Gå til innhold

Nå er elbilene gode nok. Infrastrukturen er det store problemet


Anbefalte innlegg

Ladet nettopp 27 kWh hos Grønn Kontakt på min X100D. Benyttet CHAdeMO. Det tok 37 minutter og 172 kroner. Eller et snitt på 45 kW og 6,4 kr/kWh.

 

Dette er på ingen måte regelen når det gjelder lading, men det skjer jo.

 

Joda jeg er klar over at det kan bli dyrt i søkte tilfeller eller når en ikke er registrert osv. Men jeg tenker mer på snittet. Slik jeg oppfatter gamlingen så prøver han å for harde livet å få elbillading til å fremstå dyrere enn å kjøre bensin/diesel på generell basis. Dette er jo så langt i fra sannheten en kommer selv om det kan oppstå situasjoner der en betaler enorm overpris for strømmen. Sett folk betale opp mot 10 kroner for kWh på noen AC ladere også. Galskap. Men igjen så fyller jo folk bensin når den tipper 18 kroner også..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke alle som synes det er så gøy med langtur med elbil.

 

https://www.bloomberg.com/graphics/2018-tesla-road-trip/

Med tilstrekkelig inkompetanse er ingenting gøy. Hadde personen holdt seg kun til superladerne og ikke ladet over 70% så hadde 12 timer lading blitt til ca 2,5 timer. Eller ca 40 minutter per dag med kjøring.

 

Det verste med den artikkelen er at personen innrømmer å ha fått råd om å ta flere korte stopp, og så er det første man gjør å lade 85 minutter på en superlader. Jeg har aldri hurtigladet i 85 minutter. Det er helt enormt lenge.

 

15-30 minutter er ganske optimalt.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Nei det var absolutt ikke det du sa, du sa dette: 

 

 

Noe jeg viste til deg med tall at ikke stemte. Men du fortsatte. Og nå syter du over at en ikke leser det du skriver. Helt håpløst er det faktisk, når du ikke engang husker selv hva du har sagt. 

At current gas prices, Supercharging a Tesla in certain areas is in fact more expensive than just refueling a car that also is cheaper to begin with.

 

Kan jo være greit å faktisk svare på essensen i innleggene. Dette er kun starten, og det er en selvfølge at prisene vil gå opp.

Prisen på hurtiglading er ganske uinteressant for dei fleste. Dei aller fleste vil berre hurtiglade på langtur, og det utgjer ein liten del av den totale årlege køyrelengda for dei fleste som har elbil. Dersom 10% av køyringa kostar litt meir enn køyring med eksosbil, og 90% er mykje billigare, vil elbilen framleis komme mykje billigare ut over tid.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Så fort markedet er der vil selvsagt noen bygge ut ladeinfrastrukturen man trenger.

 

Jeg har de siste dagene vært på en aldri så liten biltur på ca 200 mil.

Det første stykket (Oslo til Trondheim) var det noen elbiler å se, det var også på den første delen av turen fra Trondheim mot Luleå mens det brått ble helt slutt på slikt.

Fra Östersund til Tromsø så jeg ikke en eneste elbil før jeg var et par mil utenfor Tromsø.

 

I realiteten er det nok fortsatt mest for relativt bynær kjøring de fleste bruker elbilene..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så fort markedet er der vil selvsagt noen bygge ut ladeinfrastrukturen man trenger.

 

Jeg har de siste dagene vært på en aldri så liten biltur på ca 200 mil.

Det første stykket (Oslo til Trondheim) var det noen elbiler å se, det var også på den første delen av turen fra Trondheim mot Luleå mens det brått ble helt slutt på slikt.

Fra Östersund til Tromsø så jeg ikke en eneste elbil før jeg var et par mil utenfor Tromsø.

 

I realiteten er det nok fortsatt mest for relativt bynær kjøring de fleste bruker elbilene..

Jeg har sett overraskende mange Teslaer, pluss noen i-Pace, e-tron mm langs hele E6 mellom Trondheim og Innhavet. Ladet litt i Innhavet i går og da var det nesten tendenser til ladekø. Det er nok ikke mange Teslaer som er lokale, ettersom nærmeste verksteder er i Trondheim og Tromsø.

