Gå til innhold

Nå er elbilene gode nok. Infrastrukturen er det store problemet


Anbefalte innlegg

Jeg sier jo at det er en flopp nå og tiden vill vise. Men jeg ikke ser hvordan det skal ta av. Jeg benekter det ikke. Les.. 

Hva baserer du det på? Personbiler alene? 

 

Personbiler tipper jeg er det siste som vil skaleres opp. Først må stasjoner på plass, og det kommer nok i større grad når godstrafikk skal starte å bruke det. Heldigvis er folk som utvikler hydrogenfremtiden sammensveiset og lager standarder, slik at man slipper se tøyset med X antall ladestasjoner som kun kan lade enkelte merker. 

 

 

Vokser ikke i Norge, igjen les. 

 

Jeg snakker om hele verdenen. 

Fordelene detter en etter en, salget stiger. Og ja, å kjøre på strøm er langt billigere enn alternativene og har ikke økt særlig i pris. 

 

Har du noen kilder på hurtigladere som har redusert prisen og ikke oppjustert den? 

 

Jeg klarer ikke finne noen. 

Ja, det ser en jo på salgstallene..

Vokser ikke i Norge, igjen les. 

 

Du svarte ikke på det jeg skrev. 

 

Fjern alle fordelene og gi meg én god grunn til å kjøpe en BEV kontra en PHEV med 55 km rekkevidde på batteriene alene? 

 

På BEV med store batteripakker så ligger i hverstefall halvparten av verdien i dem i batteriene alene. Det skal bli spennende å se hvordan bruktbilmarkedet ser ut i 2025-2030 angående BEVs. Samt jeg tipper hurtiglading prisen er minst doblet. Som igjen betyr at den eneste fordelen man ville hatt, var strøm fra veggen og på jobb. Dette kan man fint gjøre med en PHEV også. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

Hva baserer du det på? Personbiler alene? 

 

Lave salgstall og ingen økning selv med push for økning. Men nei som jeg har sagt også tror jeg hydrogen vill passe bedre utenfor privatbilismen. 

 

 

 

Jeg snakker om hele verdenen. 

 

Men det gjør altså ikke jeg. 

 

 

 

Fjern alle fordelene og det ville vært spennende å sett hvordan salgene var. Jeg trur salgene stiger utelukkende pga insentiver og fordeler. 

 

Fordelene er jo som sagt for fall og salget øker. Så den teorien er ikke helt opplagt. Men, det blir spennende å se hvordan det blir uten, ja. De må få ned prisene for å konkurere med "alternativene". 

 

 

Folk lar elbilen stå som regel når dem skal på hytta, og antall solgte og registrerte elbiler sammenfaller ikke med antall avregistrerte biler totalt sett, så salgene omhandler stort sett om bil nr.2 og ikke bil nr.1. 

 

 

 

Hvor har du det i fra, altså at de som regel lar de stå? Ett tall hadde vært fint. Det er stadig flere sjåfører på veien, så ikke nødvendgvis, nei. 

 

 

Du svarte ikke på det jeg skrev. 

 

Fjern alle fordelene og gi meg én god grunn til å kjøpe en BEV kontra en PHEV med 55 km rekkevidde på batteriene alene? 

 

På BEV med store batteripakker så ligger i hverstefall halvparten av verdien i dem i batteriene alene. Det skal bli spennende å se hvordan bruktbilmarkedet ser ut i 2025-2030 angående BEVs. 

 

Hva svarte jeg ikke på? 

 

Grunnen er åpenbar, man kjører kun på strøm. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Lave salgstall og ingen økning selv med push for økning. Men nei som jeg har sagt også tror jeg hydrogen vill passe bedre utenfor privatbilismen. 

Du sier hydrogen er en flopp, så jeg spør om du baserer det på personbiler alene eller ikke. 

 

Det er nemlig ikke mangel på fremskritt og utvikling innenfor hydrogen på verdensbasis. 

 

Fordelene er jo som sagt for fall og salget øker. Så den teorien er ikke helt opplagt. Men, det blir spennende å se hvordan det blir uten, ja. De må få ned prisene for å konkurere med "alternativene". 

 

Fordelene står her frem til 2021, så nei  de er ikke borte. 

 

Så lenge en såpass stor kostnadspost ligger i batteriene, så finner jeg det vanskelig å se hvordan man skal få ned prisene? Batterier har vi vell skviset så godt vi kan skvise dem angående kostnader? Det er jo en grunn til at LG Chem og Panasonic sliter med å tjene på å produsere batterier. 

 

Jeg trur at PHEV får seg noen realle salgshopp etter 2021, såfremt fordelene forsvinner slik det er forespeilet. Inntil den tid vil vi nok se god vekst i BEV's siden folk ønsker å kjøpe før fordelene forsvinner. 

 

Hvor har du det i fra, altså at de som regel lar de stå? Ett tall hadde vært fint. Det er stadig flere sjåfører på veien, så ikke nødvendgvis, nei. 

 

Du kan spørre dine venner og bekjente. Majoriteten av de som har to alternativer til transport, velger den enkleste metoden å forflytte seg på når det gjelder lange avstander. 

 

Om du har to alternativer, og du skal fra Oslo til Bergen så hadde du valgt å kjørt elbilen på vinterstid? 

Om du skal trekke campingvogn, og du har to alternativer, så velger du elbilen? 

 

Beklager, men normal logikk kan man bruke en gang i blant. 

