Gå til innhold

Elbiler på salgstoppen - bensinbilsalget stuper


NTB - digi

Anbefalte innlegg

 

 Norge kutter en elektrisk bil utslippene med ca 2/3. Den store fordelen er at de reduserer lokale utslipp, som er bra for bymiljø. Det er likevel tullete å påstå at det er moralsk forkastelig å ikke kjøpe en elektrisk bil, det finnes fortsatt steder i Norge der det er flere mil mellom ladepunkter. 

 

Det er ikke "moralsk forkastelig" å ikke kjøpe seg en elbil, men om man er i markedet for noe nytt og en elbil er innenfor både bruksområde og budsjett samt andre eventuelle faktorer som f.eks ladepunkt hjemme eller jobb osv, så er det ingen grunn til å ikke velge elbil i dag - gitt at det passer brukeren

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg ikke sagt at det er moralsk forkastelig å kjøpe fossilbil eller at vi i norge skal avslutte utvinning av olje, det er var noen andre. 

 

Skumleste artikkelen, og ser at man kan minst regne med en halvering av co2 utslipp her i norge, ved å velge elbil. Noen tilfeller er det nærmere 1/3, da feks Tesla model 3 (usa). Kjøres bilene 300.000km snakker vi 1/6. Og dette er som sagt bare co2 utslippet.  Diesel og bensinbiler slipper ut andre ting vi helst ikke vil puste inn også. Viktig at man ikke ser bort ifra det.

 

Har ikke tid eller kunskaper til å si om tallene i artikkelen er korrekte, men kunne vært intressant å se om reele utslipp fra en 10 år gammel bil, gjerne på vinteren,  vil utgjøre en enda større forskjell.

Nei, du har ikke skrevet at det var moralsk forkastelig, men det var primært det jeg reagerte på og skrev innlegget ut fra.

 

Om oppvarmingen skal begrenses til 1.5C må det kuttes enormt i forbruket, mer enn jeg tror de fleste vil anse som akseptabelt. En overgang i bilparken til elektriske biler vil hjelpe bittelitt, men ikke i nærheten av nok. Den reelle løsningen er å få det til å bli meningsløst å eie bil gjennom bedre kollektivtransportløsninger, som så i tillegg er elektriske, da vil utslippene reduseres i stor grad.

 

Angående luftkvalitet, så er antall biler på veien en stor faktor, igjen er den mest effektive løsningen flere mennesker per kjøretøy. Elbiler lager også svevestøv fra veislitasje.

 

Jeg har ikke satt meg grundig inn i produksjon og utslipp fra elbiler selv, men de fleste bør innse at man redder ikke verden ved å kjøpe seg elbil.

 

EDIT:

Det er ikke "moralsk forkastelig" å ikke kjøpe seg en elbil, men om man er i markedet for noe nytt og en elbil er innenfor både bruksområde og budsjett samt andre eventuelle faktorer som f.eks ladepunkt hjemme eller jobb osv, så er det ingen grunn til å ikke velge elbil i dag - gitt at det passer brukeren

Dette har jeg ikke noe problem med å være enig i.

Endret av N o r e n g
Lenke til kommentar

Da er vi enige :) Noe av det største problemet er at alt og alle er jo bare 1% 0.2% 2% 0.05% 3% osv osv av det totale. Alt for mange bruker dette som et argument, saken er at man må kutte co2 der man kan. Det er ikke en eller to enkelte kilder, land eller liknende som må kutte, det er alt og alle.

 

Elbiler 50% mindre co2: kjempebra! Nye fly 30% lavere forbruk: bra! flere maltider vegatar en før: bra! papirsugerør på mcdonald: bra! bildelingstjenerster : bra!, flere tog: bra! varmepumper: bra! hydrogenbiler: bra! vindmøller: bra! landstrøm til båter: bra! listen er lang, og alle står bare for 0,xxx% forbedring, men tilsammen!!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tro hvorfor denne artikkelen ble fjernet så fort fra Tu's forside?? Den varte ikke et døgn en gang..

