Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet
Trestein skrev (9 timer siden):

De fleste hybrider kan vel kjøre motoren på optimalt turtall , med noen unntak som har mekanisk overføring. 

En outlander er vel kun en motor/generator uten kobling fra motor til drivverk. Det eneste forskjellen er kortere el ledninger fra generator til motor. 

Man må også huske at turtall alene ikke er noen garanti for høy virkningsgrad. Last må være høy også. Står diesel motoren med 10% Last fordi kun 2 biler lader så blir virkningsgrad på både motor og generator elendig. Lader flere biler samtidig kan virkningsgrad bli høyere 35-40%Dette er med konstant turtall og årsak til at mange generatorer nå kan kjøre ulike turtall for å oppnå høyere virkningsgrad ved lav belastning

Trodde det så og si bare var gamle/første gen Opel Ampera og BMW i3 REX som hadde motorer uten kraftoverføring til hjulene, og at det var dette som var unntaket og ikke regelen.

• Innsiktsfullt 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Evil-Duck skrev (16 minutter siden):

Trodde det så og si bare var gamle/første gen Opel Ampera og BMW i3 REX som hadde motorer uten kraftoverføring til hjulene, og at det var dette som var unntaket og ikke regelen.

Mener det er flere hybrider som er slik som Toyota prius, rav , Mitsubishi  Outlander som er helt frikoblet. Endel andre kan nok frikoble gear og bare kjøre generator.

BMW sine hybrider har jo motor/generator mellom svinghjul og gear som kan settes i nøytral.  

Enda enklere systemer som bruker reimdrevet dynastart kan også frikoble hjul og bare lade batteri, men kun lade batteri , fordi el motoren vil kun dra sammen med bensin motoren

Skrevet

Denne kommer opp hver gang jeg setter meg inn i bilen. Noen som har tips til hvordan jeg får det bort? Har prøvd å reboote skjermen.

Kan vel sikkert legge til låselyd da, men ikke superinterresert i det

IMG_4843.jpeg

Skrevet
bzzlink skrev (5 minutter siden):

Denne kommer opp hver gang jeg setter meg inn i bilen. Noen som har tips til hvordan jeg får det bort? Har prøvd å reboote skjermen.

Kan vel sikkert legge til låselyd da, men ikke superinterresert i det

IMG_4843.jpeg

Velg en av de originale låselydene i innstillinger, så skal den bli borte.

• Liker 2
Skrevet
Evil-Duck skrev (7 timer siden):

Opel Ampera av første gen. ble aldri godkjent som elbil, fordi det viste seg at man faktisk kunne drifte den bare på bensinmotoren i en liten periode. Tror ikke i3 Rex er helt frikoblet den heller, men den kom nå i en periode også hybrider og spesielt ladehybrider fikk gunstige avgiftsvilkår. Dog ikke tilstrekkelig til at folk i Norge valgte å kjøpe den med rekkevidde-forlenger.

Raskt søk viser at både Rav4 og Outlander også kan kjøres på bare bensinmotoren, og derfor ikke kan få eller fortjene betegnelsen "elbil med rekkevidde-forlengende bensinmotor", eller det som i dag ville fått betegnelsen eRev. Og det er nok ståa på alle ladehybrider som har vært solgt i Norge ihvertfall!

https://www.toyota.no/content/dam/toyota/nmsc/norway/cross-model/brochures/RAV4_PHEV_01032022.pdf

https://www.mitsubishi-motors.no/content/dam/mitsubishi-motors-no/nb/brosjyre/Mitsubishi_Outlander_PHEV_A5_stående_16s_v4_LOW_4.1.pdf

Som man ser av de vedlagte brosjyrene, forteller både Toyota og Mitsubishi at de kan kjøres også etter at batteriet er tomt, og da drevet kun av ice-motoren.