 

Grunnen er åpenbar, man kjører kun på strøm. 

 

Det kan man gjøre i en PHEV også. Se på Skoda Superb PHEV og Mercedes C klasse PHEV. 55 km rekkevidde er nok til å kjøre på strøm i 90-95% av tiden da snittlengden for oss her i landet er 36km per dag. 

 

Fordelen er at du fint kan trekke campingvogn og komme deg frem på vinterstid uten å stresse med rekkeviddeangst og ladeproblemer. Så PHEV varianter utfyller flere behov enn BEV's gjør, med de samme fordelene. Som jo da er grunnen til at jeg trur BEV salget vil falle drastisk etter 2021 om fordelene blir fjernet slik de i utgangspunktet skal. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Du sier hydrogen er en flopp, så jeg spør om du baserer det på personbiler alene eller ikke. 

 

Det er nemlig ikke mangel på fremskritt og utvikling innenfor hydrogen på verdensbasis.

 

Ja, og det svarte jeg deg på. Igjen, les. 

 

 

Fordelene står her frem til 2021, så nei  de er ikke borte. 

 

Så lenge en såpass stor kostnadspost ligger i batteriene, så finner jeg det vanskelig å se hvordan man skal få ned prisene? Batterier har vi vell skviset så godt vi kan skvise dem angående kostnader? Det er jo en grunn til at LG Chem og Panasonic sliter med å tjene på å produsere batterier. 

 

Jeg trur at PHEV får seg noen realle salgshopp etter 2021, såfremt fordelene forsvinner slik det er forespeilet. Inntil den tid vil vi nok se god vekst i BEV's siden folk ønsker å kjøpe før fordelene forsvinner. 

 

Det sa jeg heller ikke, jeg sa de er for fall. Igjen, les. 

 

Som bompenger, ferje, parkering osv. 

 

 

 

Prisen på batteri er i drastisk fall, i tillegg kan produsentene senke marginene sine. De er nok veldig høye hos noen. Bare se på VW nå hvordan de dumper prisene på golf. 

 

PHEV har jo også fått sine fordeler, men er i drastisk fall. Men, mulig det snur i 2021 ja. Det kommer an på hvor konkuransedyktige BEV er da. 

 

 

Du kan spørre dine venner og bekjente. Majoriteten av de som har to alternativer til transport, velger den enkleste metoden å forflytte seg på når det gjelder lange avstander. 

 

Om du har to alternativer, og du skal fra Oslo til Bergen så hadde du valgt å kjørt elbilen på vinterstid? 

Om du skal trekke campingvogn, og du har to alternativer, så velger du elbilen? 

 

Beklager, men normal logikk kan man bruke en gang i blant. 

 

Ja, de driver ikke på slik. Men jeg mener ikke det er representativt. Og det bør ikke du heller med slike sterke påstander. Få frem noen tall eller omformuler deg selv. 

 

Ja jeg hadde kjørt elbilen, jeg gjør det alltid da det er mitt eneste form for transport. Hadde aldri valgt noe annet. Ikke endrer kjørevanen seg heller. Alltid stoppet på åmot for mat. Jeg trekker ikke campingvogn, så det er ikke aktuelt for meg. 

 

 

Det kan man gjøre i en PHEV også. Se på Skoda Superb PHEV og Mercedes C klasse PHEV. 55 km rekkevidde er nok til å kjøre på strøm i 90-95% av tiden da snittlengden for oss her i landet er 36km per dag. 

 

Fordelen er at du fint kan trekke campingvogn og komme deg frem på vinterstid uten å stresse med rekkeviddeangst og ladeproblemer. Så PHEV varianter utfyller flere behov enn BEV's gjør, med de samme fordelene. Som jo da er grunnen til at jeg trur BEV salget vil falle drastisk etter 2021 om fordelene blir fjernet slik de i utgangspunktet skal.

 

Det hadde ikke fungert for meg, jeg har 8 mil t/r på jobb og lader ikke på jobb. 

 

Så det du sier er at folk nå kjøper biler de egentlig ikke ønsker, mens i 2021 vill de kjøpe bilen de ønsker? Ok. Det er fordeler på PHEV også, uten at det hjelper særlig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Prisen på batteri er i drastisk fall, i tillegg kan produsentene senke marginene sine. De er nok veldig høye hos noen. Bare se på VW nå hvordan de dumper prisene på golf. 

Trur ikke du får med deg poenget. Prisfallet i batterier kommer aldri til å være like stor som den har vært nå i det siste. Den har falt nesten 90% siden 2010, og nå er den på et punkt der man ikke har særlig mye mer å hente. 

 

I 2010 kostet 1 kwh nesten 1,200 dollar. Idag koster den samme kwh 200 dollar. Vi kan forvente og håpe at innen 2025, så vil den kanskje være nærmere 100 dollar, men fallet er allerede gjort og dette er i ferd med å flate seg ut. 

 

 Men jeg mener ikke det er representativt. Og det bør ikke du heller med slike sterke påstander. Få frem noen tall eller omformuler deg selv. 

 

Det er åpenbart at det er representativt. Hvorfor i allverden skulle en familie på 4 velge transport som gav dem mer problemer i ferien sin, om de har to biler? 

 

Elbilen er ypperlig for hverdagslig bruk. Men så fort man skal på lengre turer, så vet vell alle at det følger med mer problemer her enn ellers. Ikke bare må man ofte ta omveier for å velge rett ladetidspunkter, men man risikerer kødannelser samt ladestasjoner ute av drfit på turen. 

