Gå til innhold

Bensinsalget stuper - elbiler og hybrider får mye av skylda [Ekstra]


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

EDIT:

Akkurat nå passerer en gjennomsnittlig bensin/diesebil i 30-40 300m unna og motorduren brummer lavfrekvent og godt synlig i landskapet. Hører ingen dekkstøy fra den bilen.

 

Er du sikker på at det stemmer? Imponerende å høre en moderne motor på så lang avstand selv om dieselmotorer gjerne har en hard og fæl kakling..

 

Du mener altså du hører den godt men vet ikke om den går på bensin eller diesel, artig.

Endret av Snylter
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dekkstøy dominerer i høye hastigheter, på motorveier mellom byer osv.

 

Motorstøy dominerer i lave hastigheter, i boligfelter der folk nyter helgene og kveldene i hagene sine og mange sover med vinduet åpent. I elbilismens barndom var det jo stor debatt om mangelen på motorstøy i områder med mange myke trafikkanter.

 

Du hører godt dekkstøy i 50-sonene også. Både som fotgjenger, innsovning med åpent soveromsvindu eller solnytende verandasitter.

Endret av G
Lenke til kommentar

Er du sikker på at det stemmer? Imponerende å høre en moderne motor på så lang avstand selv om dieselmotorer gjerne har en hard og fæl kakling..

 

Du mener altså du hører den godt men vet ikke om den går på bensin eller diesel, artig.

 

Samsvarer ikke det godt da med moderne diesel vs. bensinmotorer? Motorrommet er vel så godt lydisolert i dag at det er verre å si om det er en diesel eller bensin om du ikke kommer veldig tett på?

Lenke til kommentar

Du hører godt dekkstøy i 50-sonene også. Både som fotgjenger, innsovning med åpent soveromsvindu eller solnytende verandasitter.

Ja, dekkstøy dominerer i følge den linkede rapporten fra ca 40 km/t og oppover. Akkurat hvor grensa går kommer helt sikkert an på type bil, dekk, asfalt, omgivelser, vindretning osv.

Lenke til kommentar

Ja, dekkstøy dominerer i følge den linkede rapporten fra ca 40 km/t og oppover. Akkurat hvor grensa går kommer helt sikkert an på type bil, dekk, asfalt, omgivelser, vindretning osv.

rapporten sier: "... although changes in technology

mean that rolling noise can now dominate at speeds above above 20-40 km/h (12-25mph) for new cars..."

 

Siden rapporten er fra 2009 er nok 40km/t en ganske pessimistisk grense. I de fleste tilfeller vil nok krysningspunktet nå ligge lavere.

Lenke til kommentar

Jeg ser litt nærmere på tallene fra SSB.

 

attachicon.gifDrivstofforbruk.png

 

...

Synes egentlig det er mer betenkelig at diesel-andelen fortsatt er nesten 3x bensin. 

 

Blyfri bensin er svært lite skadelig/forurensende utover CO2

 

Diesel skaper mye lokal forurensning og er kreftfremkallende (noe å tenke på ift alle tunnellene som bygges) og i tillegg kan man lukte/se at mange - selv nyere - dieselbiler enten lukter mye og/eller slipper ut synlig røyk/partikler.  Det har med at mange bruker bilen til småkjøring (bolig til pendlerparkering f.eks.) og partikkelfilter tettes og katalysator i bilen får ikke høy nok arbeidstemperatur for å rense eksosen. Utslippene blir i praksis en god del høyere enn det fabrikken opplyser (optimale tall). Spesielt partikkelfilter blir verre over tid medmindre man passer på å ha noen lengre turer jevnlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde en Toyota diesel som alle trodde var bensin pga. den sveiv så stille.

På den andre siden stod jeg inne hos BMW forhandleren i det de starta opp en 5-serie diesel i hallen. Da nytta det ikke å prate med noen lengre. De kunne like godt starta opp en Massey Ferguson med rådebank.

Toyota kjøpte diesel motorer fra bmw en periode

 

Yanmar også

Lenke til kommentar

Synes egentlig det er mer betenkelig at diesel-andelen fortsatt er nesten 3x bensin.

Jeg også. Det tydeliggjør politikernes ansvar. Politikken de fører akkumulerer konsekvenser i ~20 år. Pro-diesel-politikken kommer til å fortsette å få store konsekvenser i mange år til. Politikerne bør lære av det og ha varigheten på ~20 år med seg også når de former elbilpolitikken videre. Med en elbilandel på 7,9% er den store elbilbølgen ennå foran oss og får konsekvenser en generasjon fremover. Det er opp til politikerne å velge om vi skal ha en rask overgang til elbiler eller trenere overgangen. Elbilandelen er for tida på 7,9% så vi er fortsatt i startgropa av denne overgangen.