 

Sverige er nok litt mer knotete å kjøre enn E6.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ladet nettopp 27 kWh hos Grønn Kontakt på min X100D. Benyttet CHAdeMO. Det tok 37 minutter og 172 kroner. Eller et snitt på 45 kW og 6,4 kr/kWh.

 

Dette er på ingen måte regelen når det gjelder lading, men det skjer jo.

Så da er altså prisen allerede en god del høyere enn hva jeg skrev som det høyeste. Greit nok at det blir rimeligere med abonnement o.l., men disse prisene vil bare øke med betydelig høyere ladekapasitet. Og om vinteren vil prisene også ligge høyere i perioder. 

 

Så hvis lading er dyrere enn fossilt brennstoff, er da det virkelig noen som tror at dette er fremtiden for alle og enhver? Så nei, vi bør ikke bygge ut noe stor infrastruktur med høy ladekapasitet. Det må i så fall være for de få som er villig til å betale for det. 

 

Det som er interessant her er at med hydrogen så går det motsatt vei. Det vil bli billigere og billigere og skal ikke mye til før prisene er godt under fossilt. Da har man etterhvert både biler som er billigere å produsere og billigere i bruk enn elbiler hvis man sammenligner det med hurtigladestasjoner med litt god kapasitet. Allikevel anklager batterifolket at hydrogen er ineffektivt, men vi i praksis at det blir det motsatte. Det er kun med mindre elbiler og lading hjemme at elbilen vil trekke det lengste strået.

Lenke til kommentar

Med tilstrekkelig inkompetanse er ingenting gøy. Hadde personen holdt seg kun til superladerne og ikke ladet over 70% så hadde 12 timer lading blitt til ca 2,5 timer. Eller ca 40 minutter per dag med kjøring.

 

Det verste med den artikkelen er at personen innrømmer å ha fått råd om å ta flere korte stopp, og så er det første man gjør å lade 85 minutter på en superlader. Jeg har aldri hurtigladet i 85 minutter. Det er helt enormt lenge.

 

15-30 minutter er ganske optimalt.

Den måtte jo komme. Det er bare de med svart belte i lading som får dette til.....

 

Jeg har ikke noe tro på din utregning og antar det ligger ganske så mye høyere gjennomsnittlig, men om det så "bare" er snakk om 2-3 timer lading, så er det allikevel veldig mye slik jeg ser det. Man bruker neppe noe mer enn 20 minutter totalt med fylling av fossilt eller hydrogen. 

Dette er til dels tilbake til hest og kjerre. Som nevnt mange ganger, elbilen er fint til småkjøring med lading hjemme. Til lengre kjøring og distanser er det rimelig utenkelig at de fleste vil velge en slik løsning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prisen på hurtiglading er ganske uinteressant for dei fleste. Dei aller fleste vil berre hurtiglade på langtur, og det utgjer ein liten del av den totale årlege køyrelengda for dei fleste som har elbil. Dersom 10% av køyringa kostar litt meir enn køyring med eksosbil, og 90% er mykje billigare, vil elbilen framleis komme mykje billigare ut over tid.

Ingen som er uenig i det. Elbiler passer seg best og er ypperlig for folk som har tilgjengelig lading hjemme og på jobb. Men så fort man fjerner de mulighetene så er elbiler både dyrere i innkjøp, samt under bruk ved diverse hurtigladere. Dette ser ikke ut til å være en trend som snur heller. Hurtiglading kommer nok til å bli dyrere og dyrere. 

 

Skoda Superb kommer jo nå med en hybrid jeg trur kommer til å selge ekstremt godt. Greit batteri med 55 km rekkevidde, og forurenser såpass lite at man får avslag på engangsavgiften.

http://www.skoda-auto.no/nyheter-og-pressemeldinger/detaljer/skoda-superb-iv-plug-in-hybrid

 

Når man nå ser fordelene til batterier med hjemmelading og ulempen med dyr hurtiglading, så blir straks hybride løsninger en mye bedre løsning. Da koster 10% av kjøringa like mye som ellers, og man slipper det enorme prisfallet på elbilenes ellers store batteripakker. Greit enklere å bytte et 13 kwh batteri i fremtiden, kontra et på 100 kwh. 

