Gå til innhold

Juni blir en ny stor leveringsmåned for Tesla


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ingenting galt med å ha biler på lager. Snittet for forhandlere i USA er omkring 60 dagers lagerbeholdning. Om Tesla skulle vært på samme nivå ville de måtte hatt omkring 60.000 biler på lager globalt, inkludert noe i området av 3.000 biler i Norge. 600 biler i Norge er sånt sett ikke spesielt bekymringsverdig.

 

Det å ha biler på lager er noe som kan være med på å stimulere etterspørselen. Noen kjøpere vil gjerne ha bil raskt, i stedet for å vente et par måneder. Om Tesla så at de ville trolig kunne få omsatt flere bedre utstyrte biler i Norge ved å produsere en serie lagerbiler og få sendt de til Norge, så er jo det en helt grei strategi det. Om de blir levert i Q2 eller i Q3 er ikke så viktig.

 

LR AWD er på ingen måte billige biler. Det koster ekstra både for AWD og for LR. Det står mange kjøpere og venter på at rimeligere SR+ med RWD skal komme til Norge.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ingenting galt med å ha biler på lager. Snittet for forhandlere i USA er omkring 60 dagers lagerbeholdning. Om Tesla skulle vært på samme nivå ville de måtte hatt omkring 60.000 biler på lager globalt, inkludert noe i området av 3.000 biler i Norge. 600 biler i Norge er sånt sett ikke spesielt bekymringsverdig.

Det å ha biler på lager er noe som kan være med på å stimulere etterspørselen. Noen kjøpere vil gjerne ha bil raskt, i stedet for å vente et par måneder. Om Tesla så at de ville trolig kunne få omsatt flere bedre utstyrte biler i Norge ved å produsere en serie lagerbiler og få sendt de til Norge, så er jo det en helt grei strategi det. Om de blir levert i Q2 eller i Q3 er ikke så viktig.

 

I en normal situasjon ville det ikke vært noe galt med det. Jeg hadde ikke reagert om Tesla hadde kommet i denne situasjonen rundt årsskiftet. Så lenge Tesla har/hadde forspranget skulle man tro etterspørselen var større. 

 

Utfordringen til Tesla er også at de konkurrerer med seg selv ved å endre produktet i produksjon (HW3.0 /hengerfeste)

Med mange biler på lager vil Tesla ved neste produkt endring risikere å redusere prisen (med tap?) for å selge bilene. 

Tidligere har dette gått på kundene og de få som har valgt å kanslere ordren har Tesla tatt på sin kappe. 

 

Ved en sunn forretningsdrift vil den ene hånda vite hva den andre gjør, og et evt lager selges ut før det kommer nye modeller/funksjoner. Forhåpentligvis er det også noe vi vil se hos Tesla fremover. 

 

 

 

 

LR AWD er på ingen måte billige biler. Det koster ekstra både for AWD og for LR. Det står mange kjøpere og venter på at rimeligere SR+ med RWD skal komme til Norge.

 

Nettopp.. Disse 600 bilene på lager kunne derfor blitt produsert som SR+ biler og funnet sin eier omgående hvis det var så enkelt. 

Mulig det er avtalen om kjøp av produksjonskapasitet på battericeller som gjør at de fokuserer på modellen. 

Gjerne vi vil se en software begrensing på batteriet tilsvarende som for Model S tidligere. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Model 3 passerer snart model x her i landet, og folk får seg til å si at bilen har dårlige salgstall. Komedie uten like.

 

Blir spennende å se tallene i de nye markedene dette kvartalet, ikke minst hvor grønne tallene til tsla blir med kostnadskutt og godt salg. Spennende tider for bedriften.

 

 

Ja altså jeg prøver ikke å si at de kommer til å slå den rekorden jeg. Det har vell aldri noen prøvd å påstå tror jeg, for den var enorm. 

 

Mener du salget for Model 3 har økt i Q2, eller har det gått ned? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nettopp.. Disse 600 bilene på lager kunne derfor blitt produsert som SR+ biler og funnet sin eier omgående hvis det var så enkelt. 

Mulig det er avtalen om kjøp av produksjonskapasitet på battericeller som gjør at de fokuserer på modellen. 

Gjerne vi vil se en software begrensing på batteriet tilsvarende som for Model S tidligere.

Det handler nok først og fremst om bedre inntjening. LR AWD har bedre inntjening enn SR+/LR RWD, og derfor er det disse de helst vil selge. At de er svarte hjelper sikkert også i maleverkstedet, slik at de får gjennom flest mulig biler for høyest mulig produksjon.
Lenke til kommentar

Mener du salget for Model 3 har økt i Q2, eller har det gått ned? 

