Gå til innhold

Nå blir det plikt for borettslag til å montere ladeplasser for elbil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er totalt skivebom av tåpelige politikere.

 

Borettslag bør ikke ha ansvar for beboeres transportbehov, de bør konsentrere seg om vedlikhold og drift av bygningsmassen.

Evt parkeringsplasser (uansett type) bør skilles i eget lag og finansieres av medlemmene i dette (tomt leies ut av borettslaget), dermed slipper pansjonister, studenter å dekke denslags transportkostnader.

 

Hva blir det neste; krav om at borettslag skal ordne busstopp, båthavn eller flyplass ? Eller kanskje skoler, SFO og fritidsklubber skal kreves også - slik at politikere slipper å bry seg med slikt.

 

Hvorfor leier/kjøper ikke bare kommunen tomt av ulike borettslag og setter opp slikt selv dersom behovet er så stort ?

Det er du som bommer her.

 

Hvis et borettslag har parkeringsplasser så vil lademuligheter høre naturlig til der på grunn av at alle vil ha elbil i fremtiden. Da må man begynne å legge til rette for det nå.

 

Sammenligningen med busstopp, båthavn eller skoler er tåpelig, da det i motsetning til parkeringsplasser ikke er noe som hører til borettslag den dag i dag.

 

Tullete forslag. Borettslagene bør konsentrere seg om vedlikehold og drift av boligene for midlene de tar inn via husleie. Hvilke private transportbehov de ulike andelseiere måtte ha er uvesentlig for denne driften.

 

Så man etablerer isteden et eget lag som står for drift av parkeringsplasser. Andelseiere må melde seg inn (og bet. medlemsavgift) dersom de ønsker å benytte tjenestene "parkeringslaget" tilbyr. Dette laget kan sikkert også selge plasser til andre dersom de har mulighet til det.

Nå driver du bare avsporing og ønsketenkning. Parkeringsplasser er noe som hører til mange/de fleste borettslag i dag. Da må man forholde seg til det.

Endret av hekomo
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Tja...tror ikke det er så enkelt.

Til sammenligning er det enklere å slukke en bil brann, med fossilbrennstoff, enn en batteribrann med f.eks Li-ion batterier.

Den brannen utvikler så intens varme at den kan påvirke betong og armering, og svekke byggets struktur. Da må alle slike bygg få nytt brannvarslingsanlegg, ny brannisolering, og minimumskrav til sprinkleranlegg i hele garasjen.

Samt at de trenger ny risikovurdering av garasjeanlegget. Dette lukter betydelige økninger i investeringer, og vedlikehod og at forsikringen vil øke premien betraktlig.

Her må mye på plass før dette blir vedtatt.

Alle bygg som skal ha elbil lading må designes slik et brennende biler kan lett slepes ut av bygningen, nytt opplegg av vanntilkobling av brannvesenets slanger for lett tilgang til slukkevann, noe batteribrann trenger enorme mengder av.

Her må DSB på banen for å ta å kvalitetssikre at det ikke blir fattet et ubrukelig vedtak av regjeringen.

Dette har myndighetene allerede sett på, gransket og vurdert. De har kommet til at det du skriver her ikke er en reell problemstilling.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Utover dette kan man anta at batteriteknologien og ladehastigheten om f.eks. 10 år blir så god og rask at man kan komme tilbake til noe tilsvarende dagens bensinstasjoner.  (Dvs hvis det tar 5 min å lade 100 mils rekkevidde, så bør det ikke være noe i veien for å endre loven igjen.)

Jeg tror ikke folk vil være villige til å gå tilbake til noe slikt når de allerede har funnet ut hvor komfortabelt det er å bare plugge i bilen hjemme og aldri måtte kjøre avgårde et annet sted for å fylle opp i det daglige.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tullete forslag. Borettslagene bør konsentrere seg om vedlikehold og drift av boligene for midlene de tar inn via husleie. Hvilke private transportbehov de ulike andelseiere måtte ha er uvesentlig for denne driften.

 

Så man etablerer isteden et eget lag som står for drift av parkeringsplasser. Andelseiere må melde seg inn (og bet. medlemsavgift) dersom de ønsker å benytte tjenestene "parkeringslaget" tilbyr. Dette laget kan sikkert også selge plasser til andre dersom de har mulighet til det.

Så borett handler bare om å ha et fast sted å sove og gå på do? Det er ikke et komplett bosted med fellesanlegg for normal livsførsel, med heiser, lekeplasser, grillplass, parkeringsplass, boder osv? Er man interessert i heis så etablerer man et eget lag for det, et lag for lekeplass og de som skulle bli midlertidig eller permanent dårlig til beins må bare innrette seg selv deretter?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Nei.

 

Det kan diskuteres om ansvaret for selve bygningsmassen i et parkeringsanlegg tilfaller borettslaget i en del tilfeller. Altså tak, vegger, vinduer og denslags. Dette da dersom anlegget er en del av annen boligmasse, f.eks. kjeller i boligblokk.

