Gå til innhold

High Fidelity - Kaféen for lydentusiaster


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, nemlig! ?

 

Fikk skikkelig 90talls vibber av det rommet. Med vegg til vegg teppe, lys tapet og umalte lister :lol:

Hvis det hjelper på inntrykket, er det to stk Macintosh fra 1984 oppbevart i rommet, hehe...

 

 

ROvnRgm.jpg

 

Er også temmelig elendig akustikk i rommet, med mye refleksjoner. Attpåtil ekstra dårlige nyheter at når jeg nå prøvde å spille på ganske moderat volum (uten sub), så hørtes det sinnsykt godt i etasjen under. Tør nesten ikke tenke på hvordan det blir med SVS PB10-NSD, uff.. ?

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Jeg bare spør, når kommer bilder? Det der høres helt rått ut. :dribble:

 

Noen her som forresten har eksperimentert med Philips Hue i hjemmekinoen / anlegget? Visstnok skal pærene kunne synkroniseres med både lyd og bilde. Blir tøft å prøve begge.

 

J5uzwaJ.jpg

 

RGoRi1g.jpg

 

 

Jeg synes det ga et mer eksotisk preg på et ellers litt gammelt, og kjedelig lydrom. Nå skal ikke pærene stå på "Tropical twilight" dag ut og dag inn da, men litt artig er det. :grin:

Festlig, og særegent. Hvordan funker det? Kan man kjøre blått når man hører blues? :)

 

90 tallet var storhetstid.

Lenke til kommentar

Philips Hue-light? Du kjøper et start-kit med tre pærer og hub. Hub kobles på ruter, slik at du kan styre pærene fra app på telefonen trådløst. Kan dimme pærene, kjøre alle slags farger, eller bare la hvitbalansen følge døgnets tider, fra kaldt til varmt lys. Jeg valgte det halvveis som stemningslys, og halvveis fordi jeg vil ha naturlig belysning, med stadig skiftende hvitbalanse som følger været og solen ute.

 

Apropos blues. Er i prinsippet mulig å lage scener. Kan f. eks. legge inn kommando "sett på blues", og det starter en blues-liste på Spotify og lyset går over i blått.  :tease:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva slags receiver/prossessor mater du disse beistene med da?

 

De får hjelp av en Pioneer SC-LX901. Fungerer meget bra så langt men begynner å bli gammel da.. 

Det med lys KAN friste da fjernkontrollen (Logitech) er beregnet for å håndtere dette, men nå er det jo ikke så veldig nødvendig med for mye effekter i lys hverken når jeg hører på musikk eller ser film. Startet akkurat nå dagens tredje film... 

Bilder fra kinoen kommer muligens hvis jeg får inspirasjon til dette. Har jo tenkt at jeg burde legge ut de tak-festene jeg bruker for info.. De tåler nok fint Arendal's effekthøyttalere og jeg teller litt på både knapper og lommebok... :)

Endret av Woff
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min gamle Yamaha Rxv1900 begynner å dra på åra også.

 

Jeg har nettopp blåst den tom for støv...

 

Risky business da du må tømme kondensatorer for strøm dagen før. Men har lært det nå.

 

Din subwoofer er fantastisk, drøm om å få et dedikert kinorom med en sånn Svs og Klipsch med den store fete Center....

 

Effekten fra Xtz AP100 må også blåses ren med trykkluft.

 

Er en del av hobbyen å fjerne støv, så det funker lenger. :)

Lenke til kommentar

De får hjelp av en Pioneer SC-LX901. Fungerer meget bra så langt men begynner å bli gammel da.. 

Det med lys KAN friste da fjernkontrollen (Logitech) er beregnet for å håndtere dette, men nå er det jo ikke så veldig nødvendig med for mye effekter i lys hverken når jeg hører på musikk eller ser film. Startet akkurat nå dagens tredje film... 

Bilder fra kinoen kommer muligens hvis jeg får inspirasjon til dette. Har jo tenkt at jeg burde legge ut de tak-festene jeg bruker for info.. De tåler nok fint Arendal's effekthøyttalere og jeg teller litt på både knapper og lommebok... :)

 

Spennende valg av receiver, man har jo mest lest om Yamaha, Marantz og særlig Denon de siste årene. Men ser jo at den Pioneeren får veldig godt resultat i tester.

 

Hadde selv en toppmodell Pioneer for noen år siden og var veldig fornøyd med den.