 

Mener du i Norge så har det åpenbart gått ned og det var jo absolutt forventet da de sendte alt de hadde av biler over og det gikk ut over resten av produksjonen. Som er litt av poenget her. Nå kjører de stabilt til Europa og leverer i nye marked og server de som de allerede hadde.

 

Om det er økning eller ikke totalt sett får en vite etter kvartalslutt. Slik jeg forstår det ligger det mye an i utleveringer i USA/omegn om dagen. 

Lenke til kommentar

Om det er økning eller ikke totalt sett får en vite etter kvartalslutt. Slik jeg forstår det ligger det mye an i utleveringer i USA/omegn om dagen.

Tror ikke det egentlig er noen tvil om at Model 3 har økt globalt i Q2 vs Q4. Usikkerheten ligger i om S/X/3 har økt i Q2 vs Q4. S/X hadde et veldig svakt Q1, så det er interessant å se om de forbedrer seg.
Lenke til kommentar

Mener du i Norge så har det åpenbart gått ned og det var jo absolutt forventet da de sendte alt de hadde av biler over og det gikk ut over resten av produksjonen. Som er litt av poenget her. Nå kjører de stabilt til Europa og leverer i nye marked og server de som de allerede hadde.

 

Om det er økning eller ikke totalt sett får en vite etter kvartalslutt. Slik jeg forstår det ligger det mye an i utleveringer i USA/omegn om dagen. 

 

Fra artikkel via alle mine innlegg, ja det er det norske markedet vi snakker om her. 

 

Så påstanden om nedgang i salget er ikke komisk? Etter 48 innlegg ble det åpenbart...  :hmm:

 

Utlevering har ingen direkte sammenheng med salg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det handler nok først og fremst om bedre inntjening. LR AWD har bedre inntjening enn SR+/LR RWD, og derfor er det disse de helst vil selge. At de er svarte hjelper sikkert også i maleverkstedet, slik at de får gjennom flest mulig biler for høyest mulig produksjon.

 

Det ser ut som en god del av inventory bilene har forsvunnet fra Tesla sin side de siste dagene. I dag er det 88stk. 

Selv om siden har en tendens til å miste en del av basen for å så komme tilbake senere, så viser stikk prøver at flere vin nå er registrert. 

 

En del biler har også fått en prisjustering på 27.280,- fra tidligere, da LRAWD sort/sort. 

 

Forhåpentligvis tømmes en del av lageret nå før kvartals slutt for å fylles opp med nye leveranser ila de neste ukene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det ser ut som en god del av inventory bilene har forsvunnet fra Tesla sin side de siste dagene. I dag er det 88stk. 

Selv om siden har en tendens til å miste en del av basen for å så komme tilbake senere, så viser stikk prøver at flere vin nå er registrert. 

 

En del biler har også fått en prisjustering på 27.280,- fra tidligere, da LRAWD sort/sort. 

 

Forhåpentligvis tømmes en del av lageret nå før kvartals slutt for å fylles opp med nye leveranser ila de neste ukene.

Det ser ikke ut til at det er veldig mange nye biler på vei med det første. Den seneste leveransen ankom Zeebrugge 20. juni, og nå er det ingen flere skip på vei. Om de skulle fylle noen skip med biler nå, så vil bilene ikke komme til norge før om 3-4 uker. (Den eneste grunnen til at det ble registrert en del biler i april var at en del skip i Q1 var forsinket, som medførte at en del leveranser skled fra mars til april.) Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Fra artikkel via alle mine innlegg, ja det er det norske markedet vi snakker om her. 

 

Så påstanden om nedgang i salget er ikke komisk? Etter 48 innlegg ble det åpenbart...  :hmm:

 

Utlevering har ingen direkte sammenheng med salg.

 

Mulig det var jeg som missforsto da. Men det er jo ingen tvil om at det blir lavere tall dette kvartalet for norge. Det er jo ikke vanskelig å se. Det er jo totalen som er spennende. 

 

Utlevering har jo en god sammenheng med salg i og med at en må betale bilen før en får den ut. Da er salget gjennomført. 

 

Men vi har vell diskutert dette nok, har vi ikke? Tror vi er mer eller mindre enige jeg..

