Gå til innhold

High Fidelity - Kaféen for lydentusiaster


Anbefalte innlegg

Mato skrev (1 minutt siden):

har en crown 1002 som driver front høyttalerne.

image.png.c2cbcbe49e46ff5fedcc0a61ab0d4f03.png

 

 

Joda er klar over at 8008 var "rimelige" i sin tid , blue serien var vell og ganke kritikerrost i sin tid.  jeg har hatt Concept 6 når de var nye og mener og huske at disse var kjempe bra.

 

jeg vurdere om jeg skal få dette i hus, skal vel ha vært meget bra i sin tid 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=186878766

Er bare å prøve:) Med slike priser er det bare å teste og selge videre det man ikke liker. Personlig liker jeg bassen jeg får ut av Euphonia med 6,5tommere mye mer enn det jeg fikk fra 8008 selv back in the day. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
AveMORphine skrev (40 minutter siden):

Hvor stort er rommet?

jeg mener den er oppmålt til 45 kvadrat, som flaks så er naboen sitt hus på finn så det ser slik ut :

( jeg har ca samme layout og møblering) det er og bilder av min stue i show off tråden. 

image.png.6865750ed927bfc6d905dcce4fb127ec.png

 

image.png

Endret av Mato
Lenke til kommentar
Mato skrev (6 timer siden):

har en crown 1002 som driver front høyttalerne.

image.png.c2cbcbe49e46ff5fedcc0a61ab0d4f03.png

 

 

Joda er klar over at 8008 var "rimelige" i sin tid , blue serien var vell og ganke kritikerrost i sin tid.  jeg har hatt Concept 6 når de var nye og mener og huske at disse var kjempe bra, så sånn sett "skuffet" 8008 litt med tanke på at de var veldig flate i bunnen. 

 

jeg vurdere om jeg skal få dette i hus, skal vel ha vært meget bra i sin tid 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=186878766

Qln er jo kjente de, synes du skal slå til om du har råd.

Lenke til kommentar

Disse er veldig bra. Spesielt med strømsterke forsterkere. Solgte i bøtter og spann av disse i sin tid. Det er OHFC 20 år jubileum htt som var en oppgradert variant av QLN 606 (tykkere MDF i kassene, bedre intern demping, bedre elementer etc). Ekstremt høy morrofaktor med med kontroll når de er parret med god nok elektronikk. Legg merke til logo`en nederst på fronten, det er OHFC logoen fra ca 2000. Det ble også solgt noen sett som QLN M20 bl.a. i danmark, men de er enda mer sjeldne enn de som har OHFC logoen på fronten (er dog samme htt).

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=186806484

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar
AveMORphine skrev (9 timer siden):

Om du ikke har barn som velter htt, så kan disse være ett godt alternativ parret med en god sub.

Fordelen med System audio er at de er designet for å stå relativt nerme bakveggen, så selv med en standard 40cm tv benk så trenger de ikke komme foran tv benken for å spille bra.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=185151445

de så regelrett herpet ut , til den prisen forventer jeg at ting ser bedre ut, disse hadde jamme mange stygge skavanker. 

 

 

 

Jeg vurderer og bare beholde de argon høytaleren i front , kjøpe 2 argon bass 10 og ha på front kanalen , og 1 eller 2 argon bass 15 og ha på lef kanalen, eneste var det med en god center da ... 

Lenke til kommentar
Mato skrev (39 minutter siden):

de så regelrett herpet ut , til den prisen forventer jeg at ting ser bedre ut, disse hadde jamme mange stygge skavanker. 

 

 

 

Jeg vurderer og bare beholde de argon høytaleren i front , kjøpe 2 argon bass 10 og ha på front kanalen , og 1 eller 2 argon bass 15 og ha på lef kanalen, eneste var det med en god center da ... 

Du mener de ser små eller slanke ut.

Du skal ikke la deg skremme av utseende, de har mange element, og er kjappe, de kan ikke gå ille dypt, men System Audio er bra Dansk kvalitet... De er danske right? De er på Dalis nivå kvalitetsmessig... Og begge litt nivå over Jamo som også er bra høyttalere.

Audiovector er vel også danske? Litt kremen det sammen med Dynaudio.

 

Nok snakk.. en høyttaler som er veldig het for tiden om du skal ha nytt er Triangle Borea...

 

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 minutt siden):

Du mener de ser små eller slanke ut.

Du skal ikke la deg skremme av utseende, de har mange element, og er kjappe, de kan ikke gå ille dypt, men System Audio er bra Dansk kvalitet... De er danske right? De er på Dalis nivå kvalitetsmessig... Og begge litt nivå over Jamo som også er bra høyttalere.

