Gå til innhold

AI-søk bruker fenomenalt lite energi.

Anbefalte innlegg

Skrevet
WiiBoy skrev (30 minutter siden):

Jo, men dersom jeg skulle gjort dette på min private maskin, på en server på jobben eller i skyen(datasenter), så er jo energien mer elle mindre den samme uansett. Det er oppgaven jeg gjør som er energikrevende 

Mja..du vil ikke ha nok effekt tilgjengelig lokalt for å kjøre et AI cluster..Disse nye krever enormt med energi. Derfor vi ser nye kraftverk bygges rundt de nyeste AI senterene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

"AI søk" gir ikke mening, da AIer ikke er en søkemotor. Mener de den ubrukelige AIen som kommer på toppen av google-søk? Det kan nok stemme, da svarene i utgangspunktet utelukkende er feil så de bruker minimalt med regnekraft, og antagelig også kraftig cachet 

Endret av likferd
Skrevet (endret)
11 hours ago, Philber Desanex said:

Jeg tar noen spørsmål på forhånd.

1. Men datasentrene bruker jo mange gigawatt og enorme mengder vann!

Ja, men de betjener millarder av mennesker. De sto kun for 2% av verdens strømforbruk i 2025, hvorav AI sto for 1/5 av dette igjen. Strømforbruket er dessuten bare en liten del av energiforbruket. 

Dette kom som en liten overraskelse, må jeg si. At energiforbruket skulle være så lite i forhold til totalforbruket, det hadde jeg vel ikke helt sett for meg. Ser at det faktisk finnes flere kilder som kan tyde på at et slikt estimat er riktig.

https://www.iea.org/energy-system/buildings/data-centres-and-data-transmission-networks

https://www.iea-4e.org/edna/tasks/energy-efficiency-of-data-centres/

Her må man vel kunne se på sammenhengen mellom den "impact" eller betydning som AI har for produktiviteten næringslivet og for mennesker generelt, og tilsvarende for betydningen for det totale energiforbruket.

Ved å regne inn den effektiviseringsgevinst som følger av bruk av AI, så kan man jo faktisk også tenke seg at effektiviseringen av arbeidprosessene medfører en reduksjon i energiforsbruket for utførelse av disse arbeidsprosessene slik at et samlet energiregnskap vil vise at bruken av AI samlet sett medfører en reduksjon i det totale energiforbruket. (Kan man redusere staben til det halve, så er det bare halvparten av lokalene som skal varmes opp, halvparten av medarbeiderne som skal transporteres til jobb, osv.)

Skulle det ellers kunne tenske at bruken av AI kan medføre at mer kompleskse og vanseklige arbeidsoppgave kan løses hjemme i fra, eller i desentraliserte kontorfelesskap ute i distriktene, slik at man ikke lengre behøver å pendle inn til de store byene? I så fall: Hvilken effekt vi dette ha for det totale energiregnskapet? 

Når man for eksempel ser på det forbruket av energi som går til transport, så ser dette ut til å ligge på ca 30% av verdens totale energiforbruk. Hvis bruken av AI kan redusere transportbransjens energiforbruk, bare litt, så har man en mulighet for å gå i pluss.

https://www.iea.org/reports/energy-efficiency-2025/transport

Det ser også ut som at drift av bygninger også står for ca 30% av verdens forbruk av energi, slik at transport og bygninger utgjør ca 60% av det totale energiforbruket. Kan man få til en liten forbedring her, så er man jo straks i pluss.

https://www.iea.org/energy-system/buildings 

Hvis man oppnår et mer energieffektivt samfunn, totalt sett, hvilken effekt vi det da ha på det samlede energiforbruket? 

Endret av arne22
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
47 minutes ago, arne22 said:

Dette kom som en liten overraskelse, må jeg si. At energiforbruket skulle være så lite i forhold til totalforbruket, det hadde jeg vel ikke helt sett for meg. Ser at det faktisk finnes flere kilder som kan tyde på at et slikt estimat er riktig.

https://www.iea.org/energy-system/buildings/data-centres-and-data-transmission-networks

https://www.iea-4e.org/edna/tasks/energy-efficiency-of-data-centres/

Her må man vel kunne se på sammenhengen mellom den "impact" eller betydning som AI har for produktiviteten næringslivet og for mennesker generelt, og tilsvarende for betydningen for det totale energiforbruket.

