Gå til innhold

High Fidelity - Kaféen for lydentusiaster


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så var spørsmålet... SVS PB10-NSD eller XTZ 99 W10.16? Eller ta steget opp med 12-tommer. Det gir egentlig mening utifra rommets størrelse. Gir imidlertid ikke mening utifra støybegrensninger.

 

Kunne også gått for SVS PB-1000 eller XTZ 10.17 sub, som er nyere utgaver.

 

Er rommet rektangulært, kan det simuleres ganske enkelt, er det åpent til kjøkken eller gang blir det som regel mer unøyaktig. Har du sub nå, kan du jo forsøke å plassere rundt å lytte/måle.

Lenke til kommentar

Mye bedre med to mindre subber enn en stor. Ikke bare blir det mer stramt og nøyaktig, du får også en mye enklere jobb med å kalibrere det hele optimalt.

 

Synes XTZ er såpass bra og fleksibel til prisen at det er en god deal. Hadde nok gått for 10.17.

 

 

Hva tenker du på når du skriver at det er lettere å kalibrere 2 suber for han? 

Lenke til kommentar

Med bare en sub er det mye lettere å få hull i frekvensspektret og en må gjerne teste suben i veldig mange posisjoner før det blir tålelig bra. Da er det ofte mye enklere med to stykk og litt ekstra elektronikk som kan kompensere for plassering.

 

Hva slags ekstra elektronikk ser du for deg at han skaffer seg?

 

Skriver ikke for å være uenig med deg - er interessert i hva du tenker på :)

 

Edit: Er enig med deg at det er store muligheter for jevnere frekvensrespons med 2 eller flere suber.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

miniDSP er bra hardware som du kan legge inn målte kompenseringskurver fra f.eks REW med en egnet mic. miniDSP selger også UMIK-1 med egen kompenseringskurve i .txt format som en importerer i for å få det frekvensmessig riktig. De tilbyr også off-axis profil på micen.

Lenke til kommentar

miniDSP er bra hardware som du kan legge inn målte kompenseringskurver fra f.eks REW med en egnet mic. miniDSP selger også UMIK-1 med egen kompenseringskurve i .txt format som en importerer i for å få det frekvensmessig riktig. De tilbyr også off-axis profil på micen.

 

Jeg har både umik-1 og rew på pcen, artig å pusle med.

 

Tror kanskje en bedre plan, for agenten, er å skaffe en så bra sub som mulig i denne prisklassen - plassere best mulig. Hvis det blir problemer - prøve (returett) en automatisk romkorreksjon for sub:

 

https://www.lsound.no/products/dspeaker-anti-mode-8033-cinema?variant=8294289731&currency=NOK&gclid=CjwKCAjw7O_pBRA3EiwA_lmtfjmMYI9_esvkO4X96JQ3x2qkEydiXb5uBxPjoa3SbJrlFD3hBxkI5RoCQn0QAvD_BwE

 

Jeg føler ditt forslag er mer for videkommende.

Lenke til kommentar

Som regel kan man få temmelig greie resultater for film med en sub som er korrigert for å ta positive peaker så lenge en kan plassere den rimelig optimalt. Musikk utenom filmmusikk krever som regel en del mer. For film trenger man vanligvis bare å optimalisere i området rundt 70 Hz  siden energien vanligvis legges mest der i lydbildet. 

 

Fysikken med lyd kan desverre bli litt vrien som du sikkert vet når bølgelengdene som gir stående bølger hver gang sub begynner å frekvens-matche med rom-målene. En får bare krysse fingrene for at det passer på alle måter der man helst vil ha den.

Lenke til kommentar

Hmm, ser ut som det blir å sikte seg inn på en SVS PB10-NSD. Har en deal jeg holder på å forhandle over nå. Han vil ha litt overbetalt, men prøver å få den ned på 2500 eller lavere. Det er nok hva jeg selv ville solgt for og.

Grunnen til valget er at jeg ikke har samvittighet for en 12 tommer. Samtidig er dette litt pseudo-samvittighet, fordi jeg vet PB10-NSD sparker i fra like godt som en del 12-tommere den og. Ideelt sett burde jeg nok for husfredens skyld ha valgt XTZ 99 W8.16, en 8-tommers sub.

 

Blir trolig også et Vogel 3200 Sound veggstativ. Kjøpte opprinnelig B-Tech BT77 fra HiFi-Klubben etter å ha hatt det før. Men til takhøyttalere trenger jeg mer enn 10 grader vinkling. Vogel har 30 grader, har mindre avtrykk og koster halvparten. Tar akkurat 5 kg, som er vekten på BW 686 som jeg vil bruke. :) 

Endret av Agentspoon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir trolig også et Vogel 3200 Sound veggstativ. Kjøpte opprinnelig B-Tech BT77 fra HiFi-Klubben etter å ha hatt det før. Men til takhøyttalere trenger jeg mer enn 10 grader vinkling. Vogel har 30 grader, har mindre avtrykk og koster halvparten. Tar akkurat 5 kg, som er vekten på BW 686 som jeg vil bruke. :)

 

Kan vel være greit å inkludere vekt av liten duk og potteplante også?

