Gå til innhold

Nå blir det plikt for borettslag til å montere ladeplasser for elbil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er på ingen måte det samme nei, det er ingen "menneskerett" å eie ladbart kjøretøy for å så å kreve at andre skal være med å betale for det, i motsetning til f.eks heis som alle skjønner hvorfor man må være med å betale for.

Det er ingen menneskerett å eige nokon form for bil. Eller eksosbil. Eller å ha heis. Det er nok mange som ikkje treng heis. Lufteanlegget som skal dimensjonerast for å blåse eksosen ut av garasja, bør kanskje fordelast på eksosbileigarane?

 

Dessuten er de tingene du nevner gjerne en del av avtalen før man bestemmer seg for å flytte inn i et borettslag, nå risikerer man at beboere som allerede bor der ikke får denne valgmuligheten til å gjøre denne vurderingen.

Det kjem nye krav heile tida til brannsikring, elektriske anlegg, energibruk osb. Ikkje minst heisar. Mykje av dette kostar pengar. Dette er jo eit fornuftig krav, i motsetnad til mange andre. No må ein vel til og med ha dør på innsida av heisen, ikkje berre på utsida, noko som kostar pengar og dei som bur i 1. etg ikkje har noko glede av.

 

Og si meg en ting, hvorfor er det slik at "alle andre" hele tiden skal være med på spleiselaget til dere elbilister?

No har jo alle andre vore med på spleiselaget til eksosbilistar i alle år. Dei gigantiske viftene i taket på tunnelane våre, som skal blåse ut eksosen når lufta vert for helsefarleg, dreg gjerne 30 kW kvar. Kan lade mange elbilar med straumen dei brukar.
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Lurer på hvordan dette kan løses hvor man har fellesparkering som deles av to borettslag? Ingen faste plasser, og strengt tatt er det også flere leiligheter/andeler enn det er parkeringsplasser.

Nettopp vært en tråd om akkurat dette hvor borettslaget valgte å kaste ut fossilbilene og sette opp ladepunkter og selv om jeg er imot tvang, så håper jeg det blir forbudt med faste/private parkeringsplasser for fossilbiler i byene

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Noe annet enn at de som disponerer ladbare kjøretøy må bekoste dette 100% selv er urimelig uavhengig av hvilken type parkeringsplass det er. Da få man heller innføre systemer for brukerbetaling av strøm som gjør at borettslaget kan selge ladestrøm dyrere for å tjene inn igjen installasjonen etter en viss tid, så får man heller sette ned strømprisen igjen når man går i null, da slipper man å belaste andre. At man skal ha rett til å installere mulighet for ladning uten at styret kan legge seg borti det, ja, men å belaste alle for installasjonen, nei.

Nei, det er ikke urimelig. Les heisdommen. Det har ingen betydning at det ikke brukes av alle så lenge alle har mulighet til å bruke det. I heisdommen måtte de som bodde i en del av bygget det ikke var heis, være med på å betale for heis i den andre delen av bygget.

 

Hver enkelt betaler selvsagt for montering av ladestasjon på egen parkeringsplass.

Endret av hekomo
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Et mulig utfordring med å tenke svært langsiktig er utviklingen i teknologi. En stor og langsiktig satsing på dagens teknologi vil kunne vise seg feilslått om en del år, lenge før løsningen er moden for utskifting av andre grunner. Eller tror folket at man om 20 år fortsatt kjører elbiler som lades med Type 2 Mode 3?

I burettslag er det uansett berre aktuelt med saktelading over natta, so det er berre Type 2 med AC. Ein eller tre fasar opp til 16A. Kanskje meir på ein fase, om det er lastdeling og få som ladar. Bilen har typisk sin eigen leidning som han koplar til ladestasjonen, og inn i den kontakten som er i bilen. Kontakten i bilen kan vere kva type som helst.

Er det det?? Hva om et borettslag har så høye utgifter ved å legge opp kurser til enhver plass at det er billigere å etablere få hurtigladeplasser i stedet, og skalere etter behov...

Lenke til kommentar

energiplan.com tilbyr f.eks. å sette opp ladepunkter og drifte disse uten kostnad for borettslaget. Var i kontakt med dem ifbm at sameiets styre trodde vi var for små (ca 40 enheter) men neida alt fra 2-3 ladepunkter på fellesparkering vat interessant for dem. Kostnaden finansieres via lite påslag pr Kwh til infrastruktur er nedbetalt og deretter kan evt sameie få overskudd, eller pråslag reduseres.

 

Ellers når det gjelder garasjeanlegg med standard strømopplegg (63A kurs inn) så vil det fungere å oppgradere kabling i garasjen slik at de første 10-15 kan kjøpe lader som er lastbalansert. Deretter kan det bli kostbart for da må man grave ned ekstra kabler for å få strømkapasitet til å lade nok til flere/alle biler samtidig - og da flyr hundretusnene fort...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

I burettslag er det uansett berre aktuelt med saktelading over natta, so det er berre Type 2 med AC. Ein eller tre fasar opp til 16A. Kanskje meir på ein fase, om det er lastdeling og få som ladar. Bilen har typisk sin eigen leidning som han koplar til ladestasjonen, og inn i den kontakten som er i bilen. Kontakten i bilen kan vere kva type som helst.

