Gå til innhold

High Fidelity - Kaféen for lydentusiaster


Anbefalte innlegg

Da får jeg komme med en avveksling..
post-157172-0-25775400-1564671505_thumb.jpg
WAF er jo et kjent fenomen, men jeg lanserer herved begrepet CFF, child friendliness factor. Med en veldig nysgjerrig toåring er det kjekt å få montert ting opp på vegg. Monitor Audio Soundframe 2 fronter, Marantz SR5012 og SVS PB-1000 sub. Monitor Audio Soundframe 3 bakhøyttalere er ikke med på bildet.

Jeg må få flyttet frontene litt lengre fra hverandre, men alt i alt er jeg veldig fornøyd.

Vi skal snart bygge ut kjøkkenet, og da blir det nok noen bokhyllehøyttalere koblet til sone to som kjøkkenanlegg. Jeg heller mot Klipsch.

Endret av the_last_nick_left
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror det var en på Avforum som mente at PB1000 var en nedgradering fra PB10-NSD fordi den hadde så mye mer kompakt chassis. Men at den samtidig sparket mer i fra enn XTZ 10.17 Edge. Sistnevnte vet jeg ikke om stemmer, men hvis vi snakker den ligaen, må det være en ganske heftig sak.

 

Bare si i fra hvis du vil selge. ?

Lenke til kommentar

Her er forresten bilde av første oppsettet mitt. Kom ikke lengre enn til 3.0. Hadde lyst å bygge på sub og to høyttalere bak, men gammelt lytt hus med huseiere rett over satte litt stopper.

 

Nå står det på lager for minimum et år.

 

RXgWydC.jpg

Marantz SR5012, Klipsch RP-280F, og Klipsch RP-440C* TV er Sony KD-65XE9005

Endret av Sydvest
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Siden vi er litt inne på bilder så knipset jeg et par nye, det var en del år siden sist.

 

2019-hifi-2.JPG

 

2019-hifi-1.JPG

 

 

DAC: Hegel HD12

Forforsterker: Hegel P20

Effektforsterkere: Denon POA-S10 (2 x monoblokker)

Høyttalere: Audiovector Mi3 Signature

Platespiller: Systemdek IIX

RIAA: Lånt Pro-Ject Phono Box S

Kabler: Diverse

 

------------

 

Pros: Lyder veldig bra i mine ører, lafta vegger gjør underverker på refleksjoner i rommet.

Cons: Ikke mulig å få TV/anlegg 100% plassert i forhold til hverandre, mangler en stikkontakt for å få koblet til platespiller.

Til potensielle innbruddstyver: Vi har flere av den hvite hunden der, og de er blodtørstige beist. Rett og slett ikke verdt å gjøre innbrudd her ;D

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Vi sitter 90% av tiden i sofaen, som er 3 meter bak godstolen (stolen har fått montert små hjul under for å lett kunne snus mot stuebordet). Fra 5-6 meters hold er vinkelen på TV-en ganske grei, 1 meter over gulvet. Tror vidvinkel gjør at det ser litt verre ut enn det er :p

 

Får se om vi kanskje flytter TV-en 10cm lenger ned en gang i fremtiden. (eller bare kjøper større TV, og bruker samme feste... :D)

Lenke til kommentar

Siden vi er litt inne på bilder så knipset jeg et par nye, det var en del år siden sist.

 

2019-hifi-2.JPG

 

2019-hifi-1.JPG

 

 

DAC: Hegel HD12

Forforsterker: Hegel P20

Effektforsterkere: Denon POA-S10 (2 x monoblokker)

Høyttalere: Audiovector Mi3 Signature

Platespiller: Systemdek IIX

RIAA: Lånt Pro-Ject Phono Box S

Kabler: Diverse

 

------------

 

Pros: Lyder veldig bra i mine ører, lafta vegger gjør underverker på refleksjoner i rommet.

Cons: Ikke mulig å få TV/anlegg 100% plassert i forhold til hverandre, mangler en stikkontakt for å få koblet til platespiller.

Til potensielle innbruddstyver: Vi har flere av den hvite hunden der, og de er blodtørstige beist. Rett og slett ikke verdt å gjøre innbrudd her ;D

 

Jeg synes det ser kjempeflott ut, Tv er i fin veggfeste høyde.

Ser du har skjult kabel også, pent

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lukket vs portet har mye å si visstnok. SB serien til SVS, er visstnok veldig musikalsk, mens PB er til film. XTZ er litt allrounder tror jeg. :)

Da skjønner jeg hvorfor jeg kjører lukket. Funker bra på film også.

 

Jeg er ikke noe basshode, men vil at bass skal integreres fint med Stereo høytalere.

 

Alt stemte i anlegget igår, var sinnsykt kult.

Lenke til kommentar

Pleier å tenke at lukket er kvalitet og åpen er kvantitet sånn grovt sett. Det er jo løsninger med doble porter også hvor en kan "halv-lukke" dem. Et element som er ventilert jobber mer fritt og krever normalt mindre energi for samme lydtrykket på bekostning av å være litt mindre kontrollert. Ventilerte design er også lettere å få til å gå dypere, så det er viktigere å tenke på jo mindre boksen/elementet er.