 

Det å fylle drivstoff innebærer på langt nær like mye risiko i form av tidsbruk som elbil lading gjør angående hurtiglading. Så når hurtiglading nå blir like dyrt som drivstoff i tillegg, hvorfor ta elbilen? 

 

I fremtiden så er nok bompengene kalkulert ut mer korrekt også, så da tjener man ikke særlig på BEV vs en splitter ny PHEV som forurenser svært lite, om man skal tru det blir noe ala det som blir diskutert idag. 

 

Ja jeg hadde kjørt elbilen, jeg gjør det alltid da det er mitt eneste form for transport. 

 

...........

 

Det hadde ikke fungert for meg, jeg har 8 mil t/r på jobb og lader ikke på jobb. 

 

............

 

Snittlengden hos folk flest er 36 km. Det er selvsagt totalt likegyldig hva slags behov du har. Om du fyller dine behov bedre med en større BEV, så gjør det absolutt ingenting for snittkjørte kilometre hos folk flest. Det betyr at disse bilene treffer majoriteten av folkene, der det er et selvfølge at noen har større og andre mindre behov enn snittet. 

 

Så det du sier er at folk nå kjøper biler de egentlig ikke ønsker, mens i 2021 vill de kjøpe bilen de ønsker? Ok. Det er fordeler på PHEV også, uten at det hjelper særlig. 

 

Nei.. 

 

Folk kjøper BEV nå pga det er en kjempe "deal". Man får mye for pengene, og med fordelene så kan man spare på å ha det også. Men vi snakker om en viss fremtid her. 

 

Kommer BEV's til å ha gratis parkering i all overskuelig fremtid? 

Kommer BEV's til å være fritatt fra moms i all overskuelig fremtid? 

Kommer BEV's til å kunne kjøre gratis i bomringene i all overskuelig fremtid? 

 

Svaret på alt er nei. Og det er i dette scenarioet vi diskuterer hvilke utfall dette vil gi. Dagens BEV biler tilbyr mindre for pengene enn andre alternativer om man stripper dem for alle fordelene og intensivene. 

 

Hvis du regner inn prisfallet i bilen, og særlig batteripakken, hvor mye trur du hver mil du kjører egentlig koster? 

Lenke til kommentar

Folk kjøper BEV nå pga det er en kjempe "deal". Man får mye for pengene, og med fordelene så kan man spare på å ha det også. Men vi snakker om en viss fremtid her. 

 

Kommer BEV's til å ha gratis parkering i all overskuelig fremtid? 

Kommer BEV's til å være fritatt fra moms i all overskuelig fremtid? 

Kommer BEV's til å kunne kjøre gratis i bomringene i all overskuelig fremtid? 

 

Svaret på alt er nei. Og det er i dette scenarioet vi diskuterer hvilke utfall dette vil gi. Dagens BEV biler tilbyr mindre for pengene enn andre alternativer om man stripper dem for alle fordelene og intensivene. 

 

Hvis du regner inn prisfallet i bilen, og særlig batteripakken, hvor mye trur du hver mil du kjører egentlig koster?

Hva er prisfallet på elbiler for tiden?

På meg virker det som de holder seg godt i pris i alt fra første Leaf og oppover.

Batteriene ser også ut til å vare uforventet lenge.

Fra tesla med batteritap på under 10% på de første Model S til Nissan som rapporterer forventet levetid på 22 år på sine batterier.

Så selv med tapene av fri parkering, bomring og moms så ser elbil fremdeles ganske lukerativt ut i tillegg til enklere biler med mindre dyr mekanikk som kan ryke.

For ensempel en Tesla dual motor har kun noen få bevegelige deler i drivlinjen sin sammenlignet med en enkel forbrenningsmotor med tilhørtende girkasse eller enda værre å kombinere det hele i en hybridbil.

Gir dobbelt av alt som kan gå galt.

Nei takk og med verkstedpriser slik de er i dag, dobbelt nei takk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Trur ikke du får med deg poenget. Prisfallet i batterier kommer aldri til å være like stor som den har vært nå i det siste. Den har falt nesten 90% siden 2010, og nå er den på et punkt der man ikke har særlig mye mer å hente. 

 

I 2010 kostet 1 kwh nesten 1,200 dollar. Idag koster den samme kwh 200 dollar. Vi kan forvente og håpe at innen 2025, så vil den kanskje være nærmere 100 dollar, men fallet er allerede gjort og dette er i ferd med å flate seg ut. 

 

Capture32.jpg

 

Nå har jeg aldri påstått noe slik heller, bare at de går ned i pris. Som over viser prisen pr i dag for en 50kWh pakke(som er "normalen" i dag) til å ligge på rundt 2000$ mens prisen halveres innen 5 år. Det er da ganske bra... Da får en dobbelt så stor kapasitet for samme penge evt halv pris for tilsvarende. Så nesten en halvering 5 år etter det igjen. 

 

 

Det er åpenbart at det er representativt. Hvorfor i allverden skulle en familie på 4 velge transport som gav dem mer problemer i ferien sin, om de har to biler? 

 

Elbilen er ypperlig for hverdagslig bruk. Men så fort man skal på lengre turer, så vet vell alle at det følger med mer problemer her enn ellers. Ikke bare må man ofte ta omveier for å velge rett ladetidspunkter, men man risikerer kødannelser samt ladestasjoner ute av drfit på turen. 