Lenke til kommentar

Det ble en stusselig dag for Tesla i Norge i dag. Ser jamme ut som om fallet blir brattere enn forventet. Det er ikke rare etterspørselen med tanke på at en kan få Model 3 på dagen.

 

214 stusselig? Du lever på en annen planet. Hvilke andre selskaper leverte mer biler i dag? 

 

Man kan få de aller fleste biler på dagen, det er helt normalt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

214 stusselig? Du lever på en annen planet. Hvilke andre selskaper leverte mer biler i dag? 

 

Man kan få de aller fleste biler på dagen, det er helt normalt.

 

Med tanke på at Q1 var et skuffende kvartal, og det ble forklart med at Q1 tradisjonelt er tregere enn Q2, så er dagens leveranser skuffende. Ser en på tidligere kvartalsvise så er dette kvartalet skuffende. Ser en på Model 3 så er den på lager og kan fås på dagen om en lemper litt på farge og interiør.

 

Dette handler ikke om Tesla i forhold til andre produsenter, men tesla opp mot hva Tesla har sagt de må ha for å tjene penger. Det er Tesla opp mot hva Tesla har sagt at de har som mål. Det er jammen meg ikke uuttømmelig etterspørsel etter Model 3.

Lenke til kommentar

Med tanke på at Q1 var et skuffende kvartal, og det ble forklart med at Q1 tradisjonelt er tregere enn Q2, så er dagens leveranser skuffende. Ser en på tidligere kvartalsvise så er dette kvartalet skuffende. Ser en på Model 3 så er den på lager og kan fås på dagen om en lemper litt på farge og interiør.

 

Dette handler ikke om Tesla i forhold til andre produsenter, men tesla opp mot hva Tesla har sagt de må ha for å tjene penger. Det er Tesla opp mot hva Tesla har sagt at de har som mål. Det er jammen meg ikke uuttømmelig etterspørsel etter Model 3.

 

Denne runddansen har vi hatt før, biter ikke på igjen. god kveld. 

Lenke til kommentar

Utlevering har jo en god sammenheng med salg i og med at en må betale bilen før en får den ut. Da er salget gjennomført. 

 

Men vi har vell diskutert dette nok, har vi ikke? Tror vi er mer eller mindre enige jeg..

 

Jo nå gjentar vi oss til det kjedsommelige. 

 

Sammenhengen er umulig å vite, da det fortsatt er bestillinger fra februar som ikke er utlevert. 

 

Det kan ha blitt bestilt fem tusen biler den siste måneden, eller det har stoppet helt opp. 

 

Og ja salget gjennomføres ved ut levering hvor bilen betales, og Tesla faktisk har lov å inntektsføre kjøpesummen. 

 

Reservasjonene forteller oss hvor godt bilen selger pr i dag og det har vi ingen oversikt over. 

Lenke til kommentar

Jo nå gjentar vi oss til det kjedsommelige. 

 

Sammenhengen er umulig å vite, da det fortsatt er bestillinger fra februar som ikke er utlevert. 

 

Det kan ha blitt bestilt fem tusen biler den siste måneden, eller det har stoppet helt opp. 

 

Og ja salget gjennomføres ved ut levering hvor bilen betales, og Tesla faktisk har lov å inntektsføre kjøpesummen. 

 

Reservasjonene forteller oss hvor godt bilen selger pr i dag og det har vi ingen oversikt over. 

Ikke bare er det bestillinger fra februar som ikke er levert, reservasjoner fra 2-3 år tilbake er heller ikke levert da ikke en eneste SR+ er utlevert i Norge ennå og vi som venter på SR har ikke engang fått lagt bestillingen ennå.

 

Jeg tror markedet for SR/SR+ i Norge er vesentlig større enn markedet for LR.

Lenke til kommentar

Problemet er bare at om alle biler i Norge ville vært elbiler så ville vi fortsatt vært kun én dråpe i havet.

Det ville gjort underverker for smog-lokket over Bergen og mange andre byer. Luftkvaliteten ville blitt langt bedre og vi ville vært et fantastisk utstillingsvindu for resten av verden. Det i seg selv kunne fremskyndet elektrifiseringen globalt med flere år. Klart det har kjempebetydning selv om vi bare utgjør 1,5% av bilparken til Kina.

 

Elbilsalget stiger for tiden eksponensielt på verdensbasis. Dette går av seg selv. Jeg er mer bekymret for kullkraftandelen i kraftforsyninga. Noen land vil slite med å møte elbilbølgen uten å øke andelen kullkraft. Det bør jobbes parallelt med å fase ut kullkraft.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...