Gå til innhold

High Fidelity - Kaféen for lydentusiaster


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
On 7/11/2020 at 5:59 PM, Gouldfan said:

Ikke mobb meg :blush:

Men lyden virker utrolig bedre etter vi byttet fra 4g router til fiber internet og ny Asus router som skal være lynkjapp og bra kvalitet. Står bare hyper-speed over hele kartongen.

Ulempe er at jeg måtte snu Lan kablene oppned akkurat som på Android 4K Streameren min.

Hehe, du gjør ikke akkurat enkelt å la være nå. Sjelden det klør såpass i mobbefingeren.

Jeg bare sliter med å forestille meg hvor dårlig en klient må være om den ikke presenterer samme lyd uavhengig av signaltransport, såfremt begge alternativene leverer tilstrekkelig båndbredde. 

Eller tenker du at strøm har ulik hastighet i ulike kabler? (hold lys i et eget regnestykke ja)

Snu nettverkskabler? :)

Lenke til kommentar
Pop skrev (10 timer siden):

Hehe, du gjør ikke akkurat enkelt å la være nå. Sjelden det klør såpass i mobbefingeren.

Jeg bare sliter med å forestille meg hvor dårlig en klient må være om den ikke presenterer samme lyd uavhengig av signaltransport, såfremt begge alternativene leverer tilstrekkelig båndbredde. 

Eller tenker du at strøm har ulik hastighet i ulike kabler? (hold lys i et eget regnestykke ja)

Snu nettverkskabler? :)

Jeg mente at pluggene måtte snus oppned pga kontaktene...

På gamle ruteren var kontaktene omvendt.

Det lå vel i tonen at jeg ikke var helt sikker. Men opplevd forbedret lyd er velkommen uansett om det er placebo nissen eller at det har blitt bedre.

Det jeg er sikker på er at nye routeren er bedre, og bedre satt opp. Hadde litt problemer før og de er nå borte.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Festlig regnfull Søndag, og jeg må si selvom jeg skulle vist mer om rommet.

Nad gjør seg best på hifi musikk jazz, rock og klassisk.

Sony Uhp-H1 er en rocker som briljerer på mye pop og hardrock og metall.

Glad jeg har valgmuligheter, Led Zeppelin måtte Sony ta seg av.

Litt rotete, sønnen bygger figurer, dette er Cloverfield monsteret. Kanskje han blir skulptør eller filmmann... Fantasien er der iallefall.

 

IMG_20200719_194509.jpg

IMG_20200719_194546.jpg

Lenke til kommentar
Cipher Panda skrev (23 timer siden):

@bshagenKan du legge til disse nettbutikkene i hovedtråden? ☺️

  • Evenstadmusikk.no
  • Gear4music.no
  • Stereofil.no

Stereofil.no ligger der, men skulle gjerne lagt til de to andre du kommer med, men tror de nye forumreglene hindrer meg i å endre posten pga det har gått for lang tid siden den ble postet første gang. Men kanskje @ilpostino kan hjelpe? Takk for tips btw :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (15 minutter siden):

Stereofil.no ligger der, men skulle gjerne lagt til de to andre du kommer med, men tror de nye forumreglene hindrer meg i å endre posten pga det har gått for lang tid siden den ble postet første gang. Men kanskje @ilpostino kan hjelpe? Takk for tips btw :)

Tror det nylig ble satt noen begrensninger ifm nyheten om at forumet hadde blitt solgt til VG. Førsteposten er oppdatert.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Smart å ha alt samlet! Og som nevnt? lag et sikkerhetskopi av alt når du er ferdig! Dumt å miste det du har gjort hvis disken svikter, noe den GARANTERT gjør før eller seinere.
Jeg har nå selv 134 932 musikk-filer (låter) som tar 1,26 Tb.. Og drøye 4 Tb med filmer.. ? Og det uten å samle på dette, blir bare lagret... Er jo original-plater jeg samler på selv da.

 

Lenke til kommentar
Woff skrev (32 minutter siden):

Smart å ha alt samlet! Og som nevnt? lag et sikkerhetskopi av alt når du er ferdig! Dumt å miste det du har gjort hvis disken svikter, noe den GARANTERT gjør før eller seinere.
Jeg har nå selv 134 932 musikk-filer (låter) som tar 1,26 Tb.. Og drøye 4 Tb med filmer.. ? Og det uten å samle på dette, blir bare lagret... Er jo original-plater jeg samler på selv da.

 

Skulle ønske jeg hadde klart å ta vare på mer.

Nå har jeg tror alt på kort og ny laptop med fastminne 500. Og på ekstra hardisk. Tror filmene er jeg ikke har 100 dobbelt, men både i Streamer og på ekstra filmhardisk.

Vært gøy idag å høre mye gammel sjeldne mixer og musikk ikveld Altfra rock, klassisk, og rap og gammel Trance og elektro og Reggea.

Pluss hjemstedets Maskot i Reggea stil. Jeg var litt hobbyagent for ham og la ut på Napster og Myspace, men skulle gjerne fått ham på YouTube.... Men skulle hatt et bilde å lagt opp også. Garantert mange fra hjemstedet som synes det er morsomt.

