Gå til innhold

High Fidelity - Kaféen for lydentusiaster


Anbefalte innlegg

ilpostino, ja - jeg vil gjerne se etterpå, hvis du kan vise frem :)

vidor, ja det er noe dritt egentlig. Jeg bor i en kjedet enebolig, der linken mellom husene er carporten/terrassen. Så lyden forplanter seg via den og til naboen. Det er ikke total krise, men det forhindrer meg å spille skikkelig høyt, for jeg ønsker ikke å plage de heller 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man kan bygge og tune både åpne og lukkede suber så de låter tilnærmet like, men kan generelt si at lukkede har mer forutsigbar frekvenskurve som ruller av tidlig men ganske rolig, dvs at kurven kan begynne å rulle av på 50 Hz, men likevel ha bra nivå på 30Hz. Bassrefleks er litt mere utfordrende å konstruere da man får lyden fra refleksåpningen i tillegg. Dette kan gi pukkel på kurven hvis man er uheldig (eller det kan også være et ønske, ofte kalt festpukkel). Man kan også få reflekskasser til å spille flatt, men de ruller av betydelig brattere enn lukkede, hvis f.eks en bassrefleks begynner å rulle av på 50 Hz, som nevnt i eksempelet over, har den nesten ikke noe nivå på 30 Hz. I tillegg har man romforsterkningen som er unik til hvert rom og hvor man plasserer kassen i det aktuelle rommet. F.eks 18" jeg har i hjemmekinoen var designet til å rulle av -3 db på 30 Hz, men målt i rommet går den ned til ca 15 Hz.

 

Når det gjelder størrelse på kassen, er det elementets egenskaper (T/S) som har mest betydning, men man kan si at en større kasse spille dypere enn en mindre kasse.

 

Om størrelse på element, så er det ikke slik at en 18" river ned veggene og en 8" ikke spiller dypbass i det hele tatt og at en 12" er "best". En 8" kan godt spille ned 20 Hz, men den blir da utfordret og svett ganske tidlig når man skrur opp volumet. Kan godt sammenlignes med hestekrefter i en bilmotor. Det er ikke slik at en bil med 300 HK må kjøre 250 km/t hele tiden, den vil også fungere helt fint til å kjøre barna i barnehagen og en tur på butikken, den har bare et overskudd som sjelden blir utfordret. Det samme med en 18", den blir sjelden "svett" under normal forhold, men har lett kapasitet til å holde følge når man ønsker å dra på litt utover det. Dessuten har man forvrengning som stiger med økende mebranutslag, og da vil et lite element begynne å forvrenge mye tidligere enn et større element som rett og slett ikke trenger å bevege seg så mye for å gi samme lydtrykk. Her har også elementets følsomhet stor betydning, da det er lettere å spille høyt med et element som har høy følsomhet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men kan en styre sånn at f. Eks. en superkraftig sub gir litt buldring, men ikke for mye, når den skal matche volumet på de vanlige høyttalene? :p

 

Jeg er nemlig ikke i tvil om at SVS PB10-NSD har NOK kraft i seg. Jeg er mer i tvil om en kan temme den nok, til at hele underetasjen ikke hører det gjennom vegg og tak, uten at volumet er skrudd kunstig lavt ift. andre høyttalere.

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Hvordan man vil ha en eller ti subwoofere til å spille sammen med de andre høyttalerne kommer ann på hva man vil, man kan enkelt få ti suber til å spille flatt (like høyt) sammen med resten av høyttalerne på alle volumnivåer, eller at de ligger over eller under. Det bestemmes enten av (surround)forforsterkeren eller potmeter på effektforsterkere (hvis de har) eller på selve suben. Det er ikke slik at en 18" river ned veggene allerede på lavt volum på de andre høyttalerne, det er lett å få de til å følge hverandre etter hvert som volumet økes.

Endret av Thunderhead
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men kan en styre sånn at f. Eks. en superkraftig sub gir litt buldring, men ikke for mye, når den skal matche volumet på de vanlige høyttalene? :p

Jeg er nemlig ikke i tvil om at SVS PB10-NSD har NOK kraft i seg. Jeg er mer i tvil om en kan temme den nok, til at hele underetasjen ikke hører det gjennom vegg og tak, uten at volumet er skrudd kunstig lavt ift. andre høyttalere.

Kommer an på volum og hva du spiller.

Lenke til kommentar

"Why change a winning team?"

Men så er det noe som av og til føles som en mangel. Som med dagens høyttalere, at de ytterst sjeldne gangene ville hatt mer "trøkk", så er det begrenset hva stativhøyttalere klarer. Samtidig vil jeg selvsagt ikke miste styrkene som er i anlegget mitt nå. Er derfor begynt å kikke såvidt på gulvhøyttalere igjen. Faren er at disse kan bli vanskeligere å få til å spille bra i stua. Men jeg kan ikke helt gi opp.

