Gå til innhold

Nå er elbilene gode nok. Infrastrukturen er det store problemet


Anbefalte innlegg

Alle prognoser viser at prisen på hydrogen vil falle dramatisk i årene fremover. Og si noe annet er tull da det handler om masseproduksjon.

Kvifor vil hydrogenproduksjonen auke? Har nokon planlagt massiv oppskalering av gjødselproduksjon? Mange fleire eksosbilar, slik at raffineria brukar meir hydrogen? Transport kan ikkje vere ein årsak, for den mengda hydrogen som vil gå med der er forsvinnande liten samanlikna med det industrien brukar. Dessutan vil raffineria bruke mindre hydrogen etter kvart som bilparken vert elektrifisert. (Raffineria brukar hydrogen til å produsere lettare fraksjonar, som bensin.)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Salet av ladbare eksosbilar fell. Folk kjøper heller ein elektrisk bil, utan å dra rundt på og vedlikehalde masse ekstra skrot dei ikkje har bruk for. Kvifor skulle det endre seg dersom eksosmotoren var skifta ut med noko som er endå dyrare i drift og vedlikehald, og gjer at bilen må skrotast tidlegare fordi systemet må skiftast ut etter 15 år?

Du mener hvorfor man skal skifte til noe som blir billigere i innkjøp om noen år (uten insentiver), rimeligere i drift og hvor levetiden er lengre bilens levetid.

 

Det er ikke mye du får med deg av utviklingen. Usikker på om det går på viljen eller hva. Mener du fortsatt at det blir stadig færre hydrogenstasjoner i Tyskland og at hydrogen ikke har noe fremtid til verken tungtransport, tog eller andre områder slik du har hevdet skråsikkert før?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du mener hvorfor man skal skifte til noe som blir billigere i innkjøp om noen år (uten insentiver), rimeligere i drift og hvor levetiden er lengre bilens levetid.

 

Det er ikke mye du får med deg av utviklingen. Usikker på om det går på viljen eller hva. Mener du fortsatt at det blir stadig færre hydrogenstasjoner i Tyskland og at hydrogen ikke har noe fremtid til verken tungtransport, tog eller andre områder slik du har hevdet skråsikkert før?

Hydrogen er jo på en måte bare en vei rundt grøten. Alle skal kjøre rundt med sitt eget kraftverk for å drive en elmotor? Er da mye enklere med batterier til slikt?

 

Må da være bedre å eventuelt bruke hydrogenen til å lade batterier på ladestasjoner enn å måtte kjøre rundt med en avansert ladestasjon innebygd i bilen hele tiden.

 

Ser at det kan ha noe for seg for tungtransport eller busser. Spesielt når det skal kjøres lange distanser på øde plasser. Men for personbiler har jeg inga tro på det.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hydrogen er jo på en måte bare en vei rundt grøten. Alle skal kjøre rundt med sitt eget kraftverk for å drive en elmotor? Er da mye enklere med batterier til slikt?

 

Må da være bedre å eventuelt bruke hydrogenen til å lade batterier på ladestasjoner enn å måtte kjøre rundt med en avansert ladestasjon innebygd i bilen hele tiden.

 

Ser at det kan ha noe for seg for tungtransport eller busser. Spesielt når det skal kjøres lange distanser på øde plasser. Men for personbiler har jeg inga tro på det.

Og jeg har ingen tro på rene elbiler til langkjøring som en god løsning for flertallet Heller en bil med god rekkevidde, kort fylletid, lavere vekt, rimeligere i innkjøp og rimeligere i drift til langkjøring også. Man kan gjerne kombinere slike biler med ladbart batteri også, for de som ønsker det Endret av gamlefar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og jeg har ingen tro på rene elbiler til langkjøring som en god løsning for flertallet Heller en bil med god rekkevidde, kort fylletid, lavere vekt, rimeligere i innkjøp og rimeligere i drift til langkjøring også. Man kan gjerne kombinere slike biler med ladbart batteri også, for de som ønsker det

 

Ser en på salgstallene her hjemme så er ikke folk generelt sett enig med deg. Rene elbiler ligger på rundt 50% av salget og mange bruker de på langtur.  Det ble solgt/registrert 1 hydrogenbil i Juni feks. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ser en på salgstallene her hjemme så er ikke folk generelt sett enig med deg. Rene elbiler ligger på rundt 50% av salget og mange bruker de på langtur.  Det ble solgt/registrert 1 hydrogenbil i Juni feks. 

Salgstall sier ingenting om hva folk tenker om bilene for langkjøring? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Salgstall sier ingenting om hva folk tenker om bilene for langkjøring? 

