Gå til innhold

High Fidelity - Kaféen for lydentusiaster


Anbefalte innlegg

Den dagen jeg får litt voksen lønn (som vil si aldri da jeg jobber i helsesektoren :tease: ), så hadde Arendal-høyttalere vært en våt drøm. Både liker utseendet, og elsker det jeg leser om dem. Virker jo nesten som prisene er edruelige også i forhold til hva du får igjen. :)

Voksen så får du sikkert lån i din bank,og helsesektoren er en sikker jobb.

 

Hadde hatt håp jeg, men når den tid kommer er det kanskje noe annet i samme pris du vil ha, eller brukt Arendal :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://www.avshop.no/product/auralex-subdude-v2-subdude-attenuator/?

 

Har noen prøvd slike for å redusere vibrasjoner gjennom gulv og vegger for subwoofer? Funker det? Finnes det billigere måter å løse det på?

 

Fikk nettopp grønt lys på SVS PB10-NSD, så begynner allerede nå å tenke forut.  :ninja:

 

s-l1600.jpg

 

På Amazon og slikt er det mange som legger igjen anmeldelser at det har redusert vibrasjoner helt enormt. Og at lyden blir bedre.  :eek: Men der koster en slik 420 kr, mens i Norge skal de ha 990. :p Så lurer på om det er rimeligere metoder. 

Lenke til kommentar

Fikk nettopp grønt lys på SVS PB10-NSD, så begynner allerede nå å tenke forut.  :ninja:

Fordelen med slike matter er at du får kun lyd i fra suben istedet for mekanisk lyd som bærer i gulv og vegger som når deg til ulik tid. Det fjerner også evt. resonans-vibrasjoner mot gulvet i tillegg.

Matten gjør derfor lyden renere p.g.a isolering igjennom absorbasjon/demping.

Lenke til kommentar

Høres jo helt magisk ut.

 

https://www.hifiklubben.no/tilbehor/hoyttalertilbehor/argon-audio-damping-feet-dempefotter/?variant=ARGDFSINGLE

 

HiFiKlubben anbefalte disse her. Skikkelig fornøyd med servicen der forresten. Fikk en subwoofer kabel fra Audioquest til nesten 30% pris fordi den allerede var pakket ut. :)

 

Er det kanskje forskjell på den og Bauhaus?

Endret av Agentspoon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er det da høyst begrenset hvor mye lyd som overføres mekanisk fra en ca. halvgrei kasse og til gulvet. Jeg tenker at et par ikea filtlapper under beina antageligvis eliminerer 90% av denne allerede forsvinnende lille andelen overføring som skjer ved fysisk forbindelse mot underlaget. Om noen klarer å måle forskjell er jeg VELDIG interessert i å se resultat og målemetodikk. Gulv, vegger og tak har i denne sammenheng ufattelig stor kontaktflate med det som virkelig overfører vibrasjon - lufta. Reell demping av luftbåren vibrasjon er et langt mer komplisert lerret å bleke, men det er nok der reell demping finnes.

Lenke til kommentar

Høres jo helt magisk ut.

 

https://www.hifiklubben.no/tilbehor/hoyttalertilbehor/argon-audio-damping-feet-dempefotter/?variant=ARGDFSINGLE

 

HiFiKlubben anbefalte disse her. Skikkelig fornøyd med servicen der forresten. Fikk en subwoofer kabel fra Audioquest til nesten 30% pris fordi den allerede var pakket ut. :)

 

Er det kanskje forskjell på den og Bauhaus?

Jeg har de selv under surround stativene, ble anbefalt det da Spikes ikke er aktuelt på gulvbelegg.. Stativene hadde kun spikes som jeg ikke bruker/fjernet.

 

De gjør jobben og sitter godt, litt dyre men solide. Bruker de fordi jeg vil ha føtter, står mer stabilt og blir ikke lett veltet av barn osv.

 

 

Gratulerer med kjøp av Subwoofer :)

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Tenker dette ligger på riktig side av audiophile vs audiofool selv om ikke resultatet alltid er så ekstremt bra. Kommer mye an på hvor godt kassa er designet innvendig.

Det er mye man kan bruke til å dempe med, billig fra byggevare handel, og dyre til kjempedyrt.

 

Jeg tenker på Agent Spoon at jeg ikke tror det er nødvendig. Da er det veldig lytt isåfall, og tynne gulv vegger.

 

Jeg har ikke SVs selv, men er ganske sikker på at den har gummiknotter som føtter.

 

Jeg har aldri fått en klage etter jeg kjøpte Subwoofer..

 

Prøv uten først.

Er sub veldig tung så kan det være et poeng for å unngå merker på gulv.

 

DET fikk jeg klage på når vi flyttet fra Greåker....

