Gå til innhold

Bensinsalget stuper - elbiler og hybrider får mye av skylda [Ekstra]


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Mulig jeg var bastant, men 20 mil innover i Sverige har jeg sett elbiler i kø til en ladestasjon, samt en del berginger av elbil (da gambler jeg på at noen er tomme for strøm). Har lest litt om at Sverige heller ikke satser på ladestasjoner, men lading hjemme. Derfor er det knapt en elbil i privat eie i Sverige. Dekningen langs Europaveier er kanskje ok.

https://uppladdning.nu/ ser eg at det er veldig mykje saktelading i Sverige. Greitt nok om du skal overnatte, men ikkje om du er på gjennomfart. Det ser ut til å vere ein del hol i hurtigladenettverket, spesielt om du berre har ChaDeMo. E45 nordover frå Østersund, til dømes. Her må du førebels planleggje litt.

 

Eg tykkjer det er pussig om det ikkje er elbilar i privat eige i Sverige. 7% av alle bilar selde i Sverige i mars har berre batteri. 7,7% var ladbare hybdridar. Til saman 14,7% ladbare. Tesla Model 3 var storseljar. Er det leasing-bilar alt saman?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje på tide å flytte fossilpumpene til utkanten av stasjonen og sette hurtig- og lynladere under taket ved døren. ? Og så satse på godt service tilbud inne med gode stoler å hvile/vente i. Nytter ikke med vonde barkrakkstoler hvis man skal vinne elbilkundene i kampen om inntektene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen tvil om at både Norge, Sverige og Finland sliter med dårlig utbredelse av hurtigladere i de nordligste fylkene. Det fortjener selvsagt kritikk, men det er mer konstruktivt å - vel, tenke konstruktivt. Det må løses og det tror jeg vil skje gradvis over de neste par årene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bare tenker slik at når flere jeg kjenner nå angrer på kjøp av ny leaf (eventuelt andre) kontra tesla m3 - har deres noe for seg. De begrunner dette med for lang venting og kø på hurtigladestasjoner som de sier har for få ladere antall ift brukermasse av «ikke teslaer» når man er på lengre turer både i og utenfor Norge. Samtidig som det er ledig på nærmeste tesla superchargerstasjon.

Jeg mener problemet er kombinasjonen av biltyper og ladere som gir lav betjeningsgrad. Når slike stasjoner fylles opp av Leaf-er som saktelader på stusselige 20 kW etter 50% SoC fordi folk sliter med at bilen har for kort rekkevidde i utgangspunktet så er det noe bil-leverandørene må løse med nye modeller med hurtigere lading og lengre rekkevidde. I det minste makse ut ladestasjonenes kapasitet på 50 kW fra 0-80% SoC. Dersom vi projiserer gamle Leafer fra en elbilbestand på 200 000 til 1,5 millioner i 2030 så er det klart det blir problemer. Men dersom økningen på 1,3 millioner skjer med biler som har lengre rekkevidde og lader langt raskere så trenger ikke antallet ladestasjoner øke så voldsomt.

Lenke til kommentar

Jeg mener problemet er kombinasjonen av biltyper og ladere som gir lav betjeningsgrad. Når slike stasjoner fylles opp av Leaf-er som saktelader på stusselige 20 kW etter 50% SoC fordi folk sliter med at bilen har for kort rekkevidde i utgangspunktet så er det noe bil-leverandørene må løse med nye modeller med hurtigere lading og lengre rekkevidde. I det minste makse ut ladestasjonenes kapasitet på 50 kW fra 0-80% SoC. Dersom vi projiserer gamle Leafer fra en elbilbestand på 200 000 til 1,5 millioner i 2030 så er det klart det blir problemer. Men dersom økningen på 1,3 millioner skjer med biler som har lengre rekkevidde og lader langt raskere så trenger ikke antallet ladestasjoner øke så voldsomt.

Jeg sa «angrer på kjøp av ny leaf (eventuelt andre)» , som i andre elbiler.

Dere som kun kjører tesla , nå og tidligere har ingen personlig erfaring selv av dette fenomenet da dere er i en særstilling med tilgang til tesla ladenettverket (ikke negativt ment).

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

men har du teke sparte utgifter til drivstoff, bompengar, ferjer, parkering, årlege avgifter etc med i reknestykkjet? Det kan ofte dekkje renter og avdrag på det du evt må låne ekstra til ein elbil.