De nye eRev-bilene skal visstnok IKKE kunne kjøres av ice-motoren, men må i tilfelle lade batteriet tilstrekkelig for å kunne kjøre videre. Det er slik jeg forstår ett av kravene for å bli godkjent som eRev, uten at jeg selv har lest regelverket, bare hva som fremkommer på nett som krav fra bl.a. EU.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Snowleopard skrev (49 minutter siden):

Opel Ampera av første gen. ble aldri godkjent som elbil, fordi det viste seg at man faktisk kunne drifte den bare på bensinmotoren i en liten periode. Tror ikke i3 Rex er helt frikoblet den heller, men den kom nå i en periode også hybrider og spesielt ladehybrider fikk gunstige avgiftsvilkår. Dog ikke tilstrekkelig til at folk i Norge valgte å kjøpe den med rekkevidde-forlenger.

Raskt søk viser at både Rav4 og Outlander også kan kjøres på bare bensinmotoren, og derfor ikke kan få eller fortjene betegnelsen "elbil med rekkevidde-forlengende bensinmotor", eller det som i dag ville fått betegnelsen eRev. Og det er nok ståa på alle ladehybrider som har vært solgt i Norge ihvertfall!

https://www.toyota.no/content/dam/toyota/nmsc/norway/cross-model/brochures/RAV4_PHEV_01032022.pdf

https://www.mitsubishi-motors.no/content/dam/mitsubishi-motors-no/nb/brosjyre/Mitsubishi_Outlander_PHEV_A5_stående_16s_v4_LOW_4.1.pdf

Som man ser av de vedlagte brosjyrene, forteller både Toyota og Mitsubishi at de kan kjøres også etter at batteriet er tomt, og da drevet kun av ice-motoren.

De nye eRev-bilene skal visstnok IKKE kunne kjøres av ice-motoren, men må i tilfelle lade batteriet tilstrekkelig for å kunne kjøre videre. Det er slik jeg forstår ett av kravene for å bli godkjent som eRev, uten at jeg selv har lest regelverket, bare hva som fremkommer på nett som krav fra bl.a. EU.

Alle hybrid biler kan kjøre når batteriet er tomt. Forskjellen er om de gjør det via mekanisk eller el overføring av kreftene. På noen er det mekanisk forbindelse på andre er det kun elektrisk. Akkkurat det samme som for skip. Noen driver akslingen via generator og el motor mens andre har mekanisk forbindelse til propellen. I dag finnes også kombinasjoner akkurat som i bil verden. Men her var det snakk om diesel aggregat som drev en ladestasjon. Det blir omtrent som en ladbar hybrid med tanke på virkningsgrad. En ladbar hybrid har vel bedre virkningsgrad pga at spillvarme fra mootoren kan utnyttes. Dette går tapt i et stasjonært diesel aggregat

Skrevet

Et spørsmål om Tesla:

Har ikke peiling men har forstått det slik at bilene mer eller mindre fortløpende sender og mottar meldinger til/fra Tesla. Er bilene avhengig av å sende/motta meldinger for å kunne fungere?

Skrevet
LBe skrev (5 minutter siden):

Et spørsmål om Tesla:

Har ikke peiling men har forstått det slik at bilene mer eller mindre fortløpende sender og mottar meldinger til/fra Tesla. Er bilene avhengig av å sende/motta meldinger for å kunne fungere?

Ja bilen fungerer helt fint uten dekning.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
19 minutes ago, Jalla21 said:

Kanskje noe å lese for dere som kjører Tesla. Jeg fikk i alle fall en dårlig smak i munnen etter å ha leste om forholdene ved fabrikken i Tyskland. Og det er vel ikke bedre ved de andre Tesla fabrikkene i USA eller Kina.

https://www.nrk.no/urix/xl/mener-tesla-fabrikk-i-tyskland-bryter-flere-lover.-1.17744614

Hvor er bilen du kjører laget? Inkludert underleverandørenes fabrikker?

Arbeidernes vilkår er grunnen til at vi her i vesten velter oss i velstand. Alt du omgir deg med omtrent er laget av mennesker som ingen har lyst til å vite hvor uanstendig liv har. Vi har stilltiende fortsatt slaveriet, ved å flytte stort sett all produksjon til «lavkostland»

Endret av bzzlink
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
bzzlink skrev (20 minutter siden):

Hvor er bilen du kjører laget? Inkludert underleverandørenes fabrikker?

