Gå til innhold

Nå er elbilene gode nok. Infrastrukturen er det store problemet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det står i en artikkel at del halveres, men da er det feil antar jeg. Det som dog er sikkert at den klarer ikke å opprettholde kapasiteten til flere biler. Ergo blir dette bare dårligere jo flere som skaffer seg elbil. Vanskelig å forstå fascinasjonen av en slik løsning.

 

Kapasiteten er fast, den har 136kW tilgjengelig(om jeg husker rett), dette er bakforliggende nett bygget for. Dette skal dog oppgraderes og V3 skal ha enda større kapasitet igjen. Det eneste problemet med økende antall biler er kø, evt så må en bygge flere stasjoner. Og da må gjerne nettet bakover endres også, avhengig av kapasiteten. Evt kan en legge inn "reservoarer". Mange løsninger. 

 

Men denne løsningen er helt topp, for meg og mange andre. Men, vi er som nevnt tidligere ikke like alle sammen, noen liker å stå å pumpe bensin også. Hver sin smak.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Trenger vi å bygge ut infrastrukturen til lading av elbiler?

 

Det er jo lagt opp til at privatbilismen skal reduseres betraktelig og spesielt i byene vil bilene forsvinne etterhvert, så utflukter vil skje med kollektivtransport. De eneste som vil nyte godt at et utbygget ladenett er de som fortsatt blir og ha råd til bil/elbil i fremtiden, den øvre middelklassen.

 

Edit: over 50% av innbyggerne i Oslo ønsker ikke privatbilismen i det omfanget vi har i dag ifølge NRK.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Trenger vi å bygge ut infrastrukturen til lading av elbiler?

 

Det er jo lagt opp til at privatbilismen skal reduseres betraktelig og spesielt i byene vil bilene forsvinne etterhvert, så utflukter vil skje med kollektivtransport. De eneste som vil nyte godt at et utbygget ladenett er de som fortsatt blir og ha råd til bil/elbil i fremtiden, den øvre middelklassen.

 

Edit: over 50% av innbyggerne i Oslo ønsker ikke privatbilismen i det omfanget vi har i dag ifølge NRK.

Og hvor lang tid hadde dette tenkt å ta?

Om privatbilismen skal reduseres straks så er det jo ingen problemer men om dette skal skje over tid er nok en utvidelse av aldenettverk en lur ting inntil videre.

Dåg vil nok ikke privatbilismen i Norge bli redusert for det er kun en ønskedrøm fra visse politikere.

Og argumentet om at vi ikke har plass til alle bilene er bare bull.

Vi er en nasjon på litt over 5 mill innbyggere, vi kvalifiserer ikke som by i Kina engang også påståes det at det ikke er plass til Norsk biltrafikk i Norske byer.

Dette bunner ut i politisk uvilje og intet annet.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Og hvor lang tid hadde dette tenkt å ta?

Det tror jeg er avhengig av hvem som vinner neste stortingsvalg, MDG og rødt vil gjøre dette relativt fort men alle partier er stort sett enige om den grønne politikken så dette kommer uansett.hvor fort tror jeg er avhengig av presset fra div. miljøorganisasjoner og hvor stor lobbyvirksomhet det blir.

 

Men ved og ikke bygge ut logistikken til lading vil vanskeliggjøringen automatisk redusere bruken av biler, og fossilt drivstoff blir nok faset ut samtidig.

Lenke til kommentar

Men ved og ikke bygge ut logistikken til lading vil vanskeliggjøringen automatisk redusere bruken av biler, og fossilt drivstoff blir nok faset ut samtidig.

Hvordan har du tenkt at dette skal skje, og hvor realistisk er det på mellomlang sikt å gjennomføre noe slikt?

Lenke til kommentar

Altfor mange innflytelsesrike mennesker kommer til å fortsette å ønske å kjøre bil både i jobb og fritid så bilismen vil neppe bli borte, hverken nå eller senere.

Se deg rundt i både trafikken og samfunnet ellers, ikke bare fattige og mellomklassen der.

Nye motorveiprosjekter planlegges mens biltrafikken skal ned.

Hvite mann snakker med kløyvet tunge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan har du tenkt at dette skal skje, og hvor realistisk er det på mellomlang sikt å gjennomføre noe slikt?

Er det noe realistisk med situasjonen vi er opp i nå for tiden ? hva fremtiden vil bringe er ikke godt og si.

Vi har ingen partier på stortingen som ønsker og bremse ned den grønne ekspansjonen som foregår nå.

Lenke til kommentar

Altfor mange innflytelsesrike mennesker kommer til å fortsette å ønske å kjøre bil både i jobb og fritid så bilismen vil neppe bli borte, hverken nå eller senere.

Se deg rundt i både trafikken og samfunnet ellers, ikke bare fattige og mellomklassen der.