 

Nei, men det sier noe om hva folk tenker ift kjøp av disse bilene. Det er tilnærmet fraværende, iallefall om en sammenligner mot BEV. Det er vell solgt i underkant av 30 biler i år. Mens elbilene står for rundt 45% av salget de siste 6 månedene. Det sier ganske mye, spør du meg. 

 

Hadde folk virkelig hatt sansen for disse bilene, så hadde de kjøpt de. Det hadde vært lange ventelister osv. Men, dette er også fraværende. Noe må endre seg om en skal oppnå det som gamlefar snakker om. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Lol. Hydrogen et ikke kommet i gang skikkelig med verken biler eller stasjoner og man bruker argumentet hva som selger i dag. Snakk om å prøve manipulere på fakta! Latterlig useriøst.

 

For de som er opptatt av CO2 utslipp, så kommer forøvrig hydrogenbiler totalt sett bedre ut enn elbiler:

https://www.sueddeutsche.de/auto/brennstoffzelle-studie-elektroauto-fraunhofer-1.4527413

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Lol. Hydrogen et ikke kommet i gang skikkelig med verken biler eller stasjoner og man bruker argumentet hva som selger i dag. Snakk om å prøve manipulere på fakta! Latterlig useriøst.

 

For de som er opptatt av CO2 utslipp, så kommer forøvrig hydrogenbiler totalt sett bedre ut enn elbiler:

https://www.sueddeutsche.de/auto/brennstoffzelle-studie-elektroauto-fraunhofer-1.4527413

 

Så når tar det av? I norge har salget havnet på rundt 50 biler de siste årene og ser til å gå mot samme i år. Altså null vekst. Når tar det av? UnoX lovet jo stor utbygging av stasjoner i Norge, hvordan gikk det med salget? Null vekst. Hvordan gikk det med planene? Skrinlagt såklart, det er jo "ingen" som skal fylle. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nei, men det sier noe om hva folk tenker ift kjøp av disse bilene. Det er tilnærmet fraværende, iallefall om en sammenligner mot BEV. Det er vell solgt i underkant av 30 biler i år. Mens elbilene står for rundt 45% av salget de siste 6 månedene. Det sier ganske mye, spør du meg. 

 

Hadde folk virkelig hatt sansen for disse bilene, så hadde de kjøpt de. Det hadde vært lange ventelister osv. Men, dette er også fraværende. Noe må endre seg om en skal oppnå det som gamlefar snakker om. 

Du trur ikke dette har med momsfritak m.m. altså? Det er ingen som vet om man etter 2021 får kjøpt en ny bil med digre rabatter, så jeg syns det kun er naturlig at BEV's selger mer enn normalt. Det er jo hele poenget. 

 

Det blir mer spennende å se hvordan salgstallene er når de forskjellige type bilene stiller likt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du trur ikke dette har med momsfritak m.m. altså? Det er ingen som vet om man etter 2021 får kjøpt en ny bil med digre rabatter, så jeg syns det kun er naturlig at BEV's selger mer enn normalt. Det er jo hele poenget. 

 

Det blir mer spennende å se hvordan salgstallene er når de forskjellige type bilene stiller likt. 

 

Hva mener du? Det er da bedre fritak for hydrogenbilene..

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva mener du? Det er da bedre fritak for hydrogenbilene..

Jeg snakket om hybride biler vs BEV, uavhengig av hvor energien kommer ifra. Det at hydrogenbiler ikke selger er vell åpenbart. Dette ser man ikke for seg at er igang før nærmere 2025, eller 2030 avhengig av hvor man henter kilden fra. Toyota er vell den eneste som skal starte litt småskala masseproduksjon nå neste år, der de går fra 3,000 biler til 30,000 biler. 

 

Som jeg sa istad. Salgstall sier ingenting om hva folk mener rundt langdistanse ferdsel i BEV's. BEV er ypperlig og er best helt klart for bykjøring og vanlig jobb, barnehage, handle turer. Men så fort man skal presse tusenvis av BEV's ute på veiene i utfartsdager, så blir det digre problemer angående hurtiglading. 

 

Hurtiglading blir dyrere jo mer man skalerer dette opp, ikke billigere. Det ser vi jo allerede nå med hvordan prisene blir justert oppover, og ikke nedover. 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg snakket om hybride biler vs BEV, uavhengig av hvor energien kommer ifra. Det at hydrogenbiler ikke selger er vell åpenbart. Dette ser man ikke for seg at er igang før nærmere 2025, eller 2030 avhengig av hvor man henter kilden fra. Toyota er vell den eneste som skal starte litt småskala masseproduksjon nå neste år, der de går fra 3,000 biler til 30,000 biler. 