Endret av oophus3do
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er heller ikke en selvfølge at prisen på hurtiglading vil gå opp. Raskere ladere betjener flere kunder på samme tid og kan ha like god inntjening som flere tregere ladere. Strømprisene er også stort sett forventet å falle, ettersom dyrere fossil strøm blir utkonkurrert av billig sol- og vindkraft.

Så lenge man skal tjene penger på hurtiglading, så kommer nok ikke strømmen til å følge vanlig strømpris. Finnes det noen hurtigladere som faktisk har spotpris + påslag i noen form? 

 

Formålet med å gidde å bygge ut slikt er jo for å tjene penger. Investorer skal være fornøyde, og man skal se årlig avkastning. Enkleste måten å gjøre det på, er å øke prisene når folk uansett er avhengig av dem om noen år. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Uff og uff så dyrt det er med hurtiglader, bedre med fossilt, da kan vi fortsette å koke kloden..

 

 

Nå har jeg sjekket pris på hjemmelading kontra diesel for mine egne biler/bruksmønster og diesel er stort sett 5 ganger dyrere per kilometer. Hurtiglading på supercharger ville redusert dette til 3 ganger så dyrt per kilometer for diesel. Nå har jeg så langt ladet drøye 10% av strømmen jeg har brukt på superlader noe som burde gi et snitt på 4,8 ganger dyrere per kilometer for diesel.

 

Det er åpenbart mulig å hurtiglade dyrere enn dette men da har du heller demonstrert at du gjør det feil, eller at markedet fortsatt er umodent, enn at elbil er 'dyrere enn diesel'.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det første stykket (Oslo til Trondheim) var det noen elbiler å se, det var også på den første delen av turen fra Trondheim mot Luleå mens det brått ble helt slutt på slikt.

Fra Östersund til Tromsø så jeg ikke en eneste elbil før jeg var et par mil utenfor Tromsø.

 

I realiteten er det nok fortsatt mest for relativt bynær kjøring de fleste bruker elbilene..

Vet ikke hvordan det er i sverige men jeg ser titt og ofte en hel del elbiler mellom narvik og tromsø.

Lenke til kommentar

Ser ut som noen trenger en oppfriskning i hva som diskuteres.

 

Den opprinnelige diskusjonen rundt hurtigladere gjaldt ladere med mye høyere kapasitet enn det som finnes i dag. Da skrev undertegnende at det kom til å bli meget dyrt og at lading med megawatt aldri ville skje til personbiler. Og begrunnet dette med at allerede noen av laderne vi har i dag har kommet over prisen det koster å fylle fossilt. Skal en hurtiglader kunne lade med f.eks 350kWh til et par biler i slengen er det mer enn sannsynlig at det vil koste betydelig mer enn i dag. Dagens hurtigladere er ikke i nærheten av dette.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så da er altså prisen allerede en god del høyere enn hva jeg skrev som det høyeste. Greit nok at det blir rimeligere med abonnement o.l., men disse prisene vil bare øke med betydelig høyere ladekapasitet. Og om vinteren vil prisene også ligge høyere i perioder.

 

Så hvis lading er dyrere enn fossilt brennstoff, er da det virkelig noen som tror at dette er fremtiden for alle og enhver? Så nei, vi bør ikke bygge ut noe stor infrastruktur med høy ladekapasitet. Det må i så fall være for de få som er villig til å betale for det.

Høyere effekt kan ikke forventes å medføre særlig økt kostnad for hurtiglading. Den dimensjonerende faktoren er biler/time eller mer nøyaktig km/time. En 500 kW hurtiglader leverer like mange km/time som 10 stk 50 kW hurtigladere. Altså i stedet for å sette opp masse trege hurtigladere setter man opp et mindre antall raskere hurtigladere. Nettlinjen og nettleien blir lik, kraftelektronikken blir lik i kW. Stort sett de eneste forskjellene på infrastruktursiden blir kosmetiske, og så klart blir brukeropplevelsen bedre.