Lenke til kommentar

Det jeg lurer litt på, er om lukket kanskje er bedre hvis en ikke planlegger at lyden skal gjennom gulv og vegger. Jeg vil ha litt fysisk bass til film, siden det er kun det anlegget vil bli brukt til. Men jeg kan ikke bruke det så lenge lyden høres for godt i etasjen ned.

 

Så mon tro om SVS SB-1000, eller XTZ 8.17 egentlig er bedre for min del enn portede kjemper som SVS PB10-NSD eller tilsvarende. Så det var en annonse med rimelig PC12-NSD også, altså sylinderformet. Men disse gir visstnok så mye trykk at også naboen kommer og banker på døra. ?

 

Skulle ønske det var mulig å retningsbestemme bass til et fokusområde, slik som fire seter i sofaen, og ellers dødt. :p

Lenke til kommentar

Bassen brer seg i bygningmassen uansett hva du gjør og vanligvis finnes det andre veier lyden tar i tillegg. Du kan jo selvfølgelig fysisk isolere vibrasjoner fra boksen best mulig, men det der er utopisk å tro at andre i nærheten ikke vil merke noe særlig til bassen. Er jo mulig å vurdere og gjøre som Moby gjorde og bygge et optimalisert rom-i-rom. Det fungere i alle fall godt nok for trommesettet han brukte.

Lenke til kommentar

Det jeg lurer litt på, er om lukket kanskje er bedre hvis en ikke planlegger at lyden skal gjennom gulv og vegger. Jeg vil ha litt fysisk bass til film, siden det er kun det anlegget vil bli brukt til. Men jeg kan ikke bruke det så lenge lyden høres for godt i etasjen ned.

 

Så mon tro om SVS SB-1000, eller XTZ 8.17 egentlig er bedre for min del enn portede kjemper som SVS PB10-NSD eller tilsvarende. Så det var en annonse med rimelig PC12-NSD også, altså sylinderformet. Men disse gir visstnok så mye trykk at også naboen kommer og banker på døra. ?

 

Skulle ønske det var mulig å retningsbestemme bass til et fokusområde, slik som fire seter i sofaen, og ellers dødt. :p

Ikke kjøp Sub på 8, tror du blir skuffet, det er jo nesten i høytaler størrelse.

 

Kjør 10 lukket, og du kan lett lukke Xtz10 med pluggene som følger med.

 

Å vite når du kan spille høyt og ikke er jo litt ditt ansvar.

 

Spiller du Hip hop, og dubstep 3 på natta så er det et problem.

 

Ser du film og hører musikk tidlig på kvelden etter jobb skole så er vel det akseptabelt.

 

 

Åpen gir mer rumble og dypere i film etc, men det synes ikke jeg er så kult. Jeg vil ha det kjapt og kontakt... Både på film og musikk.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Bassen brer seg i bygningmassen uansett hva du gjør og vanligvis finnes det andre veier lyden tar i tillegg. Du kan jo selvfølgelig fysisk isolere vibrasjoner fra boksen best mulig, men det der er utopisk å tro at andre i nærheten ikke vil merke noe særlig til bassen. Er jo mulig å vurdere og gjøre som Moby gjorde og bygge et optimalisert rom-i-rom. Det fungere i alle fall godt nok for trommesettet han brukte.

 

Si i fra når du finner en sub som kan retningsbestemme lyden slik a, for da vil jeg ha også :p

 

Jeg har en sub som spiller nedover mot gulvet i dag, og det er IKKE naboen særlig begreistret for. Dvs, de har ikke klaget, men de sier at de hører den. Så jeg må finne på noe lurt som gjør at jeg ikke plager de så mye. Kan være at spikes samt en sub som sitter på siden av kabinettet kan være en potensiell løsning. Har også vurdert om det er bedre med to subber på et lavere volum, da dette vil fordele lyden bedre samt at man kan komme seg unna med mindre totalt spl  :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg har en sub som spiller nedover mot gulvet i dag, og det er IKKE naboen særlig begreistret for. Dvs, de har ikke klaget, men de sier at de hører den. Så jeg må finne på noe lurt som gjør at jeg ikke plager de så mye. Kan være at spikes samt en sub som sitter på siden av kabinettet kan være en potensiell løsning. Har også vurdert om det er bedre med to subber på et lavere volum, da dette vil fordele lyden bedre samt at man kan komme seg unna med mindre totalt spl :hmm:

Jeg har gummimatter eller betongheller under mine dubber og det hjelper veldig mot uønsket lyd som forplanter seg til naboen. Den ene subwoofer (som er på gummimatter) er på spikes mens den på betonghelle har påklistrede små gummimatter under hvert hjørne. Kan poste bilder når jeg kommer hjem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har en sub som spiller nedover mot gulvet i dag, og det er IKKE naboen særlig begreistret for. 

 

Dette er vel omentrent det eneste som er verre enn en vanlig sub gitt at de er like mye fysisk isolerte.

 

Har egentlig bare gitt opp høyttalere i settinger hvor det er folk som blir forstyrret. Her går det i åpne og lukkede hodetelefoner og IEM. Fyrer jeg opp subben spiller jeg fort for minst 10 stykker ekstra normalt sett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...