 

Blyfri bensin er svært lite skadelig/forurensende utover CO2

Det er mindre partikler og NOx men jeg er ikke helt enig i det likevel. CO2-utslippene er jo høyere enn for diesel og bensin oppstår ikke av seg selv på bensinstasjonene. Det må produseres og transporteres. Det gir selvsagt ytterligere miljøbelastninger.

 

Diesel skaper mye lokal forurensning og er kreftfremkallende (noe å tenke på ift alle tunnellene som bygges) og i tillegg kan man lukte/se at mange - selv nyere - dieselbiler enten lukter mye og/eller slipper ut synlig røyk/partikler.  Det har med at mange bruker bilen til småkjøring (bolig til pendlerparkering f.eks.) og partikkelfilter tettes og katalysator i bilen får ikke høy nok arbeidstemperatur for å rense eksosen. Utslippene blir i praksis en god del høyere enn det fabrikken opplyser (optimale tall). Spesielt partikkelfilter blir verre over tid medmindre man passer på å ha noen lengre turer jevnlig.

Godt poeng angående ennå høyere utslipp ved småkjøring. Det er jo et godt argument for både plugin-hybrider og elbiler. De som ikke er klar for ren elbil helt ennå bør bytte ut dieselbilen sin med en plugin-hybrid med nok batterikapasitet til å dekke den daglige småkjøringa.
Lenke til kommentar

Er du sikker på at det stemmer? Imponerende å høre en moderne motor på så lang avstand selv om dieselmotorer gjerne har en hard og fæl kakling..

 

Du mener altså du hører den godt men vet ikke om den går på bensin eller diesel, artig.

 

Du har altså ikke hørt mange moderne dieselmotorer? De kakler ikke mye :D Brumingen er lavfrekvent og bærer dermed langt og lett forbi hindringer.

 

Audi har måtte ty til høytallere for å manipulere eksoslyden nok til at mannen i gata skal kunne ta feil av om det er en dieselbil eller ikke..

 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

...

 

Godt poeng angående ennå høyere utslipp ved småkjøring. Det er jo et godt argument for både plugin-hybrider og elbiler. De som ikke er klar for ren elbil helt ennå bør bytte ut dieselbilen sin med en plugin-hybrid med nok batterikapasitet til å dekke den daglige småkjøringa.

 

Ja hadde målet vært mest mulig miljøeffekt for kronene så burde hybridbiler fått vesentlig mindre avgifter (dvs de med minimum 3 mil distanse ihvertfall).  Hadde for mange fjernet behovet for å ha en bil nr2 til langkjøring.

 

Videre ser jeg med gru på hvordan nye G/S-lveier bygges separat istedenfor at veiene breddes med egne sykkelfelt på hver side. G/S veier er kjekt for gående og de som skal lufte hunden men gir absolutt ingen gevinst for trafikksikkerheten når syklistene fortsatt velger hovedveien pga bedre veidlikehold og det å slippe kryssing av 10 utkjøringsveier pr km og div vikepliktsregler.

Men helst i kombinasjon med at det tillates at elsykler kan kjøre 50 km/t, så det blir et reelt pendleralternativ (for de med flere mil avstand til jobben) - først da ville det virkelig kunne redusere biltrafikk og køer noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har altså ikke hørt mange moderne dieselmotorer? De kakler ikke mye :D Brumingen er lavfrekvent og bærer dermed langt og lett forbi hindringer.

Kjører på dagtid rundt i en Ford Transit sent 2018 modell.

Den går som en dieselmotor og låter som en dieselmotor.

Stort mere moderne dieselmotor får du ikke med mindre du mener Ford driver å dytter gamle utdatette dieselmotorer i varebilene sine.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

 En del bor støyutsatt til, men i grove trekk er det 30 km/t fartsgrense nærmest boligene der folk bor

 

Har du statistikk på dette? For jeg har nok av eksempler med veier med høyere fartsgrense enn 30km/t i boligfelt, og det du her påstår stemmer ikke overens med hva jeg har sett. I Oslo er situasjonen særdeles ille, og fra hva jeg har sett er boligblokkene rundt Grorud særdeles dårlig skjermet mot Ring 3, men også andre deler av landet skorter det ikke på eksempler heller, selv ikke i områder med eneboliger.

 

EDIT: Mulig målet du kommer heller ikke er relevant? Hvis det går en vei til husdøra med fartsgrense på 30 km/t, hjelper det lite hvis det 50 m unna er en vei med høyere fartsgrense. Målet må vel være fordelt på avstand fra storvei (=fartsgrense over 30km/t i dette tilfellet).

