Gå til innhold

High Fidelity - Kaféen for lydentusiaster


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Woff skrev (6 minutter siden):

Nei, er vel utdannet elektriker samt telemontør, men har jobbet med alarm, adgang, brann og  overvåking de siste 20 årene (Securitas..)

 

Aha, ja det passer nok - nevnte ikke du noe om kameraovervåking i kåken din i et tidligere innlegg eller noe?

Jobbet selv som elektrikker for mange år siden.

Lenke til kommentar
Mr_Spock skrev (11 minutter siden):

"Jeg har 12 GB med lagring på discer (4 stk) i en stasjonær pc - og 3 løse backup discer - med tilsammen samme lagringskapasitet. Tar full backup 2-3 ganger i året."

Høres fornuftig ut, men skaff deg gjerne et sett til med backup og lagre de utenfor huset?  
Har selv fem pc'er her, min største har nå 23 Tb med disker, nr to (mini-pc) har 27 Tb..  (Har fullstendig 'data-dilla')

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mr_Spock skrev (2 minutter siden):

Aha, ja det passer nok - nevnte ikke du noe om kameraovervåking i kåken din i et tidligere innlegg eller noe?

 

Jepp, har utrolige 17 kameraer som overvåker her nå! Bare her i man-cav'en er det to kamera som passer på.
Har også innbruddsalarm og brannvarsling i hvert rom samt adgangskontroll på huset, man-cave og garasje..

Alt av utstyr står på fem UPS'er for å være sikker på at det ikke kommer noe 'støy' på nettet.. Dette er online-enheter og som sikrer NULL støy på hjemmekino mm..

Rimelig tullete! Akkurat nå er det 51 enheter på lokalnettet mitt... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er jo 17 av de kameraer da.. ?? Og så er selve datanettet godt bestykket med POE-switcher... 5 UPS'er.. Joda, det blir fort mye.
For ikke å glemme kinoen.. Der tar forsterkeren en, Logitech fjernkontroll bruker en og jeg har 5 4k spillere, tv og NAS...  

Endret av Woff
Lenke til kommentar
Woff skrev (2 timer siden):

Jepp, jeg forstår at det er et isolert og separat spenningspar! Var bare litt feil å bruke volt kabel (Er yrket mitt dette!).. ?

Synd at du slettet kilden før du sjekket kopien, men sånt lærer du av! ? Får håpe du klarer å redde de tilbake, men da ser du hvor viktig det er med BACKUP.. Det gjelder forøvrig ALT du har av data så skaff deg en disk som du kan ta backup med! Kan gi deg endel tips til rutiner på sikkerhetskopiering hvis du trenger det. Her kjøres det daglig sikkerhetskopi av det som endres og ukentlig backup lor ekstern lagring!

Hehe jeg klarte å redde filmene, fikk faktisk fler, noen slettede også som ikke var overskrevet.

Håper alle får plass i streameren, hadde vært kult.

Lenke til kommentar
Woff skrev (3 minutter siden):

Grattis, det var jo bra! 
Men da bør du vurdere å kjøpe deg plass til sikkerhetskopi? Du ser garantert fordelen nå hvor du var nær ved å miste hele samlinga?
Utrolig greit å ha en backup når (ikke hvis nei!) det oppstår problemer!

Jo fint å ha backup, er vel mest bekymret for musikken, der det er mye sjeldent..

Men noen av filmene også .

 

Og den jeg har skrudd ut, må jeg være forsiktig med, data HDD tåler ikke en smell, eller at du mister i gulvet, det vet jeg.

Fikk litt musikk også idag..

 

 

15901712667996236549369021836669.jpg

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Hvis du har valgt å ta vare på det så koster ikke en backup all verden. Jeg anbefaler deg det, vel anvendte penger! 
Og som sagt er backup også greit på det du har av data, ikke bare lyd og bilde.
Her kan jeg legge opp hele systemet på nytt hvis det dukker opp virus eller et disk-brudd.
Jeg risikerer kun å miste det som har skjedd siste døgn, noe som kan være ille nok!

Lenke til kommentar
Woff skrev (På 22.5.2020 den 20.16):

Hvis du har valgt å ta vare på det så koster ikke en backup all verden. Jeg anbefaler deg det, vel anvendte penger! 
Og som sagt er backup også greit på det du har av data, ikke bare lyd og bilde.
Her kan jeg legge opp hele systemet på nytt hvis det dukker opp virus eller et disk-brudd.
Jeg risikerer kun å miste det som har skjedd siste døgn, noe som kan være ille nok!

Skulle ønske jeg hadde en liten NAS med masse musikk og film, aberet er at jeg er så dårlig på å rippe iallefall film. Vet ikke hvilket program som er bra osv.

Men er vel bare å kjøpe noe software og en brenner, stasjon....

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Tenkte lenge selv på en NAS - men jeg er fornøyd med en stasjonær pc og løse backup disker.

Jeg ripper musikk til flac og film til mkv.

Exact audio copy til musikk og Makemkv til film. Det første er vel gratis, mens Makemkv betalte jeg en liten sum for lisens.

Rippe multikanal - dvd-audio, dvd-v, blu ray audio - der bruker jeg Dvd audio extractor som jeg betalte for.

 

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

I mitt hjemmekino-oppsett har jeg en NAS, en QNAP TS-453A (https://www.qnap.com/en/product/ts-453a/specs/hardware) med 1 stk SSD på 128 Gb som systemdisk, to 8 Tb og en 10 Tb som lagring.. Denne har HDMI ut og koblet rett til anlegget mitt.
Brukes både til film og musikk...
Har også en litt eldre QNAP, TS-239 med 2 stk 6 Tb disker for sikkerhetskopier, men den står i hovedbygningen her.. ?

Endret av Woff
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Mr_Spock skrev (På 24.5.2020 den 15.29):

Tenkte lenge selv på en NAS - men jeg er fornøyd med en stasjonær pc og løse backup disker.

Jeg ripper musikk til flac og film til mkv.

Exact audio copy til musikk og Makemkv til film. Det første er vel gratis, mens Makemkv betalte jeg en liten sum for lisens.

Rippe multikanal - dvd-audio, dvd-v, blu ray audio - der bruker jeg Dvd audio extractor som jeg betalte for.

 

Vet du hvordan jeg fikser metadata navn med EAC, Jeg sliter med dette. På Windows Media player går dette.

Men PS audio Paul på YouTube mener EAC er beste programmet for korrekt ripping av flac.

Lenke til kommentar
Mato skrev (2 timer siden):

8 ting og ignorere i ditt hifi sett-opp 

 

(  og i motsetning til john her så kan du ignorere det meste her for alltid og ikke bare til senere )

 

Kul video - jeg ble veldig spent når han kom til de 3 tingene man virkelig skal bry seg om - tenkte han det samme som meg?....

Vel nesten - Jeg prioriterer slik - Rom, høytalere og mastering som nummer 3. Men han hadde en annen vri - plassering som nummer 2. Ikke så dumt.

Nå regner jeg rom, plassering og lytteposisjon som en ting. Når det gjelder mastering som nummer 3, så er ikke det slått i stein - for mye moderne musikk så kommer det faktisk som nummer 1. Hvis jeg skal regne med alle de cdene som ligger og skammer seg i boden.... ?

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...