Gå til innhold

High Fidelity - Kaféen for lydentusiaster


Anbefalte innlegg

Nå finnes det jo sånne som meg også da hvor rommet og plasseringene er låst ut ifra konstruksjonen av rommet og fysiske mål.

Fikk lettere angst nå i helga da et basselement i en av mine surround-høyttalere gikk heden.. Ved et UHELL hadde jeg stilt inn høyttaleren som 'stor' før jeg skulle høre på noe med solide bass-lyder.. Jeg SÅ at membranen på høyttaleren beveget seg opp mot en tomme, dette på et lite 5,5" element.. Og PLUTSELIG kom det skrape-lyder i stedet for bass!
Heldigvis, takket snarlig reaksjon fra Gunnar (Arendal Sound) så er nå 4 nye 1723 Surround S THX på vei hit i posten med forhåpninger om at de rekker å komme før helga! Så da er det bare å håpe at disse lyder minst like godt som mine tre første Arendal'er! (Heldigvis kan de jo byttes da, hvis de mot formodning ikke holder mål..)
Greit å få de på plass da følgende plater kommer i posten;
Nightwish: End Of An Era (BLU-RAY)
Nightwish: Showtime, Storytime (BLU-RAY)
?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mr_Spock skrev (13 timer siden):

Kul video - jeg ble veldig spent når han kom til de 3 tingene man virkelig skal bry seg om - tenkte han det samme som meg?....

Vel nesten - Jeg prioriterer slik - Rom, høytalere og mastering som nummer 3. Men han hadde en annen vri - plassering som nummer 2. Ikke så dumt.

Nå regner jeg rom, plassering og lytteposisjon som en ting. Når det gjelder mastering som nummer 3, så er ikke det slått i stein - for mye moderne musikk så kommer det faktisk som nummer 1. Hvis jeg skal regne med alle de cdene som ligger og skammer seg i boden.... ?

 

Vil tippe at du ikke kunne hørt på 99% av musikken som Darko hører på pga. allergien din mot moderne musikk og mastering. Vi alle her vet det, og du gjentar det i det uendelige. Så bra at vi alle er forskjellige og liker forskjellige ting tenker nå jeg. 

Lenke til kommentar
Woff skrev (1 time siden):

Nå finnes det jo sånne som meg også da hvor rommet og plasseringene er låst ut ifra konstruksjonen av rommet og fysiske mål.

Fikk lettere angst nå i helga da et basselement i en av mine surround-høyttalere gikk heden.. Ved et UHELL hadde jeg stilt inn høyttaleren som 'stor' før jeg skulle høre på noe med solide bass-lyder.. Jeg SÅ at membranen på høyttaleren beveget seg opp mot en tomme, dette på et lite 5,5" element.. Og PLUTSELIG kom det skrape-lyder i stedet for bass!
Heldigvis, takket snarlig reaksjon fra Gunnar (Arendal Sound) så er nå 4 nye 1723 Surround S THX på vei hit i posten med forhåpninger om at de rekker å komme før helga! Så da er det bare å håpe at disse lyder minst like godt som mine tre første Arendal'er! (Heldigvis kan de jo byttes da, hvis de mot formodning ikke holder mål..)
Greit å få de på plass da følgende plater kommer i posten;
Nightwish: End Of An Era (BLU-RAY)
Nightwish: Showtime, Storytime (BLU-RAY)
?

 

Auda - det var da uflaks - merkelig hvordan du klarte å sprenge bassen slik - hvilken låt/film var det som hadde så mye bass i surroundkanalene? Ser at høytalerene skal tåle en del effekt - 250W? Hva bruker du på de da?  

Ellers det med videoen og hans 3 ting på prioriteringstoppen - de gjelder for stereoanlegg uten dsp. Ren stereo - 2 høytalere og ikke noe mer.

For surround anlegg så kan man videre bruke romkorreksjon, flytte rundt subwoofer, justere bass management osv - og oppheve en del problemer med rommet og plassering. Mastering derimot kan man aldri gjøre noe med.

Endret av Mr_Spock
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe.. Det var beklageligvis en film som er 'kjent' for solid bass... Edge of Tomorrow. Og ja, jeg har faktisk blåst et sånn element eller to fra før. Tror nok ikke de er beregnet på det relativt kraftige trykket som kommer, som nevnt SÅ jeg at membranen prøvde å flytte langt mer luft enn den er laget for med en bevegelse på 3 cm.. Men det var jo greit å få en unnskyldning for å få oppdatert litt her også da! ?

@ Gouldfan: Mangel på dynamikk er forståelig en meget god grunn til å kutte ut dårlig mikset lyd. Har hørt endel 'ny' musikk som er så komprimert at det ikke er brukbart på mitt anlegg. Greit nok hvis man ikke stiller mye krav og skal høre på dette i noen hodetelefoner mens man stresser men..

Endret av Woff
Lenke til kommentar
Woff skrev (1 minutt siden):

Hehe.. Det var beklageligvis en film som er 'kjent' for solid bass... Edge of Tomorrow. Og ja, jeg har faktisk blåst et sånn element eller to fra før. Tror nok ikke de er beregnet på det relativt kraftige trykket som kommer, som nevnt SÅ jeg at membranen prøvde å flytte langt mer luft enn den er laget for med en bevegelse på 3 cm.. Men det var jo greit å få en unnskyldning for å få oppdatert litt her også da! ?

