Gå til innhold

High Fidelity - Kaféen for lydentusiaster


Anbefalte innlegg

Ja det med hva vi hører med ørene ( frekvens) er det store diskusjoner rund. Mange mener at fornemmelser skapt av lydtoner under 30hz. oppleves. Alder kommer inn her også. Jeg hører ikke lengre pipelyder fra min TV, men ungene irriterer seg over den...( noen fordeler skal man ha) Det allerviktigste er dine ører, men det er også vanskelig..hvor mange har vel ikke opplevd et five minuttes Wonder i butikken, for så komme hjem med dyrt utstyr som ikke låter især etter noen dager. ( ser bort fra at alle komponenter må innspilles). Og da vil du bytte...og går i akkurat samme felle...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen tvil at det i praksis ved rett justering tilfører en ekstra bassopplevelse som naboen slipper å slite med. Ut fra min erfaring hadde jeg heller prøvd å lage selv enn å kjøpe dyrere.

 

Da er det plutselig et par Clark Synthesis Tactiles basshakers på vei til min postkasse.

 

Du skjønner det var disse jeg hadde så lyst på for en del år siden, men husket ikke helt navnet, så jeg googlet og da dukket det opp et par brukte til salgs på finn.

 

Den gangen for noen år siden kostet et par slike 10k, alt for mye, syntes jeg og testet dermed ut noe mye rimeligere. Men nå var ikke prisen like avskrekkende og nå er de på vei til meg.

 

Nå blir det bassrespons fra 10Hz!!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da er det plutselig et par Clark Synthesis Tactiles basshakers på vei til min postkasse.

 

Du skjønner det var disse jeg hadde så lyst på for en del år siden, men husket ikke helt navnet, så jeg googlet og da dukket det opp et par brukte til salgs på finn.

 

Den gangen for noen år siden kostet et par slike 10k, alt for mye, syntes jeg og testet dermed ut noe mye rimeligere. Men nå var ikke prisen like avskrekkende og nå er de på vei til meg.

 

Nå blir det bassrespons fra 10Hz!!

Respons fra 10Hz, da tror jeg du ligger an til en mye hyggeligere bassopplevelse!

Lenke til kommentar

Om man kunne opprettet polls i innleggene hadde det vært morsomt å se fordelinga mellom stereo og surround her :)

 

Måtte sikre forforsterkeren mot barnefingre på volumkontroll, så endte opp med å bøye til en plexiplate. Fungerer finfint hittil!

Lenke til kommentar

Måtte sikre forforsterkeren mot barnefingre på volumkontroll, så endte opp med å bøye til en plexiplate. Fungerer finfint hittil!

Det og diskantdomer er noe barn liker å tykle med.

 

Skudd i blindet, men det er ikke tilfeldigvis noen som har hyllesystem fra Moebe?

https://www.moebe.dk/shelving-system

 

Vurderer det til vinyl, men er usikker på hvordan det vil fungere.

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar

Haha, det er en skrekk jeg har. Tenk om noen plutselig skrur et anlegg på 100% volum. Da mister en jo hørsel kontant.

Haha, ja, det jeg óg tenker. 50% volum på forforsterkeren er ubehagelig høyt. Tror jeg burde justere gain-poten bak på blokkene litt ned, sånn i tilfelle...

 

Det og diskantdomer er noe barn liker å tykle med.

Å hjelpes, det har jeg ikke tenkt på engang. Hva finnes av beskyttelse? Er jo ingen form for beskyttelse i de stoffgrillene som følger med.

Lenke til kommentar

Føles skummelt ut å skulle satse på det, skal ikke mange grammene trykk til før elementet er ødelagt.

 

Noe jeg kunne gjort ville vært å støpe noen gode blokker til å sette høyttalerne oppå. Typ få de 10cm opp fra gulvet, og dermed problemet til poden blir litt høyere (og kanskje mulig å snakke litt fornuft med).

 

Alternativ 2: få inn noe mesh-aktig i høyttalergrillen for å beskytte mot fingerpress.

Lenke til kommentar

Forrige samboeren hadde to små barn og fikk aldri trykket inn elementer. De fikk dog ganske streng beskjed om ikke å trykke på forsiden av høyttalerne what so ever.

 

Har høyttalerne på 5 cm tykke betingelser. Får hevet de mitt samtidig som de begrenser vibrasjoner ned til naboen og gir litt bedre vibrasjonsstøy.

Lenke til kommentar

Problemet er jo mer man kapsler inn elementet jo mer vil det påvirke lyden. Det blir sånn sett en tradeoff på lydkvalitet. Vanligvis er den såpass liten at de aller fleste ikke legger særlig merke til den, så en beskyttelse er nok temmelig smart.

 

Husker jeg var innom en HiFi-butikk som hadde en 7-8 forskjellig høyttalere på rad i utstilling uten stoff-front. Der var samtlige domer som kunne trykkes inn for hånd trykket inn for hånd. Tror ikke innehaveren helt hadde dagen sin den dagen.

Lenke til kommentar

Mitt oppsett.

Største problem her er rommet, det er veldig hardt.

Jeg har to akustikkplater som jeg drar fram om jeg skal høre på musikk over lengere perioder.

Den ene blir plassert mellom veggen og venstre høyttaler den andre bak hodet over sofaen.

Er ett teppe under sofabordet også, det kommer på sikt mer opp på veggene også, må bare finne noe kunst som faller i smak og som ikke koster 100k ++.

 

Anlegget består av

ProAc Response D18 høyttalere

NAD C533 med glassplate og Ortofon 2M Bronze PU

Graham Slee Era Gold V RIAA med Powersupply oppdatering

Hegel H160 forsterker

ChromeCast Audio som streamer.

NVHKz9t.jpg

Endret av PatSharpX
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Veldig pent, PatSharp. ? Observerer at det er ganske mange her som kjøper høyttalere mest for musikkens skyld. Herlig det.

 

Etter at dama så og si satt ned foten for Philips Hue lights i den nye Oslo-leiligheten, vurderer jeg om det kanskje ikke hadde vært kult å innføre i hjemmekinoen i stedet. Har og sånn light strip, og har sett at folk har gjort litt DIY greier for å få Philips Ambilight-effekt uten å ha Philips TV. Kanskje det må prøves. ?

Lenke til kommentar

Veldig pent, PatSharp. Observerer at det er ganske mange her som kjøper høyttalere mest for musikkens skyld. Herlig det.

Takk, brukes mest til musikk ja, etter at vi fikk nytt TV-bord, for ca 2mnd siden har jeg ikke koblet TVen til anlegget enda (optiske kabelen er nå for kort). Selv lite film i heimen gitt.

Men merker jeg savner det til tider, så bør vel dra ut å kjøpe ny kabel snart.

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...