 

Det å fylle drivstoff innebærer på langt nær like mye risiko i form av tidsbruk som elbil lading gjør angående hurtiglading. Så når hurtiglading nå blir like dyrt som drivstoff i tillegg, hvorfor ta elbilen? 

 

I fremtiden så er nok bompengene kalkulert ut mer korrekt også, så da tjener man ikke særlig på BEV vs en splitter ny PHEV som forurenser svært lite, om man skal tru det blir noe ala det som blir diskutert idag.

 

For det er billigere, såklart. 

 

 

 

Snittlengden hos folk flest er 36 km. Det er selvsagt totalt likegyldig hva slags behov du har. Om du fyller dine behov bedre med en større BEV, så gjør det absolutt ingenting for snittkjørte kilometre hos folk flest. Det betyr at disse bilene treffer majoriteten av folkene, der det er et selvfølge at noen har større og andre mindre behov enn snittet. 

 

Jeg forklarte bare min situasjon som ett eksempel. Det er fortsatt likt, PHEV er i fritt fall. Folk velger BEV. 

 

 

Nei.. 

 

Folk kjøper BEV nå pga det er en kjempe "deal". Man får mye for pengene, og med fordelene så kan man spare på å ha det også. Men vi snakker om en viss fremtid her. 

 

Kommer BEV's til å ha gratis parkering i all overskuelig fremtid? 

Kommer BEV's til å være fritatt fra moms i all overskuelig fremtid? 

Kommer BEV's til å kunne kjøre gratis i bomringene i all overskuelig fremtid? 

 

Svaret på alt er nei. Og det er i dette scenarioet vi diskuterer hvilke utfall dette vil gi. Dagens BEV biler tilbyr mindre for pengene enn andre alternativer om man stripper dem for alle fordelene og intensivene. 

 

Hvis du regner inn prisfallet i bilen, og særlig batteripakken, hvor mye trur du hver mil du kjører egentlig koster? 

 

 

 

Kommer BEV's til å ha gratis parkering i all overskuelig fremtid? 

 

Det er så og si ikke gratis parkering lengre, så dette utgår. 

 

 

 

Kommer BEV's til å være fritatt fra moms i all overskuelig fremtid? 

 

Nei, det innføres vell snarlig og i ett greit tempo. 

Kommer BEV's til å kunne kjøre gratis i bomringene i all overskuelig fremtid? 

 

 

 

 

Nei dette er nesten borte på Vestlandet m.m. Så det utgår nesten dette også.

 

2 av 3 er faset ut/på vei, likevel er salget som aldri før... 

 

 

Svaret på alt er nei. Og det er i dette scenarioet vi diskuterer hvilke utfall dette vil gi. Dagens BEV biler tilbyr mindre for pengene enn andre alternativer om man stripper dem for alle fordelene og intensivene. 

 

 

Ja utfallet ser en allerede, flere å flere kjøper elbil selv om det gir mindre og mindre fordeler. 

 

Hvis du regner inn prisfallet i bilen, og særlig batteripakken, hvor mye trur du hver mil du kjører egentlig koster? 

 

Nå har jeg kjørt elbil i en del år, faktisk hatt 3 stykker og prisfallet er latterlig lavt. Langt under snittet. Batteripakkene varer generelt sett langt lengre enn bilene går i snitt. Og om en må bytte så koster batteripakken min rundt 5000 i mineraler alene i 2030. Gang det opp noen ganger og en er ikke over prisen for å bytte turbo hos noen biler engang... Poenget ditt faller virkelig bort.

 

Tror vi har diskutert dette nok jeg. Lykke til videre. 

K

 

 

 

 

ommer BEV's til å kunne kjøre gratis i bomringene i all overskuelig fremtid? 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Trur ikke du får med deg poenget. Prisfallet i batterier kommer aldri til å være like stor som den har vært nå i det siste. Den har falt nesten 90% siden 2010, og nå er den på et punkt der man ikke har særlig mye mer å hente. 

 

I 2010 kostet 1 kwh nesten 1,200 dollar. Idag koster den samme kwh 200 dollar. Vi kan forvente og håpe at innen 2025, så vil den kanskje være nærmere 100 dollar, men fallet er allerede gjort og dette er i ferd med å flate seg ut.

Det samme ble sagt for 10 år siden.

 

Men det stemmer nok at vi nærmer oss et platå for dagens li-ion batterier. Råvarekostnaden har økt betraktelig over de seneste årene, som en prosent av totalen. Da er det mindre og mindre forbedringspotensialle på produksjonsmetoder/-prosesser. Men det er fortsatt flere forbedringer på gang. Det ene er at dyrere råvarer byttes til større og større grad ut med rimeligere råvarer. F.eks at man bytter ut kobolt med nikkel. Det andre er at energitettheten øker ved bruk av nye kjemier, solid state o.l. Det ville overraske meg om ikke batterier på 500+ Wh/kg er i utstrakt bruk i elbiler om 10 år. Da kan man altså nærmere halvere råvarekostnaden. Høyere energitetthet betyr lavere vekt og mindre bruk av råvarer.

 

Å gå fra $2000/kWh til $200/kWh tok kanskje noe sånt som 10 år, mens å gå fra $200/kWh til $20/kWh tar kanskje 30 år. Tiden vil vise.

 

Det er åpenbart at det er representativt. Hvorfor i allverden skulle en familie på 4 velge transport som gav dem mer problemer i ferien sin, om de har to biler? 

