Gå til innhold

Nå blir det plikt for borettslag til å montere ladeplasser for elbil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så, resten av et borettslag skal betale for at noen få kjøper elbil?

Bare hvis borettslaget ønsker å sette opp ladeplassene som fellesplasser. I.e. de som kan brukes av alle beboere. Plasser med eksklusiv bruksrett betales av den enkelte.

 

Det vil gjerne være opp til det enkelte borettslag hvordan de organiserer betaling. Man kan f.eks organisere slik at man kjøper seg inn til å ha rett til å lade slik at de som ikke bruker muligheten ikke trenger å betale.

 

Reglene handler primært om at flertallet sameier og borettslag ikke kan usaklig nekte et mindretall å opprette lademuligheter, så lenge det er teknisk mulig.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Så, resten av et borettslag skal betale for at noen få kjøper elbil?

Dei fleste kjøper ladbar bil i dag, so ikkje kom her med at "noen få" kjøper elbil.

 

Som forklart i teksten er det den som disponerer parkeringsplassen som må betale, dersom det er reserverte plassar. Er det ikkje reserverte plassar, er kostnaden avgrensa til rett under 50.000 kroner pr eigar. Når vi veit at ladeplass aukar verdien av husværet med ca 160.000 kroner, tykkjer eg ikkje det er urimeleg.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Noe annet enn at de som disponerer ladbare kjøretøy må bekoste dette 100% selv er urimelig uavhengig av hvilken type parkeringsplass det er. Da få man heller innføre systemer for brukerbetaling av strøm som gjør at borettslaget kan selge ladestrøm dyrere for å tjene inn igjen installasjonen etter en viss tid, så får man heller sette ned strømprisen igjen når man går i null, da slipper man å belaste andre. At man skal ha rett til å installere mulighet for ladning uten at styret kan legge seg borti det, ja, men å belaste alle for installasjonen, nei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dei fleste kjøper ladbar bil i dag, so ikkje kom her med at "noen få" kjøper elbil.

 

Som forklart i teksten er det den som disponerer parkeringsplassen som må betale, dersom det er reserverte plassar. Er det ikkje reserverte plassar, er kostnaden avgrensa til rett under 50.000 kroner pr eigar. Når vi veit at ladeplass aukar verdien av husværet med ca 160.000 kroner, tykkjer eg ikkje det er urimeleg.

Selv om det er mange som kjøper ladbare biler i dag, er fortsatt de fleste biler i Norge ikke ladbare, og slik vil det være i lang tid fremover. Gjennomsnittig levetid på en bil er ca 18 år. 

 

En vanlig måte å løse dette med felles lastbalanserte ladeanlegg på i sameier/borettslag er at sameiet legger ut for infrastrukturen, som kommer på 5-10.000 pr parkeringsplass. Dette tas enten fra egenkapital eller lån. Når den enkelte sameier skal ha lader, må vedkommende bekoste installasjon av lader og konfigurasjon (til installatør), dette kommer på 15-25.000 pr ladeplass. Samtidig må vedkommende betale inn sin "andel" av infrastrukturen til sameiet. Når alle har fått lader (om ganske mange år), vil hele anlegget være bekostet av sameierne.

 

Et mulig utfordring med å tenke svært langsiktig er utviklingen i teknologi. En stor og langsiktig satsing på dagens teknologi vil kunne vise seg feilslått om en del år, lenge før løsningen er moden for utskifting av andre grunner. Eller tror folket at man om 20 år fortsatt kjører elbiler som lades med Type 2 Mode 3?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kostnaden på slike ferdige monterte punkter skalerbare og lastballanserende ligger normalt på 22-25 000 kr. Påstår installatøren noe annet er det lurt å hente inn andre tilbud.

 

Den mest rettferdige fordelingen av kostnadene er at fellesskapet tar infrastrukturen med nye kurs, mens den enkelte tar ladestasjonen og tilkobling av denne. Personlig kostnad blir da et sted under 20 000 kr

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eller tror folket at man om 20 år fortsatt kjører elbiler som lades med Type 2 Mode 3?

Spørs om ikke CCS-Combo tar over, er dårlig med hurtigladning for privat bruk.

Kun på pcer og laptoper. Men koster jo litt å betale ekstra høy strømregning, man må ha TN nett av nyere type.

