Gå til innhold

High Fidelity - Kaféen for lydentusiaster


Anbefalte innlegg

Veldig moro med nye dingser. Men det er litt hakeslipp av hvordan det låter med vinyl på denne spilleren. Her er en favoritt, Toto - Isolation, har den også i 2 cd-utgaver - 1 originalutgivelse og en nyere remaster - begge låter ganske labert. Denne vinylen banker de noe så grusomt.

Oyc2cSq.jpg

Godt jeg har beholdt en del vinyl fra gamle dager.

Håper det ordner seg bedre for deg fremover med tanke på musikklytting!

Jeg vet jeg har dekslet på - virkelige vinylentusiaster har jo ikke dette, men, men ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mr_Spock skrev (1 time siden):

Veldig moro med nye dingser. Men det er litt hakeslipp av hvordan det låter med vinyl på denne spilleren. Her er en favoritt, Toto - Isolation, har den også i 2 cd-utgaver - 1 originalutgivelse og en nyere remaster - begge låter ganske labert. Denne vinylen banker de noe så grusomt.

Oyc2cSq.jpg

Godt jeg har beholdt en del vinyl fra gamle dager.

Håper det ordner seg bedre for deg fremover med tanke på musikklytting!

Jeg vet jeg har dekslet på - virkelige vinylentusiaster har jo ikke dette, men, men ?

Hjelper iallefall mot katter og barn. :)

Om det fulgte med deksel, så hadde jeg brukt det jeg også. Hva er det den står plassert på? Benk eller Subwoofer?

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (På 28.4.2020 den 18.30):

Hjelper iallefall mot katter og barn. :)

Om det fulgte med deksel, så hadde jeg brukt det jeg også. Hva er det den står plassert på? Benk eller Subwoofer?

Fikk med meg spørsmålet først nå - den står på en sub - som kun er i bruk for filmtitting.

Har lyttet gjennom en haug med vinyl nå - fra 60, 70 og 80 tallet. Uten unntak låter det bra, da særlig de nedre frekvenser, bassen sitter perfekt og låter mektig og uanstrengt - på alt.

Virker som evnen til å formidle dette forsvant når cden og digital musikk ble innført, er bare de få beste som klarer i nærheten av dette, Steven Wilson og andre.

Typisk er jo at tidligere cder var hastverksutgivelser hvor man bare pyntet litt på vinyl-masteren og ga ut - med ganske flat lyd som resultat. Så bestemte man seg for å gjøre noe med dette senere på 90 tallet og lanserte "remastere" - som antagelig hadde en god eq lagt inn som ville hjulpet - men da hadde loudness war for alvor startet og utgivelsene var derfor komprimert i stykker.

Mye av det jeg nå har spilt på vinyl har nettopp denne historien, tidlig litt livøs cd-utgivelse og en senere komprimert cd-utgivelse. Vinylen knuser begge.

Har bestilt inn noen nyere vinylutgivelser - er spent på om jeg får samme opplevelse der.

Lenke til kommentar

En hadde jo noe "loudnesswar" på vinyl. Hvis du søker litt på Bob Ludwig så finner du vel litt. Metodene var langt unna det som er tilgjengelig i dag som var en stor fordel lydmessig. Det dro derfor heller opp kvaliteten enn ned. I dag har vi så mange metoder med kirurgisk presisjon at at en kan få Taylor Swift til å høres bra ut spilt på en "dorullkjerne" som er ca tilsvarende det deler av fansen bruker. På mange måter virker deler av musikkbransjen som neandertalere med atomvåpen. En god del av folkene som er der det er mest detaljer/mastering hands-on prøver alt de makter for å fremme kvaliteten slik det var ment med CD og tildels streaming, men det er andre krefter som styrer sluttresultatet. Volum vinner nesten alltid over kvalitet i forhold til hva de rapporterer om situasjonen for ikke så lenge siden. Eneste håpet er at standarder fikser problemet over tid. En kan takke R128 og broadcast som sannsynligvis er med på å fikse dette over tid.

Lenke til kommentar

Det er bare å innse det - mye var bedre før ?