Arbeidernes vilkår er grunnen til at vi her i vesten velter oss i velstand. Alt du omgir deg med omtrent er laget av mennesker som ingen har lyst til å vite hvor uanstendig liv har. Vi har stilltiende fortsatt slaveriet, ved å flytte stort sett all produksjon til «lavkostland»

Nå var det Tesla det handler om her, og ikke noe annet.
Etter det jeg vet så tillater alle andre bilprodusenter i Tyskland fagforeninger.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Jalla21 skrev (Akkurat nå):

Etter det jeg vet så tillater alle andre bilprodusenter i Tyskland fagforeninger.

Se alt du har rundt deg og sjekk rikets tilstand på alle fabrikkene de er produdesert🤣

Skrevet
6 minutes ago, Jalla21 said:

Tesla tillater også at arbeiderne er organiserte. Men de motarbeider sentrale avtaler. Og fagforeningsrepresentanter i styrerommet.

Noe blårussen i meg er helt enig i.

• Liker 1
Skrevet

Nå er jeg ikke noen forkjemper for fagforeninger da jeg har sett de negative sidene de siste årene. Men utenlandske selskap bør absolutt forholde seg til regler å normer når de etablerer seg i utlandet.

• Liker 2
Skrevet

Det er gode grunner til ikke å ha kollektive avtaler slik som er normen i bl.a. Sverige. Kjenner ikke Tyskland sitt oppsett.

det er også gode grunner til å ikke gi fagforeninger politisk/utøvende makt

Såvidt meg bekjent forholder Tesla seg til loven i de forskjellige landene. Og står imot kommunistiske (min karakterisering) normer.

Denne beskriver godt hva vi må kjempe mot i Norge

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/minner-om-politisk-korrupsjon-nar-rodgronne-sponsorer-krever-makt-penger-og-posisjoner/o/5-95-303206

Fagforeninger til å stå opp for arbeidernes rettigheter = Good

Fagforeninger med direkte politisk eller utøvende makt = Not good

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
KriZZ skrev (2 timer siden):

Se alt du har rundt deg og sjekk rikets tilstand på alle fabrikkene de er produdesert🤣

Har du sjekket tråd tittel?

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
bzzlink skrev (32 minutter siden):

Det er gode grunner til ikke å ha kollektive avtaler slik som er normen i bl.a. Sverige. Kjenner ikke Tyskland sitt oppsett.

det er også gode grunner til å ikke gi fagforeninger politisk/utøvende makt

Såvidt meg bekjent forholder Tesla seg til loven i de forskjellige landene. Og står imot kommunistiske (min karakterisering) normer.

Denne beskriver godt hva vi må kjempe mot i Norge

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/minner-om-politisk-korrupsjon-nar-rodgronne-sponsorer-krever-makt-penger-og-posisjoner/o/5-95-303206

Fagforeninger til å stå opp for arbeidernes rettigheter = Good

Fagforeninger med direkte politisk eller utøvende makt = Not good

https://www.nrk.no/urix/xl/mener-tesla-fabrikk-i-tyskland-bryter-flere-lover.-1.17744614 Kom i dag

• Liker 2
Skrevet

De er avhengig av migranter og løsarbeidere for å ta ufaglærte, tunge og dårlig betalte jobber. Hvis det står 100 stykk utenfor porten klar til å steppe inn på jobb er det lite grunn til å betale noe mer enn absolutt nødvendig. Kostnadsforskjellen på produksjon i Kina versus produksjon i EU med løsarbeidere blir nok ikke så stor. Men andre produsenter gjør det jo tydeligvis også, BMW var jo nevnt. Bilproduksjon i EU er nede i en bølgedal og nedturen vil nok vare mye lengre. 

Skrevet

Nordmenn tok opp monsterlån for å kjøpe Tesla i fjor, viser nye tall. Hele 46 prosent av samtlige norske billån i 2025 ble tatt opp av Tesla-kunder.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...