 

Elbilen er ypperlig for hverdagslig bruk. Men så fort man skal på lengre turer, så vet vell alle at det følger med mer problemer her enn ellers. Ikke bare må man ofte ta omveier for å velge rett ladetidspunkter, men man risikerer kødannelser samt ladestasjoner ute av drfit på turen. 

 

Det å fylle drivstoff innebærer på langt nær like mye risiko i form av tidsbruk som elbil lading gjør angående hurtiglading. Så når hurtiglading nå blir like dyrt som drivstoff i tillegg, hvorfor ta elbilen?

Elbilene er bedre biler. De er mer komfortable å kjøre enn fossilbiler. De bråker mindre og har mindre vibrasjoner, de har kreftene øyeblikkelig tilgjengelige, de har enpedalkjøring, osv. De er også miljøvennlige og trygge.

 

Jeg kom hjem til Kongsberg fra Bodø i dag. Vi hadde tenkt å kjøre innom Geiranger/atlanterhavsveien/trollstigen, men det ble til at vi heller kjørte rett hjem. Med lading og 5 timer søvn tok kjøreturen 25 timer. Altså 20 timer kjøring/lading/spising/dobesøk på en strekning på 1300 km, der google sier turen tar 17,25 timer. Vi tok ingen sjanser i forhold til forbikjøringer og slikt, og stoppet hver 1-2 timer for å gå på do, og for å lade der dette var mulig. Lå 10-15% over fartsgrensen der dette var mulig.

 

Så klart var det aldri ladekø, og laderne fungerte stort sett greit. (Hadde riktignok rar ladeoppførsel på superladeren i Mo i Rana - fikk variabel effekt før den stabiliserte seg rundt 60 kW. Det er en ny lokasjon, så jeg antar det er noe innkjøringsproblemer.)

 

I mitt syn er det helt akseptabelt. Kanskje hadde vi spart 30 minutter på å kjøre en fossilbil, men det hadde nok vært uaktuelt å gjøre turen med fossilbil. Model X er superpraktisk i forhold til at det er masse plass til å sove bak i bilen, og man kan benytte camper mode til å ha på klimaanlegget mens man sover. Og så er det noe helt annet å ta turen i en Tesla vs å ta turen i en eller annen elendig drittbil.

 

Folk kjøper BEV nå pga det er en kjempe "deal". Man får mye for pengene, og med fordelene så kan man spare på å ha det også. Men vi snakker om en viss fremtid her. 

 

Kommer BEV's til å ha gratis parkering i all overskuelig fremtid? 

Kommer BEV's til å være fritatt fra moms i all overskuelig fremtid? 

Kommer BEV's til å kunne kjøre gratis i bomringene i all overskuelig fremtid? 

 

Svaret på alt er nei. Og det er i dette scenarioet vi diskuterer hvilke utfall dette vil gi. Dagens BEV biler tilbyr mindre for pengene enn andre alternativer om man stripper dem for alle fordelene og intensivene.

Alle disse spørsmålene gjelder også hydrogenbilene, bare så det er nevnt. Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hva er prisfallet på elbiler for tiden?

På meg virker det som de holder seg godt i pris i alt fra første Leaf og oppover.

Batteriene ser også ut til å vare uforventet lenge.

Fra tesla med batteritap på under 10% på de første Model S til Nissan som rapporterer forventet levetid på 22 år på sine batterier.

Så selv med tapene av fri parkering, bomring og moms så ser elbil fremdeles ganske lukerativt ut i tillegg til enklere biler med mindre dyr mekanikk som kan ryke.

For ensempel en Tesla dual motor har kun noen få bevegelige deler i drivlinjen sin sammenlignet med en enkel forbrenningsmotor med tilhørtende girkasse eller enda værre å kombinere det hele i en hybridbil.

Gir dobbelt av alt som kan gå galt.

Nei takk og med verkstedpriser slik de er i dag, dobbelt nei takk. 

Prisfallet på elbiler er kunstig lavt grunnet elbilfordeler. Så fort disse forsvinner i 2021, så skal du nok se at bilene finner sine plasser langt unna prisene vi ser idag. Dels også pga tilgjengelighet. Men vi ser nå at prisfallet starter å merke seg. 

 

Batterier er en enorm risiko. Kjøper du en elbil til en verdi rundt 120,000 kr med 80-85 kWh batteripakke uten garanti på batteriet, så kan du kondemnere bilen om batteripakken ryker med dagens batteripriser. 

 

Det som er "lukrativt" er nok heller mindre elbiler, uten digre batteripakker om man skal tenke på bruktbil og prisfall på bilene i fremtiden. Jeg trur bilene som har størst batteripakke vil merke det mest på "nervøsiteten" og dermed prisen på dem på sikt. For du har jo rett med service kostnader. De er billige og fine, men man sitter fremdeles på en tikkende økonomisk bombe om man kjøper 10 år gammelt brukt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ok, hvis du vil krangle på definisjoner og ikke hva som blir sagt, så er det rimelig nyttesløst. 

 

Hvordan kan hydrogen være en flopp når folk flest som faktisk har muligheten til å tilby hydrogenløsninger selv sier at dette ikke er noe man vili se i større skala før 2025-2030? Toyota som nå skalerer litt opp fra 3,000 biler til 30,000 biler i året anser ikke dette som en flopp. Det gjør ikke Audi, Mercedes, Hyundai etc etc heller. Men hva skal man forvente av barnsligheter når du bruker dagens situasjon for en industri som ikke er på langt nær skalert opp ennå? 

