Gå til innhold

AI-søk bruker fenomenalt lite energi.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hvis dette stemmer så bruker jeg AI med god samvittighet:

https://e24.no/energi-og-klima/i/KMwwg5/googles-ai-bot-krever-fem-draaper-vann-per-spoersmaal

Ett AI søk er 0.24 Watt-timer. Altså 0.00024 kWt og bruker 5 dråper vann.

Klima-avtrykket er 0.03 gram CO2. La oss se på hva der betyr. Utslippet til en nordmann er ca 7 tonn per år.   7000 000 gram /0.03gram =  233 millioner AI søk.

Det er altså ingen måte det å sitte og søke på mobilen kan påvirke ditt klimaavtrykk betydelig. Det å kjøre 15cm med bil tilsvarer et AI søk.

Jeg tar noen spørsmål på forhånd.

1. Men datasentrene bruker jo mange gigawatt og enorme mengder vann!

Ja, men de betjener millarder av mennesker. De sto kun for 2% av verdens strømforbruk i 2025, hvorav AI sto for 1/5 av dette igjen. Strømforbruket er dessuten bare en liten del av energiforbruket. 

2. Jeg har lest at ett søk krever like mye energi som å lade mobilen (eller lignende)

Ja, men det er nok et utdatert regnestykke. Mobilen din bruker dessuten fenomenalt lite energi.

3. Så hvorfor skriver alle at dette er helt krise?

Kanskje fordi journalister er lært opp til å alltid ha en kritisk vinkling og snakke om "baksiden av medaljen".

4. Hva med datasentrene i Norge? Bruker ikke de mye strøm?

DER snakker vi om er en reell utfordring. Vi har brukt opp den grønne strømmen vår flere ganger. Vi selger den til Europa. Vi skal elektrifisere sokkelen og ha datasentre. Det går ikke opp.

Endret av Philber Desanex
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bilkjøring bruker fenomenalt lite energi.

En bil bruker bruker 0,00000005 liter bensin per millimeter tilbakelagt distanse. 

Alt kan bagatelliseres ved å dele opp og måle på intetsigende måter.

Men databruk og datasentre blir et reelt problem, raskt.

Global data center power demand is expected to increase by over 165% by 2030. Some analyses suggest that to meet the increased 2030 demand, it would be equivalent to bringing online another top 10 power-consuming nation.

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Mag ne skrev (24 minutter siden):

Bilkjøring bruker fenomenalt lite energi.

En bil bruker bruker 0,00000005 liter bensin per millimeter tilbakelagt distanse. 

Alt kan bagatelliseres ved å dele opp og måle på intetsigende måter.

Men databruk og datasentre blir et reelt problem, raskt.

Global data center power demand is expected to increase by over 165% by 2030. Some analyses suggest that to meet the increased 2030 demand, it would be equivalent to bringing online another top 10 power-consuming nation.

Intetsigende? Seriøst?

Jeg oppgav:

- Energiforbruk og vannforbruk per søk

- AI's  Total andel av verdens energiforbruk i 2025

- Klimautsipp i forhold til nordmenns totale utslipp.

- Sammenligning med bilkjøring.

Hva vil du ha som du mener ikke er intetsigende? Jeg skal gjerne svare på det.

Ditt eksempel med bil er meningsløst. Ingen relaterer til bilkjøring målt i millimeter. Alle kan relatere til at et AI søk tilsvarer 15cm bilkjøring (fakta)

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Men AI fungerer ikke helt på den måten, så "ett spørsmål" gir ikke mening som måleenhet.

"kan du lage en video av DT og Obama som danser"? er ikke ett spørsmål. Det brytes opp i enormt mange spørsmål.

Endret av WiiBoy
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
Skrevet

Jeg kan legge til enda et fakta:

Klima-utslippene fra datasentre utgjør 0.5% av de totale utslippene. Av dette er AI 20%.

Altså utgjør AI omtrent 1/1000 av utslippene.

Til sammenligning er transport 16% og bygg 40%. Henholdsvis 160x og 400x mer.

Da tenker jeg den ene promillen er feil fokus hvis det er klima man tenker på. Selv om denne vokser til 2 promille.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
WiiBoy skrev (3 minutter siden):

Men AI fungerer ikke helt på den måten, så "ett spørsmål" gir ikke mening som måleenhet.

"kan du lage en video av DT og Obama som danser"? er ikke ett spørsmål. Det brytes opp i enormt mange spørsmål.

Et AI søk er allikevel et AI søk. Det er ganske enkelt:

Totalt strømforbruk / antall AI søk fra brukerne.

Endret av Philber Desanex
Skrevet
7 minutes ago, Philber Desanex said:

Klima-utslippene fra datasentre utgjør 0.5% av de totale utslippene. Av dette er AI 20%.

Det er jo ganske oppsiktsvekkande at såpass ny teknologi på så kort tid har tatt så stor andel. Utlseppet frå fly var ikkje allverden i 1904 heller...

