Gå til innhold

Nå er elbilene gode nok. Infrastrukturen er det store problemet


Anbefalte innlegg

"Når batteristørrelsen er nærmere 100 kilowattimer og forbruket er doblet, så blir 50 kilowatt et problem. Og er du så uheldig at du havner bak en av de nye elbilene med stort batteri på en slik ladestasjon, kan det bety ventetid på et par timer.

 

Hadde dette vært en reell problemstilling ville ikke folk ha kjøpt disse nye elbilene med 100kWh batteri. En mer reell problemstilling er at de på langtur tar to stopp på en halvtime hver, lader til sammen 50kWh, som igjen gir ytterligere 200 km rekkevidde. Et par stopp på 30 minutter er akseptabelt for de fleste. Ingen gidder å stoppe 2 timer med mindre man har noe meningsfullt å bruke tiden på.

 

Når det er sagt så er det ikke ideelt at de nye elbilene har så høyt energiforbruk. Det gir en klart dårligere utnyttelse av den allerede eksisterende infrastrukturen. Det er spesielt skuffende med audi etron som på de fleste tester jeg har sett bruker helt opp i 2.4 kWh/mil.

Om jeg skal kjøre en god dagsetappe med bil, så har jeg ikke spesielt lyst til å stoppe hver andre time for å lade 30 minutter om jeg triller avgårde i 100-sone, om en økning i ladefart hadde gjort at jeg kunne ladet 40 mil eller tilsvarende 4 timer kjøring istedet på samme ladetiden.

 

En Tesla TMS/TMX 100D lader jo typisk opp batteriet fra 0 til 80 % på ca 40 minutter, etter det jeg ser. Da fungerer det veldig greit for de fleste også på Autobahn.

 

Selv kjører jeg en Hyundai kona som oppnår rundt 75 % på 45 minutter, noe som tilsvarer ca 48 kWh, eller tilsvarende 32 mils kjøring ved 1,5 kWh per mil. Da takler den et sted mellom 70 og 80 kW effekt på det beste. Jeg hadde gjerne sett at den kunne støttet ihvertfall 100 kW, og derved senket ladetiden endel. Se ikke bort fra at 150 kW effekt vil bli standarden på kommende elbiler.

 

Da kunne jeg heller vurdert selv om jeg vil stoppe 15 min flere ganger, eller tatt et større stopp etter si 5 timers kjøring. Etter såpass tid vil det uansett være greit å kombinere et stopp med et måltid.

 

Da kan man eventuelt stille seg ved en lader med lavere effekt, så man slipper å gå ut for å flytte bilen. Men tenker som så at det etterhvert kommer tjenester der en dolly plukker opp ferdigladet bil og parkerer den på vanlig parkeringsplass, og flytter frem en ny bil til ladepumpa, straks ladingen er over. Da er det for stasjonen viktigere å få best mulig ladefart, slik at man kan betjene flest mulig kunder per time.

 

Om man får til dette ved en robot som kobler til og fra lader, så kan man altså sette bilen i ladekøen, gå inn og spise, og så hente bil, eller få den hentet frem når man sier via app at man skal kjøre videre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg kjører prompebil og står i kø for å fylle kanskje... tja... én gang annenhvert år? Og da som regel bare som nummer to. Det er jo slik det kommer til å bli for elbiler også når vi får ladestasjoner som kan levere 4-5 megawatt til hver bil.

 

Når man har rekkevidde til å kjøre en måned på én lading så kjører man bare forbi ladestasjonen hvis det er kø der og sjekker heller neste gang man kjører forbi.

 

Om en antar at vi etter hvert dobbler batterispenningen fra 400 til 800V vil en lader på 4MW kreve en ladestrøm på 5000A. Til sammenligning leverer en 50kW lader inntil 125A og de nye lynladerne på 150 kW leverer 375A.

 

Kabelen til en 150kW lader er temmelig massiv. Hvordan tror du utformingen av en ladekabel og plugg som skal takle 13 ganger mer strøm vil se ut?

 

Vel du får ta en titt på ladepluggen som brukes til å lade el-ferjene så får du se om den enkelt lar seg tilpasse til en elbil.

