Gå til innhold

Juni blir en ny stor leveringsmåned for Tesla


Anbefalte innlegg

Problemet er at aksjekurs og forventning er basert på en lovnad om 500 000 og en million Model 3 i året. Nå produserer de knappe 5000 per uke og det ser ut til å være mer enn det er etterspørsel til.

Nei, de har større etterspørsel enn de har kapasitet til å levere ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du sier stemmer fortsatt ikke. Det er nå 10 tusen Model 3 på norske veier.

54 tusen Leaf, 37 tusen E-Golf. Det er lenge til den overgår disse.

Skal man virkelig snakke om solgte biler, må man ta med eks.vis Boble og Sierra, som solgte som varmt hvetebrød i sine glansdager.

Men dette er lenge siden nå. Likevel nyttig å sette det litt i perspektiv. 

Et spm, hvorfor er det så viktig for deg at flest mulig andre har lik bil som du har? Redd for å ikke være en del av flokken?

Med dine påstander er du i beste fall historieløs. Dette kan gå begge veier. Opp som en løve, ned som en skinnfell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det du sier stemmer fortsatt ikke. Det er nå 10 tusen Model 3 på norske veier.

54 tusen Leaf, 37 tusen E-Golf. Det er lenge til den overgår disse.

Skal man virkelig snakke om solgte biler, må man ta med eks.vis Boble og Sierra, som solgte som varmt hvetebrød i sine glansdager.

Men dette er lenge siden nå. Likevel nyttig å sette det litt i perspektiv. 

Et spm, hvorfor er det så viktig for deg at flest mulig andre har lik bil som du har? Redd for å ikke være en del av flokken?

Med dine påstander er du i beste fall historieløs. Dette kan gå begge veier. Opp som en løve, ned som en skinnfell.

 

Det stemmer at den setter salgsrekorder ja. Blir lit idiotisk å begynne å dra inn boble og sierra som har solgt i flere 10år i landet, model 3 har vært til salgs i mindre enn 6mnd... Den setter salgsrekorder for måned, kvartaler og sannsynligvis år. 

 

Nå har jeg sagt at det er viktig for meg? Det ville jeg likt å vite? Du kjører vell en model S(påstår iallefall det...) og det er fortsatt langt flere av de på veien enn model 3. Hvorfor er det så viktig for deg? 

Lenke til kommentar

Ja den S-en skal jeg kvitte meg med snart, hatt stort tap på den. Men sånn er det. Moro å lære hvordan Tesla-verden er også. 

Jeg liker best billige biler egentlig, under 200 tusen. Så kan man reparere litt selv og man trenger ikke være redd for å bruke den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har lagt merke til det store verditapet jeg også, spesielt det siste halvåret. Min analyse er at det skyldes at mange S eiere har kjøpt 3 LR, med det resultat at bruktmarkedet flommer over av S. Mange har brukt gamlebilen sin til å delfinansiere den nye. Det er spesielt de med de rundt 5 år gamle S-er som bytter den ut til fordel for 3. Jeg tror disse kundene i stor grad velger LR-utgavene både pga utålmodighet og at de vil ha den lange rekkevidden og har råd til det. Jeg tror ikke like mange tidligere S-eiere vil gå for SR-utgavene. SR tror jeg i større grad slår an hos tidligere Leaf og e-golf eiere og de som kjøper sin første elbil. Dermed forventer jeg ikke den samme flommen av model S når 3 SR kommer på markedet. Jeg spår at verditapet det kommende året blir mye mindre enn det forrige.

 

En annen ting jeg har lagt merke til er at prisdifferansen mellom model S P85 (som jeg har) og 85D, 90D, P85D, P90D har krympet en del (både i kr og %). Det betyr at nå begynner det å bli interessant å gjøre en mellom-oppgradering til en av de.

 

Et annet alternativ er å smøre seg med tålmodighet og se om det kommer noen model S v2 snart, slik det var noen rykter om i vår. Men da må jeg nok sette inn et nytt gir i sparinga.

Lenke til kommentar

Det er egentlig ikke voldsomme forskjeller mellom modellårene. Kom vel nye seter på 15 modellen, men ikke alle liker disse, veldig sportslige og trange. Jeg liker de ikke på langtur. AP1 kom jo på 15 modellen, kan være greit å ha, men ikke noe must. Som regel kjører man manuelt uansett. P85D og P90D er jo kronisk overpriset. Etter hva jeg kan se forsøkes disse og selges til omtrent samme pris som for 2 år siden. Når man kan en NY P3 til 50-100 tusen mindre enn en 4 år gammel P85D skal det jo litt til for å velge S. Da skal man ha ekstremt behov for den ekstra plassen, eller være svært glad i utdatert tech og bussratt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det stemmer at Tesla ikke har kjempelange ventelister (vel, unntatt på Model 3 SR+, der leveransene ikke har begynt i Europa). Ikke at det har særlig stor betydning. Ingen av konkurrentene har kjempelange ventelister heller: 3-serie, A4, C-klasse, osv.

