp.

 

EDIT:

Det er bra man jobber for et grønnere skifte, vi kan ikke leve på oljen i all evighet, og klimaendringene kan forårsake store globale utfordringer (selv om jeg tviler på at vi vil bli rammet spesielt hardt i Norge). Det er likevel forbløffende hvordan enkelte sitter på sin høye hest og kommer med ideer som er rett og slett absurde.

Endret av N o r e n g
  • Liker 2
Lenke til kommentar

https://www.carbonbrief.org/factcheck-how-electric-vehicles-help-to-tackle-climate-change

Dette vil jeg påstå er en brukbar artikkel på dette området ut fra et raskt søk. Den ser i alle fall ikke bort fra utslipp fra produksjon av batteriet og refererer et solid utvalg forskningsartikler.

 

I Norge kutter en elektrisk bil utslippene med ca 2/3. Den store fordelen er at de reduserer lokale utslipp, som er bra for bymiljø. Det er likevel tullete å påstå at det er moralsk forkastelig å ikke kjøpe en elektrisk bil, det finnes fortsatt steder i Norge der det er flere mil mellom ladepunkter. Overforbruket kommer i like stor grad av at svært mennesker bruker bil framfor buss og tog,

 

Andelen fornybar energi i Europa øker månedlig, likevel er ikke målet høyere enn 20% for 2020 i Europa.

 

Hvis du videre mener det er fornuftig og ansvarlig å avslutte leting og utvinning av olje har jeg en ting å si til deg: ta en kikk på statsbudsjettet og forklar hvordan man skal finansiere skole- og helsesektoren ved å kutte all oljeproduksjon samt si opp 200 000 arbeidsplasser.

Videre vil jeg gjerne ha en forklaring for hvor mye det vil hjelpe at 2% av all oljeproduksjon fjernes, om vi ser bort fra at alle nordmenn blir betraktelig mindre velstående og dermed vil skape mindre utslipp.

 

EDIT:

Det er bra man jobber for et grønnere skifte, vi kan ikke leve på oljen i all evighet, og klimaendringene kan forårsake store globale utfordringer (selv om jeg tviler på at vi vil bli rammet spesielt hardt i Norge). Det er likevel forbløffende hvordan enkelte sitter på sin høye hest og kommer med ideer som er rett og slett absurde.

Nå har jeg ikke sagt at det er moralsk forkastelig å kjøpe fossilbil eller at vi i norge skal avslutte utvinning av olje, det er var noen andre. 

 

Skumleste artikkelen, og ser at man kan minst regne med en halvering av co2 utslipp her i norge, ved å velge elbil. Noen tilfeller er det nærmere 1/3, da feks Tesla model 3 (usa). Kjøres bilene 300.000km snakker vi 1/6. Og dette er som sagt bare co2 utslippet.  Diesel og bensinbiler slipper ut andre ting vi helst ikke vil puste inn også. Viktig at man ikke ser bort ifra det.

 

Har ikke tid eller kunskaper til å si om tallene i artikkelen er korrekte, men kunne vært intressant å se om reele utslipp fra en 10 år gammel bil, gjerne på vinteren,  vil utgjøre en enda større forskjell.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...