 

Borettslaget bør ikke eie den tekniske infrastrukturen for drift av anlegget, dette bør skilles ut i eget "parkeringslag" slik at driftskostnaden dekkes av brukerne av anlegget.

 

Gjesteplasser kan borettslaget evt. leie av dette parkeringslaget, f.eks. borettslaget betaler ett medlemsskap pr gjeste p-plass.

Kjære vene. La oss forholde oss til virkeligheten her. I virkeligheten eies parkeringsplasser av sameier og borettslag. Det er ingen grunn til å forandre dette. Og da må alle som bor der bidra til ladeinfrastruktur, enten de bruker det selv eller ikke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Kjære vene. La oss forholde oss til virkeligheten her. I virkeligheten eies parkeringsplasser av sameier og borettslag. Det er ingen grunn til å forandre dette. Og da må alle som bor der bidra til ladeinfrastruktur, enten de bruker det selv eller ikke.

Da synes jeg virkelig borettslagene, slik du altså ser disse for deg, også bør ta på seg å sørge bedre for beboere uten bil. F.eks pensjonistenes drosjeturer til dagsentre/sykehus og studentenes kollektivbiletter. Kanskje fast sjåførtjeneste passer inn i budsjettet ?

 

Eller evt spandere bil på de som ikke har råd til slik selv, slik at de bedre kan nytte parkeringsplassen de må betale for i husleien ?

 

Så borett handler bare om å ha et fast sted å sove og gå på do?

Ja, faktisk. Det handler om at laget eier byggningsmassen og dermed har drifts- og vedlikholdsansvar for denne.

Det er ikke et komplett bosted med fellesanlegg for normal livsførsel, med heiser, lekeplasser, grillplass, parkeringsplass, boder osv? Er man interessert i heis så etablerer man et eget lag for det, et lag for lekeplass og de som skulle bli midlertidig eller permanent dårlig til beins må bare innrette seg selv deretter?

Tekniske installasjoner til energi/oppvarming, brannvarsling/slukking, heis, ventilasjon, vann/avløp etc. er naturlig del av bygningsmassens drift. På lik linje med renovasjon, gressklipping, snømåking etc. Jo mer komplekse installasjoner en har jo større blir gjerne kostnaden.

 

Jeg anbefaler ikke grillplasser/lekeplasser/idrettsanlegg da kostnaden ved drift av slikt kan bli vesentlig. Dersom generalforsamlig/sameiemøte skal stemme over denslags installasjoner bør den økonomiske belastningen på forhånd være gjort (glass)klar for samtlige.

 

P-plasser/garasjedrift er utmerket å skille ut slik at kostnaden for drift av slike faller på de som faktisk benytter dem.

 

Det hele går altså ut på å få den månedlige kostnaden så lav og rettferdig som mulig. På den måten får flest mulig beholde mest mulig av sine egne penger- som de dermed kan bruke på hva de selv måtte ønske.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

 

Dere skal liksom ha alt med teskje. Jeg er ikke spåmann, det er umulig å si noen nøyaktig, derfor sier jeg heller "om ikke så altfor lenge" i stedet for å late som om jeg vet når det vil skje. Hva bryr det deg om jeg mener fem år eller ti år bortsett fra å ha noe å klage på?

Selvfølgelig er det interessant og vite ditt tidsperspektiv siden det innvirker min fremtid også, og siden du bare synser så var det ikke så veldig interessant allikevel.

Dine meninger er ikke mer verdt enn mine.

Lenke til kommentar

Jeg sykler til jobb og synes det er bittelittegrann urimelig å betale mer i husleie slik at den bælfeite, udugelige naboen min skal kunne frakte seg og matpakka si i en 2 tonns elbil til jobb.

 

Forøvrig, en parkeringsplass i Oslo koster fort 500 000. Jeg vil anta at det er god stemning for at naboene som ikke har bil er med i et spleiselag slik at bileieren slipper å ta regningen selv.

 

Elbilforeningen eier ikke skam.

Endret av uname -l
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg sykler til jobb og synes det er bittelittegrann urimelig å betale mer i husleie slik at den bælfeite, udugelige naboen min skal kunne frakte seg og matpakka si i en 2 tonns elbil til jobb.

 

Forøvrig, en parkeringsplass i Oslo koster fort 500 000. Jeg vil anta at det er god stemning for at naboene som ikke har bil er med i et spleiselag slik at bileieren slipper å ta regningen selv.

 

Elbilforeningen eier ikke skam.

 

Er ikke verre enn at borettslaget går inn for at det kun skal opprettes anlegg på personlige plasser. Da skal det dekkes, personlig. 

 

Så kan du sykle å kose deg så mye du orker. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg sykler til jobb og synes det er bittelittegrann urimelig å betale mer i husleie slik at den bælfeite, udugelige naboen min skal kunne frakte seg og matpakka si i en 2 tonns elbil til jobb.

