Jump to content

stigmv

Medlemmer
  • Content Count

    198
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

370 :)

Recent Profile Visitors

1525 profile views
  1. Referansene til norsk historie var i hvert fall misvisende nok. Joda, noen nordmenn tjente seg veldig rike under første verdenskrig, men for de aller fleste var det varemangel og galopperende inflasjon, og senere, da det ble innført priskontroll på matvarer gikk mange bønder som hadde lånt for å investere i økt matproduksjon konkurs. Norge i første verdenskrig er et kroneksempel på at økonomiske måltall kan gå opp samtidig som økonomien for folk flest går rett i dass.
  2. Bringer tankene til gamle dagers hangarluftskip, som https://en.wikipedia.org/wiki/USS_Akron
  3. Først må jo Tesla (eller hvilken bilfabrikk det gjelder (kan være hvilken som helst med o.t.a-oppdateringer)) restore riktig programvare fra sin backup og få kontroll på systemene sine. Og så vil de ha en lang kø med biler som må fikses. Hackerne vil jo selvfølgelig ha lagt inn en tidsforsinkelse så flest mulig får den hackede softwaren før det blir oppdaget.
  4. En dag kommer en bilfabrikant med o.t.a-oppdateringer til å bli hacket. Best case da er at bilene slutter å virke til løsepenger er betalt. Worst case er atskillig verre. Men det er kanskje en risiko folk flest er villig til å ta for å få det litt mer praktisk...
  5. Mer lagringskapasitet slik at man kunne spare mer vann fra overskuddsår, som i fjor, til underskuddsår, som i år, hadde også hjulpet. Da jeg var ute og gikk tur tidligere i sommer la jeg merke til at Ringedalsvatnet har høye, bratte fjellvegger på alle sider unntatt en smal åpning mot vest. Her burde det gå fint å demme opp ytterligere 200 meter, som i følge mine beregninger skulle gi bortimot 3TWh ekstra lagringskapasitet, noe som vil gjøre det til Norges nest største kraftmagasin. Det er lite vegetasjon i området som ville bli lagt under vann, så miljøkonsekvensene ville ikke blitt så veldig store.
  6. Kataloger, ikke mapper. Hvorfor skal man stadig sette nye navn på de samme tingene? Og med symlinker kan man fint putte samme fil flere steder i en katalogstruktur uten å ha flere kopier. Automatisk tagging av bilder, ja. Da regner jeg med at det er snakk om den type systemer som markerer bilder av sanddyner som porno og i minst ett tilfelle et menneske som gorilla.
  7. Selve sentrum av Molde ser ikke ut til å være med i planene for Møreaksen. Det jeg finner for Molde sentrum er denne utredningen fra 2017: https://www.vegvesen.no/globalassets/vegprosjekter/utbygging/e39alesundmolde/vedlegg/vedlegg-julboen-molde/utredning-e39-molde-ost.pdf og kommunedelplan fra 2016: https://www.vegvesen.no/globalassets/vegprosjekter/utbygging/e39alesundmolde/vedlegg/vedlegg-julboen-molde/planprogram-julboen-molde-vedtatt-17032016.pdf
  8. De har kanskje åpna i det siste da. Det var i hvert fall ikke mulig å bruke SJ sin wi-fi da jeg reiste med dem fra Oslo til Skogn for en stund siden. Eller kan det være forskjell på region og lokaltog?
  9. Egentlig overaskende hvor lite dekning man har på Dovrebanen. Etter Hamar er det litt dekning rundt Lillehammer, Otta og Oppdal, og ellers ingen dekning før Støren. Da Vy hadde gratis wi-fi var det litt bedre, selv om den også datt ut over fjellet og i de tynnere befolkede områdene. Med SJ har man ikke det engang, deres wi-fi er stengt for alt unntatt sj.se og ruter.no, så man må bruke mobilnett.
  10. BYD er ferske på personbiler her i landet, men har levert en del elektriske busser. Sånn sett er det det av Kina-merkene jeg har mest tro på.
  11. Den sammenligningen må du dra lenger bort fra landet med. Jeg har en kornåker som nærmeste nabo på en side, og det er omtrent den beste naboen jeg har hatt. Bortsett fra kanskje 5 dager med litt støy fra traktor og skurtresker og en eller to dager med litt lukt fra gjødsling, ligger den der bare og gror helt stille. De fleste menneskelige naboer jeg har hatt har bråket mer enn det, og da jeg bodde i Trondhjem ble alt utendørs dekket med et tykt støvlag på en dag eller to, og så var det verkstedet i nabolaget som drev med brenning av alskens stinkende avfall helt til de ble anmeldt av kommunelegen til slutt, men det var mange advarsler før det kom så langt. For ikke å glemme rundkjøringen i nærheten hvor mange sliter med veigrepet på fredag og lørdag kveld. Så nei, en kornåker er omtrent den beste naboen du kan ha.
  12. "De oppgir at det skal ta 30 minutter å hurtiglade fra 30 til 80 prosent. Vi skulle gjerne sett at de brukte mer vanlige intervaller som 10-80 eller 20-80 prosent," Jeg vet ikke helt. De fleste vil vel i praksis lade lenge før batteriet kommer ned mot 10%. Vi ser jo ofte at ladekurvene fra 10-80% starter høyt, men går nedover veldig raskt. Det jeg lurer på da er om ladekurven på samme bil om jeg starter lading på 30% vil være omtrent samme kurve med venstre del kuttet, eller omtrent samme kurve forskjøvet mot høyre. Dvs. går ladekurven så fort ned fordi batteriet blir varmt eller "mettet" på noe vis, eller er det slik at tomme batterier kan ta imot så mye mer enn halvfulle batterier? Det strider jo mot det jeg tidligere har lært at litium-batterier trives best rundt midten.
  13. Jeg kan ikke tenke meg noe produksjon hvor det ikke vil gi mer forurensing å frakte materialer og produkter opp og ned mellom jorda og en romfabrikk enn det vil gi å produsere det samme på jorda med moderne produksjonsmetoder.
  14. Den britiske avdelingen av Amazon har gjenoppstått? Lenge redirigerte amazon.co.uk til amazon.de. Men det var jo på amazon.co.uk historikken og listene mine var så da gikk jeg over til adlibris.com/no i stedet. Uansett, å ikke slippe pakker fra noen meters høyde er for ambisiøst? Jeg ville aldri brukt et firma som slapp pakkene mine fra et par meters høyde, spesielt så dårlig som Amazon har vært til å pakke. 20 cm er grensen for hva jeg ville tillate. Hvis det er for vanskelig vil jeg si at drone-teknologien er langt fra moden.
×
×
  • Create New...