Gå til innhold

Bensinsalget stuper - elbiler og hybrider får mye av skylda [Ekstra]


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er det snart bare de som ikke har råd til elbil som er igjen så på tide og redusere drivstoffavgiftene så de også kan leve et mer normalt liv, man har jo fortsatt intensiver på elbiler for og oppmuntre til utskifting.

Kommer aldri til å skje. Avgiftene kommer til å stige for å kompensere for mindre salg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er noen lei seg av den grunn?

Mange bensinstasjoneiere er nok lei seg.

 

Fint at forbruket synker, kan vel snart jekke ned avgiftene litt sånn at det faktisk går an å fylle tanken uten å bli fly forbanna.

Hvorfor? Det er jo det stikk motsatte vi prøver å få til med elbilincentivene. Avgiftssatsene har forsåvidt vært nesten uendret det siste tiåret. Det er oljeprisen som presser totalprisen opp og det må den gjerne fortsette med. Jeg regner med det ikke er lenge til det første bildet av en pumpepris på over 20 kr/l dukker opp.

 

Nå er det snart bare de som ikke har råd til elbil som er igjen så på tide og redusere drivstoffavgiftene så de også kan leve et mer normalt liv, man har jo fortsatt intensiver på elbiler for og oppmuntre til utskifting.

Men bensin tar de seg altså råd til? En smule ironisk ikke sant?

 

Målet på sikt er å trappe ned elbil-incentivene, men det er ingen intensjon om å trappe ned avgiftene på bensin/diesel.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Kommer aldri til å skje. Avgiftene kommer til å stige for å kompensere for mindre salg.

Jeg tror avgiftene vil stige mindre enn KPI.

 

Oljeprisen lever sitt eget internasjonale liv.

 

Hvis bensinstasjoner uten hurtiglader forsøker å kompensere mot kundesvikten ved å øke påslaget så gjør de seg bare ennå mindre attraktive for bensin/diesel-bilisten og sånn sett grave sin egen grav.

 

Ikke alle bensinstasjoner egner seg for elektrifisering så det vil nok bli en del nedleggelser. Samtidig dukker det opp en del hurtigladestasjoner uten bensin/diesel i sortimentet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å svare like dumt: 100 kr i strøm er noe rimeligere enn en bensin/diesel-bil eller?

For meg er 100 kroner strøm akkurat det samme beløpet som 100 kroner i drivstoff.

 

Og hundre kroner i strøm transporterer deg ikke en mm. i din fossil-bil.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Kilde?

Let litt rundt på forumet her så vil du se at det blant annet har blitt påstått at elbil ville fungert for meg, det har blitt påstått at det er bare å etablere en lader.

Det er ikke så enkelt, det er faktisk ikke en mulighet en gang å gjøre det. I tillegg vet jeg ikke hvor lenge jeg er i denne leiligheten, plutselig kan det være jeg må flytte til en annen..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Let litt rundt på forumet her så vil du se at det blant annet har blitt påstått at elbil ville fungert for meg, det har blitt påstått at det er bare å etablere en lader.

Det er ikke så enkelt, det er faktisk ikke en mulighet en gang å gjøre det. I tillegg vet jeg ikke hvor lenge jeg er i denne leiligheten, plutselig kan det være jeg må flytte til en annen..

Men nå var det jo ikke det som ble påstått. Men at folk har friske løsninger på å kjøre elbil, ingen tvil om det! Meg selv inkludert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser litt nærmere på tallene fra SSB.

 

post-3851-0-65785100-1556384270_thumb.png

 

Bensin og diesel har gått ned med totalt 197 millioner liter samtidig som jetfuel har gått opp 84 millioner liter. Fyringsolje har sunket med 83 millioner liter. Det florerte for en stund siden en karikatur på elbilister som sparte så mye på drivstoff at de kunne fly på sydenferie flere ganger i året. Statistikken viser flere ting i den konteksten:

 

- Nedgangen i drivstofforbruket til bilene er mer enn dobbelt så stor som økningen i drivstoff til fly

- At utslipp fra flytrafikken ikke blir tatt alvorlig nok

- Ironien er nok størst i Finnmark der de får enorme summer i subsidier til flytrafikken på kortbanenettet men veldig lite til å bygge ut et nettverk av hurtigladere.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det florerte for en stund siden en karikatur på elbilister som sparte så mye på drivstoff at de kunne fly på sydenferie flere ganger i året.

 

Statisk sett så bruker en bil ca. 1200 liter i året og en flytur til New York er det ca. 300 liter tur/retur pr. skalle sålenge det er et moderne fly hvor alle setene er okkupert.

Så du kan faktisk fly 4 ganger i året til New York hvis du ikke bruker annet motorisert fremkomstmiddel det året :p

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Simen1: Har du reist mye rundt i Finnmark? Det er ganske store avstander og fly er rett og slett ekstremt mye raskere enn bil i svært mange tilfeller.

En svipptur fra Honningsvåg til Vardø tar rundt regnet 7 og en halv time og er hele 514km å kjøre.

Fra Alta til Vardø er det 518km men turen går ca en halvtime raskere.

 

Skal man fra Alta til Kirkenes er det ca tre kvarter å spare på å kjøre gjennom Finland.

 

Bil er ikke et godt alternativ med så store avstander mellom småbyer, kortbanenettet er slik jeg ser det en nødvendighet.

 

Hva gjelder drivstofføkningen til fly er den nok mindre enn økningen i passasjerkilometere skulle tilsi siden flyene stadig bruker mindre drivstoff.

Reduksjonen i bruk av fyringsolje er vel ganske enkelt å tenke seg at skyldes forbudet mot oljefyr som trer i kraft fra nyttår.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...