Audiovector er vel også danske? Litt kremen det sammen med Dynaudio.

 

Nok snakk.. en høyttaler som er veldig het for tiden om du skal ha nytt er Triangle Borea...

 

nei som i at de var full i hakk og skader, har ingen tvil om at de spiller bra , men de var nok klar til og brukes i en garasje eller kjeller ikke en stue 

Lenke til kommentar
Mato skrev (3 minutter siden):

nei som i at de var full i hakk og skader, har ingen tvil om at de spiller bra , men de var nok klar til og brukes i en garasje eller kjeller ikke en stue 

Bare kjør med en Argon Center da, er sikkert bra nå så lenge, og så kan du heller planlegge over lang tid hva du skal ha senere..

 

Lenke til kommentar

Jeg blir litt usikker nå. Noen som kan oppklare forskjellen mellom alle disse typene forsterkere?

Ser hifiklubben har listet opp en hel rekke med forsterkere jeg kan bla i, det er effektforsterker, forforsterker, integrert forsterker, og stereoforsterker (med streaming).
Min oppfatning var at forforsterker + effektforsterker = suksess. Mens integrert forsterker kunne jobbe alene som en type receiver. Så stereoforsterker er en type integrert forsterker?

I mitt scenario har jeg en hjemmekinoreceiver. Hvis jeg ønsker å koble en forsterker f.eks mellom receiveren og frontene mine, for å krydre disse med litt effekt, hva er det jeg bør ha da? Og hvis jeg ønsker inaktiv sub i tillegg, så er vel dette en egen kategori forsterker, right?

Og et annet scenario. Hvis jeg i så tilfelle ikke har en receiver jeg skal benytte meg av. Hva bør jeg ha da? Både til 2.0 eller mer.

Lenke til kommentar

Forsterker / integrert forsterker - en enhet som gjør preamp delen og effekt amp delen 

Reciver - det samme som over men med innebygget radio 

Forforstereker/preamp -  denne håndterer og forsterker signal før det sendes til effekt forsterkeren. 

Effektforsterker , denne forsterker signal og sender det til høyttalerne

hjemmekino reciver - denne kan ta mot lyd og bilde og prossesere dette og sende det videre til til både tv og høytalere eller en effekt amp.  de kan komme med og uten innebygget forsterker 

 

 

for deg så kommer det litt ann på hva du allerede eier for hvilke muligheter du har. du har garantert LEF out ( sub kanalen ) denne kan du bruke en aktiv sub eller en effektforsterker + en passiv sub om du ønsker. så må du ha pre out på de respektive kanalene du ønsker og ha en effekt forsterker, dette er ofte ingen av eller kun front som har, bare de dyrere modellene har pre out på alle kannaler, og da har du ofte allerede en god innebygget forsterker.  

Lenke til kommentar
Mato skrev (36 minutter siden):

for deg så kommer det litt ann på hva du allerede eier for hvilke muligheter du har. du har garantert LEF out ( sub kanalen ) denne kan du bruke en aktiv sub eller en effektforsterker + en passiv sub om du ønsker. så må du ha pre out på de respektive kanalene du ønsker og ha en effekt forsterker, dette er ofte ingen av eller kun front som har, bare de dyrere modellene har pre out på alle kannaler, og da har du ofte allerede en god innebygget forsterker.  

Ser ut som at eg har pre-out på alle kanaler + to subber? 

I tillegg fant jeg specsene til receiveren. Ser ut som at den klarer seg godt i stereo.

 

Qci6MNz.png

3K33csr.png

 

Endret av Sydvest
Lenke til kommentar
Mato skrev (7 timer siden):

grei sak den der , skulle funke fint til det meste uten at du må ha effekt forsterker. 

Tja sikkert greit,jeg har mer Watt ca 130 Yamaha watt.

Lyden blev sykt mye bedre i stereo selv med 110watt i effekt Xtz100AP.

Idag bruker jeg Xtz Edge A2 300 det er 150watt i 8 enda bedre.

 

Jeg vet flere som er happy med musikk i hjemmekino. Men de har toppklassen...

Selv i hva som er mellomklasse som min var i sin tid, så er det bra på film, men ikke helt der i musikken... Prøvde mange høyttalere og kilder.

Må huske at i de fleste Avr så er de fokusert på film, og film er ikke kontinuerlig forbruk av watt. Hører det på testene også på nett og blader, musikk er alltid avrs svake punkt, selv de bra.. Der går det-"Spiller nesten så musikalsk at man skulle tro det var stereo"

Det kan være at Marantz måler bedre, men jeg tror nok effekt feks den jeg har bedrer lyden, hos meg forandret det totalt lyden og lydnivå.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...