 

En av mine favorittfilmer ? Passe på å kjøre small hele veien på den!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trodde du hadde Arendal hele veien? Hva har du oppgradert fra?

Jeg har de 4 bak og på sidene i cirka samme prisleie, bare Infinity Kappa - det er bra å koste på surroundene litt - særlig hvis man spiller mye multikanals musikk. For Quad blir de like viktige som frontene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jepp, som sagt regner jeg med å skifte ut mine PSB'er og da blir det nok også de 4 i taket ja. Har jo et 7.1.4 ATMOS anlegg nå og går aldri tilbake der! ? Så nå blir det altså 7 (Arendal).1 (SVS).4 (PSB) enn så lenge..
Ti tross for trådens emne lar det seg absolutt gå an å få til HiFi i mer enn to kanaler vet du! ?
 

Lenke til kommentar
Woff skrev (12 minutter siden):

Jepp, som sagt regner jeg med å skifte ut mine PSB'er og da blir det nok også de 4 i taket ja. Har jo et 7.1.4 ATMOS anlegg nå og går aldri tilbake der! ? Så nå blir det altså 7 (Arendal).1 (SVS).4 (PSB) enn så lenge..
Ti tross for trådens emne lar det seg absolutt gå an å få til HiFi i mer enn to kanaler vet du! ?
 

Hvilke instillinger bruker for lytting av stereo-kilder?

Jeg bruker 11 channel stereo på min Yamaha - da fyrer alle høytalere og man får en veldig stort lydbilde og et ganske vannvittig trykk.

Tror det heter Ext.Stereo eller noe på Pioneer - har du testet?

Endret av Mr_Spock
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jepp, har testet det ja, og som du sier får jeg et veldig 'stort' lydbilde som absolutt er verdt å benytte. Kun stereo blir veldig snevert på et Atmos-anlegg med lyd bare i fronten. Fatter ikke at HiFi-folka klarer seg med kun to kanaler. Jeg liker MYE bedre å sitte midt i orkesteret enn å høre på det fra salen! ? Og hvis komprimerings-folkene har vært der og ødelagt er det ikke mye grom-lyd igjen å høre på.. Nei, lyd er best som HiFi og da helst i mange kanaler!

Endret av Woff
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man har kanskje en større mulighet til å få til et bra resultat med 2 subber - men det krever en god dsp som kan håndtere 2 subber. Krever kunnskap og en del jobb.

SVS har en enkel slik innebygget. Den leverer kanskje dypere også? Enklest å få til.

En gammel brukt mot 2 stk nye med garanti? Betyr litt også.

 

Lenke til kommentar

begge er tilgjengelig brukt lokalt, jeg mistenker at svs er beste uansett , men så var det og få 70 kilo med sub opp i stua :p 

ellers så støtter forstekeren min 2 subber og kan justere de individuelt, så får en viss kontroll via Audyssey

 

Endret av Mato
Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke til hvordan Argon er kvalitetsmessig - et billigmerke?

SVS er vel kjent for god kvalitet.

Kult at du vurderer en slik, kunne tenkt meg en slik selv - eller lignende "monster". Men siden min nåværende lille 12"/250W skremmer naboen nok - så får det bli en annen gang. Jeg kompenserer med et par kraftige romperistere i sofaen i stedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr_Spock skrev (7 minutter siden):

Jeg kjenner ikke til hvordan Argon er kvalitetsmessig - et billigmerke?

SVS er vel kjent for god kvalitet.

Kult at du vurderer en slik, kunne tenkt meg en slik selv - eller lignende "monster". Men siden min nåværende lille 12"/250W skremmer naboen nok - så får det bli en annen gang. Jeg kompenserer med et par kraftige romperistere i sofaen i stedet.

Argon er hifikubben sitt "inhouse" merke , ut fra det jeg ser så er det lage av Dali på dali sine fabrikker med nedarvet dali teknologi, så kvalitet burde være innafor. 

 

 

er jo snart ferie penger og skatte penger og min gamle kef kube 2 føler jeg er moden for oppgraderinger, naboen klager enda ikke når jeg ser film så da er det rom for mere lyd og mere bass :p 

 

hadde ikke drammen vært så langt unna var det et par svs pc12-nds rivende billig, 5000 samlet. det hadde vært en sikker vinner , men 7-8 timer i bil er litt for langt .

Endret av Mato
Lenke til kommentar
Woff skrev (På 9.6.2020 den 16.12):

Jepp, som sagt regner jeg med å skifte ut mine PSB'er og da blir det nok også de 4 i taket ja. Har jo et 7.1.4 ATMOS anlegg nå og går aldri tilbake der! ? Så nå blir det altså 7 (Arendal).1 (SVS).4 (PSB) enn så lenge..
Ti tross for trådens emne lar det seg absolutt gå an å få til HiFi i mer enn to kanaler vet du! ?

OG DER var det fire nye kanaler på plass med Arendal 1723 Surround S THX (https://arendalsound.no/1723-s-thx-series/1723-surround-s-thx/) og de spiller utrolig bra rett fra esken gitt! Ser produsenten antyder at de bør spilles inn minimum 50 timer først, men her skal de 50 timene NYTES.. ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...