Gå til innhold

Bensinsalget stuper - elbiler og hybrider får mye av skylda [Ekstra]


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen skal jo nedbetale for den stygge investeringskostnaden det blir med å få energiverket til å legge ekstra kabler inn til stasjonen og til elektriker samt ladeutstyret.

En 50 kW ladestolpe som leverer i gjennomsnitt 30 kW 12 timer i døgnet forbruker ca 131 000 kWh/år*

En 120 kW ladestolpe som leverer i gjennomsnitt 80 kW 12 timer i døgnet forbruker ca 350 000 kWh/år

En 350 kW ladestolpe som leverer i gjennomsnitt 120 kW 12 timer i døgnet forbruker ca 525 000 kWh/år

 

Desto høyere effekt jo mer koster ladestolpen og alt som hører til, men som du ser så omsettes det også ganske mye per stolpe. Et påslag på 50-100% på strømmen burde være nok til å betale ned investeringen på 5 år.

 

* Jeg ser bort fra tap i laderen her.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

At jeg derimot kun betaler 2,50 pr. mil når jeg lader hjemme veier ganske godt opp for resten.

Det vil nok ikke vare, når staten mister inntekter på drivstoffsalget må de ta inn disse pengene en plass og det mest naturlige vil være på strømmen.
Kvifor er det naturleg? 0,88% av norsk straumforbruk gjekk til transportsektoren i 2018. Mesteparten gjekk til tog. Kvifor skal folk som aldri har hatt bil betale mykje av rekninga?

 

Ein bør heller auke avgiftene på fossilt drivstoff, for å få inn like mykje pengar som før og akselerere elektrifiseringa av bilparken. Det vil òg få ein del gamle bensinslukande vrak av vegane, vil eg tru.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det vil nok ikke vare, når staten mister inntekter på drivstoffsalget må de ta inn disse pengene en plass og det mest naturlige vil være på strømmen.

Jeg forventer naturligvis dette og er sågar rede til å investere for å tjene penger nettop på dette også så la det bare komme.

Og selv uten tiltak og strømprisene dobler seg koster det fremdeles vesentlig mindre en å kjøre på bensin eller diesel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kvifor er det naturleg? 0,88% av norsk straumforbruk gjekk til transportsektoren i 2018. Mesteparten gjekk til tog. Kvifor skal folk som aldri har hatt bil betale mykje av rekninga?

 

Ein bør heller auke avgiftene på fossilt drivstoff, for å få inn like mykje pengar som før og akselerere elektrifiseringa av bilparken. Det vil òg få ein del gamle bensinslukande vrak av vegane, vil eg tru.

Hvordan i all verden skal du få det til når bilparken begynner og nærme seg 100% elektrifisert, skal siste gjenværende bensinbil betale noen millioner pr. liter drivstoff for og dekke inn tapet på drivstoffavgiftene ?

 

Det er bare 5% av den norske bilparken som er elektrifisert, og de 5% har gjort at staten fikk 9 milliarder mindre inn i bil- og drivstoffrelaterte avgifter. Så når bilparken nærmer seg 100% elektrifisert er staten nødt til og finne andre veier og dekke inn tapet.

 

Om AMS-målerne klarer å detektere lading ville det vært fint så man kunne regulere strømprisen så alle ikke behøver og vøre med på og betale, eventuell en avstandbasert avgift basert på hvor mye hver enkelte bil kjører.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om AMS-målerne klarer å detektere lading ville det vært fint så man kunne regulere strømprisen så alle ikke behøver og vøre med på og betale, eventuell en avstandbasert avgift basert på hvor mye hver enkelte bil kjører.

Gitt muligheten til å lade bil utenom strømnettet via solcellepanel og små vindmøller så tror jeg ikke at en elavgift vil være noen langsiktig løsning heller. Veiavgift for antall kilometer kjørt virker mest fornuftig. Da er det jo de som kjører mest som også betaler mest.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Har ikke lest alle innlegg...

 

For alle som bor i de 10 største byene i landet, så er det helt fint å ha elbil, som en av to biler i husholdningen.

 

Å kun ha elbil som familiens bil, er litt værre. Tross alt så er det noe tynt med ladestasjoner utenfor de 10 største byene, drar man til nabolandene, så er det som å komme til u-land, et håpløst prosjekt med elbil, om man ikke er entustiast og vil ta turen og ferien kun etter elbilens behov.