 

Som jeg sa istad. Salgstall sier ingenting om hva folk mener rundt langdistanse ferdsel i BEV's. BEV er ypperlig og er best helt klart for bykjøring og vanlig jobb, barnehage, handle turer. Men så fort man skal presse tusenvis av BEV's ute på veiene i utfartsdager, så blir det digre problemer angående hurtiglading. 

 

Hurtiglading blir dyrere jo mer man skalerer dette opp, ikke billigere. Det ser vi jo allerede nå med hvordan prisene blir justert oppover, og ikke nedover. 

 

Hybrid? Ser ikke helt hvor den kom i fra, jeg snakket om hydrogenbiler og den lille etterspørselen det er til de her hjemme. Nå blander du fælt her. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hybrid? Ser ikke helt hvor den kom i fra, jeg snakket om hydrogenbiler og den lille etterspørselen det er til de her hjemme. Nå blander du fælt her. 

Hydrogenbiler er en hybrid, om du ikke viste det. Argumentene er de samme, uavhengig av om det er hydrogen, bensin eller diesel hybrid. 

 

Se på flere av modellene som kommer i år. Skoda Superb og Mercedes C klasse blant annet har begge 55 km rekkevidde på batteriene, og er plug-in hybride. Noe stort sett mer rekkevidde trenger man ikke, nå som man ser at hurtiglading blir dyrere og dyrere med tiden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hydrogenbiler er en hybrid, om du ikke viste det. Argumentene er de samme, uavhengig av om det er hydrogen, bensin eller diesel hybrid. 

 

Se på flere av modellene som kommer i år. Skoda Superb og Mercedes C klasse blant annet har begge 55 km rekkevidde på batteriene, og er plug-in hybride. Noe stort sett mer rekkevidde trenger man ikke, nå som man ser at hurtiglading blir dyrere og dyrere med tiden. 

 

Hybrid er vell ett navn som definerer forskjellige drivlinjer. Normalt sett bensin/diesel kombinert med en elmotor. En hydrogen bil har vell meg bekjent kun en drivlinje, altså elektrisk. Så hvordan du drar de inn under samme tak ser jeg ikke helt. I tillegg har de helt forskjellige avgiftsystem osv her hjemme så sammenligningen blir veldig rar. 

 

Poenget er uansett det samme, hydrogen er en flopp enn  så lenge selv med lovnader om masse utbygging av infrastruktur. Dette er dog noe som kan endre seg i fremtiden. Men jeg ser ikke helt hvorfor. 

 

Slutt å bland kortene å prøve å vinkle diskusjonen over på noe annet, eller ikke forvent svar. 

 

EDIT: forøvrig er ladbare hybridbiler i fritt fall også, ca 7000 mindre solgt så langt i år sammenlignet med sist år. Mens Bev er det solgt 15 000 mer enn samme periode sist år...

Endret av Salvesen.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hybrid er vell ett navn som definerer forskjellige drivlinjer. Normalt sett bensin/diesel kombinert med en elmotor. En hydrogen bil har vell meg bekjent kun en drivlinje, altså elektrisk. Så hvordan du drar de inn under samme tak ser jeg ikke helt. I tillegg har de helt forskjellige avgiftsystem osv her hjemme så sammenligningen blir veldig rar. 

 

Poenget er uansett det samme, hydrogen er en flopp enn  så lenge selv med lovnader om masse utbygging av infrastruktur. Dette er dog noe som kan endre seg i fremtiden. Men jeg ser ikke helt hvorfor. 

 

Slutt å bland kortene å prøve å vinkle diskusjonen over på noe annet, eller ikke forvent svar. 

 

EDIT: forøvrig er ladbare hybridbiler i fritt fall også, ca 7000 mindre solgt så langt i år sammenlignet med sist år. Mens Bev er det solgt 15 000 mer enn samme periode sist år...

Ok, hvis du vil krangle på definisjoner og ikke hva som blir sagt, så er det rimelig nyttesløst. 

 

Hvordan kan hydrogen være en flopp når folk flest som faktisk har muligheten til å tilby hydrogenløsninger selv sier at dette ikke er noe man vili se i større skala før 2025-2030? Toyota som nå skalerer litt opp fra 3,000 biler til 30,000 biler i året anser ikke dette som en flopp. Det gjør ikke Audi, Mercedes, Hyundai etc etc heller. Men hva skal man forvente av barnsligheter når du bruker dagens situasjon for en industri som ikke er på langt nær skalert opp ennå? 

 

En industri som vokser er neppe å anta å være en flopp. 