 

En industri som vokser er neppe å anta å være en flopp.

I 1999 sa de at hydrogenbilene skulle komme i stor skala i 2005-2010. I 2009 sa de at hydrogenbilene skulle komme i stor skala i 2015-2020. I 2019 sier de at hydrogenbilene skal komme i stor skala i 2025-2030. I 2029 sier de at hydrogenbilene skal komme i stor skala i 2035-2040.

 

En teknologi som aldri kommer i stor skala kan betegnes som en flopp.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Elbilen er ypperlig for hverdagslig bruk. Men så fort man skal på lengre turer, så vet vell alle at det følger med mer problemer her enn ellers. Ikke bare må man ofte ta omveier for å velge rett ladetidspunkter, men man risikerer kødannelser samt ladestasjoner ute av drfit på turen.

 

Dette stemmer virkelig ikke etter min erfaring, og dro på min første Berlintur med elbil for to uker siden. Ifølge Google Maps er det 8t 20min Hirtshals - Berlin, vi kjørte strekket på rett over 9t med lade/spise/pisse pause. Da startet vi turen uten noe planlegging om hvor vi skulle stoppe for å lade, vi fulgte bare navigasjonen i bilen.

 

Og forresten, her i familien er både bil nummer en og to elbiler.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Prisfallet på elbiler er kunstig lavt grunnet elbilfordeler. Så fort disse forsvinner i 2021, så skal du nok se at bilene finner sine plasser langt unna prisene vi ser idag. Dels også pga tilgjengelighet. Men vi ser nå at prisfallet starter å merke seg. 

 

Her snakker du i mot deg selv. Du sier de er kunstig lave nå på grunn av fordeler, men vill forsvinne når fordelene forsvinner. 

 

Men da går elbilene opp i pris og da vill brukte elbiler ha en større verdi. Bare se på hva som skjedde i Danmark. Folk hamstret elbiler som investeringer når avgiftene kom. Prisene gikk opp ila natten og folk tjente gode penger, både nye og brukte. 

 

Pris handler alltid om etterspørsel, når ett lass av Nordmenn sitter på elbiler de har betalt 25% mindre for enn alternativet til ny bil så sitter de med trumf. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nå har jeg aldri påstått noe slik heller, bare at de går ned i pris. Som over viser prisen pr i dag for en 50kWh pakke(som er "normalen" i dag) til å ligge på rundt 2000$ mens prisen halveres innen 5 år. Det er da ganske bra... Da får en dobbelt så stor kapasitet for samme penge evt halv pris for tilsvarende. Så nesten en halvering 5 år etter det igjen. 

 

Måtte bare poengtere at prisfallet ikke vil være sammenlignbar med prisfallet vi har sett til nå. 

 

Samt trur du må gjøre matten om igjen. En 50 kWh batteripakke koster endel mer enn 2000 dollar nå idag. 

Er vi heldige, og prisene faller slik forespeilet (din kilde er snill btw som har fallet rimelig høyt), så koster nok en 50 kWh pakke i 2030 - 5,000 dollar. 

 

For det er billigere, såklart. 

 

Hehe, trur nok at folk flest prioriterer tid i ferien sin over små-kroner. Jeg kjenner 3 familier som har camping-vogn, samt to biler der den ene er elbil. Ingen av dem dro i år på ferie med elbilen. Og jeg trur dette er rimelig representativt for hva folk gjør når de har valget mellom to biler til ferien sin. 

 

Besparelsene gjør man gjennom 10-11 måneder i året når man skal til og fra jobb med elbilen, ikke når man skal på ferie. 

 

Jeg forklarte bare min situasjon som ett eksempel. Det er fortsatt likt, PHEV er i fritt fall. Folk velger BEV. 

 

Hva trur du er grunnen til at folk velger BEV? Ærlig talt? 

 

Det er så og si ikke gratis parkering lengre, så dette utgår. 

 

Tøys. 

 

Nei, det innføres vell snarlig og i ett greit tempo. 

 

Hvilken innvirkning vil dette ha på elbil salget trur du? 

 

Nei dette er nesten borte på Vestlandet m.m. Så det utgår nesten dette også.

 

2 av 3 er faset ut/på vei, likevel er salget som aldri før... 

 

Jeg kjører gratis gjennom bom hver dag. Norge er større enn akkurat der du bor på Vestlandet. 

 

Bompenger og parkering er nok uansett ikke vektet like høyt som momsfritak for hvorfor folk velger å kjøpe elbil. Trudde ikke jeg måtte forklare det, men det må jeg tydeligvis? 

 

Ja utfallet ser en allerede, flere å flere kjøper elbil selv om det gir mindre og mindre fordeler. 

 

Du svarer ikke på premisset. Vi har fremdeles momsfritak på elbilkjøp. Hva trur du kommer til å skje med salget etter 2021? Vil vi se flere biler solgt i 2022 trur du kontra 2021? Hvor stort hopp ned i salgstall trur du vi kommer til å se? 

 

Nå har jeg kjørt elbil i en del år, faktisk hatt 3 stykker og prisfallet er latterlig lavt. Langt under snittet. Batteripakkene varer generelt sett langt lengre enn bilene går i snitt. Og om en må bytte så koster batteripakken min rundt 5000 i mineraler alene i 2030. Gang det opp noen ganger og en er ikke over prisen for å bytte turbo hos noen biler engang... Poenget ditt faller virkelig bort.