Lenke til kommentar

Dette blir jo tilsvarende som at man belaster alle for å anlegge lekeplass, selv de som ikke har barn. Alle må betale for heis, selv om de bor i 2.etg, og aldri bruker den. Alle må betale for opparbeidelse av gjesteplasser, selv om de ikke eier bil og aldri får besøk av noen som har bil. Eksemplene er mange. Det er slik borettslag er organisert. Liker man ikke det er det bare å flytte i enebolig, der kan man styre det meste (men ikke alt) selv. 

 

Dessuten er det sjelden strømkapasitet nok inn til parkeringsanlegget til at hver beboer kan anlegge sin egen ladeløsning. Dermed blir man nødt til å gå for et lastbalansert anlegg med tilgangskontroll. I slike anlegg bekostes som regel felles infrastruktur av borettslaget (det gjelder i hovedsak en kabel som legges forbi alle plassene samt noen styringsbokser og sikringer) og så bekoster hver beboer sin ladestasjon. Felleskostnaden pleier å ligge på 3-5000,- pr. plass mens den enkelte beboer betaler 17-25k for ladestasjon. 

 

Det er på ingen måte det samme nei, det er ingen "menneskerett" å eie ladbart kjøretøy for å så å kreve at andre skal være med å betale for det, i motsetning til f.eks heis som alle skjønner hvorfor man må være med å betale for. Dessuten er de tingene du nevner gjerne en del av avtalen før man bestemmer seg for å flytte inn i et borettslag, nå risikerer man at beboere som allerede bor der ikke får denne valgmuligheten til å gjøre denne vurderingen.

 

Og si meg en ting, hvorfor er det slik at "alle andre" hele tiden skal være med på spleiselaget til dere elbilister?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Et mulig utfordring med å tenke svært langsiktig er utviklingen i teknologi. En stor og langsiktig satsing på dagens teknologi vil kunne vise seg feilslått om en del år, lenge før løsningen er moden for utskifting av andre grunner. Eller tror folket at man om 20 år fortsatt kjører elbiler som lades med Type 2 Mode 3?

Det er vel ikke akkurat hurtigladere som settes opp så det måtte jo være mulig å bare bytte selve kontakten/ledningen hvis en skulle finne på forskjellige ting senere?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Rekner med at for dei fleste sameiger og burettslag så er utfordringa med ladeplass fyrst og fremst knytta til praktiske ting, og ikkje det at styret på trass seoer nei til ein bebuar som sjølv vil betale for å etablere ladeplass?

 

Typiske problemstillingar er:

-ingen private parkeringsplassar, så den som ordner med lademuligheit vil ikkje nødvendigvis kunne ta ibruk parkeringsplassen med lading som privat parkeringsplass.

-For få parkeringsplassar i utgangspunktet.

-Manglande straumtilgang ved parkeringsplassane slik at det for bebuaren som vil ha ladeplass kobla til sitt sikringsskap, så blir det for dyrt med graving og oppkobling til at det er verdt det.

 

Det er akkurat same utfordringane for dei med behov for handicap plassar. Utfordringa er ikkje at styret ikkje vil etablere HC-plassar, men at det ikkje er plass til å etablere slike plassar på hensiktsmessige stadar (nært inngangspartiet).

 

Eg har derfor litt dårlig tru på at dette vil få særleg praktisk betydning for dei fleste.

Unntaket er dersom pålegget blir formulert slik at ein enkeltperson kan tvinge sameiget eller burettsaget til å ta heile rekninga koste kva det koste vil, om så det innebærer å grave ut parkeringskjellar med lademuligheit under eksisterande bygningsmasse, og så modige trur eg ikkje politikerane er.

 

Det er bra å legge opp til at fleire kan bruke elbil, men det hjelp ingenting å etablere rett til ladeplass for elbilar når problemet stort sett er at eksisterande sameige/burettslag ikkje er tilrettelagt for bilbruk, enten det er elektrisk eller diesel som er drivstoffet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Et mulig utfordring med å tenke svært langsiktig er utviklingen i teknologi. En stor og langsiktig satsing på dagens teknologi vil kunne vise seg feilslått om en del år, lenge før løsningen er moden for utskifting av andre grunner. Eller tror folket at man om 20 år fortsatt kjører elbiler som lades med Type 2 Mode 3?

I burettslag er det uansett berre aktuelt med saktelading over natta, so det er berre Type 2 med AC. Ein eller tre fasar opp til 16A. Kanskje meir på ein fase, om det er lastdeling og få som ladar. Bilen har typisk sin eigen leidning som han koplar til ladestasjonen, og inn i den kontakten som er i bilen. Kontakten i bilen kan vere kva type som helst.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...