Gå til innhold

Juni blir en ny stor leveringsmåned for Tesla


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tesla har riktig nok tatt bort lokasjon i beskrivelsen sin, men det er kun 30 biler som mangler lokasjon + 3stk stod i Nederland.

 

Resten er fordelt som følger:

Bergen-Kokstad 6

Bergen-Minde 9

Drammen 4

Drammen Logistics-HUB 183

Kristiansand-Sørlandsparken 8

Skodje-Alesund 5

Stavanger-Forus 11

Tromso-Alkeveien 2

Trondheim Sor 7

Zeebrugge 3

(blank) 30

 

Må også rette meg selv, det er 7 stk inventory pr i dag, men det er 3 stk med 18" felger og 5 stk med 19", som altså totalt er 8 stk.

Ikke alltid visningen hos Tesla er helt korrekt.

Noen spesiell plass du finner slik informasjon eller er du internt ansatt?

 

Er veldig fysen på en Long Range men skulle gjerne hatt krok isåfall og virker ikke som at noen av inventory bilene har det ?

 

Forøvrig ganske teit nettside dem har som gir veldig lite informasjon og ofte klikker helt..

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Særdeles overraskende resultat. Så får vi se om tesla har solgt en krone for åtti øre, eller om de tjener penger.

 

Det var vell helt som forventet og antydet igjennom hele kvartalet. 

 

Men blir spennende å se hva dette betyr i penger å øre ja. Om de har jobbet godt med sparetiltak som de startet tidligere så regner jeg med det gir resultater. Men det vill jo tiden vise. 

 

Uansett bør vell dette legge ballen død om at det er labert marked for Tesla om dagen, det er som før altså stigende og det som holder igjen er utleveringer, ikke kundene. 

Lenke til kommentar

Det var vell helt som forventet og antydet igjennom hele kvartalet. 

 

Men blir spennende å se hva dette betyr i penger å øre ja. Om de har jobbet godt med sparetiltak som de startet tidligere så regner jeg med det gir resultater. Men det vill jo tiden vise. 

 

Uansett bør vell dette legge ballen død om at det er labert marked for Tesla om dagen, det er som før altså stigende og det som holder igjen er utleveringer, ikke kundene.

 

Egentlig ikke, for hvorfor har Tesla levert betydelig mer enn hva de har produsert? Hva regnes som levert? Teksten til tesla kan tolkes på flere måter. Tesla tar som kjent forhåndsbetalt, som betyr at det kan vøre masse biler som ikke har blir levert til kunden enda rent fysisk men som er regnet inn som levert. Samme med returnerte biler. og hva med inventarliste som tesla selger, hvor passer disse inn? Igjen, Tesla er mestere på å tåkelegge så det er mange ubesvarte spørsmål. Bla. Hvor mange billigmodeller er inne i tallene her?

Lenke til kommentar

Levert er når kunden har mottatt bilen, pengene er på konto hos Tesla og papirarbeidet er i orden. Dette er informert om mange ganger før.

 

Vet ikke akkurat hvordan de håndterer tilbakeleveringer. Mulig de trekker i fra innleverte biler i et kvartal fra leveransetallet det kvartalet. Eller kanskje de regner bilen som levert første gang en kunde overtar bilen, og så går tilbakeleverte biler innunder bruktbilsalget. (Vil egentlig tro det siste.)

 

Inventory-biler som blir solgt regnes så klart som leverte biler.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Egentlig ikke, for hvorfor har Tesla levert betydelig mer enn hva de har produsert? Hva regnes som levert? Teksten til tesla kan tolkes på flere måter. Tesla tar som kjent forhåndsbetalt, som betyr at det kan vøre masse biler som ikke har blir levert til kunden enda rent fysisk men som er regnet inn som levert. Samme med returnerte biler. og hva med inventarliste som tesla selger, hvor passer disse inn? Igjen, Tesla er mestere på å tåkelegge så det er mange ubesvarte spørsmål. Bla. Hvor mange billigmodeller er inne i tallene her?

 

Det har vell litt med sist kvartal å gjøre, tipper jeg. De hadde mange produserte biler som ble forsinket utlevert pga levering i nye markeder. De sto nå som "overliggere" i det nye kvartalet og kunne leveres ut. 

Lenke til kommentar

Jasså? Hvor er tallene som underbygger påstanden?

Tja, over hele nettet?

 

F.eks. her:

 

https://www.theverge.com/2019/7/2/20680078/tesla-q2-deliveries-production-record-elon-musk

 

Egentlig ikke, for hvorfor har Tesla levert betydelig mer enn hva de har produsert? Hva regnes som levert? Teksten til tesla kan tolkes på flere måter. Tesla tar som kjent forhåndsbetalt, som betyr at det kan vøre masse biler som ikke har blir levert til kunden enda rent fysisk men som er regnet inn som levert. Samme med returnerte biler. og hva med inventarliste som tesla selger, hvor passer disse inn? Igjen, Tesla er mestere på å tåkelegge så det er mange ubesvarte spørsmål. Bla. Hvor mange billigmodeller er inne i tallene her?

Nå prater du bare tull. Levert = kunden har betalt, og overtatt bilen. Inventory-biler regnes ikke som levert (med mindre de blir kjøpt og overlevert kunde).