Elbiler skal i framtiden betale halv bomavgift, noen har startet

Så vidt jeg vet betaler elbiler det samme som andre biler på ferjer og parkering, unntak finnes sikkert

 

 

Elbiler har skylda for økte drivstoffpriser og bompenger, og verre vil det bli

Lenke til kommentar

Dubious:

Elbil har ikke skylda for noe annet enn mindre støyforurensing, bedre luftkvalitet i nærområdet og økt bevisthet på eget energiforbruk (noe som virkelig trengs i dag). At noen er litt trege med å fatte dette er noe annet.

 

Min våte drøm er at hele mitt boligfelt og mine nærmeste byer snart kun har elbiler til daglig bruk og at diesel/bensin bilen står mest mulig i garasjen.

 

Å kunne sykle til jobb i morgenrushet uten å kveles av dieseleksos? Hmm den fremtiden kan ikke komme fort nok!

 

 

EDIT:

At utgåtte produkter blir dyrere i bruk er helt normal markedsmekanikk. Hjelper ikke å sverge til at hest er best (selv om det er bedre enn fossilbil på mange områder) ;).

Endret av Theo343
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Ikke har jeg elbil, men jeg betaler gladelig litt ekstra for å utvide elbilparken i Norge.

 

Samme her.

Siden vi ikke har daglig bruk for bil har vi to gamle fossilbiler parkert hjemme.

Jeg håper flest mulig nybilkjøpere kjøper elbiler, både for renere luft, mindre støy, og til slutt flere billige elbiler på bruktmarkedet.

Hvis jeg får behov for å pendle med bil til jobb så kjøper jeg elbil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

En 50 kW ladestolpe som leverer i gjennomsnitt 30 kW 12 timer i døgnet forbruker ca 131 000 kWh/år*

En 120 kW ladestolpe som leverer i gjennomsnitt 80 kW 12 timer i døgnet forbruker ca 350 000 kWh/år

En 350 kW ladestolpe som leverer i gjennomsnitt 120 kW 12 timer i døgnet forbruker ca 525 000 kWh/år

 

Desto høyere effekt jo mer koster ladestolpen og alt som hører til, men som du ser så omsettes det også ganske mye per stolpe. Et påslag på 50-100% på strømmen burde være nok til å betale ned investeringen på 5 år.

 

* Jeg ser bort fra tap i laderen her.

 

Dette blir selvsagt regnestykker jeg ikke har så mye greie på selv.

 

Kr 900 var for å trekke litt i dere blant EL-bilfolket  ;)

Lenke til kommentar

Eg ser problemet dersom du skal bruke bilen på familieferie og du har eit tak på 200.000, men har du teke sparte utgifter til drivstoff, bompengar, ferjer, parkering, årlege avgifter etc med i reknestykkjet? Det kan ofte dekkje renter og avdrag på det du evt må låne ekstra til ein elbil.

 

Mye billigere å fly med lavprisselskapene, og leie seg en sykkel, segway og mange andre utleiedoninger, enn å forsure naturen med eksosfarting rundt på Europas motorveinett for å nå destinasjonen.

 

Ihvertfall for oss som bor grisgrendt til i Europa (heter Norge). Fordi her må man tråkle mange kilometer via Sverige, betale bompenger over broer til Danmark, eller ta bilferjer som koster mange kroner. På toppen kommer alt drivstoffet som heller ikke er særlig rimelig.

Endret av G
Lenke til kommentar

Dubious:

Elbil har ikke skylda for noe annet enn mindre støyforurensing, bedre luftkvalitet i nærområdet og økt bevisthet på eget energiforbruk (noe som virkelig trengs i dag). At noen er litt trege med å fatte dette er noe annet.

 

Det blir også en nesten helt feil konklusjon av deg. Det er bildekk som bråker mest, og EL-biler har som kjent også bildekk. Motordur er en forsvinnende liten støykilde i moderne tid når motorene er så godt støyisolerte i panseret og rundt motorrom.

 

Jeg vil også påstå at Teslaer gjerne har bredere bildekk enn mange Toyoto-eiere bare for å ta en fossil biltype for seg. Bredere dekk vil naturligvis lage mer dekkstøy mot asfalten.

Endret av G
Lenke til kommentar

Dubious:

Elbil har ikke skylda for noe annet enn mindre støyforurensing, bedre luftkvalitet i nærområdet og økt bevisthet på eget energiforbruk (noe som virkelig trengs i dag). At noen er litt trege med å fatte dette er noe annet.