Nye motorveiprosjekter planlegges mens biltrafikken skal ned.

Hvite mann snakker med kløyvet tunge.

De som har penger synes dette er kjempeflott siden de får veien stort sett for seg selv. Hvis du dypdykker i disse såkalte "bypakkene" vil du se at privatbilismen er nedprioritert og gang/sykkelfelt samt kollektivfelt er prioritert.

Hvor omfattende dette blir vil bare tiden vise.

 

Innen 2020 skal biltrafikken reduseres med én femtedel, 60 prosent av klimagassutslippene skal kuttes fra dagens nivå og i 2025 skal en fjerdedel av Oslos befolkning bruke sykkelen når de forflytter seg i hverdagen.

 

Åtte milliarder på sykkelveier, og at det blir dyrere å kjøre elbil er blant forslagene til Jernbaneverket, Kystverket, Statens Vegvesen og Avinor.

Lenke til kommentar

Ikke alle som synes det er så gøy med langtur med elbil.

 

 

Road Tripping Around Europe in a Tesla Is Less Fun Than You’d Think

 

Over the next four days, I’ll spend 11 hours and 42 minutes charging—and that’s not counting failed attempts and time wasted on detours to stations—on what Google Maps tells me should be a 10-hour trip.

 

as I’ve driven at France’s highway speed limit of about 80 miles per hour. When I pull up to the hotel, the battery indicator shows 39 miles of juice left—28 miles less than the computer had predicted when I left the Burger King.

 

Batteries are moody. They don’t really like fast European highway speeds, and they tend to react badly to low temperatures. As the mercury dropped overnight, so did the power in my battery.

 

I soon get a warning that my battery level will get dangerously low if the temperature falls any further. I take a page from the low-battery playbook I use with my phone. I shut off Spotify, turn down the dashboard’s brightness, and cut off Bluetooth connections. 

My phone needs a charge too, and I know it’s silly but I can’t bring myself to plug it in for fear it will further drain the Tesla.

https://www.bloomberg.com/graphics/2018-tesla-road-trip/

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vel, verden er langt større enn Norge. Tror du f.eks USA er villig til å ofre digre trucks og suvs?

Ingen krav til EPA merking, heavy duty vehicle...

Hva USA gjør har ingen betydning med hva vi eventuell måtte innfinne oss med etterhvert som den "grønne revolusjonen" fremskrider.

Lenke til kommentar

For oss som ikke "road tripper" hver dag er nok elbil perfekt. At ideen om at den årlige "road trippen" tar noen timer ekstra skal diskvalifisere elbil som kjøretøy syns jeg er "morsom".

I går måtte jeg fylle diesel samtidig som jeg hadde dårlig tid. Det tok fire minutter når jeg skyndte meg. Jeg kunne jo fylt kvart tank og resten senere for å spare tid, men hadde jeg hatt elbil hadde bilen vært full da jeg startet kjøreturen.

Gleder meg til jeg kan bytte den ut.

Endret av Lynxman
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Jeg ser at du fokuserer mye på deg selv i enkeltperson. Men om man ser bort fra ditt transportbehov som enkeltperson og heller fokuserer på langtur med familien kan man ikke lenger bare ta hensyn til hva som passer for en person. Det skal godt gjøres om du klarer å få en familie på 4 til å være helt synkrone i forhold til når man må på toalettet eller har behov for mat. En familietur hvor man insisterer på å kjøre 5 timer i strekk blir neppe noen hyggelig tur. Og for oss i Norge er autobahn en kuriositet som ikke er relevant for den store mengden av oss. Jeg tror andelen som kjører bil ned til kontinentet er relativt lav. Altså må vi forholde oss til norsk veistandard som inneholder noen kortere strekninger med motorvei og ellers for det meste landevei. Da er de fleste dagsturer kortere enn 600 km og behovet for lading deretter.

 

150 kW lading kommer og jeg tror det burde være tilstrekkelig til å dekke de fleste behov. Jeg tror også at bilbransjen bør innse at man må slutte å sloss med de fysiske lovene og lage biler med mer moderate energibehov i stedet for tunge og høyreiste SUV'er

Jeg brukte meg selv som et eksempel for hvordan jeg selv foretrekker å reise, og mitt bruksmønster er ikke veldig unormalt. Så lite grunn til å henge deg så veldig opp i akkurat det at jeg skrev "jeg".

 

For å ta meg selv som eksempel, igjen. I 2017 var jeg i Legoland med min datter som nå er 12, altså var hun 10 på det tidspunktet. Vi kjørte fra Oslo, da i en bensinbil, og da strekningen over broen fremfor å ta ferge.

 

Første stoppet vi hadde var rett sør for Gøteborg. På hele turen hadde vi mellom 3 og 4 timer i snitt mellom hvert stopp. Så hvorfor skulle jeg ønske å stoppe veldig mye mere enn det? Stoppene bør jo komme når det faller seg naturlig, også gjør man "tanking" av energi til bilen mens vi selv har en stopp.