 

Edit: Her ble det 2 filmer i går, men lys er ikke så interessant. Det handler mer om mørkleggingsgardiner og sort tape på lysende leds fra elektronikken  :D

Endret av Mr_Spock
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Smart å ha litt lys rundt skjermen for å stabilisere. Lyset fra skjermen er også polarisert så greit å mikse dette med naturlig lys.

Jeg bruker halogen-lys ved dataskjermen fordi led er en veldig smalspektret energi. LED kan også sende ut store menger støy på AC-spredenettet, så om man plages med støy på lyden kan det være verdt å sette lyden-utstyret på en fleruttaks-skjøteledning med filter. 

Lenke til kommentar

Tja, uenig. OLED er fortsatt ikke lyssterk nok i HDR. Ja, bildet ser fantastisk ut, og det finnes ikke bedre - MEN en mangler fortsatt punch i de lyseste fargene / scenene som på en Samsung high-end QLED. 

 

Det er faktisk hovedgrunnen til at jeg ikke velger Sony AG9 TV, fordi den er dårligere enn LG C8 / C9 på lysstyrke. Ellers er AG9 genial på lydsiden, fordi skjermen kan brukes som senterhøyttaler, med ekstremt nøyaktig lydposisjonering, siden selve skjermen har to høyttalerelementer i seg. Høres visstnok veldig bra ut, og det finnes terminaler ut som en kan koble på receiveren for at den skal spille i lag med resten av anlegget. Veldig kult konsept for de av oss *host* som ikke har mulighet for en senterhøyttaler. :)

Lenke til kommentar

Tja, uenig. OLED er fortsatt ikke lyssterk nok i HDR. Ja, bildet ser fantastisk ut, og det finnes ikke bedre - MEN en mangler fortsatt punch i de lyseste fargene / scenene som på en Samsung high-end QLED. 

 

Det er faktisk hovedgrunnen til at jeg ikke velger Sony AG9 TV, fordi den er dårligere enn LG C8 / C9 på lysstyrke. Ellers er AG9 genial på lydsiden, fordi skjermen kan brukes som senterhøyttaler, med ekstremt nøyaktig lydposisjonering, siden selve skjermen har to høyttalerelementer i seg. Høres visstnok veldig bra ut, og det finnes terminaler ut som en kan koble på receiveren for at den skal spille i lag med resten av anlegget. Veldig kult konsept for de av oss *host* som ikke har mulighet for en senterhøyttaler. :)

 

Egentlig, glem det - denne tingen har vært diskutert tidligere - og nå er det lyd som skal diskuteres :)

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Truly. ?

 

Var en som la ut XTZ 12.17 Edge i går for 5000 kr i Stavanger. Egentlig et greit kupp, siden produktet var nesten nytt. Passer imidlertid ikke helt inn i budsjettet mitt. Tenkte jeg kanskje kunne flippe SVS PB10-NSD og dermed redusere differansen litt, men jeg er litt redd for at 12.17 Edge vil falle en del i bruktverdi etter hvert, og dermed ikke være en veldig god investering. Likevel verdt det?

Lenke til kommentar

Verdt det som investeringsobjekt, eller for lyden sin del? Virker som om førstnevnte er fokus.

Begge er i grunn fokus. Fint å ha pluggene sånn at en kan kjøre sealed. Er også en nyere modell enn SVS sin, mer kompakt, penere finish, mer EQ muligheter etc. Men SVS sin er jeg rimelig sikker på at holder seg i verdi i mange år til. XTZ 12.17 er så ny, at den nok får et betydelig verdifall om noen få år.

 

Men for all del, jeg splitter hår her. ? Forsøker i grunn bare overtale meg selv til å kjøpe en sub som koster like mye som hele resten av anlegget.

Lenke til kommentar

Truly. ✌

Var en som la ut XTZ 12.17 Edge i går for 5000 kr i Stavanger. Egentlig et greit kupp, siden produktet var nesten nytt. Passer imidlertid ikke helt inn i budsjettet mitt. Tenkte jeg kanskje kunne flippe SVS PB10-NSD og dermed redusere differansen litt, men jeg er litt redd for at 12.17 Edge vil falle en del i bruktverdi etter hvert, og dermed ikke være en veldig god investering. Likevel verdt det?

Nei det er et knallgodt kjøp, Edge er topp og the arts og suben er nesten ny.

 

Xtz forsvinner på null,null fra brukten.

 

Nå gjetter jeg 3500+- er verdi om 2-4 år.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...