Noe som er litt spesielt er at det er i hjemmekinoen med atmos hvor vinyllyden er mest imponerende - hvor jeg gjerne kjører Yamahas upmix variant som heter 11 channel stereo - hvor alle høytalerene +sub er i gang.

Det er heller ikke mye analogt her, trådløs lyd fra platespiller til receiver som igjen kjører sin innvendige sampling til romkorreksjon osv.

Alt handler om masteringen.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Litt komisk eller tragisk alt etter som, er jo faktisk at filmlyd med HD og atmos nå er bedre enn Pop på en dyr CD eller Spotify.

Hvem skulle tro det at Blu-ray og Atmos i 7-11.2 kanaler? skulle bli bedre lyd enn ny pop på CD i et dyrt hifi stereoanlegg???

Men er noen i musikkbransjen som jobber imot dette også... Og kjennere vet hvor de skal gå.

 

Imorgen gleder jeg meg til, for jeg venter både musikk i posten, samt noe mekk det selv hifi relatert.. Er vel det.

Veldig billig, og noen vil synes noe av det er dyrt. Håper alt er framme imorgen, var sendt  i posten Onsdag.

Lenke til kommentar

Jeg har mekket hardisk i dag, to stykker. Nå har jeg fått tømt alle dokumenter, filmbibliotek, og musikk samling på to 500gb disker, og skrudde ut disken fra den gamle HP laptop og satte inn i et mobilt kabinett.

Tenkte er greit med en for musikk og en for film. En terrabyte til sammen.

Dette er jo billig og nesten gratis, også kjøpte jeg en Supra USB kabel med skjerming og isolert volt kabel.

Ca 208kr for hifi Supra usb, og 100 noe for kabinett.

Fulgte vist med en liten gratiskabel til Kabinett også, men det er bare bra. :)

 

IMG_20200522_103131.jpg

IMG_20200522_103622.jpg

IMG_20200522_104755.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gratulerer med jobben. Nå har du altså gjort omtrent halvparten? ? Jeg går ut fra at du er klar over at det eneste som er sikkert er at diskene dine ryker? Altså at du mister det du har på de. Mao er BACKUP et flott begrep, og siden du har funnet ut hvor fine disse små diskene i deres små kabinetter er, kan du like gjerne bestille et sett for backup?
Jeg har gjort som deg, men det holdt ikke med så små disker her. Har 1,65 Tb med musikk og 1,30 Tb med film på diverse disker her, har backup av ALT og har vel oppimot 20 sånne hendige kabinetter! Har lagt backup i frittstående garasje (kryptert!) og hos noen venner, gidder IKKE å hente alt dette en gang til! ?
Og så tenkte jeg å 'kviste' deg litt da.. Setningen: "Supra USB kabel med skjerming og isolert volt kabel" klinger veldig dårlig.. Det som har betegnelsen volt er SPENNING..  Det vil si at du har en kabel med isolert spennings-kabel...

Men, du har vært flink og du bør absolutt som nevnt sikre deg en backup! Vurder KANSKJE litt større disker?

Endret av Woff
Lenke til kommentar

Den har volt kabel for seg selv, akkurat som Curious og Audioquest.

Det gjør at det blir mindre forstyrrelser.

Jeg får se hvordan dette funker.

Trodde jeg hadde kopiert alle filmene. Og kortformaterte.

Filmene lå seg ikke der så nå bruker jeg recuva for å prøve å redde videoene.

Lenke til kommentar

Jepp, jeg forstår at det er et isolert og separat spenningspar! Var bare litt feil å bruke volt kabel (Er yrket mitt dette!).. ?

Synd at du slettet kilden før du sjekket kopien, men sånt lærer du av! ? Får håpe du klarer å redde de tilbake, men da ser du hvor viktig det er med BACKUP.. Det gjelder forøvrig ALT du har av data så skaff deg en disk som du kan ta backup med! Kan gi deg endel tips til rutiner på sikkerhetskopiering hvis du trenger det. Her kjøres det daglig sikkerhetskopi av det som endres og ukentlig backup lor ekstern lagring!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...