 

EDIT2: Statens vegvesen sier: "I følge SSB (2016) er 1,9 millioner mennesker utsatt for vegtrafikkstøy over 55 dB utenfor boligen sin i Norge.", det er vel tvilsomt at dette kommer fra små boligveier? (originalartikkel fra SSB her (bruk PDF-lenka): https://www.ssb.no/natur-og-miljo/artikler-og-publikasjoner/stoyplage-i-norge--344661

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Du har altså ikke hørt mange moderne dieselmotorer? De kakler ikke mye :D Brumingen er lavfrekvent og bærer dermed langt og lett forbi hindringer.

Joda, jeg har hørt mange moderne dieselmotorer. Det er fortsatt en fæl kakling av de.

Lavfrekvent brumming er sånn det er av bensinmotoren i bilen min når den tusler rundt på tomgang.

 

300 meter er ganske langt. Jeg sitter noen ganger i året på en gressklipper, en John Deere med en dieselmotor på 30hk, 300 meter unna hører man den ikke selv med knivene i full action og full gass. Underlaget er da stein med leire på toppen, der er det 10cm matjord det er sådd gress i som topplag.

 

Forstår du hvor langt 300 meter er?

Lenke til kommentar

Samtidig som altså motoren høres godt på 300 meters avstand? Neppe.

 

Ok, vi har da gamle dieselbiler i drift enda. Men har du hørt de nyere? Og diesel har sin egen lydkarakter som er gjenkjennelig, det står ikke på det, men hadde du f.eks. hørt forskjell på en sånn delvis moderne diesel og en større amerikansk bensinmotor i en pickup eller van (for de som er dumme å kjøpe drivstoffslukende beist)?

 

Hos folk som ikke drar unødvendig på pedalen så er det fortsatt dekkstøyen som er dominerende på de mer moderne bilene tør jeg påstå. Men vi skal ha lov å være uenige i diskusjonen også.

Lenke til kommentar

Joda, jeg har hørt mange moderne dieselmotorer. Det er fortsatt en fæl kakling av de.

Lavfrekvent brumming er sånn det er av bensinmotoren i bilen min når den tusler rundt på tomgang.

 

300 meter er ganske langt. Jeg sitter noen ganger i året på en gressklipper, en John Deere med en dieselmotor på 30hk, 300 meter unna hører man den ikke selv med knivene i full action og full gass. Underlaget er da stein med leire på toppen, der er det 10cm matjord det er sådd gress i som topplag.

 

Forstår du hvor langt 300 meter er?

 

Du har en del påstander jeg har litt vanskelig for å ta for god fisk. Men du har et godt poeng. Man kan høre lyd over lengre avstander enn 300 meter om luftlinjen er uhindret til lydkilden. Det var en plagsom lyd i nabolaget mitt som jeg antar lå 400 meter unna, ikke i fra bil.

 

Du forteller om gressklippere. Det er noen gressklippekåte nordmenn her i landet som har golfbaneplen plantet som idealbilde i hjernebarken sin. Nei, kjøp elektrisk robotklipper du heller  ;)

 

Jeg tror du bare liker gressklippertraktoren din av subjektiv grunner. Litt artig leketøy for mannfolk å kjøre rundt på maskiner er hva jeg sikter til da..

 

Kakling fra dieselmotor snakker du også om. Lydløst er det jo ikke med fossilmotor, men det er nå blitt bedre med årene.

Lenke til kommentar

Ja hadde målet vært mest mulig miljøeffekt for kronene så burde hybridbiler fått vesentlig mindre avgifter (dvs de med minimum 3 mil distanse ihvertfall).  Hadde for mange fjernet behovet for å ha en bil nr2 til langkjøring.

 

Videre ser jeg med gru på hvordan nye G/S-lveier bygges separat istedenfor at veiene breddes med egne sykkelfelt på hver side. G/S veier er kjekt for gående og de som skal lufte hunden men gir absolutt ingen gevinst for trafikksikkerheten når syklistene fortsatt velger hovedveien pga bedre veidlikehold og det å slippe kryssing av 10 utkjøringsveier pr km og div vikepliktsregler.

Men helst i kombinasjon med at det tillates at elsykler kan kjøre 50 km/t, så det blir et reelt pendleralternativ (for de med flere mil avstand til jobben) - først da ville det virkelig kunne redusere biltrafikk og køer noe.

Enig, jeg har hybrid. Ut i fra datan så bruker jeg den 55% i rent elektrisk modus. Da jeg har nok strøm til det dagligdagse, så lade hjemme. Sjelden jeg kjører mer en de 5 mil som den går på batteri uten og være innom en plass og lade. (Dog jeg hadde ikke hatt noe imot litt større kapasitet, da det hender bensin motoren må starte de siste km før jeg er hjemme)

 

Men må jeg betale full pris i bom, jepp.. Kan jeg kjøre i det feltet som ikke har masse trafikk? Nei...

