Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Snowleopard skrev (3 minutter siden):

De har kanskje for å kjøre noen få timer maks, slik at de kan stenge ned det som er kritisk. Men ikke for hele fabrikken i et helt døgn, da det ville nok krevd sinnsykt mye batterier, tenker jeg.

Men tenker det og var pga giftig gass/røyk at de ble evakuert.

Tror ikke brannen var på fabrikken

Ganske sterke uttalelser fra miljøbevegelsene? Har de hatt noen tilsvarende aksjoner mot vw?

Vi saboterte Tesla i dag», står det i en uttalelse fra gruppen publisert på nettstedet Kontrapolis.

«Tesla fortærer jord, ressurser, mennesker og ansatte, og spytter i retur ut 6.000 SUV-er, drapsbiler og monstertrucker hver uke, heter det videre i uttalelsen signert «Agua de Pau», som er navnet på en vulkan på den portugisiske øygruppen Azorene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trestein skrev (2 minutter siden):

Ganske sterke uttalelser fra miljøbevegelsene? Har de hatt noen tilsvarende aksjoner mot vw?

Nå var det jo en del oppstyr rundt Tesla og plassering av fabrikken da de måtte hugge bort så mye skog. Det er jo ferskt i minnet. Ellers tror jeg ikke du skal tillegge disse ekstremistgruppene evner de har, som f.eks. rasjonell tenking.

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (53 minutter siden):

Tror ikke brannen var på fabrikken

Ganske sterke uttalelser fra miljøbevegelsene? Har de hatt noen tilsvarende aksjoner mot vw?

Vi saboterte Tesla i dag», står det i en uttalelse fra gruppen publisert på nettstedet Kontrapolis.

«Tesla fortærer jord, ressurser, mennesker og ansatte, og spytter i retur ut 6.000 SUV-er, drapsbiler og monstertrucker hver uke, heter det videre i uttalelsen signert «Agua de Pau», som er navnet på en vulkan på den portugisiske øygruppen Azorene.

Derav kommentaren om clickbait-overskrift, litt lengre opp!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nautica skrev (13 timer siden):

Bilfirmaet, broren min handlet som privatperson. det er når bilselger er mellommann på salget at gratis-ladingen forsvinner.

Ja, det er et velkjent faktum. Er endel år siden at Tesla innførte stopp av gratislading når bilen blir overtatt av firma. Såpass bør et "velrenommert" bruktbilfirma ha fått med seg. Salg mellom privatpersoner er vel fortsatt ok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (18 timer siden):

En påsatt brann har satt Teslas kjempefabrikk utenfor Berlin ut av spill. Venstreekstrem gruppe påtar seg ansvaret.

Når disse folka nå altså går etter selskap som jobber iherdig for det grønne skiftet med både forskning og utvikling av energieffektiv teknologi og produksjon av elektriske biler, så må jeg jo anta at de allerede har tatt alle de som lager biler med forbrenningsmotorer, driver kullkraftverk, flybransjen, osv...🙄
SUPPEHUER!
 

  • Liker 4
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
16 hours ago, Snowleopard said:

Nå kan jo ikke Tesla selv velge å anlegge strømgater inn til fabrikken.

Om det er ett selskap som kunne løst dette på en annen måte, burde jo det være Tesla, som har solcelle- og batteribankutstyr i store monn. :)

Lenke til kommentar
Skavold skrev (39 minutter siden):

Om det er ett selskap som kunne løst dette på en annen måte, burde jo det være Tesla, som har solcelle- og batteribankutstyr i store monn. :)

Det er jo alltids et spørsmål om forventet risiko og kostnad. Om de så det som liten risiko da Tyskland tross alt har et relativt stabilt strømnett, vil det være langt bedre økonomi i å selge batteripakkene enn å benytte de selv i den grad det må til for dette.

Kanskje blir resultatet at Tesla nå må gjøre seg enda mer uavhengig av strømnettet ved å bygge opp antall Megapacks de vil ha selv i området til langt større kapasitet i dag. Men den vurderingen er nok komplisert, da batteripakkene gjør seg mer effektfulle ved å plasseres der de er i bruk, enn bare som ren backup.

Det er ihvertfall gode sjanser for at de vil øke antall solcellepaneler de har på taket, i en forsert utbygging. Så spørs det hvor mye de bygger ut lagringskapasiteten, men jeg tviler på at det vil skje i det omfanget som et slikt scenario må dekke. Får jo se hvor fort strømmen er tilbake igjen nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja nevnte det i den andre tråden. Men det der er en dårlig artikkel. De sier at kravet er fysiske knapper eller kontrollere. 

Da er jo tesla ihht kravet allerede på blinklys. Usikker på vindusviskerne, må man på skjerm der på de nye?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jotun skrev (11 minutter siden):

Ja nevnte det i den andre tråden. Men det der er en dårlig artikkel. De sier at kravet er fysiske knapper eller kontrollere. 