 

Skjerp deg.

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, over hele nettet?F.eks. her:https://www.theverge.com/2019/7/2/20680078/tesla-q2-deliveries-production-record-elon-muskNå prater du bare tull. Levert = kunden har betalt, og overtatt bilen. Inventory-biler regnes ikke som levert (med mindre de blir kjøpt og overlevert kunde).Skjerp deg.

De tallene har vi ikke før vi har regnskapet klart. Tesla bør lever et lite overskudd nå, hvis IKK er det noe fundamentalt galt med strukturen i selskapet.

 

Og ellers takk, jeg er mer skjerpet enn deg så jeg klarer meg ;)

Lenke til kommentar

De tallene har vi ikke før vi har regnskapet klart. Tesla bør lever et lite overskudd nå, hvis IKK er det noe fundamentalt galt med strukturen i selskapet.

Tesla har guidet til tap i Q2, men mindre tap enn i Q1. Jeg tror de havner på $100 mill i tap, +/- $200 mill.

 

En av utfordringene i forhold til overskudd er den relativt lave produksjonen og salget av Model S og Model X. Dette gjør at omsetning er lavere enn Q4, til tross for større antall biler solgt. Tesla har informert om at de forventer økende produksjon av S/X utover året, og om de klarer det vil Tesla trolig returnere til overskudd. Kanskje i Q3, som guidet.

 

Det viktige for Tesla er ikke egentlig å gå med overskudd på dette punktet. Selv med et lite tap i Q2 vil de ganske sikkert ha positiv kontantstrøm. Og med omkring $5 mrd på konto har de nok penger til å finansiere alt det de trenger å finansiere frem til Gigafactory 3 er i drift i Kina, og salget av Model Y, Roadster og Semi kommer i gang i 2020.

 

Å doble salget vil hjelpe ganske betraktelig i forhold til overskudd.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Tesla har guidet til tap i Q2, men mindre tap enn i Q1. Jeg tror de havner på $100 mill i tap, +/- $200 mill.En av utfordringene i forhold til overskudd er den relativt lave produksjonen og salget av Model S og Model X. Dette gjør at omsetning er lavere enn Q4, til tross for større antall biler solgt. Tesla har informert om at de forventer økende produksjon av S/X utover året, og om de klarer det vil Tesla trolig returnere til overskudd. Kanskje i Q3, som guidet.Det viktige for Tesla er ikke egentlig å gå med overskudd på dette punktet. Selv med et lite tap i Q2 vil de ganske sikkert ha positiv kontantstrøm. Og med omkring $5 mrd på konto har de nok penger til å finansiere alt det de trenger å finansiere frem til Gigafactory 3 er i drift i Kina, og salget av Model Y, Roadster og Semi kommer i gang i 2020.Å doble salget vil hjelpe ganske betraktelig i forhold til overskudd.

Kommentar til tallene som en finner her?

 

 

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1UbEIP_zlLIe0w7vHXvsn4xLatfshXdItSJdImy5HYMw/edit?usp=sharing

Lenke til kommentar
Tja, det er masse å sette fingeren på. Prisøkninger på Model 3 i Q2 fører til økt ASP, samtidig som økende produksjon fører til reduserte kostnader og økt margin. Model S/X salget har økt betydelig fra Q1, med fallede andel 75D, så der kan man også forvente høyere ASP og margin i forhold til Q1. GHG kreditter øker med økte leveranser, altså må man legge på minst $100 mill i forhold til "bull Q2". Tesla har også spart opp noe sånt som $800 mill i ZEV kreditter som kan selges på et eller annet tidspunkt. (Om Tesla ikke benytter seg av ZEV kreditter tror jeg resultatet vil være nærmere -$300 mill enn +$100 mill.) Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Begynner å komme bedre elbiler enn Tesla, med like lang rekkevidde, til halve prisen

Så salget kommer nok til å gå nedover, helt til de glemmer Norge

 

Her har jeg lest gjennom hele tråden i håp om å finne en knallbra elbil med 409 km rekkevidde til 188 000,- og 560 km til 225 000,-. Ble ganske skuffa når jeg fant ut at du ikke har hatt tid til å svare ennå. :(

 

Ser frem til å høre fra deg!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Noen spesiell plass du finner slik informasjon eller er du internt ansatt?

 

Er veldig fysen på en Long Range men skulle gjerne hatt krok isåfall og virker ikke som at noen av inventory bilene har det

 

Forøvrig ganske teit nettside dem har som gir veldig lite informasjon og ofte klikker helt..

 

Når model 3 inventory ble lagt ut ble alle VIN lagt inn i tabell og oppdatert underveis. 

Med registreringsinfo tilgjengelig lukes bilene ut etterhvert. 

 

Hengerfeste var det ikke opplyst om på flere inventory biler som faktisk hadde det, slik at oversikten er mangelfull. Men det lå/ligger 28 svarte long range som var opplyst med hengerfeste. VIN 34.. 

Alle lokalisert i Drammen. 

 

Nettsiden har sine begrensninger som gjør datagrunnlaget noe mangelfullt 

Endret av Marzo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...