Nå har vel SR+ blitt levert i Tyskland siden mai?

Lenke til kommentar

17% av alle Model 3 i Spania og 19% for tilsvarende i Nederland. I mai var det 25% andel SR+ av alle Model 3 i Tyskland. Så det er vel ikke et mindre antall da?

Norge er en stor del av salget i Europa, og her var det null. Er neppe snakk om over 10% SR totalt for Europa. Fra og med Q3 kan det være snakk om 30-40%.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Det har vært tørke på registreringer av model S og X i år, men i Juni ser det ut til å ha tatt seg litt opp igjen:

Model S i hele 2018: 3634 stk, Januar-mai 2019: 358 stk: Juni 2019 426 stk, totalt første halvår: 784

Model X i hele 2018: 4982 stk, Januar-mai 2019: 972 stk: Juni 2019 313 stk, totalt første halvår: 1285

Lenke til kommentar

Jeg brukte bevisst gårsdagens tall da de ulike sidene oppdateres ulikt. 

Som nevnt sier prognosene 2900 biler i juni som blir 4390 biler totalt. 

Det skulle tilsvare 72% av utleveringene i Q1 som kun var 2 reelle måneder. 

 

2900 er nok noe lavt, de jobber hardt de siste dagene nå. Jeg tror nok det blir nærmere 3500. Men det får en se. 

 

Da var fasiten klar og de klarte 2993 stk Model 3 i juni. 

Det er 56% av hva de leverte ut i mars. 

Og spot on 72% av Q1 vs Q2 tall. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Norge er en stor del av salget i Europa, og her var det null. Er neppe snakk om over 10% SR totalt for Europa. Fra og med Q3 kan det være snakk om 30-40%.

Av det jeg har sett så er andelen SR+ veldig høy i NA, rundt 40%. Blir spennende å se hvordan mye lavere ASP har å bety for underskuddet i Q2.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Av det jeg har sett så er andelen SR+ veldig høy i NA, rundt 40%. Blir spennende å se hvordan mye lavere ASP har å bety for underskuddet i Q2.

Det er mulig de har fått til overskudd i Q2. Ryktene sier noe i området av 95k leveranser. Men det er litt vanskelig å si akkurat hvor de havner. Det kommer an på ZEV kredittsalg og litt diverse.

 

Jeg ville gjette på $100 mill i GAAP underskudd, +/- $200 mill.

Lenke til kommentar

Det er mulig de har fått til overskudd i Q2. Ryktene sier noe i området av 95k leveranser. Men det er litt vanskelig å si akkurat hvor de havner. Det kommer an på ZEV kredittsalg og litt diverse.

 

Jeg ville gjette på $100 mill i GAAP underskudd, +/- $200 mill.

OK, da tipper jeg minus $400 mill GAAP. Fasit om en måned.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er egentlig ikke voldsomme forskjeller mellom modellårene. Kom vel nye seter på 15 modellen, men ikke alle liker disse, veldig sportslige og trange. Jeg liker de ikke på langtur. AP1 kom jo på 15 modellen, kan være greit å ha, men ikke noe must. Som regel kjører man manuelt uansett. P85D og P90D er jo kronisk overpriset. Etter hva jeg kan se forsøkes disse og selges til omtrent samme pris som for 2 år siden. Når man kan en NY P3 til 50-100 tusen mindre enn en 4 år gammel P85D skal det jo litt til for å velge S. Da skal man ha ekstremt behov for den ekstra plassen, eller være svært glad i utdatert tech og bussratt.

bussratt? - hehe. Jeg liker S-rattet bedre enn 3-rattet. Sistnevnte er for lite, for mykt og knappene gir litt mindre godfølelse. Setene i 3 liker jeg ikke. De er alt for myke og jeg ser for meg at de blir raskere slitt enn de to første generasjonene med skinnseter i S.

 

Joda, det er veldig mange luringer som tror P85D og P90D er verd sin vekt i gull, og sikkert er bitter over verditapet, men det finnes unntak. Jeg har sett et par P85D/P85DL nede i 400 000 og en P90D/P90DL nede i 450 000 og det synes jeg ser ok ut, uten at jeg har slått til ennå.

 

3 liker jeg ikke pga plass, bagasjelokk, dash, seter og at den generelt virker strippet for fancy ting som fins på S. Med unntak av noe programvare da, men det bryr meg ikke så mye siden veiene her oppe sjeldent er kompatibelt med AP og jeg uansett vil kjøre selv.

 

3 hadde ikke funket som nr 1 bil for meg. Hvis jeg skulle gått til anskaffelse av en nr 2 bil ville jeg ikke satt av mer enn 100 000 til det. Da utelukkes en hver nybil.

 

Min neste bil blir mest sannsynlig en lav-spekket Model S v2. Enten ved lansering eller brukt et par år senere. Eller noe europeisk om det skulle dukke opp noe interessant. Kanskje en brukt i-Pace eller noe nytt.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...