Vel i togverdenen leverer vi opptil 700 kW på en kabel som er mer letthånderelig enn de fleste el-ladekabler. Riktignok er dette 1000V, men kabelen er ikke kjølt på noen som helst måte. Kanskje på tide at elbilverdenen tar en titt på togbransjen og hvordan de har gjort dette med lading de siste 130 årene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hurtigladere i Norge hvor vi har lave strømpriser har allerede passert prisen det koster å fylle bensin/diesel deler av året. Og da bør man også huske på at prisene for fossilt i Norge er meget høyt p.g.a. avgifter.

elbil_str%C3%B8mpriser_ark.jpg

 

Tror folk virkelig at dette ikke vil øke betydelig hvis man skal øke ladekapasiteten med 10-30 ganger?

For noen fine stolpediagram du har laget. Dog er de ikke realistiske i det heletatt..

  • Liker 9
Lenke til kommentar

 

"Når batteristørrelsen er nærmere 100 kilowattimer og forbruket er doblet, så blir 50 kilowatt et problem. Og er du så uheldig at du havner bak en av de nye elbilene med stort batteri på en slik ladestasjon, kan det bety ventetid på et par timer.

 

Hadde dette vært en reell problemstilling ville ikke folk ha kjøpt disse nye elbilene med 100kWh batteri. En mer reell problemstilling er at de på langtur tar to stopp på en halvtime hver, lader til sammen 50kWh, som igjen gir ytterligere 200 km rekkevidde. Et par stopp på 30 minutter er akseptabelt for de fleste. Ingen gidder å stoppe 2 timer med mindre man har noe meningsfullt å bruke tiden på.

 

Når det er sagt så er det ikke ideelt at de nye elbilene har så høyt energiforbruk. Det gir en klart dårligere utnyttelse av den allerede eksisterende infrastrukturen. Det er spesielt skuffende med audi etron som på de fleste tester jeg har sett bruker helt opp i 2.4 kWh/mil.

Om jeg skal kjøre en god dagsetappe med bil, så har jeg ikke spesielt lyst til å stoppe hver andre time for å lade 30 minutter om jeg triller avgårde i 100-sone, om en økning i ladefart hadde gjort at jeg kunne ladet 40 mil eller tilsvarende 4 timer kjøring istedet på samme ladetiden.

 

En Tesla TMS/TMX 100D lader jo typisk opp batteriet fra 0 til 80 % på ca 40 minutter, etter det jeg ser. Da fungerer det veldig greit for de fleste også på Autobahn.

 

Selv kjører jeg en Hyundai kona som oppnår rundt 75 % på 45 minutter, noe som tilsvarer ca 48 kWh, eller tilsvarende 32 mils kjøring ved 1,5 kWh per mil. Da takler den et sted mellom 70 og 80 kW effekt på det beste. Jeg hadde gjerne sett at den kunne støttet ihvertfall 100 kW, og derved senket ladetiden endel. Se ikke bort fra at 150 kW effekt vil bli standarden på kommende elbiler.

 

Da kunne jeg heller vurdert selv om jeg vil stoppe 15 min flere ganger, eller tatt et større stopp etter si 5 timers kjøring. Etter såpass tid vil det uansett være greit å kombinere et stopp med et måltid.

 

Da kan man eventuelt stille seg ved en lader med lavere effekt, så man slipper å gå ut for å flytte bilen. Men tenker som så at det etterhvert kommer tjenester der en dolly plukker opp ferdigladet bil og parkerer den på vanlig parkeringsplass, og flytter frem en ny bil til ladepumpa, straks ladingen er over. Da er det for stasjonen viktigere å få best mulig ladefart, slik at man kan betjene flest mulig kunder per time.

 

Om man får til dette ved en robot som kobler til og fra lader, så kan man altså sette bilen i ladekøen, gå inn og spise, og så hente bil, eller få den hentet frem når man sier via app at man skal kjøre videre.

Jeg ser at du fokuserer mye på deg selv i enkeltperson. Men om man ser bort fra ditt transportbehov som enkeltperson og heller fokuserer på langtur med familien kan man ikke lenger bare ta hensyn til hva som passer for en person. Det skal godt gjøres om du klarer å få en familie på 4 til å være helt synkrone i forhold til når man må på toalettet eller har behov for mat. En familietur hvor man insisterer på å kjøre 5 timer i strekk blir neppe noen hyggelig tur. Og for oss i Norge er autobahn en kuriositet som ikke er relevant for den store mengden av oss. Jeg tror andelen som kjører bil ned til kontinentet er relativt lav. Altså må vi forholde oss til norsk veistandard som inneholder noen kortere strekninger med motorvei og ellers for det meste landevei. Da er de fleste dagsturer kortere enn 600 km og behovet for lading deretter.