Ved å regne inn den effektiviseringsgevinst som følger av bruk av AI, så kan man jo faktisk også tenke seg at effektiviseringen av arbeidprosessene medfører en reduksjon i energiforsbruket for utførelse av disse arbeidsprosessene slik at et samlet energiregnskap vil vise at bruken av AI samlet sett medfører en reduksjon i det totale energiforbruket. (Kan man redusere staben til det halve, så er det bare halvparten av lokalene som skal varmes opp, halvparten av medarbeiderne som skal transporteres til jobb, osv.)

Vel, foreløpig er det ikke mye som tyder på at AI har økt produktiviteten i noen nevneverdig grad. Mange "føler" kanskje at de blir mer produktive, AI bransjen tyter om at man blir der, men hittil har man ikke meg bekjent klart å påvise noe særlig økning i produktivitet grunnet AI

• Liker 2
Skrevet
Philber Desanex skrev (12 timer siden):

De sto kun for 2% av verdens strømforbruk i 2025, hvorav AI sto for 1/5 av dette igjen. Strømforbruket er dessuten bare en liten del av energiforbruket. 

Hva er det øvrige energiforbruket i tillegg til strøm ?

Skrevet
Vokteren skrev (27 minutter siden):

Elektrisitet står for 21% av det totale energiforbruket globalt:

https://yearbook.enerdata.net/electricity/share-electricity-final-consumption.html

Der betyr at AI utgjør omtrent en promille av verdens energiforbruk.

(Jeg må innrømme at det er urettferdig siden en kWt elektrisk energi ofte kan gjøre mer nytte enn en kWt fossil energi)

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
8 hours ago, Smule8o said:

Vel, foreløpig er det ikke mye som tyder på at AI har økt produktiviteten i noen nevneverdig grad. Mange "føler" kanskje at de blir mer produktive, AI bransjen tyter om at man blir der, men hittil har man ikke meg bekjent klart å påvise noe særlig økning i produktivitet grunnet AI

Vel, noe av bekymringen rundt AI er jo nettopp det at AI skal overta jobbene slik at forbedringen i produktivitet blir slik at AI medfører at veldig mange av oss blir arbeidsledige.

For visse typer jobber, så kan nok dette ha noe for seg, for eksempel mye av det som går på saksbehandling. Når et system for AI kan skrive en masteroppgave som holder til karakteren A, så ligger det jo i sakens natur at det blir billigere å trykke på "enter" enn å utdanne en person over 5 eller 6 år. AI er ganske godt egnet til støtte for alle typer produktutvikling, til medisinsk diagnostikk og behandling, og også til juridisk fag. Lovdata Pro 2, inneholder jo for eksempel funksjoner for AI.

https://pro2.lovdata.no/bruker/logg-inn

Bruken av AI vil nok, slik som jeg ser det ikke medføre at AI tar over jobbene helt på egen hånd, men at det fagpersonellet som jobber med AI som arbeidsredskap vil kunne jobbe veldig mye mer effektivt, enn de som ikke gjør det, slik at en enkelt ansatt for eksempel kan fordoble antallet saker som vedkommende jobber med. 

Innenfor enkelte yrker så bruker man håndbøker eller standarder på flere tusen sider. Ved å la AI automatisere alle oppslagene og det meste av framfinning av informasjon, så kan jo saksbehandlingen skje på en brøkdel av den tid som man brukte tidligere.

Men at jobber automatiseres og effektiviseres betyr jo ikke nødvendigvis at det blir færre jobber totalt sett. Tidligere så brukte jo bankene for eksempel et forholdsvis stort antall ansatte til å ekspedere kunder manuelt. Nå er jo mestaparten av disse jobbene borte og overtatt av "nettbank". Det betyr ikke at det nødvendigvis blir færre jobber innenfor banknæringen. Antallet jobber kan være forholdvis stabilt, men jobbinnholdet endrer seg.