 

 

Grunnen til at BEV selger mye nå er nok pga avgifter og mangelen på dem. Uten dem, så er det ekstremt få som hadde kjøpt BEV, meg selv inkludert. Eneste fordelen til BEV forutenom "drahjelp" som gratis parkering og bompenger, er billig strøm. Så fort strømmen blir dyrere så er bilene dyrere i alle salgs former. Og det er dette gamlefar prater om. Jo mer man skalerer opp BEV med ladestasjoner, jo dyrere vil det bli å dra på langtur. 

 

Så når batteriene blir bedre, og krever mindre plass, så er det null grunn til å ikke utnytte ressursene bedre i hybride biler, så lenge batteriene i seg selv er og forblir en flaskehals i all overskuelig fremtid. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så når tar det av? I norge har salget havnet på rundt 50 biler de siste årene og ser til å gå mot samme i år. Altså null vekst. Når tar det av? UnoX lovet jo stor utbygging av stasjoner i Norge, hvordan gikk det med salget? Null vekst. Hvordan gikk det med planene? Skrinlagt såklart, det er jo "ingen" som skal fylle.

Så du forstår ikke at mangel på vekst skyldes at det knapt er produsert hydrogenbiler (ca. 6500 i året) fram til nå, teknologien har hatt og har fremdeles behov for å utvikle seg og at det nesten ikke finnes fyllestasjoner?

 

Bruk hodet litt og ikke fall for fristelsen til å vinne diskusjonen med tåpelige og barnslige argumenter. Omtrent like oppegående som å dømme elbil generelt på bakgrunn av Think alene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Hvordan kan hydrogen være en flopp når folk flest som faktisk har muligheten til å tilby hydrogenløsninger selv sier at dette ikke er noe man vili se i større skala før 2025-2030? Toyota som nå skalerer litt opp fra 3,000 biler til 30,000 biler i året anser ikke dette som en flopp. Det gjør ikke Audi, Mercedes, Hyundai etc etc heller. Men hva skal man forvente av barnsligheter når du bruker dagens situasjon for en industri som ikke er på langt nær skalert opp ennå? 

 

Jeg sier jo at det er en flopp nå og tiden vill vise. Men jeg ikke ser hvordan det skal ta av. Jeg benekter det ikke. Les.. 

 

 

 

En industri som vokser er neppe å anta å være en flopp. 

 

Vokser ikke i Norge, igjen les. 

 

 

 

Grunnen til at BEV selger mye nå er nok pga avgifter og mangelen på dem. Uten dem, så er det ekstremt få som hadde kjøpt BEV, meg selv inkludert. Eneste fordelen til BEV forutenom "drahjelp" som gratis parkering og bompenger, er billig strøm. Så fort strømmen blir dyrere så er bilene dyrere i alle salgs former. Og det er dette gamlefar prater om. Jo mer man skalerer opp BEV med ladestasjoner, jo dyrere vil det bli å dra på langtur. 

 

Fordelene detter en etter en, salget stiger. Og ja, å kjøre på strøm er langt billigere enn alternativene og har ikke økt særlig i pris. 

 

 

 

Så når batteriene blir bedre, og krever mindre plass, så er det null grunn til å ikke utnytte ressursene bedre i hybride biler, så lenge batteriene i seg selv er og forblir en flaskehals i all overskuelig fremtid. 

 

Ja, det ser en jo på salgstallene..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så du forstår ikke at mangel på vekst skyldes at det knapt er produsert hydrogenbiler (ca. 6500 i året) fram til nå, teknologien har hatt og har fremdeles behov for å utvikle seg og at det nesten ikke finnes fyllestasjoner?

 

Bruk hodet litt og ikke fall for fristelsen til å vinne diskusjonen med tåpelige og barnslige argumenter. Omtrent like oppegående som å dømme elbil generelt på bakgrunn av Think alene.

 

Man får hydrogen biler på "dagen" I Norge, så det er åpenbart ikke problemet her. Det var jo varslet en ekstrem økning i stasjoner, men det er skrinlagt. Ikke så rart når det ikke er vekst i markedet og lite biler på veien. Det ville medført store tap for de som planlegger stasjonene. 

 

Jeg bruker jo hodet og viser frem tall. Mens du og resten av koret bare babler i vei. Vet ikke hvem som bør tenke seg om jeg. 

 

Hydrogen har nok en fremtid, men for privatbilismen ser jeg den ikke og det gjør ikke de som kjøper bil heller..

 

Think solgte jo ett lass av biler her hjemme i sett i lys av salget til hydrogenbilene. Selv om de var håpløst dårlige på så og si alle punkt. Så det er jo en fin fremstilling av deg.

Endret av Salvesen.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...