Stod selv i et dilemma ved kjøp av nyere bruktbil (bilen vi hadde skulle vart veldig mange år til, men Ford og kvalitet hører ikke sammen), når taket er kr 200.000 ble det drivstoff. Eventuelt måtte det bli leiebil til ferier o.l.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har ikke lest alle innlegg...

 

For alle som bor i de 10 største byene i landet, så er det helt fint å ha elbil, som en av to biler i husholdningen.

 

Å kun ha elbil som familiens bil, er litt værre. Tross alt så er det noe tynt med ladestasjoner utenfor de 10 største byene, drar man til nabolandene, så er det som å komme til u-land, et håpløst prosjekt med elbil, om man ikke er entustiast og vil ta turen og ferien kun etter elbilens behov.

Stod selv i et dilemma ved kjøp av nyere bruktbil (bilen vi hadde skulle vart veldig mange år til, men Ford og kvalitet hører ikke sammen), når taket er kr 200.000 ble det drivstoff. Eventuelt måtte det bli leiebil til ferier o.l.

Nå vet jeg ikke helt hvor du ferierer, men å kjøre i Europa er mer eller mindre null problem så lenge en holder seg vekke i fra de fattigste landene.

 

Men med slikt budsjett får en ikke en familie elbil i dag, nei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke helt hvor du ferierer, men å kjøre i Europa er mer eller mindre null problem så lenge en holder seg vekke i fra de fattigste landene.

 

Men med slikt budsjett får en ikke en familie elbil i dag, nei.

 

Mulig jeg var bastant, men 20 mil innover i Sverige har jeg sett elbiler i kø til en ladestasjon, samt en del berginger av elbil (da gambler jeg på at noen er tomme for strøm). Har lest litt om at Sverige heller ikke satser på ladestasjoner, men lading hjemme. Derfor er det knapt en elbil i privat eie i Sverige. Dekningen langs Europaveier er kanskje ok.

 

Jeg kunne strukket meg over 200.000, men man må mer enn doble prisen for en romslig elbil med god rekkevidde.

Ladbar hybrid er litt for nytt.

Endret av plankeby
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mulig jeg var bastant, men 20 mil innover i Sverige har jeg sett elbiler i kø til en ladestasjon, samt en del berginger av elbil (da gambler jeg på at noen er tomme for strøm). Har lest litt om at Sverige heller ikke satser på ladestasjoner, men lading hjemme. Derfor er det knapt en elbil i privat eie i Sverige. Dekningen langs Europaveier er kanskje ok.

 

Jeg kunne strukket meg over 200.000, men man må mer enn doble prisen for en romslig elbil med god rekkevidde.

Ladbar hybrid er litt for nytt.

Vill anbefale deg å se på ett ladekart. Det er massevis av muligheter i Sverige og mange privateide elbiler..

 

Det er andre ting som kan gå galt med en elbil altså:p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei jeg snakker på ett generelt grunnlag. Som sagt, åpne ett ladekart. Fjordkraft har en fin app feks.

Jeg bare tenker slik at når flere jeg kjenner nå angrer på kjøp av ny leaf (eventuelt andre) kontra tesla m3 - har deres noe for seg. De begrunner dette med for lang venting og kø på hurtigladestasjoner som de sier har for få ladere antall ift brukermasse av «ikke teslaer» når man er på lengre turer både i og utenfor Norge. Samtidig som det er ledig på nærmeste tesla superchargerstasjon.

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bare tenker slik at når flere jeg kjenner nå angrer på kjøp av ny leaf (eventuelt andre) kontra tesla m3 - har deres noe for seg. De begrunner dette med for lang venting og kø på hurtigladestasjoner som de sier har for få ladere antall ift brukermasse av «ikke teslaer» når man er på lengre turer både i og utenfor Norge. Samtidig som det er ledig på nærmeste tesla superchargerstasjon.

Det er sant, ofte alt for lite ladere på en og samme plass.

Lenke til kommentar

 

Kvifor er det naturleg? 0,88% av norsk straumforbruk gjekk til transportsektoren i 2018. Mesteparten gjekk til tog. Kvifor skal folk som aldri har hatt bil betale mykje av rekninga?

 

Ein bør heller auke avgiftene på fossilt drivstoff, for å få inn like mykje pengar som før og akselerere elektrifiseringa av bilparken. Det vil òg få ein del gamle bensinslukande vrak av vegane, vil eg tru.