 

:D

Lenke til kommentar

Kan vel være greit å inkludere vekt av liten duk og potteplante også?

 

:D

Haha, morsom. :p Liten duk skal gå bra. Har 60 gram å gå på! Verre at de gjerne vil stå med 30° vinkel nedover, da sklir det meste av.

 

Dette er forøvrig til loftstuen i foreldrene mine sitt hus, og ikke i egen leilighet. Derfor det ekstra hensynet. Jeg er kun hjemme hver halvmåne, så blir litt mye å tvinge gjennom.

 

Rumperister er ikke aktuelt..!

 

Edit: Wow, Diskusjon konverterer dårlig smileys sendt fra Galaxy S10. 

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

10" kan være meget dugelig...

 

8" synes jeg er for lite, på en meget bra sub typ musikk sub kanskje.. nei vil ikke ha under 10.

 

Ofte kan fordel med 10" og lukket kasse at den er kjappere. Men større bra subber kan være kjappe de også..

 

Den nye lukkede "lille" Svs 10" ser bra ut. Den koster vel litt også.. Zero fidelty/YouTube gav den thumbs up.

Lenke til kommentar

Sub er meget enkelt å lage selv. Men noen timer egeninnsats overgår man kjøpsuber til to/tre ganger prisen. Kassen til 18" tidligere i tråden ble perfekt skåret ut av en lokal møbelfabrikk og prisen for 25mm (selve kassen) og 12mm MDF (innvendig avstivninger) og skjæring til kasse på cirka 120 liter kom på 2000,-. I tillegg kommer selvsagt pris på overflatebehandling, element og forsterker (møbelverkstedet tilbød seg å både sette den sammen og overflatebehandle den, men dette gjorde jeg selv så det vet jeg ikke pris på).

 

Kassen er basert på denne, men alle mål er tilpasset mine behov: http://www.rythmikaudio.com/download/DS1501_Front_Firing_enclosure.pdf

Lenke til kommentar

Det kommer vel helt an på budsjettet vel? Ikke vanskelig å få hjemmesnekret til å bli skikkelig dyrt heller :p
Men enig i at det kan låte jævlig tøft ja. En gammel kompis av meg kjørte med 4 stk Rockford Forsgate hjemme hos seg selv husker jeg, satan som det spilte. Men han hadde sitt eget snekkerverksted og forsterkern var ikke direkte billig. Ikke ble det lakkert i høyglans heller akkurat, så ingen WAF der i gården. Men det kan man jo selvsagt få til :)

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

10" kan være meget dugelig...

 

8" synes jeg er for lite, på en meget bra sub typ musikk sub kanskje.. nei vil ikke ha under 10.

 

Ofte kan fordel med 10" og lukket kasse at den er kjappere. Men større bra subber kan være kjappe de også..

 

Den nye lukkede "lille" Svs 10" ser bra ut. Den koster vel litt også.. Zero fidelty/YouTube gav den thumbs up.

Har SVS kommet med ny? Hvilken? ?

 

... 3000 serie ja. Bare cirka 12 000 kr over eget budsjett, haha.

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Sub er meget enkelt å lage selv. Men noen timer egeninnsats overgår man kjøpsuber til to/tre ganger prisen. Kassen til 18" tidligere i tråden ble perfekt skåret ut av en lokal møbelfabrikk og prisen for 25mm (selve kassen) og 12mm MDF (innvendig avstivninger) og skjæring til kasse på cirka 120 liter kom på 2000,-. I tillegg kommer selvsagt pris på overflatebehandling, element og forsterker (møbelverkstedet tilbød seg å både sette den sammen og overflatebehandle den, men dette gjorde jeg selv så det vet jeg ikke pris på).

 

Kassen er basert på denne, men alle mål er tilpasset mine behov: http://www.rythmikaudio.com/download/DS1501_Front_Firing_enclosure.pdf

 

Skal man ha diy så anbefaler jeg heller å kjøpe av noen som er gode.

 

LODI fritt oversatt Let others do it..

 

Rett og slett fordi det er mange i Norge som er svært drevne på dette..

 

Miles osv

Lenke til kommentar

De nye Argon 15 og 12 får veldig mye skryt...

Enstemmig omtrent.

 

Om du ikke rekker SVS så er de rimelige og bra sies det.

 

SvS er iallefall ikke redd for å bruke stor nok kasse, er vel bare Arendal fra Norge som også tar i nok med kasse.

 

Best resultat, men ikke alltid madammene liker det

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...