Da er jo tesla ihht kravet allerede på blinklys. Usikker på vindusviskerne, må man på skjerm der på de nye?

Knapp på rattet for det og. På høyre side. Kort trykk, ett visk. Langt trykk gir og spyling. Kan øke fart og antall ganger med å klikke på rullehjulet etter at man har trykket knappen. Det siste fikk jeg ikke testet skikkelig (det med rullehjulet) for jeg hadde glemt det av og ikke kom på det når jeg testet. Forøvrig første kjøreopplevelsemn med en Tesla, var en TM3H LR. ;) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gje dei gjerne trekk for knappane til Tesla. Eg saknar viskerspaken kvar gang eg er ute med bilen i regnvêr, unntatt dei dagane den fungerer i auto. Knappane er dårlege og du må trykke fleire ganger for å finne riktig innstilling. I tillegg gjerne eit blikk på skjermen for å sjå at du traff riktig innstilling. Ender ofte med at eg heller endrar på skjermen.

Ellers er det positivt at dei set meir fokus på betjening og korleis det tar fokus vekk frå veien.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Skavold skrev (5 timer siden):

Om det er ett selskap som kunne løst dette på en annen måte, burde jo det være Tesla, som har solcelle- og batteribankutstyr i store monn. :)

Dei har solcelleanlegg på taket, med planar om å utvide i følgje ein artikkel, men fabrikken har nok eit ganske stort forbruk, og solcelleproduksjon er ikkje stabil nok til å kunne drifte fabrikken til ei kvar tid. Å ha batteribackup som kan dekke alt forbruket til eit så stor anlegg er unødvendig og bortkasta.

Sjølv midt på sommaren er det ikkje full produksjon frå eit solcelleanlegg heile dagen, og no er me i starten på mars.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Det går jo an å se for seg at ferdige batterier testes en syklus før de settes i bilene og at batteriene som til enhver tid befinner seg på testbenken kan hoppe over i strømforsyningsmodus ved behov. 

Om det gir mening økonomisk er en helt annen sak.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Er det noko eg bør endre i innstillingane mtp. kamerabruk? Eg er klar over Sentry-modus, den blir lite brukt, men kva funksjonar er det lurt å ha på til vanleg? Filmar bilen heile tida når du kjører og slettar det etter ei viss tid? Om du kjem opp i ei ulykke eller situasjon der du gjerne vil ha det siste som vart filma, må ting vere satt opp i forkant?

Lenke til kommentar

Du må har aktivert funksjonen for et tut så lagrer den opptaket. Den er genial syns eg.

Og greit å vite om at hvis du har vært i en situasjon så kan du eller passasjer gå inn på appene og velge sentry appen eller hva den heter. Da og lagrer den hvis du har bilen i D. Tror det er de siste minuttene eller noe den lagrer.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (1 time siden):

Er det noko eg bør endre i innstillingane mtp. kamerabruk? Eg er klar over Sentry-modus, den blir lite brukt, men kva funksjonar er det lurt å ha på til vanleg? Filmar bilen heile tida når du kjører og slettar det etter ei viss tid? Om du kjem opp i ei ulykke eller situasjon der du gjerne vil ha det siste som vart filma, må ting vere satt opp i forkant?

Sentry Mode er jo en alarm når du er parkert, men det som er enda bedre er jo dash cam-funksjonaliteten som filmer når du blir påkjørt eller tuter f.eks. Det kan jo være en redning om det skulle skje et uhell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jotun skrev (1 time siden):

Du må har aktivert funksjonen for et tut så lagrer den opptaket. Den er genial syns eg.

Og greit å vite om at hvis du har vært i en situasjon så kan du eller passasjer gå inn på appene og velge sentry appen eller hva den heter. Da og lagrer den hvis du har bilen i D. Tror det er de siste minuttene eller noe den lagrer.

Den er grei å vite om. Skal slå den på.

Nimrad skrev (33 minutter siden):

Sentry Mode er jo en alarm når du er parkert, men det som er enda bedre er jo dash cam-funksjonaliteten som filmer når du blir påkjørt eller tuter f.eks. Det kan jo være en redning om det skulle skje et uhell.

Filmar den heile tida og lagrar om du tuter eller blir påkjørt eller må du tute for at den skal filme? Om du ikkje er i ein kollisjon, men har sett noko du vil lagre, har den filma og kan lagre bakover i tid med eit tut?

Eg får bla i manualen og prøve meg litt i bilen ein dag.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Zeph skrev (2 timer siden):

Filmar den heile tida og lagrar om du tuter eller blir påkjørt eller må du tute for at den skal filme? Om du ikkje er i ein kollisjon, men har sett noko du vil lagre, har den filma og kan lagre bakover i tid med eit tut?

Den skal det ja. Jeg synes det var vanskelig å forstå 100% hvordan den virker, men den filmer jevnt og lagrer i forkant av tuting og kollisjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...