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Fordelen med slike matter er at du får kun lyd i fra suben istedet for mekanisk lyd som bærer i gulv og vegger som når deg til ulik tid. Det fjerner også evt. resonans-vibrasjoner mot gulvet i tillegg.Matten gjør derfor lyden renere p.g.a isolering igjennom absorbasjon/demping.

En annen ting er jo at fleste sub er solid bygget.

 

Agenten sin er jo beryktet pga den store solide kassa.

 

På gamle tregulv kan det sikkert bli litt shake, men jeg har aldri opplevd særlig, kanskje et gammelt vindu rister litt. :)

Lenke til kommentar

En annen ting er jo at fleste sub er solid bygget.

 

Agenten sin er jo beryktet pga den store solide kassa.

 

På gamle tregulv kan det sikkert bli litt shake, men jeg har aldri opplevd særlig, kanskje et gammelt vindu rister litt. :)

 

Da lurer jeg litt på om du kanskje spiller LAVT? Jeg har en SVS PB16 ULTRA og den står på betong-gulv.. Men her i min hjemmekino MERKER du lydtrykket som slag i magen hvis jeg drar på litt..

Samt at det som finnes i hyllene her har en tendens til å riste ut!

Har rundt 2000 av platene mine (DVD, BD og 4K) i hyllene her, deler av min totale filmsamling på 6 621 filmer...  :)

 

Må ta med at lyd-frekvenser under 100 Hz kun går til Subwooferen. Selvsagt takler Arendal'ene brukbart lav-bass men forsterkeren har nok med å forsyne de 11 høyttalerne med lyd over bassområdet..  :dribble:  

Endret av Woff
Lenke til kommentar

Ja hehehe :) , Jeg spiller ikke så høyt, og ikke så mye "bråkete musikk" men hender jeg spiller litt metall og pop inne i mellom. Orgelmusikk spiller jeg litt, og da er det gøy med subwoofer, men er helt noe annet enn dunk dunk pop.

 

Gain står på klokka 12, volum går omtrent aldri over 12 heller.

 

Jeg har 10"

 

Rista litt som sagt i gamle vinduer og vegg på Trehuset på Dynekilen.

 

Da hadde jeg 12"

 

De du har er vel noen store beist?

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Ja hehehe :) , Jeg spiller ikke så høyt, og ikke så mye "bråkete musikk" men hender jeg spiller litt metall og pop inne i mellom. Orgelmusikk spiller jeg litt, og da er det gøy med subwoofer, men er helt noe annet enn dunk dunk pop.

 

Gain står på klokka 12, volum går omtrent aldri over 12 heller.

 

Jeg har 10"

 

Rista litt som sagt i gamle vinduer og vegg på Trehuset på Dynekilen.

 

Da hadde jeg 12"

 

De du har er vel noen store beist?

 

Det er absolutt størrelse på denne sub'en ja! https://soundgarden.no/svs-pb16-ultra-subwoofer-16-sort?gclid=EAIaIQobChMI-OjGos744wIVy-eyCh0beADqEAAYAiAAEgJfKPD_BwE

 

 Og Arendal'ene er også 'voksne'; https://www.arendalsound.no/products/1723-tower

 

Og nei, jeg spiller ikke BARE film, går veldig mye bra musikk over dette anlegget også og det er faktisk mye å hente på en solid bass uansett om jeg spiller klassisk eller ny pop.. 

 

Endret av Woff
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe, den er nett og søt den SVS PB16 suben  :D

 

5kW toppeffekt og 16", det er det vi vil ha!

 

Flytter jeg nabofritt skal jeg ha et par slike!

 

Jeg HAR vurdert en til, men volumet i kino-rommet tillater ikke en til.  :eek:

 

Og nok en gang, takk til snille naboer!  :)  

Endret av Woff
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er absolutt størrelse på denne sub'en ja! https://soundgarden.no/svs-pb16-ultra-subwoofer-16-sort?gclid=EAIaIQobChMI-OjGos744wIVy-eyCh0beADqEAAYAiAAEgJfKPD_BwE

 

 Og Arendal'ene er også 'voksne'; https://www.arendalsound.no/products/1723-tower

 

Og nei, jeg spiller ikke BARE film, går veldig mye bra musikk over dette anlegget også og det er faktisk mye å hente på en solid bass uansett om jeg spiller klassisk eller ny pop.. 

 

Jeg bare spør, når kommer bilder? Det der høres helt rått ut. :dribble:

 

Noen her som forresten har eksperimentert med Philips Hue i hjemmekinoen / anlegget? Visstnok skal pærene kunne synkroniseres med både lyd og bilde. Blir tøft å prøve begge.

 

J5uzwaJ.jpg

 

RGoRi1g.jpg

 

 

Jeg synes det ga et mer eksotisk preg på et ellers litt gammelt, og kjedelig lydrom. Nå skal ikke pærene stå på "Tropical twilight" dag ut og dag inn da, men litt artig er det.  :grin:

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...