Hvordan i all verden skal du få det til når bilparken begynner og nærme seg 100% elektrifisert, skal siste gjenværende bensinbil betale noen millioner pr. liter drivstoff for og dekke inn tapet på drivstoffavgiftene ?
Det forklarte eg jo. Dei betaler dessutan alt for lite samanlikna med den skaden dei påfører folk og natur.

 

Når det er sagt trur eg ikkje regjeringa har planlagt å ta inn alle pengane ved å skattleggje bilar. Dei har jo redusert avgiftene på eksosbilar òg.

 

Det er bare 5% av den norske bilparken som er elektrifisert, og de 5% har gjort at staten fikk 9 milliarder mindre inn i bil- og drivstoffrelaterte avgifter. Så når bilparken nærmer seg 100% elektrifisert er staten nødt til og finne andre veier og dekke inn tapet.

7,9% av bilparken er elektrifisert: https://ofv.no/kjoretoybestanden/kj%C3%B8ret%C3%B8ybestanden-31-3-2019

 

Visste du at ein svært stor del av nedgangen i bilrelaterte avgifter skuldast kraftig avgiftsnedsetting på eksosbilar? Det skuldast avgiftsomlegginga i 2015 og at eksosbilprodusentane har juksa med utsleppsmålingar.

 

Om AMS-målerne klarer å detektere lading ville det vært fint så man kunne regulere strømprisen så alle ikke behøver og vøre med på og betale, eventuell en avstandbasert avgift basert på hvor mye hver enkelte bil kjører.

Mesteparten av straumprisen er allereie avgifter. Ca like stor del som for bensinprisen. Det er ingen skilnad på straum til lading og straum brukt til andre ting. I 2019 tek staten inn 11 mrd i elavgift. I tillegg kjem Enova-avgift og mva på avgiftene, straum og nettleige. I tillegg sopar stat og kommunar inn grovt med inntekter på ulike skattar og avgifter for kraftproduksjon, utbyte frå lokale nettselskap, Statnett og Statkraft osb.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er bare 5% av den norske bilparken som er elektrifisert,

Du må nok oppdatere det tallet der. Per 31.3.19 var det 7,849% rene elbiler og 11,452% om vi tar med de ladbare hybridene og 11,458% om vi tar med hydrogenbilene også. (Hvis noen lurer, så bruke jeg 3 desimaler for å inkludere de 0,006% som går på hydrogen)

 

En annen ting er at du glemmer kostnadsreduksjonene som følge av elbiler. For eksempel at renere luft gir færre tilfeller av langvarige kostbare luftveissykdommer og forlenger tiden enkelte kan stå i arbeid.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

For alle som bor i de 10 største byene i landet, så er det helt fint å ha elbil, som en av to biler i husholdningen.

 

Å kun ha elbil som familiens bil, er litt værre. Tross alt så er det noe tynt med ladestasjoner utenfor de 10 største byene, drar man til nabolandene, så er det som å komme til u-land, et håpløst prosjekt med elbil, om man ikke er entustiast og vil ta turen og ferien kun etter elbilens behov.

Vi bur ikkje i nokon av dei største byane i landet, og har hatt elbil som einaste bil sidan 2014. Det har gått heilt fint. Eg går ikkje med på at det er tynt med ladestasjonar, i alle fall ikkje i Sør-Noreg. Eg har ikkje opplevd problem i nabolanda heller. Vi har vore i til saman 12 land med bilen, utan at det har vore problematisk å få lada.

 

Danmark gjekk greitt i 2014. No har det vorte veldig bra. Sverige har eg mindre erfaring med. Det har vore greitt å finne overnattingsstader med lading i innlandet, av same grunn som i Noreg, dvs kontakt til motorvarmar. No trur eg det skal vere bra med ladestasjonar langs vegane der òg. Svenskane kjøper i alle fall elbilar i fleng. I mars var 14,7% av bilane sende i Sverige ladbare, 7% av dei reine elbilar.

 

Stod selv i et dilemma ved kjøp av nyere bruktbil (bilen vi hadde skulle vart veldig mange år til, men Ford og kvalitet hører ikke sammen), når taket er kr 200.000 ble det drivstoff. Eventuelt måtte det bli leiebil til ferier o.l.

Eg ser problemet dersom du skal bruke bilen på familieferie og du har eit tak på 200.000, men har du teke sparte utgifter til drivstoff, bompengar, ferjer, parkering, årlege avgifter etc med i reknestykkjet? Det kan ofte dekkje renter og avdrag på det du evt må låne ekstra til ein elbil.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...