 

Det som er interessant her er at med hydrogen så går det motsatt vei. Det vil bli billigere og billigere og skal ikke mye til før prisene er godt under fossilt. Da har man etterhvert både biler som er billigere å produsere og billigere i bruk enn elbiler hvis man sammenligner det med hurtigladestasjoner med litt god kapasitet. Allikevel anklager batterifolket at hydrogen er ineffektivt, men vi i praksis at det blir det motsatte. Det er kun med mindre elbiler og lading hjemme at elbilen vil trekke det lengste strået.

Hydrogen vil vel ganske sikkert bli dyrere, ettersom subsidiene går fra å dekke 90% av kostnadene til å dekke 0%. Bare der har man en potensiell tidobling av prisen. Og som kjent medfører hydrogen 3-5 ganger større energibruk, om man starter med strøm. Altså med 1,5 kr/kWh for strøm til elbil vil hydrogen være på 4,5-7,5 kr/kWh, reelt sett. Så kommer infrastrukturkostnader på toppen av det.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Den måtte jo komme. Det er bare de med svart belte i lading som får dette til.....

 

Jeg har ikke noe tro på din utregning og antar det ligger ganske så mye høyere gjennomsnittlig, men om det så "bare" er snakk om 2-3 timer lading, så er det allikevel veldig mye slik jeg ser det. Man bruker neppe noe mer enn 20 minutter totalt med fylling av fossilt eller hydrogen.

Dette er til dels tilbake til hest og kjerre. Som nevnt mange ganger, elbilen er fint til småkjøring med lading hjemme. Til lengre kjøring og distanser er det rimelig utenkelig at de fleste vil velge en slik løsning.

Trenger ikke svart belte. Må bare følge disse to reglene:

 

- Kun superlading

- Maks lad nok til å nå frem til neste lader pluss 20%.

 

De neste par dagene vil jeg kjøre omkring 1500 km Bodø - Ålesund - Kongsberg. Det er helt uproblematisk - vi stopper som regel nesten dobbelt så ofte som vi trenger for lading, bare for å gå på do og slikt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er allerede i dag prisdifferanse på hurtglading. Og Tesla økte prisene omtrent samtidig som de økte ladekapasiteten. Faktisk så mye at det ble dyrere enn å fylle bensin i USA, inntil de reduserte prisene pga klager.

Skal man levere både mer strøm og til flere biler, så går selvsagt kostnadene opp. Koster å bygge ut og levere med strøm. La oss ikke prøve å lure oss selv. Eller er det nå meningen at det ikke skal bli flere elbiler på veiene?

 

Alle prognoser viser at prisen på hydrogen vil falle dramatisk i årene fremover. Og si noe annet er tull da det handler om masseproduksjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er allerede i dag prisdifferanse på hurtglading. Og Tesla økte prisene omtrent samtidig som de økte ladekapasiteten. Faktisk så mye at det ble dyrere enn å fylle bensin i USA, inntil de reduserte prisene pga klager.

Skal man levere både mer strøm og til flere biler, så går selvsagt kostnadene opp. Koster å bygge ut og levere med strøm. La oss ikke prøve å lure oss selv. Eller er det nå meningen at det ikke skal bli flere elbiler på veiene?

 

Alle prognoser viser at prisen på hydrogen vil falle dramatisk i årene fremover. Og si noe annet er tull da det handler om masseproduksjon.

 

Det hjelper ikke med masseproduksjon om du må bruke 3 ganger som mye energi på å gjøre samme mengde arbeid.

 

Om du skal prise inn kostnaden ved å bruke 1MW til hurtiglading vil du tilsvarende måtte prise inn kostnaden ved å bruke 3 MW på elektrolyse for å produsere ekvivalent mengde energi i form av hydrogen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...