 

Den ligger der om du går inn på kategorien "elektrisk", de har ikke gjemt den. Tipper forsiden at X-antall plasser per kategori, og da forsvinner ting fra hovedsiden etterhvert som nye ting kommer inn. Er nok ingen konspiratorisk "fort; gjem den artikkelen" fra TU sin side

 

Her er den: https://www.tu.no/elektrisk

Lenke til kommentar

https://www.carbonbrief.org/factcheck-how-electric-vehicles-help-to-tackle-climate-change

Dette vil jeg påstå er en brukbar artikkel på dette området ut fra et raskt søk. Den ser i alle fall ikke bort fra utslipp fra produksjon av batteriet og refererer et solid utvalg forskningsartikler.

 

I Norge kutter en elektrisk bil utslippene med ca 2/3. Den store fordelen er at de reduserer lokale utslipp, som er bra for bymiljø. Det er likevel tullete å påstå at det er moralsk forkastelig å ikke kjøpe en elektrisk bil, det finnes fortsatt steder i Norge der det er flere mil mellom ladepunkter. Overforbruket kommer i like stor grad av at svært mennesker bruker bil framfor buss og tog,

 

Andelen fornybar energi i Europa øker månedlig, likevel er ikke målet høyere enn 20% for 2020 i Europa.

 

Hvis du videre mener det er fornuftig og ansvarlig å avslutte leting og utvinning av olje har jeg en ting å si til deg: ta en kikk på statsbudsjettet og forklar hvordan man skal finansiere skole- og helsesektoren ved å kutte all oljeproduksjon samt si opp 200 000 arbeidsplasser.

Videre vil jeg gjerne ha en forklaring for hvor mye det vil hjelpe at 2% av all oljeproduksjon fjernes, om vi ser bort fra at alle nordmenn blir betraktelig mindre velstående og dermed vil skape mindre utslipp.

 

EDIT:

Det er bra man jobber for et grønnere skifte, vi kan ikke leve på oljen i all evighet, og klimaendringene kan forårsake store globale utfordringer (selv om jeg tviler på at vi vil bli rammet spesielt hardt i Norge). Det er likevel forbløffende hvordan enkelte sitter på sin høye hest og kommer med ideer som er rett og slett absurde.

Applaus!! Helt enig. Gremmes over enkelte her inne hvor nedlatende de kan være.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette gjelder begge sider, enten de er vitenskapsfornektere eller ei

Absolutt. En finner idioter, tullinger, smartinger, og mindre smarte folk i alle grupper.

 

Det eg gremmes mest over er de som kjøper Tesla ( ofte velstående folk med 250++ m2 hus, og ett forbruk langt over de fleste) som åpner munnen, og er nedlatende mot andre fordi de har "sett lyset", og skal redde planeten ved å kjøre elbil.

Lenke til kommentar

Absolutt. En finner idioter, tullinger, smartinger, og mindre smarte folk i alle grupper.

 

Det eg gremmes mest over er de som kjøper Tesla ( ofte velstående folk med 250++ m2 hus, og ett forbruk langt over de fleste) som åpner munnen, og er nedlatende mot andre fordi de har "sett lyset", og skal redde planeten ved å kjøre elbil.

 

Der fikk du skikkelig råtta på de altså! De rike, de med stort hus, de som kjører Tesla/elbil, de religiøse og miljøforkjempere! Alt i ett par setninger! Ikke verst altså  :rofl:

Endret av Salvesen.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du skjønte ikke at vi kødda nå, gjorde du vel? Kom igjen a, påstanden din er tåpelig. Det er ingen Tesla-eier som snakker slik du påstår

Hva er det å ikkje skjønne? Du og Salvesen prater sarkastisk om mitt utsagn.

Her må det en skjerpings til.

"moralsk forkastelig" feks blir nevnt her.

En av mange. Men eg forstår at du ikkje ser det, men er ikkje noe nytt.

Bare det at du ikkje ser det som ett problem at kjøretøy kjører av seg selv når teknologien ikkje virker sier sitt.

Men tidig å se hvordan dere reagerer så snart noe kritikk kommer i deres retning.

 

Tesla er en betabil, og dere er prøvekaniner hele gjengen, og har vært det i en del år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...