 

Jeg trenger rekkevidden da jeg skal på jobb, ellers hadde jeg hatt ren elektrisk bil. Straff meg for og jobbe, Norge....

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

Ok, vi har da gamle dieselbiler i drift enda. Men har du hørt de nyere? Og diesel har sin egen lydkarakter som er gjenkjennelig, det står ikke på det, men hadde du f.eks. hørt forskjell på en sånn delvis moderne diesel og en større amerikansk bensinmotor i en pickup eller van (for de som er dumme å kjøpe drivstoffslukende beist)?

 

Det er svært få tilfeller der det er vanskelig å høre om en motor går på diesel eller bensin, som regel er det svært lett å høre.

Jeg har selvsagt hørt nyere dieselmotorer akkurat som jeg har hørt eldre, jeg har også hørt både nye og eldre bensinmotorer.

 

Hvorfor er du så opptatt av å kritisere hva andre gjør? Om noen vil ha en bil som bruker bensin eller diesel er da det helt kurant og innenfor de reguleringer vi har i Norge i dag.

 

Du har en del påstander jeg har litt vanskelig for å ta for god fisk. Men du har et godt poeng. Man kan høre lyd over lengre avstander enn 300 meter om luftlinjen er uhindret til lydkilden. Det var en plagsom lyd i nabolaget mitt som jeg antar lå 400 meter unna, ikke i fra bil.

I det aktuelle tilfellet jeg forteller om er det ca 300 meter avstand, det er ingen hindringer i veien og det er minimalt med støy fra andre kilder.

 

Det er klart man kan høre lyd på vesentlig mer enn 300 meter også, poenget er at man neppe hører MOTORLYD fra en bil på såpass avstand og ihvertfall ikke slik at man ut fra lyden kan identifisere hva slags drivstoff den går på.

 

Du forteller om gressklippere. Det er noen gressklippekåte nordmenn her i landet som har golfbaneplen plantet som idealbilde i hjernebarken sin. Nei, kjøp elektrisk robotklipper du heller  ;)

Det ble forsøkt innhentet tilbud på elektrisk robotklipper siden det hadde vært klart mest praktisk. Problemet er at kostnadene ville vært i et helt annet område enn hva det var aktuelt å bruke, vi måtte hatt minst 3 robotklippere av profesjonell type. Disse krever vedlikehold minst ukentlig ifølge produsent.

 

Nå har vi altså en John Deere gressklipper som gjør jobben, denne hadde en pris på under 20% av det elektriske alternativet.

I tillegg har vi en mindre Jonsered-klipper (også en man sitter på) som går på bensin for å få klippet gresset også der det ikke er store åpne flater.

 

 

Jeg tror du bare liker gressklippertraktoren din av subjektiv grunner. Litt artig leketøy for mannfolk å kjøre rundt på maskiner er hva jeg sikter til da..

For å like den av subjektive grunner må jeg jo først like den, gressklipper er et nødvendig onde.

 

Kakling fra dieselmotor snakker du også om. Lydløst er det jo ikke med fossilmotor, men det er nå blitt bedre med årene.

Det er en forferdelig kakling fra dieselmotorer, denne er ikke tilstede i bensinmotorer. Det kan virke som du ikke har fått med deg hva forskjellen på en bensin- og en dieselmotor er..

Dieselmotorene i dag er ikke like ille som tidlig 2000-tall men de er fortsatt fæle, det var vesentlig mer behagelig lyd av motorene tilbake på 80-tallet..

Lenke til kommentar

 Hvorfor er du så opptatt av å kritisere hva andre gjør? Om noen vil ha en bil som bruker bensin eller diesel er da det helt kurant og innenfor de reguleringer vi har i Norge i dag.

 

Ser at jeg fikk deg i skikkelig forsvarsmodus der i fra måten du svarer på. Greit nok.

 

Da kjenner du meg ikke så godt. Har du leste mine innlegg tidligere. Jeg er for å bremse heller på avgiftsbelegging, da den er kommet for langt som det er. Folk har jo knappt råd til å reise til arbeid lengre, og de behøver helt klart bil. Bilen er statens utømmelige melkeku, men nå i disse bompengetider så skal du se at man får et nødvendig skifte av politikere som tror de sitter tryggt.

 

Jeg vurderer nesten å stemme på Nei til bompengepartiet eller hva faen de har kallet seg for. Men jeg er i mot deres eiendomsbeskatning. Man får aldri i pose og sekk med politikere. Det er alltid noe å mislike. Jeg forstår ikke helt hvorfor jeg skulle ofre dem min verdifulle stemme sånn egentlig. Jeg har litt politikerforakt.

 

Direkte demokrati ville kanskje vært litt mer rettferdig for befolkning. Staten er jo bare en konstruksjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...