 

150 kW lading kommer og jeg tror det burde være tilstrekkelig til å dekke de fleste behov. Jeg tror også at bilbransjen bør innse at man må slutte å sloss med de fysiske lovene og lage biler med mer moderate energibehov i stedet for tunge og høyreiste SUV'er

Lenke til kommentar

Jeg tror også at bilbransjen bør innse at man må slutte å sloss med de fysiske lovene og lage biler med mer moderate energibehov i stedet for tunge og høyreiste SUV'er

 

På sikt vil nok dette ordne seg selv. I Europa foretrekker folk uansett relativt små og rimelige biler, problemet til nå har vært at et batteri som er stort nok til at bilen kan brukes til langkjøring er for stort og dyrt til at det enkelt kan plasseres i en rimelig småbil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

EL-bilane er ikkje gode nok pr dags dato, men inna 2025 burde det være håp om at di fleste EL-biler gir grei rekkevidde, ok ladehastighet og har passe med brytere til betjening av bilen under kjøring samt at infotainment.skjermen meir er brukt for innstillinger som ikkje blir forandra så ofte. Brytere på ratt + hendler på rattstammen(betre sikkerhet og mindre behov for skjermtafsing) burde styre det meste av nødvendig betjening for biler.

 

Man kan håpe på at småbiler får ei rekkevidde på 400-600 km og mellomklasse biler 600-1000 km samt at større biler(stv, suv osv) får ei rekkevidde på 1000-1500 km. Kan di så lade fra 20-80% på 5-15 min ved ladestasjoner er mykje gjort. Lading heime er det ikkje behov for å oppgradere til noko kjappere enn man har i dag. Dvs di som har behov for meir straum lyt nytte seg av ladestasjoner rundt om.

 

Når det kommer til salget av EL-biler ser man trenden best ved å fjerne Tesla. Di 6 første mnd i 2019 har salget holdt seg på 4000 EL-biler pr mnd med ei mnd vis auke på ca 50. Når mod 3 salget har roa seg ned(forhandsbestilling innfridd) vil Tesla bidra med ca 600-1000 biler pr mnd alt etter som markedet reagerer på mod 3. Tipper difor at Tesla vil få eit av sine betre år her på berget nå i 2019 men og at di andre bilmerka vil ta ein større del av kaka i åra som kjem. Dvs at nullutslipps biler kanskje greier å bikke 40% av personbilsalget(ny + import) i 2019. 2020 kan såleis bli eit år med stagnasjon og endatil tilbakegang for EL-bil salget i forhold til 2019.

Lenke til kommentar

Det er ganske lite å velge mellom, så å si "custom" gir liten mening. Evt må man vente litt før den man helst vil ha kommer i inventory. Det er jo nå så mange av disse bilene på veien uansett at det har ikke så mye å si hvilken farge osv man har da man glir inn i mengden,

Vært på langtur med S nå og så cirka like mange 3 på veien som S og X tilsammen, så tydelig mange som er på tur i disse dager med sin nye bil. Men 3 lader jo mye raskere så de står ikke så lenge på SuC som de gamle som er mye tregere.

Lenke til kommentar

Det er ganske lite å velge mellom, så å si "custom" gir liten mening. Evt må man vente litt før den man helst vil ha kommer i inventory. Det er jo nå så mange av disse bilene på veien uansett at det har ikke så mye å si hvilken farge osv man har da man glir inn i mengden,

Vært på langtur med S nå og så cirka like mange 3 på veien som S og X tilsammen, så tydelig mange som er på tur i disse dager med sin nye bil. Men 3 lader jo mye raskere så de står ikke så lenge på SuC som de gamle som er mye tregere.

Tja, har jo rwd, long range eller performance, og hvit eller sort interiør. Kan jo og velge om man vil ha krok og farge og felger. Ellers ikke mye nei.