Forestillingen om "massearbeidsløshet" som følge av beuk av AI er nok overdrevet. Innenfor industreiell automasjon og industriell robotikk, så vil nok bruken av AI ha bare en marginal effekt. Men selve programmeringen av roboter, og "engineering" og teknisk saksutredning rundt bruk av roboter vil kunne effektiviseres ved bruk av AI. Industriroboter vil også kunne oppnå kvalittive forbedringer, ved at de for eksempel kan utstyres med "syn" og utstyres med evne til å kjenne igjen objekter.

7 hours ago, Vokteren said:

Praktisk talt ingen ting. Datamaskiner drives av strøm, som også bidrar til å varme opp lokalene. Kjøling av datasentrene drives også av elektrisk strøm. 

Endret av arne22
Skrevet
Philber Desanex skrev (21 timer siden):

Hvis dette stemmer så bruker jeg AI med god samvittighet:

https://e24.no/energi-og-klima/i/KMwwg5/googles-ai-bot-krever-fem-draaper-vann-per-spoersmaal

Ett AI søk er 0.24 Watt-timer. Altså 0.00024 kWt og bruker 5 dråper vann.

Klima-avtrykket er 0.03 gram CO2. La oss se på hva der betyr. Utslippet til en nordmann er ca 7 tonn per år.   7000 000 gram /0.03gram =  233 millioner AI søk.

Det er altså ingen måte det å sitte og søke på mobilen kan påvirke ditt klimaavtrykk betydelig. Det å kjøre 15cm med bil tilsvarer et AI søk.

Jeg tar noen spørsmål på forhånd.

1. Men datasentrene bruker jo mange gigawatt og enorme mengder vann!

Ja, men de betjener millarder av mennesker. De sto kun for 2% av verdens strømforbruk i 2025, hvorav AI sto for 1/5 av dette igjen. Strømforbruket er dessuten bare en liten del av energiforbruket. 

2. Jeg har lest at ett søk krever like mye energi som å lade mobilen (eller lignende)

Ja, men det er nok et utdatert regnestykke. Mobilen din bruker dessuten fenomenalt lite energi.

3. Så hvorfor skriver alle at dette er helt krise?

Kanskje fordi journalister er lært opp til å alltid ha en kritisk vinkling og snakke om "baksiden av medaljen".

4. Hva med datasentrene i Norge? Bruker ikke de mye strøm?

DER snakker vi om er en reell utfordring. Vi har brukt opp den grønne strømmen vår flere ganger. Vi selger den til Europa. Vi skal elektrifisere sokkelen og ha datasentre. Det går ikke opp.

Med tanke på hvor ofte man får veldig ukorrekte svar fra KI så er jeg ikke forbauset😅

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Philber Desanex skrev (8 timer siden):

Elektrisitet står for 21% av det totale energiforbruket globalt:

https://yearbook.enerdata.net/electricity/share-electricity-final-consumption.html

Der betyr at AI utgjør omtrent en promille av verdens energiforbruk.

(Jeg må innrømme at det er urettferdig siden en kWt elektrisk energi ofte kan gjøre mer nytte enn en kWt fossil energi)

Vennligst forklar forskjellen mellom 1 kWh el og 1 kWh fossil.

Vennligst forklar hvordan datasentere bruker enorme mengde vann

Vennligst forklar hvordan elforbruket kun er en liten del av det totale energiforbruket til datasentere.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
arne22 skrev (1 time siden):

Vel, noe av bekymringen rundt AI er jo nettopp det at AI skal overta jobbene slik at forbedringen i produktivitet blir slik at AI medfører at veldig mange av oss blir arbeidsledige.

Praktisk talt ingen ting. Datamaskiner drives av strøm, som også bidrar til å varme opp lokalene. Kjøling av datasentrene drives også av elektrisk strøm. 

Mange realistiske tilnærminger til AI som jeg deler.

Derfor venter jeg i spenning på nye og fantasifulle/kreative forklaringer fra trådstarter.

Skrevet (endret)
42 minutes ago, Powertrainer said:

Med tanke på hvor ofte man får veldig ukorrekte svar fra KI så er jeg ikke forbauset😅

Det kommer jo n på hvordan man bruker AI. Hvis man bruker AI på en slik måte at AI gir riktige svar, så blir jo svarene riktige.