 

Forøvrig, en parkeringsplass i Oslo koster fort 500 000. Jeg vil anta at det er god stemning for at naboene som ikke har bil er med i et spleiselag slik at bileieren slipper å ta regningen selv.

 

Elbilforeningen eier ikke skam.

samme som jeg syns det urimelig at vi som betaler bom og betaler for sykkelveien din.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Nei.

 

Det kan diskuteres om ansvaret for selve bygningsmassen i et parkeringsanlegg tilfaller borettslaget i en del tilfeller. Altså tak, vegger, vinduer og denslags. Dette da dersom anlegget er en del av annen boligmasse, f.eks. kjeller i boligblokk.

 

Borettslaget bør ikke eie den tekniske infrastrukturen for drift av anlegget, dette bør skilles ut i eget "parkeringslag" slik at driftskostnaden dekkes av brukerne av anlegget.

 

Gjesteplasser kan borettslaget evt. leie av dette parkeringslaget, f.eks. borettslaget betaler ett medlemsskap pr gjeste p-plass.

Skjønner hvor du vil ift at Styret da får mindre ansvar og jobb, men f.eks. den elektriske sikkerheten i garasjen hører klart innunder Styrets ansvar.  Fellesgarasje vil i de fleste tilfelle være del av borettslagets eiendom og kan ikke uten videre skilles ut som et selvstendig "parkeringslag" - da er man inne på seksjonering av eiendom som a) krever at det er et selveier-sameie og b) at absolutt alle sameiere er enige (dvs ikke noe et Styre eller Årsmøte kan beslutte - jfr begrensninger i hva et Styre eller Årsmøte kan beslutte ihht Eierseksjonsloven).   For borettslag er seksjonering ikke tillatt - det må isåfall først oppløses og omgjøres til boligsameie først: https://www.eiendomsadvokater.no/seksjonering/seksjonering-av-borettslag/

 

Styret må passe på uansett løsning at det er samsvarserklæringer for hvert ladepunkt (dvs fast ladepunkt satt opp av aut elinstallatør) - da er brannsikkerheten ivaretatt.  Videre må det inn lastbalansering - også av sikkerhetsgrunner.  Til slutt må det vurderes mer kapasitet inn av den enkle grunn at 63A * 220V = 14 KWh.  Ved samtidig lading av 14 biler vil lastbalansering fordele 14 KWh / 14 = 1 KWh som knapt holder til å lade en bil over natten....

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke folk vil være villige til å gå tilbake til noe slikt når de allerede har funnet ut hvor komfortabelt det er å bare plugge i bilen hjemme og aldri måtte kjøre avgårde et annet sted for å fylle opp i det daglige.

Tja, man slipper jo å betale en lader til 20 000 og evt oppgradere strømkurs.  De fleste kjører vel heller ikke avgårde ens ærend for å kjøpe bensin, man tar det jo på vei til/fra jobb/hytte.  En rekkevidde på 1000 km vil vel for de fleste holde et par uker.   Miljømessig er det langt mer logisk å kunne lade på noen relativt sett få punkt enn hva ladepunkt på absolutt alle boliger/p-plasser vil koste i form av søppel (utdaterte ladere som må byttes over tid, kasting av gamle kabler med for lite tverrsnitt, osv).

Lenke til kommentar

Tenkte mer på inntjenings-politikken til Q-parkering.

 

Søkte litt på energiplan a/s og ser at det er utrolig mange kommuner som har vedtatt ladepunkter med de involvert, noe som er forståelig siden det ikke vil koste kommunene ei krone. Det er omtrent det samme som Q-park gjør.

 

Spørsmålet for meg er hvor langsiktig energiplan har på inntjeningen og hvordan prisene vil utvikle seg når de får stor eierandeler på ladestrukturer "de skal tjene penger", men holder de seg på et fornuftig prisleie er det en fint for de som trenger ladepunkter.

Det er Ustekveikja energi som visstnok står bak, så de kan nok være rimelig langsiktige.

 

Uansett - når det gjelder borettslag/sameier så er det jo ofte mer "gjennomtrekk" - at man kanskje bor der 5 år +/- og da blir det jo fort lønnsomt med lengre tids nedbetaling enn store engangsutgifter (selv om noe muligens kan hentes inn via salgspris på bolig).

Endret av Rune_says
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til slutt må det vurderes mer kapasitet inn av den enkle grunn at 63A * 220V = 14 KWh.  Ved samtidig lading av 14 biler vil lastbalansering fordele 14 KWh / 14 = 1 KWh som knapt holder til å lade en bil over natten....

Ifølge spesifikasjoner for mode 3 er 6 A laveste mulige ladestrøm. En bil kan ikke lades med mindre enn ca 1,4 kW. Ved 14 kW (ikke kWH) tilgjengelig for 14 biler vil styringen av anlegget lade bilene sekvensielt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...