 

Forøvrig er jo 90% av model 3 jeg ser sort, siden den er 8 tusen billigere i den fargen :p

 

Model 3 er jo en fantastisk bil så ikke rart det kryr av dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv med ekstreme ladekapasitet, så går det sent å lade sammenlignet med å fylle drivstoff. En Tesla Semi trenger ca. 30 minutter på å lade til litt over 60 mil med flere megawatt. Dobbel så lang tid som f.eks et hydrogen lastebil oppnår med det dobbelte eller mer i rekkevidde (120+ mil).

 

Og slik ladekapasitet vil man aldri få til personbiler. Resultatet av det flere av dere nevner med kort lading er mye hyppigere lading. Blir som å fylle bilen med bensin 1/7 del hver gang man er innom stasjonen, bare at tiden det tar er en god lengre i tillegg. Veldig dyrt blir det også hvis man f.eks skal lade med 250kw eller mer.

 

Så dette har ikke noe stor fremtid når mye bedre alternativer finnes. Elbilen har først og fremst sin styrke som bybil med lading hjemme. Å bygge ut stor infrastruktur for langkjøring er bortkastet. Det er både kostbart og inneffektivt.

Endret av gamlefar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv med ekstreme ladekapasitet, så går det sent å lade sammenlignet med å fylle drivstoff. En Tesla Semi trenger ca. 30 minutter på å lade til litt over 60 mil med flere megawatt. Dobbel så lang tid som f.eks et hydrogen lastebil oppnår med det dobbelte eller mer i rekkevidde (120+ mil).

 

Og slik ladekapasitet vil man aldri få til personbiler. Resultatet av det flere av dere nevner med kort lading er mye hyppigere lading. Blir som å fylle bilen med bensin 1/7 del hver gang man er innom stasjonen, bare at tiden det tar er en god lengre i tillegg. Veldig dyrt blir det også hvis man f.eks skal lade med 250kw eller mer.

 

Så dette har ikke noe stor fremtid når mye bedre alternativer finnes. Elbilen har først og fremst sin styrke som bybil med lading hjemme. Å bygge ut stor infrastruktur for langkjøring er bortkastet. Det er både kostbart og inneffektivt.

Du fortsetter å famle med svimtanker...

 

Det er allerede lagt opp infrastruktur til langkjøring, og etter hva jeg forstår er det ikke bortkastet. Tror de fleste selskapene gjør det veldig bra. Og det er ikke dyrt, som du har blitt vist tidligere. Men, best å se en annen vei..

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Når Tesla skulle øke prisene sine på ladestasjonene ved årsskifte, så var prisene de satt så høye at det passerte bensinprisene i USA. Mange klaget og de ble senket noe i forhold til hva som var planlagt. Går utifra at de nå fremdeles ligger noe under bensinprisene de fleste stedene. Det forøvrig mange glemmer når de skal regne på dette er at det går en del strøm vekk når man lader og at lading til over 80% vil trekke ned mye p.g.a. ladingen da går mye saktere. Så man ender i praksis med kortere rekkevidde når man skal lade til bare 80%.

 

Men uansett. Hvis Tesla bygger ut kraftigere lading. Hva skjer da? Jo, prisene øker selvsagt og det er ikke lenger rimeligere enn fossilt drivstoff. Hurtiglading med mye strømtrekk er kort og godt ingen økonomisk fornuftig løsning. Det blir kostbart for kundene og tar i tillegg lang tid. Allerede nå ligger prisene for hurtiglading på flere stasjoner over bensinprisene i perioder og da er ikke ladekapasiteten noe å skryte av.

 

Det er derimot rimeligere å bygge infrastruktur til hydrogen når det skaleres opp til et visst antall biler. Og denne differansen blir bare større jo er mer ladekapastitet man skal ha til flere biler.

Endret av gamlefar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Elbiler vil om ikke lenge kunne lades på like kort tid som man bruker på å fylle prompebiler. Dvs. man kan få 1000km rekkevidde på 2,5 minutters lading. Vi vil garantert ha megawatt-ladere innen 2025 når nye prompebiler endelig blir forbudt.

Da blir prisen latterlig høy og mye dyrere enn bensin/diesel. Så det kommer nok aldri til personbiler hvor flere skal lades samtidig.