Er så dårlig på å mekke YouTube men hadde vært kult å lagt ut låta.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Solgte unna dali'ene mine , så nå er jakten på noe nytt i gang, i mellomtiden som havner Argon 6355FS i front, må si disse små gulv høyttalerne imponerer, de mangler litt i bass segmentet, men det var lite som skilte disse fra de gamle dali 8008, så når jeg mente jeg ikke var fornøyd med dalien så var ihvertfall dette et bevis, hadde forventet mye mere trykk fra doble 8", men ser flere tråder på avforum som mente akkurat det samme.

 

jeg har begynt og snuse på PSB , da jeg leter etter en god center som har samme elementer som frontsette, helst skulle jeg bare hatt 3 like i front, men det er noe upraktisk med tv og gulvhøytaler i center og de har flere hvor de bruker de samme 5.1/4 basser i både front og center. 

jeg kunne burdert argon sine alto , men de har bare 4" i center og jeg vil ha det så likt som mulig, spesielt med tanke på at center er hoved delen av lyd når det kommer til film . gode tips tas i mot , i budsjett klassen så klart . 

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (3 timer siden):

Psb selges de i Norge? Dette er vel samme firma som NAD.

Bra saker, men jeg er ikke fan av designet.

Mission er jo et budgett merke..

Elac debut?

Monitor Audio Bronze

Klipsch har noen..

Hva slags musikk liker du?

power fører PSB fortiden, men jeg skal nok holde meg på bruktmarkedet, de beste kjøpene kan gjøres der (av og til ) 

 

er ikke så mye merker , men konkrete modeller hvor det er meget bra match mellom center og fronter, ihvertfall teoretisk. , jeg føler det er helt feil og ha en center som har 2 4" og en 1" når frontene har 8" , center bør kunne levere like mye og bra lyd som frontsetet ( teoretisk er jo 3 like høyttalere det optimale , men det er jo ikke så lett og plassere et tower i center

 

når det gjelder musikk hører jeg på alt igrunn 

Lenke til kommentar
Mato skrev (4 timer siden):

Solgte unna dali'ene mine , så nå er jakten på noe nytt i gang, i mellomtiden som havner Argon 6355FS i front, må si disse små gulv høyttalerne imponerer, de mangler litt i bass segmentet, men det var lite som skilte disse fra de gamle dali 8008, så når jeg mente jeg ikke var fornøyd med dalien så var ihvertfall dette et bevis, hadde forventet mye mere trykk fra doble 8", men ser flere tråder på avforum som mente akkurat det samme.

 

jeg har begynt og snuse på PSB , da jeg leter etter en god center som har samme elementer som frontsette, helst skulle jeg bare hatt 3 like i front, men det er noe upraktisk med tv og gulvhøytaler i center og de har flere hvor de bruker de samme 5.1/4 basser i både front og center. 

jeg kunne burdert argon sine alto , men de har bare 4" i center og jeg vil ha det så likt som mulig, spesielt med tanke på at center er hoved delen av lyd når det kommer til film . gode tips tas i mot , i budsjett klassen så klart . 

8008 er jo en rimelig modell fra slutten av 90-tallet. Høyttalerne som Dali begynte med på tidlig 2000-tallet er av et helt annet kaliber. Feks ville Mentor 8 (for ikke å snakke om Helicon 800 MK2/Euphonia MS5/Epicon8) gitt et helt annet lydbilde og de ligger i en helt annen klasse enn nettopp 8008. Man bør ha en god del kraft for å få fram godlyden etter min mening, så greit å være sikra på den fronten også. 

Endret av MrMarbles
Lenke til kommentar

Dali 8008 er høytalere ment til å spille grisehøyt 

Hadde god equalizer preamp , med litt farget innstillinger kunne de høytalerene få det til å slå godt

Men i direct stilling kunne de være undervelmende til vanlig lytting 

Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (14 minutter siden):

8008 er jo en rimelig modell fra slutten av 90-tallet. Høyttalerne som Dali begynte med på tidlig 2000-tallet er av et helt annet kaliber. Feks ville Mentor 8 (for ikke å snakke om Helicon 800 MK2/Euphonia MS5/Epicon8) gitt et helt annet lydbilde og de ligger i en helt annen klasse enn nettopp 8008. Man bør ha en god del kraft for å få fram godlyden etter min mening, så greit å være sikra på den fronten også. 

har en crown 1002 som driver front høyttalerne.

image.png.c2cbcbe49e46ff5fedcc0a61ab0d4f03.png

 

 

Joda er klar over at 8008 var "rimelige" i sin tid , blue serien var vell og ganke kritikerrost i sin tid.  jeg har hatt Concept 6 når de var nye og mener og huske at disse var kjempe bra, så sånn sett "skuffet" 8008 litt med tanke på at de var veldig flate i bunnen. 

 

jeg vurdere om jeg skal få dette i hus, skal vel ha vært meget bra i sin tid 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=186878766

Endret av Mato
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...