Er det det?? Hva om et borettslag har så høye utgifter ved å legge opp kurser til enhver plass at det er billigere å etablere få hurtigladeplasser i stedet, og skalere etter behov...

Du klarer neppe å komme på eit fornuftig scenario der det faktisk løner seg å setje opp fleire hurtigladarar på 50 kW, enn å setje opp ladepunkt på kvar enkelt plass etter behov. Ein enkelt hurtigladar kostar meir enn hundre gonger meir enn ein kontakt for saktelading, og straumforsyninga må vere fleire gonger kraftigare. Mange plassar med laststyring har høgare kapasitet pr kW tilgjengeleg effekt (og straumen vert billigare), fordi bilane då vil lade heile natta. På ein hurtigladar får du kø når folk kjem heim frå jobb og litt utpå kvelden, men ingen kjem til å ville stå opp midt på natta for ein "ladeslot". Då kjem det krav om fleire hurtigladarar og ny utviding av trafo. Det vert berre veldig dyrt for alle.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er ingen menneskerett å eige nokon form for bil. Eller eksosbil. Eller å ha heis.

Vel, heis er påkrevd etter gjeldene normer, 2 etasjer minimum en stollift og flere en 3 etasjer er det påkrevd med en vanlig personheis, så ja det er en menneskerett.

 

 

Det er krav om heis i bygninger med tre etasjer eller flere som har boenhet. Løfteplattform kan erstatte heis i bygninger med tre etasjer som har boenhet. Løfteplattformen skal maksimalt betjene seks boenheter. Det gjelder følgende krav til størrelser:

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ingen menneskerett å eige nokon form for bil. Eller eksosbil. Eller å ha heis. Det er nok mange som ikkje treng heis. Lufteanlegget som skal dimensjonerast for å blåse eksosen ut av garasja, bør kanskje fordelast på eksosbileigarane?

Det kjem nye krav heile tida til brannsikring, elektriske anlegg, energibruk osb. Ikkje minst heisar. Mykje av dette kostar pengar. Dette er jo eit fornuftig krav, i motsetnad til mange andre. No må ein vel til og med ha dør på innsida av heisen, ikkje berre på utsida, noko som kostar pengar og dei som bur i 1. etg ikkje har noko glede av.

No har jo alle andre vore med på spleiselaget til eksosbilistar i alle år. Dei gigantiske viftene i taket på tunnelane våre, som skal blåse ut eksosen når lufta vert for helsefarleg, dreg gjerne 30 kW kvar. Kan lade mange elbilar med straumen dei brukar.

30kw? Vis meg takk

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Det er ikke fryktelig lenge til alle kjører elbil.

Hva er tidsperspektivet ditt på "ikke fryktelig lenge til alle kjører elbil" 1 år ? 5 år ?

Om 10-15 år tenker jeg det er stort flertall, men det er bar emin mening. Elbiladopsjon er i full gang og det er bare tull å vente med å legge til rette for det i bygninger som skal stå i mange tiår.

 

Dere skal liksom ha alt med teskje. Jeg er ikke spåmann, det er umulig å si noen nøyaktig, derfor sier jeg heller "om ikke så altfor lenge" i stedet for å late som om jeg vet når det vil skje. Hva bryr det deg om jeg mener fem år eller ti år bortsett fra å ha noe å klage på?

Endret av Lynxman
  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Det er ingen menneskerett å eige nokon form for bil. Eller eksosbil. Eller å ha heis. Det er nok mange som ikkje treng heis. Lufteanlegget som skal dimensjonerast for å blåse eksosen ut av garasja, bør kanskje fordelast på eksosbileigarane?

Det kjem nye krav heile tida til brannsikring, elektriske anlegg, energibruk osb. Ikkje minst heisar. Mykje av dette kostar pengar. Dette er jo eit fornuftig krav, i motsetnad til mange andre. No må ein vel til og med ha dør på innsida av heisen, ikkje berre på utsida, noko som kostar pengar og dei som bur i 1. etg ikkje har noko glede av.

No har jo alle andre vore med på spleiselaget til eksosbilistar i alle år. Dei gigantiske viftene i taket på tunnelane våre, som skal blåse ut eksosen når lufta vert for helsefarleg, dreg gjerne 30 kW kvar. Kan lade mange elbilar med straumen dei brukar.