Eksempel: Man har en håndbok eller en refferansemanual på noen tusen sider, og så spesifiserer man for AI at den bare skal finne fram informasjon i fra denne manualen. Da blir jo svarene i fra denne manualen, slik at man i ettertid kan korekturlese og sjekke at tingene blir gjort riktig. Framgangsmåten i jobbingen blir jo da egentlig den samme som manuell jobbing, men med en effektiviseringsfktor på 100 eller 1000 til en, i forhood til en rein manuell jobbing.

Ulike systemer for kvalitetsstyring kan effektiviseres, slik at de systemene som tidligere i praksis ikke fungerte på grunn av at det tok for lang tid å finne fram til riktig informasjon, kan nå faktisk fungere ved qt det meste av informasjonen er et tastetrykk unna.

I de fleste tilfeller så krever nok bruk av AI at man kan en god del om det faget man jobber med, slik at AI ikke blir til en erstatnig for fagfolk, men der i mot en effektivisering av arbeidsoppgavene til fagfolk, slik at man kan jobbe mye mer effektivt og rekke over mye mer.

Medisinsk diagnostikk etter ICD-11 var jo tidligere i praksis forbeholdt de som jobbet innenfor spesialisthelsetjenesten. I dag så kan jo hvem som helst instruere et AI system om å bruke den informasjonen som finnes i ICD-11 til å finne fram til riktig diagnose, ved bruk av ICD-11 og da kommer den jo opp i løpet av et lite sekund. https://icd.who.int/en/

Men for at dette skal fungere i forhold til en faktisk behandling, så behøves det nok en ekte lege. Men det forhold at pasienten selv lett kan sette seg inn i alle de internasjonale vedtatte diagnosekriteria, og de fleste forhold rundt en lidelse, vil jo medføre at dialogen mellom pasient og behandler kan blie helt annerledes enn hvis pasienten er mer eller mindre "uvitende".

Det er jo ikke AI som betemmer innholdet i WHO sine diagnsekritteria, men AI kan gjøre disse diagnosekriteria mye lettere tilgjengelig.

Endret av arne22
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Vokteren skrev (10 minutter siden):

En forbrenningsmotor taper 70% av energien mens en elektrisk motor taper under 10%. Derfor kan 1 kWh elektrisk energi erstatte mer enn 1 kWg fossil.

Vokteren skrev (11 minutter siden):

Til kjøling. Det utgjør ekstremt lite i den store sammenhengen. 

Vokteren skrev (11 minutter siden):

Vennligst forklar hvordan elforbruket kun er en liten del av det totale energiforbruket til datasentere.

Elforbruket står for 100% av energiforbruket til datasentrene.

Jeg kan gjøre det tydelig for deg (omtrentlige tall)

- AI står for bare 20% av strømforbruket i datasentrene.

- Datasentrene står for 1.5% av verdens strømforbruk.

- Strømforbruket står for 20% av verdens energiforbruk.

Skrevet
arne22 skrev (7 minutter siden):

Det kommer jo n på hvordan man bruker AI. Hvis man bruker AI på en slik måte at AI gir riktige svar, så blir jo svarene riktige.

Eksempel: Man har en håndbok eller en refferansemanual på noen tusen sider, og så spesifiserer man for AI at den bare skal finne fram informasjon i fra denne manualen. Da blir jo svarene i fra denne manualen, slik at man i ettertid kan korekturlese og sjekke at tingene blir gjort riktig. Frangangsmåten i jobbingen blir jo da egentlig den samme som manuell jobbing, men med en effektiviseringsfktor på 100 eller 1000 til en, i forhood til en rein manuell jobbing.

I de fleste tilfeller så krever nok bruk av AI at man kan en god del om det faget man jobber med, slik at AI ikke blir til en erstatnig for fagfolk, men der i mot en effektivisering av arbeidsoppgavene til fagfolk, slik at man kan jobbe mye mer effektivt og rekke over mye mer.

Det er riktig.
Jeg sammenligner AI med videreføring av automasjon som har vært et fag i generasjoner og avvikling av papirbasert leksikon for et par tiår siden.

Tanken om at AI skal erstatte håndverksyrker, områder som krever menneskelige relasjoner, kunst, originalitet, grundervirksomhet, personlig engasjement/kreativitet osv osv lever godt hos hallelujakoret

Skrevet
Philber Desanex skrev (2 minutter siden):

En forbrenningsmotor taper 70% av energien mens en elektrisk motor taper under 10%. Derfor kan 1 kWh elektrisk energi erstatte mer enn 1 kWg fossil.