 

Siden PMC funker så bra med Devialet forsterkere, føles det riktig å se videre på samme merket. Sånn sett har jeg 3 alternativer innen prismessig rekkevidde, fra PMC:

 

Twenty5.26

Fact 3 (riktignok stativhøyttaler men betydelig større og med et ekstra element)

Fact 8

 

Brukt er alltid interessant, men disse er sjelden å se. 

Så er det alltid tanker om hvorvidt jeg kan forsvare kostnaden med tanke på hvor mye det blir brukt (vært lite i vår). Blir det mer om jeg får nytt? Selvsagt, for en periode, men etter det? Og får jeg solgt igjen når byttesyken kommer tilbake? Kanskje jeg ikke blir mer fornøyd likevel, for jeg bytter inn noe bra, men også ut noe bra...?

Noen må ta valget for meg ;) 

Lenke til kommentar

Ikke lett det der.

Vanskelig å finne noe PMC brukt, virker som om folk som kjøper de er såpass fornøyde at de holder på de lenge.

Har hatt ett autosøk på finn på PMC i vel over ett år, hovedsaklig PMC twenty5.23, har dukket opp to eksemplarer, ett i Oslo som forsvant ila noen timer og ett eksemplar i Tromsø som jeg tror lå ute i en dag før det ble solgt.

Lenke til kommentar

Ja du skal virkelig være rask og bør samtidig bo i nærheten. Forståelig nok blir lokale kjøpere foretrukket av de fleste, så man slipper pakking og risiko ved forsendelsen. De fleste selgere av pmc skal også oppgradere, så det er tydelig at merket får lojale lyttere. :)

 

Var faktisk seriøst fristet for en 5-6 måneder siden, da det lå et par Fact 12 ute til halv pris. Likevel en betydelig sum, men jeg tror videresalget fort kunne blitt samme prisen omtrent. Så det trenger ikke være for mye tap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da har jeg montert en av rumperisterne i sofaen. Dette var noe helt annet enn det mine 4 tidligere monterte. Veldig mye mer raffinert og balansert, samtidig virker den til å være sprekere enn de 4 gamle til sammen.

 

Prøvekjører den nå med Hans Zimmer konsert blu rayen med Atmos lydspor og bøtter med bass. Ganske så heftig.

 

Det er 2 slike:

 

9D7k5TN.jpg

Clark Synthesis Gold TST-329 Tactile Transducer (for et navn)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Lurer på hvor lenge dette hadde holdt uten stoppskiver til skruene :)

Foreløpig tenker jeg en kvart Jurassic-film eller 1/8 av gode gamle Speed-filmen (lydsporet i denne er intenst)

 

Husker en dude på et HiFi-program for mange år siden som mente det beste var klarheten med hodetelefoner kombinert med skikkelig bass en kunne føle, så dette hadde nok vært tingen for han.

 

Har testet et par rumperistere for noen år siden men de var temmelig slappe så merket ikke stort. De som selges nå for tiden har vesentlig bedre teknisk løsning med mye mer futt.

Lenke til kommentar

Disse jeg kjøpte brukt var kanskje 10 år gamle, men ikke brukt stort etter det jeg skjønte. Men de kostet nærmere 20 ganger mer (som nye) per stk enn de jeg hadde før.....  :ohmy:  et helt annet konsept/patent. Neodymium magneter osv.

 

Blir å teste ut både Jurassic Park og Speed etterhvert, veldig moro :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Disse jeg kjøpte brukt var kanskje 10 år gamle, men ikke brukt stort etter det jeg skjønte. Men de kostet nærmere 20 ganger mer (som nye) per stk enn de jeg hadde før.....  :ohmy:  et helt annet konsept/patent. Neodymium magneter osv.

 

Ja, konseptet med disse er mye mer nøyaktig enn det jeg også testet. Neodymium er alltid et godt tegn på god effekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå trenger jeg litt hjelp fra de erfarne her inne.  :)

 

Jeg har jo kjøpt et par Bowers & Wilkins 686 S1 høyttalere (5 kg per høyttalere), til å bruke som høydekanaler i Dolby Atmos. Fordi de skal brukes som det, må de høyt opp på veggen, og vinkles ned mot lytteren. Problemet er bare at jeg aner ikke hvordan en skal veggfeste slike høyttalere.

 

Bildet under viser designet på festet. Skal en skru gjennom under buen, henge den på noe, eller hva?  :ohmy:

 

s-l1600.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har mine 6 kg JBL høytalere festet i taket, festet på siden av høytalerene:

 

fKwFHXX.jpg

 

Handlet festene hos Aliexpress.

 

Som du ser hvite høytalere, du legger ikke merke til de, helt usynelige mot det hvite taket, very WF  :lol:

 

Alle 4 er direkte siktet ned mot sweetspot.

Endret av Mr_Spock
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Takk for innslaget. Link meg gjerne produktet du kjøpte. Jeg tror imidlertid ikke jeg får tillatelse til å montere i taket, så jeg er fortsatt ute etter måter å bruke veggfestet på høyttalerne for å montere de i skrå vinkel på vegg. Setter pris på alle innspill! :)

Endret av Agentspoon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...