 

Klart, har man mindre barn, så stopper man gjerne dobbelt så mange ganger, og da passer jo mønsteret ditt fint, men det er kun for en begrenset periode. Jo eldre barna er, dess mere tåler og tolerer de, og sitter gjerne med ansiktet nede i en pad eller mobilen. De sier uansett greit fra om de trenger pause, om man er lydhør for hva de faktisk sier.

 

150 kW effekt burde fungere fint for de aller fleste, men Porsche legger opp til 350 kW, noe de oppnår ved å bruke 800 V fremfor 400 V, og da klarer man seg fint med tynnere kabler enn om man skulle kjørt samme strømstyrken med 400 V. Og som en over nevner, NSB kjører med 1000 V, og enda tynnere kabel.

 

Spørsmålet og problemstillingen er selvsagt om vi vil at folk selv skal styre med så høye volt og amperestyrker involvert, og om det er hensiktmessig på så "små" batterier som elbiler bruker. Og i tillegg om det er et reelt behov i privatbiler at påfylling av så små mengder strøm trenger å gå så fort, om rekkevidden allerede tilsier lange nok strekk.

Lenke til kommentar

EL-bilane er ikkje gode nok pr dags dato, men inna 2025 burde det være håp om at di fleste EL-biler gir grei rekkevidde, ok ladehastighet og har passe med brytere til betjening av bilen under kjøring samt at infotainment.skjermen meir er brukt for innstillinger som ikkje blir forandra så ofte. Brytere på ratt + hendler på rattstammen(betre sikkerhet og mindre behov for skjermtafsing) burde styre det meste av nødvendig betjening for biler.

 

Man kan håpe på at småbiler får ei rekkevidde på 400-600 km og mellomklasse biler 600-1000 km samt at større biler(stv, suv osv) får ei rekkevidde på 1000-1500 km. Kan di så lade fra 20-80% på 5-15 min ved ladestasjoner er mykje gjort. Lading heime er det ikkje behov for å oppgradere til noko kjappere enn man har i dag. Dvs di som har behov for meir straum lyt nytte seg av ladestasjoner rundt om.

 

Når det kommer til salget av EL-biler ser man trenden best ved å fjerne Tesla. Di 6 første mnd i 2019 har salget holdt seg på 4000 EL-biler pr mnd med ei mnd vis auke på ca 50. Når mod 3 salget har roa seg ned(forhandsbestilling innfridd) vil Tesla bidra med ca 600-1000 biler pr mnd alt etter som markedet reagerer på mod 3. Tipper difor at Tesla vil få eit av sine betre år her på berget nå i 2019 men og at di andre bilmerka vil ta ein større del av kaka i åra som kjem. Dvs at nullutslipps biler kanskje greier å bikke 40% av personbilsalget(ny + import) i 2019. 2020 kan såleis bli eit år med stagnasjon og endatil tilbakegang for EL-bil salget i forhold til 2019.

 

1) Hvorfor skal vi tilbake til fysiske brytere, når de viktigste kommandoene kan styres fra rattet, og både stemmekommandoer og "gesture commands" blir stadig bedre. Altså, det man før måtte trykke på en knapp for å utføre, kan man fortelle bilen å gjøre, mer nøyaktig en før.

 

2) Små biler kommer allerede nå med 40+ mils rekkevidde, og det fungerer til det meste. Har selv en slik bil, en Hyundai Kona med 45 mils rekkevidde. Faktisk er det godt nok for de fleste biler, så lenge man ikke skal trekke campingvogn på langkjøring. Da kunne det selvsagt vært greit med 60-90 mils rekkevidde fra før. Dette kommer med SS-batterier, kanskje og for nye iterasjoner av dagens batterier. TMS klarer vel ca 60 mil med ny motor og forbedrede batterier, og det før de har gått over til samme batterier som i TM3.

 

3) Hvorfor skal vi se bort fra Tesla, siden det er bortimot den eneste med OK rekkevidde som klarer å levere etter etterspørsel? De andre kunne solgt betydelig mere, om de bare hadde klart å levere etter etterspørselen. Dog, det vil forhåpentligvis bli langt bedre i 2020 og utover, da mange leverandører kommer med biler vi både vet litt om, og sikkert flere vi enda ikke har fått snurten i.

 

Wow. 5 elbiler totalt sett. Hvilket antall! Da må det jo være løsningen for alle. :roll:

Men for all del. De som synes lang ladetid til langkjøring er ok må gjerne velge det.