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
6 minutes ago, Philber Desanex said:

Et AI søk er allikevel et AI søk. Det er ganske enkelt:

Totalt strømforbruk / antall AI søk fra brukerne.

Ja, men "antall søk fra brukerne" er svært misvisende.

Det at en person kan gjennomføre millioner av AI søk om dagen høres da fullstendig usannsynlig ut, mens det faktisk er helt reelt.

Dersom folk tror at "kan du lage en oppsummering av denne teksten" er ett søk, og dermed 0.24 watt timer så blir de lurt ganske grundig.

• Liker 4
Skrevet (endret)

For det første er det tall fra google selv, som sikkert er laget for å stille dem i best mulig lys, de nevner foreks ikke bilde og videogenerering som tar vanvittig mye mer ressurser. Disse datasentrene trenger all datakraft/deler de får tak i, som også har co2 kostnader, utbygging av strømnettet for å tåle belastningen etc. Kostnadene for å trene AI er nok heller ikke med. Noen av sentrene i USA sender også ut såpass høy ultralyd at den gjør mennesker og sikkert dyr i områdene rundt syke. Forhåpentligvis kan det problemet fikses med ordentlig lydisolering.

Jeg er ikke fundamentalt mot AI, men måten den blir presset inn over alt. Når AI svar kommer på toppen av et google søk så erstatter det ikke søk, men kommer på toppen av en eksisterende kostnad. Når folk blir oppfordret til å chatte og skape relasjoner med ai, så kan det gå ganske mange dråper vann i løpet av en dag for å si det sånn...  

Endret av Radiosilence
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Et AI søk bruker energi - hvor mye avhenger av søket. Det er uansett ikke fornuftig at en del aktører - f.eks google, regelrett trigger bruk av AI uten at brukeren har bedt om det.

Det at AI datasentere etablerer seg i Norge uten at man vet hva som foregår der, knapt vet hvem som står som reell eier, eller hvilke aktører innenfor de 4 veggene som faktisk bruker tjenesten er ikke bærekraftig over tid. 

Det vi ser at de store aktørene som etablerer seg i Norge enten er Israelske eller amerikanske - men vi vet ingenting om hvilke tjenester som leveres. Det vi derimot vet mye om er at de vil forbruke mye energi - at de har fastpris avtaler på strøm og at deres energforbruk vil påvirke prissettingen av kraft samt øke behovet for utbygging av mer kraft. Og utbygging av mer kraft vil i stor grad foregå i Norge ved at natur ødelegges. Derfor mener jeg vi som forbrukere må få reelle valg om vi vil bruke AI når vi slenger inn et søkeord på google - og at vi som innbyggere i landet som skal gi fra oss naturen vet hva som foregår innenfor på disse datasenterene. Er det AI for å bygge våpen - er det AI for å overvåke oss? Det er masse spørsmål her som de som dytter frem datasentere til AI ikke vil svare på - de bare snur seg vekk og vil ikke fortelle oss sannheten og skjuler seg bak avtaler om konfidensialitet osv...For alt vi vet kan Norge være med å lage et nytt dommedagsvåpen ved å fyre opp disse AI senterene - og på toppen av dette betale dyre dommer i ekstra strømregning. Og om det ikke var nok - vi skal miste mer natur på veien også. Og om det er komersielle aktører som skal tilby en tjeneste så er det jo ofte slik dessverre at overskuddet selskapet får - ikke nødvendigvis regnskapsføres i Norge - mao det eneste man med sikkerhet vet - er at strømregningen og de ansatte må de betale...men alt annet fra slike bedrifter fordufter ut av landet.......

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

All menneskelig aktivitet krever energi. Går du en tur må du spise mer mat som gir utslipp og forbruk av vann. Kjøper du PC koster det utslipp å kjøre til butikken for å hente den, det har kostet energi og forbruk av vann å produsere den, og det koster energi å drive den. I det perspektivet er ikke bruk av AI det verste du kan gjøre. Men det er selvsagt sunnere å gå.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Imaginacíon skrev (2 minutter siden):

All menneskelig aktivitet krever energi. Går du en tur må du spise mer mat som gir utslipp og forbruk av vann. Kjøper du PC koster det utslipp å kjøre til butikken for å hente den, det har kostet energi og forbruk av vann å produsere den, og det koster energi å drive den. I det perspektivet er ikke bruk av AI det verste du kan gjøre. Men det er selvsagt sunnere å gå.

AI har både positive og negative sider - men vi forbrukere får tilsynelatende ingen valg.......Og jeg er 100% overbevist om at våre politikere ikke vet hva de sier ja til når f.eks AI datasentere etablerer seg i Norge.  Det er jo total mangel på samfunnsdebatt om emnet. Der vi derimot ser at at tidligere politikere driver lobby virksomhet for bransjen - og de nekter å svare på en del spørsmål - trolig fordi de ikke har løftet en finger for å undersøke hva arbeidsgiveren deres faktisk gjør - de ser bare lønnslippen og holder kjeft.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
obygda skrev (6 minutter siden):

Et AI søk bruker energi - hvor mye avhenger av søket. Det er uansett ikke fornuftig at en del aktører - f.eks google, regelrett trigger bruk av AI uten at brukeren har bedt om det.