 

 

Elbil har 100% av skylda for at de økte prisen på bommene i Trondheim, mindre inntekt og mer trafikk, ja fossilbilene har gått ned, men elbilene har økt tilsvarende + litt til

Luften i Trondheim er på rødt nivå, med flere elbiler enn før

Lenke til kommentar

For min del er bil kjøpt, så venter med ren elbil.

Sverige har forsvinnende liten andel elbiler i privat eie.

En artikkel til litt info:

https://www.tu.no/artikler/derfor-banker-vi-sverige-pa-elbiler/454227

Artikkelen du refererer til støttar ikkje påstanden din om at ein forsvinnande liten del er i privat eige. I fylgje den er 1/3 av elbilane i privat eige. Tippar den delen berre aukar no, sidan elbilsalet i Sverige verkeleg har skote fart. 7% i mars. Over 1000 Model 3.

 

Ein vesentleg skilnad på Noreg og Sverige, er at elbilar har mva-fritak i Noreg. Næringslivet, som kjøper ca halvparten av bilane, sparer ingenting på det. Dei kan òg trekkje frå mva på drivstoff.

 

I Sverige har i staden skattefordelar for bedrifter som kjøper elbil. Tilsette med elektrisk firmabil betaler til dømes svært mykje mindre skatt for den fordelen enn tilsette med eksos-firmabil, sjølv om elbilen er mykje dyrare i innkjøp. Leasing av elbilar er òg veldig mykje meir attraktivt enn leasing av eksosbilar. Difor kjøper næringslivet i Sverige elbilar, medan det i Noreg nesten berre er næringslivet som kjøper eksosbilar.

Endret av Sturle S
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det blir også en nesten helt feil konklusjon av deg. Det er bildekk som bråker mest, og EL-biler har som kjent også bildekk. Motordur er en forsvinnende liten støykilde i moderne tid når motorene er så godt støyisolerte i panseret og rundt motorrom.

Bildekk har nokså stødig støynivå men jeg har ikke hørt mange "VrrrrooooOOMMMM"s fra elbilene utenfor huset mitt i det siste.

Lenke til kommentar

Dubious:

Elbil har ikke skylda for noe annet enn mindre støyforurensing, bedre luftkvalitet i nærområdet og økt bevisthet på eget energiforbruk (noe som virkelig trengs i dag). At noen er litt trege med å fatte dette er noe annet.

 

Kan du forklare for meg som ikke helt forstår?

Hvordan kan behovet for inntekter i bompengeringene synke når elbilandelen øker?

Hvordan kan behovet for bominntekter til nedbetaling av et konkret prosjekt synke nå elbilandelen øker?

 

 

Mye billigere å fly med lavprisselskapene, og leie seg en sykkel, segway og mange andre utleiedoninger, enn å forsure naturen med eksosfarting rundt på Europas motorveinett for å nå destinasjonen.

 

Ihvertfall for oss som bor grisgrendt til i Europa (heter Norge). Fordi her må man tråkle mange kilometer via Sverige, betale bompenger over broer til Danmark, eller ta bilferjer som koster mange kroner. På toppen kommer alt drivstoffet som heller ikke er særlig rimelig.

Å fly rundt med lavprisselskapene gir en langt mindre fleksibilitet enn man får med bil.

Min fleksibilitet og komfort er langt viktigere enn kostnaden av å reise. Derfor kjører jeg bilen jeg kjører, det er ikke en elbil som vil medføre 3-4 timer ladestopp på to faste årlige turer (Tromsø-Oslo og Oslo-Tromsø, begge veier via Sverige og Finland)

 

 

Det blir også en nesten helt feil konklusjon av deg. Det er bildekk som bråker mest, og EL-biler har som kjent også bildekk. Motordur er en forsvinnende liten støykilde i moderne tid når motorene er så godt støyisolerte i panseret og rundt motorrom.

 

Jeg vil også påstå at Teslaer gjerne har bredere bildekk enn mange Toyoto-eiere bare for å ta en fossil biltype for seg. Bredere dekk vil naturligvis lage mer dekkstøy mot asfalten.

Jeg tror nok også Tesla i byene oftere er utstyrt med piggdekk enn andre, det er ihvertfall et inntrykk jeg sitter igjen med fra jeg bodde i Oslo (heldigvis klarte jeg å flykte derfra sommeren 2017)

På vinterføre var det ganske påfallende hvor mye støy det var fra Tesla-bilene.