30kw? Vis meg takk

 

Den som datt ned i Fløyfjellstunnelen meiner eg å hugse var på 30 kW, og av ein modell det finst fleire hundre av i norske tunnelar. Når eg søkjer på nett, finn eg stort sett vifter på mellom 90 og 200 kW, som denne: https://www.retrade.eu/no/aitem/123544/ECE_T2.160.2x160_kw_TUNNELVIFTE___TUNNEL_FAN

 

Edit: Fann eit heilt konkret døme, ein artikkel om tunnelvifter der ein av bilettekstane er: I midten til høyre: Vifte som skal til marienborgtunnelen i Trondheim. Viften har en propelldiamater på 100 cm og ytterdiameter på 112 cm. Motoren yter 30 kW.

– https://www.vvsforum.no/2009/tunnelfagfolk-i-vinden/

Endret av Sturle S
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det er ingen menneskerett å eige nokon form for bil. Eller eksosbil. Eller å ha heis.

Vel, heis er påkrevd etter gjeldene normer, 2 etasjer minimum en stollift og flere en 3 etasjer er det påkrevd med en vanlig personheis, så ja det er en menneskerett.

Det er påkravd i Noreg, men det er ikkje ein menneskerett. Eit krav vert ikkje automatisk ein menneskerett, eller ein del av folkeretten, berre det står i ei norsk forskrift.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Spørs om ikke CCS-Combo tar over, er dårlig med hurtigladning for privat bruk.

Kun på pcer og laptoper. Men koster jo litt å betale ekstra høy strømregning, man må ha TN nett av nyere type.

Er du klar over at sånne DC-ladere koster i størrelseorden flere hundre tusen? Hva i all verden skal folk med det hjemme? Folk sover mye lengre enn 30 minutter per natt. Folk ønsker den som regel ferdig ladet om 8+ timer.

 

Eller tror folket at man om 20 år fortsatt kjører elbiler som lades med Type 2 Mode 3?

Veldig vanskelig å spå. Schuko har jo holdt seg lenge. Hva mangler Type2? Kanskje trådløse ladeplater blir populært? Sånne som er montert på en liten arm og strekker denne fram til mottakeren i bilens chassi.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Dette er totalt skivebom av tåpelige politikere.

Borettslag bør ikke ha ansvar for beboeres transportbehov, de bør konsentrere seg om vedlikhold og drift av bygningsmassen.
Evt parkeringsplasser (uansett type) bør skilles i eget lag og finansieres av medlemmene i dette (tomt leies ut av borettslaget), dermed slipper pansjonister, studenter å dekke denslags transportkostnader.

Hva blir det neste; krav om at borettslag skal ordne busstopp, båthavn eller flyplass ? Eller kanskje skoler, SFO og fritidsklubber skal kreves også - slik at politikere slipper å bry seg med slikt.

Hvorfor leier/kjøper ikke bare kommunen tomt av ulike borettslag og setter opp slikt selv dersom behovet er så stort ?

Lenke til kommentar

Lurer på hvordan dette kan løses hvor man har fellesparkering som deles av to borettslag? Ingen faste plasser, og strengt tatt er det også flere leiligheter/andeler enn det er parkeringsplasser.

Da installerer man infrastrukturen for en stor del av parkeringa og slenger på ladebokser etter behov. Kostnadene for både infrastruktur og ladebokser fordeler man likt på det antall andelseiere det er til sammen i de to borettslagene.

 

Er det det?? Hva om et borettslag har så høye utgifter ved å legge opp kurser til enhver plass at det er billigere å etablere få hurtigladeplasser i stedet, og skalere etter behov...

Tror du det blir billigere med en DC-lader til flere hundre tusen, enn å koble opp relativt enkle type 2 AC-uttak? Eller mer praktisk at du får f.eks ladetid fra kl 3.30 til 3.45 om natta, etter fru Hansen som hadde kl 3.15-3.30 men sovnet fra det hele og må lade på første ledige tidspunkt på formiddagen i stedet for? Flytting av biler hvert kvarter og så har det selvsagt blitt fult på de resterende plassene i mellomtida så Hr. Jensen som hadde ladetid før fru Hansen lot bare bilen stå der?

 

Slutt å tull, dette har du ikke tenkt gjennom. Hver av elbileierne setter sin bil til lading om kvelden og kommer til ferdig ladet bil om morgenen. Det er sånn det må fungere. Så tar det tekniske anlegget seg av fordeling av effekt, ID, kWh-måling og fakturering osv. uten at folk trenger å tenke på det tekniske. Er man nysgjerrig kan man selvsagt logge seg inn og sin egen bils status.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Kostnadene for både infrastruktur og ladebokser fordeler man likt på det antall andelseiere det er til sammen i de to borettslagene.

Tullete forslag. Borettslagene bør konsentrere seg om vedlikehold og drift av boligene for midlene de tar inn via husleie. Hvilke private transportbehov de ulike andelseiere måtte ha er uvesentlig for denne driften.

 

Så man etablerer isteden et eget lag som står for drift av parkeringsplasser. Andelseiere må melde seg inn (og bet. medlemsavgift) dersom de ønsker å benytte tjenestene "parkeringslaget" tilbyr. Dette laget kan sikkert også selge plasser til andre dersom de har mulighet til det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...