 

Jeg har kjørt elbil i 6 år selv. Prisfallet er sammenlignbart med normale biler, og jeg trur prisfallet vil øke jo mer tilgang til elbiler vi ser for salg, samt etterhvert som folk får mulighetene til å kjøpe biler med batterier utenfor garantien. 

 

Hvor mange av dine 3 biler har du hatt uten garanti på batteriene? 0. 

 

 

Tror vi har diskutert dette nok jeg. Lykke til videre. 

 

Din definisjon på en diskusjon er annerledes enn andre normale folk. Det eneste du gjør er å gjenta deg selv, og ikke svare på det du faktisk siterer. Jeg vet ikke om du ikke forstår hva du leser, eller om du bare ignorere poengene, men det får være det samme. 

 

Ha en god sommer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Elektrolysøren kan fint produsere utenfor effekttoppene, og også dermed unngå effekttariffene som man nå vil se mer og mer. 

 

På utfartsdagene så kan man fint sette opp produksjonen i forkant for å ha nok klart for de dagene, og gjerne produsere når solen står på som mest, eller når det blåser hardest. Mens for hurtigladere, så må man isåfall bruke dyre batteribanker. Noe jeg trur vi aldri kommer til å se ved slike hurtigladestasjoner rett og slett fordi de koster for mye. Vedlikehold/utskiftelsen av batteriene vil spise opp alt for mye av fortjenestene generelt sett på stasjonen.

Har du regnet på bruk av bufferbatterier ved hurtgiladere? Det har jeg, med batteriprisene fra 2 år tilbake vil batteriene alene gi en ekstra kostnad på omtrent NOK 1/kWh. Da har jeg ikke tatt høyde for hva dette kan bety for effekttariffer men modellen min antydet at spissbelastningen ble redusert til 1/3 med batterier. Nå vet jeg ikke hva ladeoperatørene betaler i effekttariff men det skulle ikke overraske meg om reduserte effekttariffer vil betale for bufferbatterier.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Måtte bare poengtere at prisfallet ikke vil være sammenlignbar med prisfallet vi har sett til nå. 

 

Samt trur du må gjøre matten om igjen. En 50 kWh batteripakke koster endel mer enn 2000 dollar nå idag. 

Er vi heldige, og prisene faller slik forespeilet (din kilde er snill btw som har fallet rimelig høyt), så koster nok en 50 kWh pakke i 2030 - 5,000 dollar. 

 

Det er selvfølgelig bare batteriprisen, utprisen kan de velge helt selv. Det var bare ett poeng ved å vise halvering innen 5 år og ny halvering 5 år etter det(ikke helt, men en forstår poenget).

 

 

Hehe, trur nok at folk flest prioriterer tid i ferien sin over små-kroner. Jeg kjenner 3 familier som har camping-vogn, samt to biler der den ene er elbil. Ingen av dem dro i år på ferie med elbilen. Og jeg trur dette er rimelig representativt for hva folk gjør når de har valget mellom to biler til ferien sin. 

 

Besparelsene gjør man gjennom 10-11 måneder i året når man skal til og fra jobb med elbilen, ikke når man skal på ferie. 

 

Det er litt av poenget, det blir mye "jeg trur" og sånn vas. Så bedre med faktiske kilder. Jeg kjenner mange som har dratt på ferie med elbil i år, kommer ikke noe videre av den grunn...

 

 

 

Hva trur du er grunnen til at folk velger BEV? Ærlig talt? 

 

Ærlig talt tror jeg det er mange forskjellige grunner. 

 

 

 

 

Tøys. 

 

 

Artikkelen din er fra 2018. Det er mange endringer etter dette og det er stadig i endring. Det er på vei vekk og kan fjernes av alle kommuner om de ønsker det. 

 

 

 

Hvilken innvirkning vil dette ha på elbil salget trur du? 

 

Som jeg har sagt tidligere kommer det an på hvor konkuransedyktige bilene blir. Får en fortsatt samme pris som tilsvarende bil vill det påvirke lite. Blir de langt dyrere vill det påvirke mye(negativ retning BEV såklart). Det er totalprisen som har noe å si, ikke avgiftslettet. 

 

 

 

Jeg kjører gratis gjennom bom hver dag. Norge er større enn akkurat der du bor på Vestlandet. 

 

Bompenger og parkering er nok uansett ikke vektet like høyt som momsfritak for hvorfor folk velger å kjøpe elbil. Trudde ikke jeg måtte forklare det, men det må jeg tydeligvis? 

 

 

Det gjør jeg og, ut denne måneden. Men det er bare for å poengtere at endringene er i gang og det påvirker ikke salget i disse regionene. Nei du trenger ikke det. 

 

 

 

Du svarer ikke på premisset. Vi har fremdeles momsfritak på elbilkjøp. Hva trur du kommer til å skje med salget etter 2021? Vil vi se flere biler solgt i 2022 trur du kontra 2021? Hvor stort hopp ned i salgstall trur du vi kommer til å se? 

 

Jo jeg har svart på det flere ganger, i dette svaret også så jeg gidder ikke en gang til. Selv om å diskutere med deg er en evig repetisjon.