Du blander sammen teoretisk brennverdi og energi målt i kWh.

De aller fleste datasentere bruker el til kjøling

Fantasifull bruk av statistikk, mangelfull kunnskap om SI-enheter og kreative påstander, avsporer debatten

Skrevet (endret)
Vokteren skrev (12 minutter siden):

Du blander sammen teoretisk brennverdi og energi målt i kWh.

De aller fleste datasentere bruker el til kjøling

Fantasifull bruk av statistikk, mangelfull kunnskap om SI-enheter og kreative påstander, avsporer debatten

Du går hardt ut, så jeg venter på om du har argumenter å følge opp med.

Det er helt vanlig å måle brennverdi i kWh, eller her:GWh:

https://ourworldindata.org/grapher/global-primary-energy

Det er tydeligvis helt nytt for deg, men det er helt standard å måle fossil energi i kWh og som brennverdi.

Endret av Philber Desanex
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Philber Desanex skrev (40 minutter siden):

Elforbruket står for 100% av energiforbruket til datasentrene.

Jeg kan gjøre det tydelig for deg (omtrentlige tall)

- AI står for bare 20% av strømforbruket i datasentrene.

- Datasentrene står for 1.5% av verdens strømforbruk.

- Strømforbruket står for 20% av verdens energiforbruk.

I åpningsinnlegget ditt hevdet du at datasentere bruker enorme mengder kjølevann, hvilket er feil.
Hva brukes det resterende energiforbruket til hvis AI bruker 20% ? Serverparken må uansett ha kjøling.

Epler og pærer kan ikke sammenlignes…..

Skrevet
Vokteren skrev (Akkurat nå):

I åpningsinnlegget ditt hevdet du at datasentere bruker enorme mengder kjølevann, hvilket er feil.
Hva brukes det resterende energiforbruket til hvis AI bruker 20% ? Serverparken må uansett ha kjøling.

Epler og pærer kan ikke sammenlignes…..

Det spørs hva man mener med enorme mengder, men det er en vanlig anklage mot datasentrene at de bruker mye vann:

https://theconversation.com/data-centers-consume-massive-amounts-of-water-companies-rarely-tell-the-public-exactly-how-much-262901

Hele poenget i innlegget mitt er at selv om både vannforbruket og strømforbruket er "høyt" så er det en veldig liten del av vårt totale forbruk.

Det kan gi høye strømpriser lokalt. Definitivt. Temaet her er klima og klima er globalt.

Skrevet (endret)
1 hour ago, Philber Desanex said:

Det spørs hva man mener med enorme mengder, men det er en vanlig anklage mot datasentrene at de bruker mye vann:

https://theconversation.com/data-centers-consume-massive-amounts-of-water-companies-rarely-tell-the-public-exactly-how-much-262901

Hele poenget i innlegget mitt er at selv om både vannforbruket og strømforbruket er "høyt" så er det en veldig liten del av vårt totale forbruk.

Det kan gi høye strømpriser lokalt. Definitivt. Temaet her er klima og klima er globalt.

Det var en interessant opplysning og mer enn jeg i utgangspunktet visste. Har sjekket litt videre, og det kan se ut som at det stemmer at en del datasentre buker en del vann til kjøling. 

Fant us at jeg ville sjekke litt næremere rundt Greenmountain datasenter utenfor stavanger, som et eksempel.

Ser at de har et elforbruk på ca 25 MW og at de bruker sjøvann for å lede vekk denne varmemengden.

https://greenmountain.no/data-center/svg-rennesoy/

Når man bruker en såpass stor energimengde til å vrme opp sjøvann, så kulle det jo også være mulig å bruke spillvarmen til havbruk eller jordbruk. 

Men 25 megawatt det skulle jo tilsvare noe slikt som 10-15.000 boliger, så det er klart at dette vil ha en hel del impakt på det lokale kraftnettet.

Endret av arne22
  • Liker 1
Skrevet

Vet ikke om det er nevnt, men det er jo opplæring av AI'en som krever mye energi. Når alle skal lære opp sin egen og hele tiden lage nye modeller så blir det mye etterhvert.

• Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...