 

Artig hvordan Tesla sammenlignes med Toyota når det kommer til dekkbredde og forklaring på dekkstøy samtidig som Menigheten gjerne vil sammenligne de med premiumbiler på alle andre områder.

 

 

Artikkelen du refererer til støttar ikkje påstanden din om at ein forsvinnande liten del er i privat eige. I fylgje den er 1/3 av elbilane i privat eige. Tippar den delen berre aukar no, sidan elbilsalet i Sverige verkeleg har skote fart. 7% i mars. Over 1000 Model 3.

En tredjedel av 7% nybilsalg er en forsvinnende liten andel.

 

Ein vesentleg skilnad på Noreg og Sverige, er at elbilar har mva-fritak i Noreg. Næringslivet, som kjøper ca halvparten av bilane, sparer ingenting på det. Dei kan òg trekkje frå mva på drivstoff.

Næringslivet kjøper jo elbiler stort sett kun pga reklameverdi og på grunn av truslene til blant annet Lan Marie.

 

 

I Sverige har i staden skattefordelar for bedrifter som kjøper elbil. Tilsette med elektrisk firmabil betaler til dømes svært mykje mindre skatt for den fordelen enn tilsette med eksos-firmabil, sjølv om elbilen er mykje dyrare i innkjøp. Leasing av elbilar er òg veldig mykje meir attraktivt enn leasing av eksosbilar. Difor kjøper næringslivet i Sverige elbilar, medan det i Noreg nesten berre er næringslivet som kjøper eksosbilar.

Man skulle tro Sverige er inne på et vesentlig bedre spor enn Norge her. Å subsidiere privatpersoner som i realiteten ikke trenger bil har svært lite for seg. For la oss innse faktum, til personlig transport er bil sjelden et behov.

 

At det nå er rimeligere å kjøre elbil til jobb enn å ta bussen i eksempelvis Oslo er svært uheldig og en konsekvens av den subsidieringen man har gjort hittil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Dubious:

Elbil har ikke skylda for noe annet enn mindre støyforurensing, bedre luftkvalitet i nærområdet og økt bevisthet på eget energiforbruk (noe som virkelig trengs i dag). At noen er litt trege med å fatte dette er noe annet.

Elbil har 100% av skylda for at de økte prisen på bommene i Trondheim, mindre inntekt og mer trafikk, ja fossilbilene har gått ned, men elbilene har økt tilsvarende + litt til

Luften i Trondheim er på rødt nivå, med flere elbiler enn før

Eg sjekka statistikken no, og årsmiddelverdiane av det aller meste har jo gått rett nedover. Dersom du ser raudt nivå oftare, skuldast kanskje det at grenseverdiane er redusert?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bildekk har nokså stødig støynivå men jeg har ikke hørt mange "VrrrrooooOOMMMM"s fra elbilene utenfor huset mitt i det siste.

 

Normale folk driver ikke med overdrevet vrroom vroooom på bilene sine. Men selvsagt finnes det unntak. Selv i mitt nabolag er det slike folk.

 

 

 

Næringslivet kjøper jo elbiler stort sett kun pga reklameverdi og på grunn av truslene til blant annet Lan Marie.

 

Hvor mye påvirkning mener du virkelig at hun har gitt den lille prosentmessige oppslutningen et slikt lite parti har? Ser ut som om at de har betydelig under 10 % påvirkning direkte på bestemmelsene i Oslo:

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Miljøpartiet_De_Grønne_i_Oslo

Endret av G
Lenke til kommentar

Hvor mye påvirkning mener du virkelig at hun har gitt den lille prosentmessige oppslutningen et slikt lite parti har? Ser ut som om at de har betydelig under 10 % påvirkning direkte på bestemmelsene i Oslo:

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Miljøpartiet_De_Grønne_i_Oslo

Oppslutningen blant velgerne er ikke nødvendigvis representativ for den reelle makten de har i styrende organer, det er ulempen med et demokrati slik vi har det i Norge i dag.

Direkte demokrati ville derimot gjort det til en helt annen sak men det ville vært et alt for omfattende opplegg å gjennomføre i praksis.

 

Det fremstår som ganske så tydelig at rørleggeren AP i stor grad lar seg styre av SV og MDG. Kanskje ikke så rart med en tidligere SVer som byrådsleder..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...