 

 

Jeg har kjørt elbil i 6 år selv. Prisfallet er sammenlignbart med normale biler, og jeg trur prisfallet vil øke jo mer tilgang til elbiler vi ser for salg, samt etterhvert som folk får mulighetene til å kjøpe biler med batterier utenfor garantien. 

 

Hvor mange av dine 3 biler har du hatt uten garanti på batteriene? 0

 

Da har vi forskjellige erfaringer. Jeg har ikke hatt en eneste elbil som har normalt prisfall. Jeg har dog hatt noen bmw'er som har hatt ekstreme prisfall. Ja jeg bytter bilene lenge før garantien går ut på batteriet... 

 

 

Din definisjon på en diskusjon er annerledes enn andre normale folk. Det eneste du gjør er å gjenta deg selv, og ikke svare på det du faktisk siterer. Jeg vet ikke om du ikke forstår hva du leser, eller om du bare ignorere poengene, men det får være det samme. 

 

Ha en god sommer. 

 

oh the irony.  Håper du føler deg stolt nå så fikk kalt meg unormal, godt jobbet. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det samme ble sagt for 10 år siden.

Hvor da? Hva ble sagt? Det er vell ingen som sa at batterier ikke kom til å falle i pris? Poenget er jo at fallet vil være på langt nær like stort nå fremover. Vi ser jo at pris per kWh flater ut nå allerede idag. 

 

Men det stemmer nok at vi nærmer oss et platå for dagens li-ion batterier. Råvarekostnaden har økt betraktelig over de seneste årene, som en prosent av totalen. Da er det mindre og mindre forbedringspotensialle på produksjonsmetoder/-prosesser. Men det er fortsatt flere forbedringer på gang. Det ene er at dyrere råvarer byttes til større og større grad ut med rimeligere råvarer. F.eks at man bytter ut kobolt med nikkel. Det andre er at energitettheten øker ved bruk av nye kjemier, solid state o.l. Det ville overraske meg om ikke batterier på 500+ Wh/kg er i utstrakt bruk i elbiler om 10 år. Da kan man altså nærmere halvere råvarekostnaden. Høyere energitetthet betyr lavere vekt og mindre bruk av råvarer.

 

Ja, vi kan fantasere om nyere teknologi som gjør noe med prisingen av batterier, eller måter å lagre energi på. Men det blir ikke noe annet enn vill synsing og fantasi, og det hjelper i hvertfall ikke på bruktbilprisingen til elbiler slik de ser ut idag. 

 

Dagen faststoffbatterier blir annonsert og masseprodusert, så skal du nok få det travelt med å selge elbilen - jeg også forsåvidt.

 

Poenget er nok heller den at det prisfallet vi har sett hos batterier og BEV ikke har skjedd hos hydrogenbilene ennå, og der er det enormt å hente på å masseprodusere. Og pris per del i hybride varianter er enklere å håndtere om noe går galt. Ryker batteriet i en elbil utenfor garanti, så kan man kondemnere bilen som egentlig idag har en bruktbilpris på over 100,000 kr. 

 

Jeg trur nok at mange syntes det er rimelig skummelt, så jeg er spent på hvordan bruktbilmarkedet vil se ut om noen år. 

 

Elbilene er bedre biler. De er mer komfortable å kjøre enn fossilbiler. De bråker mindre og har mindre vibrasjoner, de har kreftene øyeblikkelig tilgjengelige, de har enpedalkjøring, osv. De er også miljøvennlige og trygge.

 

"Bedre biler" kan nok diskuteres, ellers er resten av dette egenskaper som hybride biler også har. Bråker like lite, og har ikke vibrasjoner når de kjøres elektrisk. De har kreftene øyeblikkelig på akkurat samme måte. Enpedalkjøring kommer sikkert det også, om ikke noen biler har fått tilsvarende nå? Miljøvennlige er dem også, og trygge. 

 

Jeg kom hjem til Kongsberg fra Bodø i dag. Vi hadde tenkt å kjøre innom Geiranger/atlanterhavsveien/trollstigen, men det ble til at vi heller kjørte rett hjem. Med lading og 5 timer søvn tok kjøreturen 25 timer. Altså 20 timer kjøring/lading/spising/dobesøk på en strekning på 1300 km, der google sier turen tar 17,25 timer. Vi tok ingen sjanser i forhold til forbikjøringer og slikt, og stoppet hver 1-2 timer for å gå på do, og for å lade der dette var mulig. Lå 10-15% over fartsgrensen der dette var mulig.

 

Les dette et par ganger til, og se at du må kjøre etter elbilens muligheter, og ikke deg selv og de du har i bilen. Dette er ulemper, og ikke fordeler som elbiler har. 

 

I mitt syn er det helt akseptabelt. Kanskje hadde vi spart 30 minutter på å kjøre en fossilbil, men det hadde nok vært uaktuelt å gjøre turen med fossilbil. Model X er superpraktisk i forhold til at det er masse plass til å sove bak i bilen, og man kan benytte camper mode til å ha på klimaanlegget mens man sover. Og så er det noe helt annet å ta turen i en Tesla vs å ta turen i en eller annen elendig drittbil.

 

Sleng på en campingvogn, slik mange gjør så ville nok turen fått en litt annen smak i munnen når du var hjemme. 

 

Alle disse spørsmålene gjelder også hydrogenbilene, bare så det er nevnt. 

 

Helt klart. Jeg syns bare det er rart at noen later til å tru at elbilsalget ikke vil få seg et støkk når fordelene forsvinner. 

Man så jo hva som skjedde i Danmark. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...