Det at AI datasentere etablerer seg i Norge uten at man vet hva som foregår der, knapt vet hvem som står som reell eier, eller hvilke aktører innenfor de 4 veggene som faktisk bruker tjenesten er ikke bærekraftig over tid. 

Det vi ser at de store aktørene som etablerer seg i Norge enten er Israelske eller amerikanske - men vi vet ingenting om hvilke tjenester som leveres. Det vi derimot vet mye om er at de vil forbruke mye energi - at de har fastpris avtaler på strøm og at deres energforbruk vil påvirke prissettingen av kraft samt øke behovet for utbygging av mer kraft. Og utbygging av mer kraft vil i stor grad foregå i Norge ved at natur ødelegges. Derfor mener jeg vi som forbrukere må få reelle valg om vi vil bruke AI når vi slenger inn et søkeord på google - og at vi som innbyggere i landet som skal gi fra oss naturen vet hva som foregår innenfor på disse datasenterene. Er det AI for å bygge våpen - er det AI for å overvåke oss? Det er masse spørsmål her som de som dytter frem datasentere til AI ikke vil svare på - de bare snur seg vekk og vil ikke fortelle oss sannheten og skjuler seg bak avtaler om konfidensialitet osv...For alt vi vet kan Norge være med å lage et nytt dommedagsvåpen ved å fyre opp disse AI senterene - og på toppen av dette betale dyre dommer i ekstra strømregning. Og om det ikke var nok - vi skal miste mer natur på veien også. Og om det er komersielle aktører som skal tilby en tjeneste så er det jo ofte slik dessverre at overskuddet selskapet får - ikke nødvendigvis regnskapsføres i Norge - mao det eneste man med sikkerhet vet - er at strømregningen og de ansatte må de betale...men alt annet fra slike bedrifter fordufter ut av landet.......

Jeg er skeptisk til datasentre i Norge av flere grunner som du nevner her.

Klima er ikke en av grunnene. Det er alt jeg sier.

Skrevet
Philber Desanex skrev (1 minutt siden):

Jeg er skeptisk til datasentre i Norge av flere grunner som du nevner her.

Klima er ikke en av grunnene. Det er alt jeg sier.

Jeg er først og fremst skeptisk til energibruken og de konsekvensene det vil ha for Norge på sikt. Vi har et samfunn som er bygget på naturkraften som finnes her. Mao har vi bygget hus som f.eks skal varmes opp med elektrisitet. Nå har vi først koblet oss på et marked nede i Europa som har helt andre bruksområder for elektrisitet enn oss,  og neste steg er altså at vi skal etablere store datasentere her i Norge som skal konkurrere om elektrisiteten med f.eks husholdninger. Hadde vi hatt et samfunn der vi IKKE brukte elektrisitet til oppvarming og IKKE hadde satset på en infrastruktur for samferdsel basert på elektrisitet - så kanskje vi kunne sagt ok. Men vi spenner beina under oss selv. Og de som tar beslutninger om å si ja til slike datasentere har null anelse om hva som foregår innenfor veggene - de har null anelse om konsekvensen for samfunnet vårt når disse skal utkonkurrere oss mhp elektrisiteten i stikkkontakten rundt omkring i boligene i dette landet. 

• Liker 3
Skrevet

Datasenter i seg selv bruker ikke energi, det er det som kjører på serverne som bruker energi.

Dersom firma Z hadde lokale servere og flytter over til skybasert (datasenter), så flyttes energiforbruket fra Z sine lokaler over til datasenteret. Det totale energiforbruket forblir det samme.

• Innsiktsfullt 2
Skrevet
WiiBoy skrev (10 minutter siden):

Datasenter i seg selv bruker ikke energi, det er det som kjører på serverne som bruker energi.

Dersom firma Z hadde lokale servere og flytter over til skybasert (datasenter), så flyttes energiforbruket fra Z sine lokaler over til datasenteret. Det totale energiforbruket forblir det samme.

Det blir litt søkt..med datasentere så mener enn jo bygg der man finner servere... som igjen spiser energi.

Det er ulike type datasentere...noen for AI,noen for å kjøre ulike software og andre igjen med fokus på lagring osv. Og det er stor forskjell mhp energibruk på ulike tjenester

• Liker 1
Skrevet
Just now, obygda said:

Det blir litt søkt..med datasentere så mener enn jo bygg der man finner servere... som igjen spiser energi.

Jo, men dersom jeg skulle gjort dette på min private maskin, på en server på jobben eller i skyen(datasenter), så er jo energien mer elle mindre den samme uansett. Det er oppgaven jeg gjør som er energikrevende 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...