Ferjer ladar jo med slik effekt, utan at det gjer elektriske ferjer ulønsame. Tesla har mange superladestasjonar som leverer mykje høgare effekt til saman. 1 ladar på 1,2 MW tilsvarer 10 eksisterande på 120 kW. Du gløymer kanskje at med raksare ladarar trengst mykje færre ladarar?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selv med ekstreme ladekapasitet, så går det sent å lade sammenlignet med å fylle drivstoff. En Tesla Semi trenger ca. 30 minutter på å lade til litt over 60 mil med flere megawatt. Dobbel så lang tid som f.eks et hydrogen lastebil oppnår med det dobbelte eller mer i rekkevidde (120+ mil).

Nemn ein sakleg grunn til at Tesla skulle leggje opp til raskare lading enn det som er minimums kvileperiode for ein sjåfør. Det ville jo vere direkte dumt om sjåføren måtte avbryte kvilen for tidleg for å flytte bilen etter fullført lading.

 

Så dette har ikke noe stor fremtid når mye bedre alternativer finnes. Elbilen har først og fremst sin styrke som bybil med lading hjemme. Å bygge ut stor infrastruktur for langkjøring er bortkastet. Det er både kostbart og inneffektivt.

På 5 dagar i Kroatia i sommar såg eg 6 bilar med norske skilt. 5 Tesla, fordelt på alle modellane, og ein Ford bensinbil. Det er tydeleg kva type bil folk vel til dei veldig lange turane, og det verkar ikkje som om folk bryr seg nemneverdig om kva du meiner om den saka. Dess lenger vekk frå Noreg eg reiser, dess større sjanse er det for at norske bilar eg ser på vegen er elbilar.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Når Tesla skulle øke prisene sine på ladestasjonene ved årsskifte, så var prisene de satt så høye at det passerte bensinprisene i USA. Mange klaget og de ble senket noe i forhold til hva som var planlagt. Går utifra at de nå fremdeles ligger noe under bensinprisene de fleste stedene. Det forøvrig mange glemmer når de skal regne på dette er at det går en del strøm vekk når man lader og at lading til over 80% vil trekke ned mye p.g.a. ladingen da går mye saktere. Så man ender i praksis med kortere rekkevidde når man skal lade til bare 80%.

 

Men uansett. Hvis Tesla bygger ut kraftigere lading. Hva skjer da? Jo, prisene øker selvsagt og det er ikke lenger rimeligere enn fossilt drivstoff. Hurtiglading med mye strømtrekk er kort og godt ingen økonomisk fornuftig løsning. Det blir kostbart for kundene og tar i tillegg lang tid. Allerede nå ligger prisene for hurtiglading på flere stasjoner over bensinprisene i perioder og da er ikke ladekapasiteten noe å skryte av.

 

Det er derimot rimeligere å bygge infrastruktur til hydrogen når det skaleres opp til et visst antall biler. Og denne differansen blir bare større jo er mer ladekapastitet man skal ha til flere biler.

Jeg har vist deg at det du farer med her er løgner. Det er ikkedyrere enn bensin i usa. Men du klarer ikke ta til deg fakta. Ekkokammer av usannheter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Elbilene er langt nok fra gode nok. dårlig rekkevidde og dyre.

f.eks en elbil som går 10 mil, hvordan kan man rettferdiggjøre en pris på 150000 kr????

den burde kostet 25000kr, men dette er ikke realistisk. for 150000 kr burde man fått rekkevidde på 40 mil.

og en tesla til 650000kr burde da hatt en rekkevidde på 250 mil skulle man hatt valuta for pengene.

Ny batteriteknologi er etterlengtet, hvorfor skal folk flest være prøvekaniner for dagens dårlige batterier?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har vist deg at det du farer med her er løgner. Det er ikkedyrere enn bensin i usa. Men du klarer ikke ta til deg fakta. Ekkokammer av usannheter.

Det har jeg ikke skrevet heller. Når du ikke forholder deg til hva folk skriver, men vrir på det til noe annet og ender opp med falske anklager, har du da egentlig noe på et forum å gjøre?
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det har jeg ikke skrevet heller. Når du ikke forholder deg til hva folk skriver, men vrir på det til noe annet og ender opp med falske anklager, har du da egentlig noe på et forum å gjøre?

 

Jo det har du:

 

så var prisene de satt så høye at det passerte bensinprisene i USA

 

 

Så du får egentlig stille spørsmålet til deg selv..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...