Spørs jo veldig hvor han var der han observerte dette? På en parkeringsplass ved et lite hotell i sør-europa, så vil jeg si det var godt gjort at det var så mange der nede. Tar man en titt på Nordby-senteret utenfor Gøteborg, så ser man fort det antallet Leaf 2 på vei inn på parkeringsplassen, og før man har begynt å titte utover. Ser vel fort 5 stykk av samme typen som min, til tross for hvor få det foreløpig er levert ut.

 

Ett stopp for å ta seg lunsj eller middag ved en veikro, og gjerne en tur på do samtidig, blir fort 45 minutter for min del, eller mer om maten lages på bestilling. Da er det helt greit at bilen er ferdig stort sett samtidig som meg.

 

Faktisk er det mer irriterende om jeg måtte avbrutt måltidet for å flytte bilen, og kommet tilbake til lunken mat. Men klart, kunne jeg bestilt, funnet bord og plassert reisefølget der, gått på do og så gått ut å flyttet ladet bil til en vanlig parkeringsplass uten lading, og kommet inn i tide til å hente maten, så hadde det vært toppers. Da er jo det samme tid som jeg trenger for å låne toalett og samtidig gå og kjøpe meg en drikke etterpå, før jeg går ut til bilen igjen.

Lenke til kommentar

Vel i togverdenen leverer vi opptil 700 kW på en kabel som er mer letthånderelig enn de fleste el-ladekabler. Riktignok er dette 1000V, men kabelen er ikke kjølt på noen som helst måte. Kanskje på tide at elbilverdenen tar en titt på togbransjen og hvordan de har gjort dette med lading de siste 130 årene.

Togvarmekabelen er jo 1-leder da. Det vil fungere dårlig til lading av elbiler ;) Og støpselet er ganske så massivt, aldri i verden at kona hadde klart å håndtere det der. 

Lenke til kommentar

Vis meg gjerne ett tilfelle der en Tesla med 100kWh batteri har betalt 500 kroner for fulladet bil, evt noe som tilsvarer 5 kroner pr kWh.

 

En finner kanskje søkte tilfeller der en får dyr strøm, som type 2 ladere i utlandet satt opp av "kjeltringer", ingen tvil om det. Men dette kan en lett unngå. Å prøve å fremstille at prisen pr kWh nå er 5 kroner er helt håpløst, det er nok nærmer halvparten i snitt, i tillegg bruker snittet lite av energien fra hurtigladere og derfor går prisen enda lengre ned.

Ladet nettopp 27 kWh hos Grønn Kontakt på min X100D. Benyttet CHAdeMO. Det tok 37 minutter og 172 kroner. Eller et snitt på 45 kW og 6,4 kr/kWh.

 

Dette er på ingen måte regelen når det gjelder lading, men det skjer jo.

Lenke til kommentar

Ladet nettopp 27 kWh hos Grønn Kontakt på min X100D. Benyttet CHAdeMO. Det tok 37 minutter og 172 kroner. Eller et snitt på 45 kW og 6,4 kr/kWh.

 

Dette er på ingen måte regelen når det gjelder lading, men det skjer jo.

Ja, GK har blitt dyrt. Jeg pleier å ligge rett under 4,- pr. kWh hos Fortum. Lengste ladesesjon har vel vært ca. 90 minutter, til en pris av ca. 225 kroner. Det gir nesten fulladet X75D (10-90% omtrent). 

Lenke til kommentar

 

Vis meg gjerne ett tilfelle der en Tesla med 100kWh batteri har betalt 500 kroner for fulladet bil, evt noe som tilsvarer 5 kroner pr kWh.

 

En finner kanskje søkte tilfeller der en får dyr strøm, som type 2 ladere i utlandet satt opp av "kjeltringer", ingen tvil om det. Men dette kan en lett unngå. Å prøve å fremstille at prisen pr kWh nå er 5 kroner er helt håpløst, det er nok nærmer halvparten i snitt, i tillegg bruker snittet lite av energien fra hurtigladere og derfor går prisen enda lengre ned.

Ladet nettopp 27 kWh hos Grønn Kontakt på min X100D. Benyttet CHAdeMO. Det tok 37 minutter og 172 kroner. Eller et snitt på 45 kW og 6,4 kr/kWh.

 

Dette er på ingen måte regelen når det gjelder lading, men det skjer jo.

Om du betalte 172 kroner, er det i så fall fordi du ikke er registrert kunde hos Grønn Kontakt. Da betaler du 2.5 kroner/minutt i stedet for 1.25 kroner/minutt i tillegg til 2.9 kroner/kWh. Hadde kostet 4.6 kroner/kWh om du hadde brukt 5 minutter og fått registrert deg.

Endret av Eivind Helle
Lenke til kommentar

Jepp blir som nord korea der man må bruke hest og kjerre.

 

 

Edit, Menneskeskapte klimaendringer og ikke minst konsekvensene er  mest sannsyling 80% bullshit å.

Endret av mrpc
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...